Author Topic: Влаковете Маглев  (Read 12303 times)

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Влаковете Маглев
« on: 29.06.2011, 15:25:31 »
Отварям специализирана тема за тези влакове, защото смятам, че това е бъдещият масов транспорт на дълги разстояния и е твърде вероятно през 22-ри век наследниците ни, да имат възможността да пътуват до Виена за 3 часа примерно.
Нека тук, освен да мечтаем, да събираме материали за действащите трасета и бъдещите намерения за строителство на нови.

Името Маглев е съчетание от "магнитна левитация". Същността на технологията е използването на магнитните сили за повдигане и движение на влака над специално магнитно трасе. Практически влака "лети" над трасето. Сред основните предимства са елиминирането на силите на триене възникващи при конвенционалните влакове между релсите и колелата, това допринася до значително намаляване на износващите се елементи в системата.Скоростта постижима от маглев го прави обективно конкурентен на въздушния транспорт за разстояния до 1000 км. Въпреки че идеята за такъв транспорт не е нова, икономически и технически ограничения не са позволили масовото и прилагане за обществен превоз. В момента, маглев не могат да използват съществуващата транспортна инфраструктура, въпреки че има проекти, с аранжимент на магнитни елементи между конвенционалните ж.п. релси, успешното им завършване би ускорило въвеждането на технологията.
В момента има 3 основни технологии на магнитно окачване влакове:
- на свръхпроводящи магнити (електродинамично окачване, EDS);
- на електромагнити (електромагнитно окачване, EMS);
- постоянен магнит, нова и потенциално икономически най-ефективна система;
Един от основните проблеми при разработването е теглото на влака, тъй като се нуждае от силно магнитно поле за поддържане във въздуха.
Накратко основните предимства на системата са:
- висока скорост, постигната чрез елиминиране на силата на триене с пътя, остава силата на триене с атмосферата и в бъдеще е възможно да се проектират трасета във вакумирани тунели, което би позволило на влаковете да развиват свръхзвукова скорост - според експертите пределната скорост на технологията е около 6 000 км/ч;
- по-висока сигурност спрямо конвенционалните влакове, практически е невъзможно маглев да дерайлира;
- висока спирачна ефективност;
- по-ниска консумация на енергия спрямо конвенционалните високоскоростни влакове;
- ниски нива на шум;
- възможност за преодоляване на наклони до 10%;
Недостатъците:
- висока стойност на първоначалната инвестиция, разходите са съпоставими с тези за изграждане на метро;
- магнитно окачване произвежда електромагнитни полета, които могат да бъдат вредни за влаковия екипаж и/или местните жители.;
- стандартните влакови трасета са по-универсални, не е рентабилно използването на маглев за карго превози;

Миналото ->
Историята на първото трасе, поне за мен е малко комична. Линията е построена в Берлин през 1980 год., дълга е 1.6 км и свързва 3 метростанции от жп възел Gleisdreieck до панаирното градче на Potsdamer Strasse. След дълги тестове е отворен за движение с пътници на 28.08.1989 год., превозът е безплатен а влакчето е автоматично без машинист, експлоатирало се е само през уикендите. Трасето е построено върху естакадата част от бившата линия U2, където трафикът е прекъснат поради разделението на Германия и унищожаване по време на войната. На 18.07.1991 год. линията е включена в системата на метрото в Берлин и започва да функционира ежедневно. След разрушаването на Берлинската стена, населението на Берлин е практически "разделено" на изток и запад. Маглев трасето прекъсва важна метро линия, а градът изпитва нужда от високоефективна връзка между двата района. Едва 13 дни след влизането в експлоатация на 31.07.1991 год., общината решава да премахне магнитното трасе и да възстановяви метрото. От 17.09.1991 год. започва демонтажа.
Компанията, която най-целенасочено и постоянно се занимава с проектиране, подобряване и реализация на системи Маглев е немска - Трансрапид ( http://www.transrapid.de/ ), същата е плод на коопериране между Сименс и Тисен Круп. Първият и работещ проект е завършен през 1984 год. между немските градове Дорпен и Латен, дължината е 31,5 км., съставите са автоматизирани (без машинист), максималната постигната скорост е 420 км/ч. С това трасе е свързана и най-тежката катастрофа на Маглев, на 22.09.2006 год. поради човешка грешка влака катастрофира с 200 км/ч в кран извършващ поддръжка. Загиват 23-ма човека. В момента трасето се експлоатира само като изпитателно и атракцион.
Друг осъществен проект е в Англия - Бирмингам, като изпълнението е нискоскоростно (40 км/ч) и прави връзка от летище до най-близката жп гара с дължина 600 метра. Експлоатирала се е в периода 1984-1995 год. Взето е решение за подмяната и с нормална монорелсова железница, за да се повиши капацитета.
Настоящето ->
В момента има само две трасета в експлоатация за обществен превоз. Едното свързва Шанхай с летище Пудонг. Дължината му от около 30 км. се изминава за под 8 мин., като при пътуването може да се постигне максимална скорост от 431 км/ч. Изграждането и експлоатацията са поверени отново на немската компания Трансрапид. Обикновенно при всеки курс се развива скорост от малко над 300 км/ч, трасето е на естакада. Проекта се оценява на над 1 млрд. USD, за момента китайските власти го водят, като пилотен и твърдят, че след този етап следва изграждане на мрежа от такива трасета. Първата сигурна отсечка ще свързва Шанхай и Ханджоу (175 км.)
Другото трасе за обществен превоз е в Япония (Нагоя) с дължина 9 км. (9 спирки) и скорост от 100 км/ч.
Експериментални трасета в момента освен в Германия има и в Япония и Южна Корея.
Бъдещето ->
В момента стабилни и обезпечени проекти освен Китай има и в Япония. На 21.06.2011 год. правителството на Япония обяви намерението си да изхарчи 112 млрд. USD за маглев свързващ Токио и Осака (515 км.) със скорост около 500 км/ч. Планирано е завършване на цялата линия през 2045 год. Над 300 км. от трасето ще се състои от тунели, което е и причината за сериозната цена.
Все още не са потвърдени проекти в САЩ, свързващи съответно:
Бостън - Ню Йорк - Филаделфия - Балтимор - Вашингтон с разклонение от Филаделфия до Питсбърг
Лас Вегас - Лос Анджелис - Сан Диего

