Author Topic: Летище Стара Загора  (Read 2482 times)

Offline slimarkov

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 416
    • View Profile
    • http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=616936
Летище Стара Загора
« on: 23.11.2019, 00:02:11 »
Quote
Караниколов: Трима инвеститори имат интерес към летището в Стара Загора

Приоритет е развитието на логистичен хъб за стоки, обслужващ Европа, Азия и Африка, подчерта икономическият министър

 22.11.2019





Трима потенциални инвеститори са заинтересовани да развиват летището край Стара Загора, след като правителството го рекламира като международен каргоцентър, обслужващ Европа, Азия и Африка. Това съобщи министърът на икономиката Емил Караниколов по време на парламентарния контрол днес.

"Приоритет ни е развитието на логистичен хъб за стоки между Европа, Азия и Африка", подчерта икономическият министър и добави, че локацията е хубава. „Не е проблем да направим летище-паметник, но е хубаво да намерим оператор-инвеститор“, уточни Караниколов.

Летището няма лиценз, но има развита инфраструктура, ток , канал, вода, газ, обширни площи, предоставени включително от Министерството на отбраната.

"Локацията има предимства и има заинтересовани потенциални инвеститори и се надявам в скоро време да се реализира проект", каза Караниколов. Той подчерта, че преди държавата да вземе решение, то ще бъде консултирано с обществеността в града.
https://www.economic.bg/bg/news/12/karanikolov-trima-investitori-obmislyat-da-razviyat-letishteto-kraj-stara-zagora.html

Offline slimarkov

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 416
    • View Profile
    • http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=616936
Re: Летище Стара Загора
« Reply #1 on: 26.11.2019, 01:05:51 »

Quote
До месец-два е възможно да има меморандум с инвеститор за летището в Стара Загора

25 ное 2019


"В следващите 1-2 месеца е напълно възможно да бъде сключен меморандум за сътрудничество с конкретен инвеститор, възнамеряващ да превърне неработещото летище Стара Загора в логистичен център за карго полети между Европа, Азия и Африка. Ако това се случи, смятаме, че до 3 години товарното летище в Стара Загора може да бъде изградено". Това каза за "Капитал" Костадин Петков - един от директорите на Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност (ЦИСК) към Софийския университет, по повод изявлението по време на парламентарния контрол в петък на министъра на икономиката Емил Караниколов, че трима големи инвеститори оглеждат старозагорското летище. Преди 8 години ЦИСК беше ангажиран по поръчка на ръководството на община Стара Загора и на външни инвеститори с проучване на възможностите за възстановяване на старозагорското летище.

По предварителни разчети в изграждането на старозагорския карго хъб трябва да бъдат инвестирани 500 млн. долара, а строителните дейности ще бъдат ангажирани пряко и косвено във времето около 200 000 работници и служители. Подобна сума може да е по силите на много голям инвеститор или консорциум от компании и реално може да се окаже висока бариера. Например за софийското летище минималната инвестиция, която се изисква от бъдещия концесионер, е 600 млн. евро - и то за най-големия и работещ аеропорт.

"Започнахме работа по този проект преди 8 години. След това направихме и доста актуализации по него. За да се изгради карго летище в Стара Загора, пистата ще трябва да се удължи с около 500 м. Необходимо е и да се удебели настилката ѝ, както и да се обособят съответните терминали. Ще бъде необходимо митническо обслужване на стоките, както и изграждане на допълнителна жп линия в близост до летището", посочи Петков. И все пак, докато не се подпише договор, всички твърдения за осъществяването на тази инвестиция остават в сферата на предварителните разговори и на спекулациите, подчерта той.

Преди 8 години някои от чуждестранните инвеститори се интересуваха от летище София, други – от летище Пловдив. "След приключилия конкурс за концесия на летище София обаче някои от тях се преориентираха към Стара Загора като възможност за изграждане на товарен хъб", посочи Костадин Петков.

Интерес към летище Стара Загора в тези години прояви четвъртият по големина карго оператор в света – Държавната корпорация за управление на летищата на Република Корея. Тогава лично посланикът на Корея Чън-Бихо разгледа летището. Интерес за евентуална инвестиция проявиха и компании от Китай, Сингапур и Казахстан. "Логиката на едно такова летище е, че в Западна Европа свършват слотовете за самолети и големите потоци товари, които идват от Изток – Китай, Корея, Япония, трябва някъде да кацнат и след това да се разпределят към Европа, обясниха тогава представителите на Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност. Стара Загора е най-подходящ за такава инвестиция, защото е разположен върху 3 европейски коридора. Независимо от проявения интерес тогава до сделка така и не се стигна.

"Министерство на икономиката продължава да бъде много активно по този проект. Искаме нещата да се случат, защото тази сделка е с огромен потенциал за България", смята Костадин Петков. Според него летище Пловдив и летище Стара Загора имат съвсем различни възможности. Пловдивското е с приоритет за развитие като пътническо летище, докато старозагорското е много подходящо за карго превози. Директорът на ЦИСК отказа на този етап да съобщи имената на потенциалните инвеститори към старозагорското летище. Според източници на "Капитал" един от тези потенциални инвеститори е германската логистична компания DHL.

Според министър Караниколов съществува реална възможност съвсем скоро в министерството да бъде представен конкретен проект. Пред депутатите той каза, че потенциалните инвеститори са привлечени от добрата локация на старозагорското летище, което отдавна няма лиценз за извършване на полети поради нарушения в настилката на пистите, но пък разполага с отлична инфраструктура, канализация, водопровод и комуникации. Съоръжението е електрифицирано и газифицирано и заема площ от 2320 декара с дължина на пистата от 2.5 километра. Емил Караниколов посочи, че какъвто и инвестиционен проект да се появи, реализацията му първо ще бъде консултирана с обществеността на Стара Загора.

