Author Topic: Транспортът в Ирландия  (Read 1889 times)

Offline mitakis

  • над нещата
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4193
    • View Profile
Транспортът в Ирландия
« on: 06.02.2018, 23:38:54 »
Дъблин
Автобуси:
- 4 поколения Волво в градския траснпорт:




- автобусите за летището на DublinBus са в друга ливрея и големи номера. Има и VDL-и на друг оператор, които не съм снимал.

Трамваи:
- от ~1870г. до средата на 20ти век са имали една от най-големите трамвайни мрежи, но поради развитие на автобусопроизводството, увеличаваща се автобусна мрежа и удобството й, травайното движение е закрито през 1959г. Имало е и двуетажни трамваи. Останали коловози от тогава:


- през 2004г. са направени (и в последствие разширени) нови нормалнорелсови трамвайни трасета. ККМ е на височина над автобусните габарити. Трамвайният оператор се казва LUAS, в превод - 'скорост'.


4-съчленен Alstom на крайна спирка, обръща коловозите с "S-ка"

Имат и 6-съчленени. Тези дни трябва да пуснат в експлоатация 7бр. 8-съчленени 55 метрови мотириси Alstom Citadis - най-дългите съчленени трамваи в света (не са композиция от няколко единици).
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline dj_the_bus

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2441
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
Re: Транспортът в Ирландия
« Reply #1 on: 04.05.2018, 16:54:37 »
Започвам тази тема със снимки и коментар на градския транспорт в столицата на Ирландия- Дъблин.

Та такааа...
Дъблин- градът
В центъра много сгъчкано строителство. На места има мизерия подобна на София, но не чак в такива мащаби. Но това е нормално в толкова населен град. За първи път виждам град на държава с два официални езика- всички надписи са на ирландски и английски. Много магазини по центъра пък използват само английски за реклами и надписи. По улиците усетих доста натоварен трафик, като на места, където има пътни възли се образуваха задръствания подобно на София.

Градския транспорт:
Основно е наблегнато на автобусния транспорт. Има една една метролиния/градска железница Dart line и два трамвайни маршрута - Red tram line и Green tram line. Метрото е по-скоро в източната част на града. Трамвайните линии са буквално на кръст- Червената е изток-запад, зелената- север-юг. Но определено си личи, че железницата не е толкова на почит, като в Германия на пример. В същото време железниците са с различни билети и карти от тези за автобусите. Предполагам това се дължи на доста либеризирания частен бизнес.
Та както казах градския транспорт разчита основно на автобусните превози. Автобусната система е под шапката DublinBus. Логото на DB (Dublin bus) e на всяка спирка на градския автобусен транспорт. Определено е много развит с много линии минаващи през всякакви улици. Основният подвижен състав- двуетажни автобуси с купе на Денис и Волво. Също имаше и по-нови VDL. Автобусите, поне според мен бяха масово държавни или DB е някакво смесено дружество. Но DB може да се каже че е Център за автобусна мобилност. Имаше и автобуси с различна ливрея от тази на DB (синьо-жълта) които също имаха лого на DB, но си личеше, че са на друга фирма. Уви така и не успях да ги налазя и да ги снимам. Дали частни или държавни, към DB са и атракционните пътувания. Имат зелени кабрио DoDublin Hop on-Hop off автобуси движещи се на неповече от 30 мин. от09:00 до 19:00ч., както и Ghostbus (автобус на ужасите) който се движи определени вечери. Хоп-он автобусите имат билети за 24 и 48 часа които включват и летищните експреси 747/757.
Като цяло не се толерира купуването на еднократни билети. Повече се толерират 24-часови карти. Например Летище - Центъра еднопосочно е 7 Евро, двупосочно 12. 24часова карта за всички линии на Dublinbus (и летищните експреси) е 10 Евро.
На места където се събират много линии може да се види улица с дължина от 100на метра цялата със спирки една след друга. Спирките бяха разделени по направления в направление... На две съседни спирки спират автобуси за летището- на едната експресите, на другата автобусите за кварталите до летището през/до летището.
Както казах- 99% от обществения транспорт се обслужва с двуетажни автобуси. Съчленени видях само на летището. Има тук-таме нещо средно между микробус и мидибус. Масово автобусите са само с първа врата, което създава и неудобства. От разговори с шофьори- те повече предпочитат двувратите, защото особено по натоварените спирки са по удобни както за пътници така и за шофьори. Неизползването на съчленени автобуси предполагам се обяснява със супер сгъчканите и тесни улички на места. Доста от линиите ми направи впечатление, че нямат обръщачи или автостанции. Масово се обръща посоката като се правят квадрати през уличките.

Дъблинбус
Автобусите казах вече- 99% двуетажни. Много, много линии. Организацията на самото движение и изпълнение на линиите ми хареса. Интервалите на целодневните линии са основно между 10 и 30 мин. тук-таме има линии на 60 мин. Проблемно и неудобно е, че някои спирки нямат информация какво и закъде спира. Има приложение за Дъблинбус уж като пътеводител, но бих казал, че като турист това по-скоро ме обърка. Повече ми помогнаха ГугълМапс, където също се отразява движението на ГТ. На спирките където има информация, разписанието което е посочено е с часове на тръгване от първата спирка. Никъде няма разписание за съответната спирка (освен ако тя е първа за линията). Ориентир са електронните указатели (където ги има). Но като цяло забелязах, че интервалът на движение се спазва с отклонение +/- 2 мин., които в движението се изравняват. Явно, че разписанията не са смятани с престои по спирките. Автобусите са малко като софийски маршрутки. Като наближи спирка понамалява, но няма ли натиснат звънец не спира за слизане. В същото време ако никой не махне от чакащите на спирката- подминава я. Кара се стегнато- нито бързо, нито бавно, нормално за вида път. Например по магистралата автобусите спокойно си караха с 60-70, в града по по-големи улици 40, в центъра 30. Лошо е, че по спирките няма карта на града и никъде не успях да открия интерактивна карта на целия ГТ или карта на града с целия гт. Интересно ми стана като видях, че някои линии имат доста поредни буквени означения, подобно на А-тата в България. 31, 31A, 31В, 31С, 31D, 31N. N-нощна, X-бърза линия, подобно на други европейски градове. Но другите А, В, С са частични изменения в края и/или средата на маршрута. Малко конфузно става на летището, където спират линии от градския и крайградския транспорт. НО и крайградския транспорт е с номера на линиите, които се дублират с градските и може да доведе до объркване.