Още много допълнителна информация, може да откриете в сайта на Трансрапид, включително сравнение на технически показатели между система ICE 3 и маглев на Трансрапид.
« Last Edit: 29.06.2011, 17:11:29 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Влаковете Маглев
« Reply #1 on: 29.06.2011, 18:02:43 »
Маглев е хубава и недооценена технология, която би могла да бъде от полза в немалко страни. Иначе като чуя Маглев и правя асоциация с играта Transport Tycoon, където в крайна сметка се стига точно до такива трасета.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Влаковете Маглев
« Reply #2 on: 29.06.2011, 20:07:20 »
Идеята е много добра обаче възниква едни въпрос.

Дали е рентабилно, при положение, че далеч по-евтината конвенционална ж.п.линия вече е толкова усъвършенствана, че влакове могат да се движат и с по 300-400км/час, а световният рекорд, поставен във Франция е над 500 км/час. Тогава до Виена пак ще може да се стигне за 4 часа, а ако в близките 50-70 години се изгради цялостна мрежа от високоскоростни линии из Европа, почти до всяка една точка ще може да се стига в рамките на няколко часа до ден най-много.

Остава въпроса за товарните влакове. Мисля, че мястото на темата е в железопътен транспорт.
« Last Edit: 29.06.2011, 20:10:25 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Влаковете Маглев
« Reply #3 on: 29.06.2011, 21:03:15 »
Въпросът на Иво е резонен ако се вземе под внимание скоростта. Но комфортът и сигурността при пътуването с магнитна железница са несравнимо по-високи. За икономичността не мога да бъда обективен. Факт е че при маглев липсва съпротивление при търкаляне и така се губи по-малко от енергията на движението на влака, но не знам как стои въпросът с енергоемкостта на създаването на магнитното поле при маглев.

Но факт е че билета за шанхайския влак не е кой знае колко скъп - 6 долара. 



знам че всеки може да си намери клип в ютуб от маглев, но все пак е хубаво да има поне един линк и в темата!
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline giorev

