Author Topic: Пловдивският панаир  (Read 1638 times)

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Пловдивският панаир
« on: 17.01.2018, 03:42:16 »
А какъв беше на Пловдивския панаир - нищо общо с това, което курдисаха от него 99-та година. Само може би седалките, които са унгарски, и черните дръжки. Таблото му нямаше аналог дотогава, всичко - двигатели, тиристорно управление, електронни блокове,  лампи, балатум на пода, вътрешна облицовка, беше внос от Унгария и Чехословакия, управлението му беше с педали. Май само тенекиите, скелето, прозорците, вратите и талигите бяха български. Вървеше по петицата, по-рядко по четворката 91-ва година, като дойдоха чешките, изчезна - така и не го пробвах. Като цяло на този панаир 88-а имаше изобилие от нови и невиждани до тогава неща - новите Чавдари 130, 330 и 410, Икарус 435, този трамвай, локомотив Шкода следващо поколение, вагон 74-та серия, четиритактов Вартбург, Шкода Фаворит, новите лади, ЗАЗ-ки и сговничи...Мечтаех си по-скоро да навлязат масово и да заместят стария подвижен състав, както всъщност е било и предвидено, но....
« Last Edit: 17.01.2018, 22:36:51 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline mitkov2

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 711
    • View Profile
    • Email
Re: Пловдивският панаир
« Reply #1 on: 17.01.2018, 13:08:56 »
А какъв беше на Пловдивския панаир - нищо общо с това, което курдисаха от него 99-та година. Само може би седалките, които са унгарски, и черните дръжки. Таблото му нямаше аналог дотогава, всичко - двигатели, тиристорно управление, електронни блокове,  лампи, балатум на пода, вътрешна облицовка, беше внос от Унгария и Чехословакия, управлението му беше с педали. Май само тенекиите, скелето, прозорците, вратите и талигите бяха български. Вървеше по петицата, по-рядко по четворката 91-ва година, като дойдоха чешките, изчезна - така и не го пробвах. Като цяло на този панаир 88-а имаше изобилие от нови и невиждани до тогава неща - новите Чавдари, Икарус 435, този трамвай, локомотив Шкода следващо поколение, вагон 74-та серия, четиритактов Вартбург, Шкода Фаворит, новите лади и сговничи...Мечтаех си по-скоро да навлязат масово и да заместят стария подвижен състав, както всъщност е било и предвидено, но....
За жалост и Панаира вече не е това, което е бил като изложения и посещаемост :(

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Пловдивският панаир
« Reply #2 on: 17.01.2018, 15:32:46 »
Последния път като го посетих през 2011 г, ако не бях попаднал случайно в Пловдив, щеше да ме е яд, че съм ходил.

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Re: Пловдивският панаир
« Reply #3 on: 17.01.2018, 15:46:17 »
2017 също беше много много зле. Какво да се прави - това ни е отражението на икономиката...
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Пловдивският панаир
« Reply #4 on: 17.01.2018, 20:19:36 »
Последния път като ходих имаше само украински и руски тролейбуси и автобуси, а и един СОР. Не помня 2010-та ли беше или 2011-та, и онзи тролейбус който е произведен в Дупница. Нито някакви автобуси , трамваи от водещи марки, камо ли пък вагони, локомотиви. Явно големите производители знаят как правят обществените поръчки транспортните компании по критерий най-ниска цена и за това не участват.

Да предположа ли че тая година ще има само ВМС-та, Ютонги, Темси, тролеи на Белкомунмаш и подобни.

А наистина ли през СОЦ-а за да посетиш панаира е трябвало да си искараш специално разрешително и е можело да те отрежат?
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Пловдивският панаир
« Reply #5 on: 17.01.2018, 21:55:25 »
Пловдивският панаир не може да е това, което беше.