През август тази година бюрата на "Летище Стара Загора" ЕООД в Ямбол и Стара Загора спряха продажбите си на билети заради огромните натрупани загуби през последните месеци. С това на практика се преустанови основната дейност на старозагорското летище, което се издържаше от продажба на самолетни билети и отдаване на площи под наем, след като през 1995 г. гражданските полети бяха спрени, а през 2007 г. спряха и полетите на селскостопански самолети и вертолети, поради нарушената асфалтова настилка. Само за последните 6 месеца двете бюра за самолетни билети в Стара Загора и Ямбол са натрупали загуби от 21 000 лева.

Като най-губещо бюрото в Хасково е било закрито още през март тази година. Допреди десетина години трите бюра са правили месечен оборот от 18 000 лева, а годишната печалба на дружеството е достигала 50 000 лв. През 2018 г. обаче месечният оборот пада под 5000 лева. Заради негативната тенденция решението на Държавната консолидационна компания, част от структурата на която е "Летище Стара Загора" ЕООД, решава да прекрати съществуването му. След закриването през август летателната писта и съоръженията към нея преминаха на директно управление от Държавната консолидационна компания, която е на подчинение на Министерство на икономиката.
https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/ikonomika/2019/11/25/3996871_do_mesec_dva_e_vuzmojno_da_ima_memorandum_s_investitor/?fbclid=IwAR3P_2RqWP7tZDSymNEv1Cj8XFaLt4x-Kn2jnYbV2AErj09p2HkRa9xfPy8

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Летище Стара Загора
« Reply #2 on: 26.11.2019, 23:54:58 »
С Пловдив са деами и са до никъде, Стара Загора щели да правят....  :help:

Offline slimarkov

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 416
    • View Profile
    • http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=616936
Re: Летище Стара Загора
« Reply #3 on: 29.11.2019, 00:48:07 »
С Пловдив са деами и са до никъде, Стара Загора щели да правят....  :help:

Разположението на второто за карго летище е в пъти по-добро.

Ето какво казва министърът:
Quote
Според него летище Пловдив и летище Стара Загора имат съвсем различни възможности. Пловдивското е с приоритет за развитие като пътническо летище, докато старозагорското е много подходящо за карго превози.
« Last Edit: 29.11.2019, 00:50:11 by slimarkov »

Offline slimarkov

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 416
    • View Profile
    • http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=616936
Re: Летище Стара Загора
« Reply #4 on: 30.11.2019, 00:49:06 »
Стари, но интересни статии. :)

Quote
Арх. Веселин Беров: Скоро ще строим и под земята

Проектите за голямо летище в Стара Загора и тунел под Шипка неминуемо ще променят вижданията за развитието на града, твърди и Веселин Беров, бивш главен архитект на Стара Загора през мандата на кмета Антон Андронов. Според него, такива силни градообразуващи фактори трябва да се вземат предвид при изготвяне на градоустройствения план.

"Проектите за бъдещо летище предвиждат то да е голям аеропорт от типа на Истанбул - междинно разпределително летище, поемащо карго товари и пътнически полети за Далечния Изток. Ако стане това, веднага ще промени картината на града от юг и ще доведе от още едно изменение на градоустройствения план - в посока на нови жилищни и обществени квартали".

Според архитекта, вероятно градът ще се разширява в посока Тракийски университет и на север. Ако се реализирал и проектът за тунел под Шипка - това щяло да е още една причина за ново виждане за градоустройството.

"По последния ОУП градът беше предвиден след 20-25 години да достигне 172 хил. жители. Проучванията сочат, че, ако летището и тунелът станат факт, градът ще стигне до 8-9 години до 220-250 хил. души. Това означава следваща преработка на плана", смята Беров.

http://novinata.bg/modules/news/article.php?storyid=1467

Quote
Търсят азиатски инвеститор за летище "Стара Загора"

Летището беше представено пред посланика на Южна Корея у нас




от iNews.bg

22.03.2012


Солидна инвестиция в летище "Стара Загора" може да даде възможност да се посрещне новия въздушен трафик, особено между Азия и ЕС. Това сочи анализ на Центъра за икономически изследвания в България, цитиран от областната администрация в Стара Загора.
 
Превръщането на летище "Стара Загора" в международен транзитен хъб ще му даде капацитет за поемане на товари от 150 000 до 250 000 тона, две писти, обслужващи Boeing 747 и Airbus 380, както и между 10 – 20 млн. пътници годишно.
 
В момента полосата на летището е дълга 2 550 м., прилежащите територии са около 6 000 дка, близостта до железопътна и магистрална инфраструктура е на отстояние от 5 км., което го прави изключително привлекателно за инвестиции в модерно карго летище.
 
Летището беше представено пред посланика на Южна Корея в България Чън Би-хо. Той каза, че ще презентира летището пред азиатски компании и че при следващото си идване в Стара Загора ще дойде с делегация от бизнес партньори.

http://inews.bg/Бизнес/Търсят-азиатски-инвеститор-за-летище-Стара-Загора-_l.a_c.382_i.163882.html

Offline slimarkov

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 416
    • View Profile
    • http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=616936
Re: Летище Стара Загора
« Reply #5 on: 30.11.2019, 00:53:28 »






« Last Edit: 30.11.2019, 00:56:11 by slimarkov »