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4121
    • View Profile
    • Email
Re: Влаковете Маглев
« Reply #4 on: 29.06.2011, 21:56:53 »
Трансрапид твърдят, че техният TR09 (в Шанхай е TR08) при скорост от 300 км/ч консумира 34W на километър за пътник, което е 34% по-малко от ICE 3 с 51W на километър за пътник. Затова постнах линк, за да може който се интересува да се запознае по-подробно.
В интерес на истината всичко опира до много точни изчисления. Конвенционалните високоскоростни влакове имат скъпи и капризни колоси и талиги, който изискват непрекъсната профилактика и своевременен ремонт, същото до известна степен се отнася и до релсите. Вероятно след Х години може да се икономисат достатъчно средства, за да излезе маглев на печалба, но пък и естакадите, по които са трасетата трябва да имат ресурс Х+ години...
« Last Edit: 29.06.2011, 22:32:40 by giorev »
Само скоропостижното закриване на Столичен Автотранспорт ЕАД би гарантирало на софиянци ежедневно комфортно и безаварийно пътуване с автобус в градски условия, което априори би увеличило дялът на превозите на обществения транспорт и би повлияло положително на трафика в столицата!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Влаковете Маглев
« Reply #5 on: 29.06.2011, 22:03:14 »
Сещам се и за още нещо. При тази Маглев технология, трябва да има изградени 2 парарелни трасета. Едно конвенционално, за пътническите и товарните влакове, и магнитното, за маглев-влака. При тази технология, как ще се извършат коловозните развития в гарите, ако са необходими 10-12 коловоза например, за големи гари от рода на София, Горна Оряховица(само за пример ги давам, големи гари от този тип)
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4625
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Влаковете Маглев
« Reply #6 on: 29.06.2011, 22:26:21 »
Благодаря на Giorev за напомнянето! :fan:

Offline donkeyhot

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 161
    • View Profile
Re: Влаковете Маглев
« Reply #7 on: 30.06.2011, 15:31:19 »
Аз ще допълня малко информацията за маглев технологията в Китай с това, което ми е известно. Споменатата линия от Шанхай до Ханджоу едва ли ще види бял свят в близко бъдеще. Този проект е срещнал мощен отпор от страна на специалисти, заради високата цена, както  и от страна на местното население, поради опасения от опасни излъчвания. Затова в момента той е замразен, а понеже миналата година между двата града беше пусната конвенционална високоскоростна линия, то маглев линията едва ли скоро ще се "отмрази". Освен този проект, в Шанхай има идея да се удължи сега съществуващата линия. В момента тя свързва летище Пудун с метромрежата на града, а планът е да се продължи към другото летище в града - Хунцяо. Всъщност Хунцяо е транспортен възел обединяващ в себе си летище и гара за високоскоростни влакове (конвенционални). В момента Хунцяо и Пудун са свързани чрез линия 2 на метрото, но понеже пътуването с нея отнема повече от час, китайците се надяват да съкратят значително това време чрез маглев линията. Независимо от това, засега няма конкретни планове за осъществяване на този проект.
Освен шанхайския маглев, има идея за построяване на маглев линия и в Пекин. Тя трябва да свързва едно от предградията със същинския град, но тя ще бъде с максимална скорост от 120 км/ч. Този проект се разработва и също няма точни срокове за завършване.

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Влаковете Маглев
« Reply #8 on: 30.06.2011, 18:52:21 »
Днес май е велик ден за китайската инфраструктура! Съзнавам че е офтопик, но понеже сме на тема Китай и неговите влакове:

Quote
Китай откри най-дългия мост над вода
Днес в Китай беше открит и най-дългият газопровод в света, както и високоскоростната железница между Пекин и Шанхай
Новия най-дълъг мост над вода в света Новия най-дълъг мост над вода в света

Китай откри днес най-дългия в света мост над вода.

Мостът на залива Цзяочжоу е дълъг 42 километра и свързва източното китайско пристанище Циндао и крайбрежния остров Хуандао.

Държавната телевизия Си Си Ти Ви посочи, че мостът, който е широк 35 метра е най-дългият от този вид и струва над 10 милиарда юана (1,5 милиарда долара).

Телевизията уточни, че мостът е бил одобрен от строителния контрол в понеделник и съоръжението, заедно с подводен тунел са отворени за движение днес.

Мостът бе построен за четири години и се крепи на 5000 колони.
още по темата
Китай: Нов небостъргач на всеки 5 дни
Китай: Нов небостъргач на всеки 5 дни
13 коментара към статията 13 | Статията е разгледана 16458 пъти16458
11.06.2011

Според книгата на рекорди на Гинес досега най-дългият мост над вода е мостът над езерото Понтчъртрейн в щата Луизиана. Китайският мост е с 4 километра по-дълъг.

Освен този рекорд, в Китай днес бе счупен и още един - пуснат бе в експлоатация най-дългият в света газопровод Запад-Изток-2.

Дължината му е 8700 километра.

Газопроводът е на стойност 142,2 милиарда юна (близо 22 милиарда долара) и е предназначен за транспортирането на 30 милиарда кубични метра газ годишно от страните в Централна Азия и Синдзян-уйгурският автономен регион на Китай в басейна на реките Яндзъ и Чжуцзян.