При соца популярността му беше голяма - и за изложители, и за търсачи на оборудване, и за граждани-зяпачи:
- при липса на интернет и крайно ограничени задгранични пътувания директорите на нашите заводи имаха един от малкото шансове да видят някакво модерно оборудване, да установят контакти, а ако случайно ДСО-то имаше някой излишен долар, току закупили нещо
- през 80-те имаше директива да се създават смесени предприятия. Панаирните палати - в Източна или Западна Европа са удобно място за проучване и свързване с подходящи фирми.
- освен за бизнес-контакти панаирът беше и отдушник хорицата да видят нещо, което не са виждали. Затова от 1982 панаирът се раздели на пролетен - потребителски и есенен - индустриален панаир. На пролетния нашите захарни заводи излагаха шоколади и бонбони, които никога не са виждали магазин. Някои експозиции си бяха за чист политически имидж - нима Даймлер-Бенц са си правили илюзия, че ще продадат и един автомобил Мерцедес в България (освен правителствените на високо ниво, които със или без участие в панаира си бяха Мерцедеси и рент-а-карите на Балкантерорист)? Но просто демонстрираха превъзходството на немската техника.
- нашите заводи също представяха прототипи, които никога не влязоха в производство - всякакви Чавдарки, роботи на старозагорското и търновското ЗЗУ и т.н. Но директорите трябваше да покажат през Партията, че модернизацията не им е чужда.
- за ограничен достъп поне от края на 70-те нататък не съм чувал. Напротив - за панаира се преустройваха общежития временно на хостели, за да се поеме наплива на посетители. Нали идеята беше народът да види, че нашите предприятия могат и нещо читаво да направят (примерно шоколадови бонбоно "Троен лешник")? През панаирната седмица имаше половин ден, в който панаирът беше затворен, докато минат официалните партийно-правителствени делегации.

През първия период на демокрацията повечето големи предприятия бяха все още държавни. Те, както и бюджетните, купуваха по договаряне. Така че, ако искаш да продадеш нещо (в нашия случай - софтуер) на министерство, банка, държавно предприятие, община и т.н. - трябва да демонстрираш присъствие и атрактивност на продуктите си наживо.

В ерата на обществените поръчки това си губи смисъла. Нещо друго ли щеше да се случи на обществената поръчка, спечелена от Ютонг, ако всички автобуси бяха изложени на панаира? Както и да са се представили изложителите, определящи са критериите на ОП. А и едва ли някой директор на завод ще ходи на панаира да си търси оборудване. Нали има Интернет, а и пътуванията до производителя не са недостъпни.
« Last Edit: 17.01.2018, 22:30:47 by blagun »

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4176
    • View Profile
Re: Пловдивският панаир
« Reply #6 on: 17.01.2018, 22:25:49 »
Панаира от онези времена имаше и не малка пропагандна цел ! Вижте колко модерни неща произвеждаме !
Майка ми тогава беше счетоводител в института на Балканкар в Красно село !Всяка година участваха горе-долу с едни и същи изделия , естествено пребоядисани и разкрасени....като за панаир !

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Пловдивският панаир
« Reply #7 on: 17.01.2018, 22:31:38 »
Относно достъпа, нямаше проблем всеки да отиде. Но в часовете между 9 и 11, а понякога и до 12, тротоарите от моста на Марица нататък бяха завардени от милиционери, които пускаха само с командировъчни, за да могат директорите да обсъждат на спокойствие, едва след това пускаха всички останали. Конкретно в нашия случай майка ми имаше командировъчно, подписано от прекия и началник, но нямаше печат, понеже директорът беше някакъв чешит и се беше запънал "К'во ше праите на панаира..." Та майка ми не смееше да покаже на милиционера командировъчно без печат, съответно аз се качих на един тролей ДАК на спирката преди моста, слязох пред входа, мушнах се между паркираните коли, а чичкото на вратата ми скъса билета и ме пусна без проблеми, мама и тати влазоха малко по-късно. Специално през онази година панаирът беше хубав и богат, понеже соцпроизводителите така или иначе участваха по задължение, а западните се опитваха малко или много вече да пробият зад желязната завеса. Освен голяма гама мерцедеси имаше например и кранове Либхер. После аз ходех редовно между 95-та и 2005-та, всяка следваща година беше по-зле от предишната и се отказах. Баща ми е ходил като дете с дядо ми през 60те, а той беше най-обикновен растениивъден работник в ДЗС, така че и тогава не е имало проблем да се влиза.
Иво, и не само, хващай наесен някой евтин полет и бягай на ИнноТранс в Берлин. Там наистина първите дни е само за хора, поканени от фирмите, но през втората половина достъпът е свободен за всички. Мен тази година със сигурност няма да ме огрее, защото едва отскоро успях да си стъпя на краката в Канада, но по-нататък съм решил да отида непременно.
« Last Edit: 17.01.2018, 22:41:56 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Пловдивският панаир
« Reply #8 on: 17.01.2018, 22:45:54 »
Не е точно така на Инотранса.
До Петък е или с покана, или с платен вход (доста солен*), а в Събота и Неделя входа е символичен, но има достъп само до външната експозиция по коловозите и гъмжи от дечурлига.

*60-80 евро за един ден, 80-100 евро за всичките дни според дали се плаща предварително по Интернет или на място. Чрез по-потайни канали има и по 20 евро за всичките дни. Цените са такива, за да не се пълни със случайни зяпачи, все пак едва ли всеки би си купил локомотив.
« Last Edit: 17.01.2018, 22:50:45 by bdz43r »