Българските мотриси (линии 1,3,4,6,7,11,12 и 19) се управляват от ръчка (контролер), която се пада от лявата страна на ватмана. Тя служи за потегляне, като има определен брой кранове (сиреч, степени), с които се ускорява или се спира - първо електрически, след това с въздушна спирачка, която е в последните няколко крана по посока спиране и служи са установяване на трамвая, т.к. електрическата е неефективна при много ниска скорост (защо? - учебникът по физика ще ти даде отговор). Отдясно на ватмана има още една ръчка, която служи за ръчна спирачка. При някои трамваи там няма такава, а има кран-машинист. По таблото е ясно - врати, осветления, отопления и т.н. Самото подкарване на мотрисата на е елементарно на теория, но на практика трябва да се съобразяваш с хиляди други неща и не е толкова лесно.
За чешките мотриси и Дювазите да обяснят просветените.