Вицепрезидентът на Китайската национална петролно-газова корпорация Ляо Юнюан съобщи, че осем спомагателни разклонения на газопровода ще бъдат готови към юни следващата година. Този втори китайски газопровод Запад-Изток преминава през 15 региона в Китай и се предвижда да снабдява с газ над 400 милиона жители в страната.

Също днес бе официално открита високоскоростната железопътна линия, свързваща Пекин с Шанхай.

Китайският премиер Вън Цзябао се качи на влак за Шанхай след церемонията в Пекин по пускането на 1318-километровата линия за пътнически превози, съобщиха държавните медии.

Влаковете по отсечката на стойност 221 милиарда юана (34,2 милиарда долара; 23 милиарда евро) ще развиват максимална скорост 300 километра в час и ще намалят почти наполовина времетраенето на най-бързото пътуване между Пекин и Шанхай до под пет часа, посочиха представители на железниците.

Планира се 90 двойки влакове (т.е. в двете посоки) да обслужват линията, като 63 от тях ще могат да развиват до 300 километра в час, а останалите ще достигат скорост от 250 километра в час.

Китайското министерство на железопътния транспорт съобщи, че целта е чрез скоростната отсечка да бъде удвоен превозният капацитет на железопътния транспорт между двата града до 160 милиона души годишно.

Билетите за най-бързите влакове по линията ще струват между 555 юана (86 долара) и 1750 юана (270 долара; 190 евро), а цените за по-бавните влакове ще варират от 410 юана (44 евро) до 650 юана.

http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=3928191
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11150
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Влаковете Маглев
« Reply #9 on: 30.06.2011, 22:57:33 »
Tия са в друга реалност

Offline GTUser

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 526
    • View Profile
    • Email
Re: Влаковете Маглев
« Reply #10 on: 02.07.2011, 13:03:15 »
Съжалявам за спама, но ето видео за моста:
http://www.youtube.com/watch?v=4PMuY5Kg8CE&feature=player_embedded
Мостът е дълъг 26.3 мили като съкращава пътя с 18.6 мили между Хуангдао и Кингдао. В превод времето за пътуване се намалява от 40 на 20 мин. Целият проект е за 2.3 млрд. долара и цели да подпомогне създаването на индустриална зона в Хуангдао и да облекчи разрастването на международната търговия чрез разширяване на капацитета на пристанището. Преди моста, единствено по вода се е минавал залива.
Тунелът, който е разположен паралелно на моста е дълъг 5.9 мили. Строителството му е започнало през август 2007 г. и прогнозираната му цена е 1.08 млрд. долара.
« Last Edit: 04.07.2011, 10:56:34 by GTUser »

Offline Shinkansen

  • Писател
  • **
  • Posts: 30
    • View Profile
Re: Влаковете Маглев
« Reply #11 on: 14.08.2012, 22:57:55 »
В момента в Южна Корея се строи Маглев. Линията ще свързва столицата Сеул със сателитния гр. Инчон, където е международното летище.

Offline putnik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 810
    • View Profile
    • Email
Re: Влаковете Маглев
« Reply #12 on: 23.08.2012, 17:34:03 »
Влаковете Маглев не ги ли наричат още Магнитоплан? Или е нещо друго?

Offline БЦГМ

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 144
  • 1, 2, 3, 4, 7, 10, 14, 15
    • View Profile
Re: Влаковете Маглев
« Reply #13 on: 16.11.2014, 00:40:02 »
В Япония провеждат изпитания по 42-километрова отсечка, на които пускат да се возят 2,400 пътници, избрани с томбола.  Максималната скорост е 500 км/ч.  Такива влакове трябва да влязат в експлоатация до 2027 между Токио и Нагоя, като изминават разстоянието за 40 минути, с един час по-малко от сега.

Съобщение на БиБиСи (на английски, с кратък видеозапис):
http://www.bbc.com/news/blogs-news-from-elsewhere-30051961
Княжевският трамвай заобиколи с ухораздирателни скърцанета по релсите градинката на стария паметник на царя Освободителя и пак пое правата посока към югозапад.(Иван Вазов)

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2335
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Re: Влаковете Маглев
« Reply #14 on: 21.02.2023, 15:15:21 »
В този брой на съветското списание "Англия" от 1985 г. има статия за Маглев (с.57)

https://docs.yandex.ru/docs/view?url=ya-disk-public%3A%2F%2FNDbEldpBj9qcIibfHv0sskU36PVoriAtTOVhHF8IPMpCRB9TUCyY%2F5gGLsuigrgkq%2FJ6bpmRyOJonT3VoXnDag%3D%3D&name=1985-01_UK.pdf&nosw=1
Софийско метро, колекция карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing