« Reply #1 on: 21.07.2007, 21:07:06 »
СТАНДАРТ, 19 ЮлиНаши бизнесмени в битка за хърватското ноу-хау
Откраднали лаптоп с тайни на “БДЖ-Кончар”Васил Божков поискал акции в смесеното дружество
"БДЖ-Кончар" има всички шансове да печели и да спестява пари на закъсалите български железници. Във вчерашния брой показахме как противно на всяка логика обаче то е тласкано към ликвидация. Колкото и абсурдна да изглежда съдбата на хърватско-българското дружество за модернизация на локомотиви, тя не е нетипична, коментират дългогодишни служители в БДЖ. Ако дружеството бъде ликвидирано и се обяви нов търг за ремонт на локомотиви у нас, конкурсът вероятно пак ще бъде спечелен от гиганта "Кончар". Хърватската технология гарантира качество и надеждност, но и ниски цени за модернизиране на машини "Шкода" и "Крайова". Ноу-хау за това в Европа има единствено концернът "Сименс". Германците обаче взимат доста по-скъпо.
Никой не иска да гони хърватите от България, битката е кой да се намести като техен подизпълнител, коментират запознати със ситуацията около "БДЖ-Кончар". Иначе казано - някой иска да яхне технологията им, осигуряваща дългогодишна работа и гарантирана печалба.
Две срещи на бизнесмени оставят задълго невидим отпечатък върху съдбата на хърватско-българския джойнт венчър "БДЖ-Кончар". Те са през 2004 г. и по време съвпадат с дните, когато в "Подуяне" е започнала трескава работа по оборудване на халето за модернизация на локомотиви по технологията на "Кончар".
Първата знакова среща е по искане на Орлин Хаджиянков, член на ръководството на "БДЖ-Трансимпекс". Хаджиянков разговаря с някои от шефовете в "БДЖ-Кончар" от българска и хърватска страна. "БДЖ-Трансимпекс" АД е регистрирано малко преди срещата - на 26 март 2004 г., а предметът на дейност е производство на локомотиви, мотриси и вагони. Дружеството е част от кръга фирми "Трансимпекс", контролирани от смятания за най-богат бизнесмен в държавата Васил Божков.
Орлин Хаджиянков предлага "БДЖ-Трансимпекс" да се включи в хърватско-българското дружество като трета страна - стратегически инвеститор. Отговорът на съдружниците в българо-хърватската фирма е недвусмислен. Те нямат против включването на нов стратегически инвеститор, но това практически е невъзможно. "БДЖ-Кончар" е създадено с подписа на министъра на транспорта и
всяка промяна е възможна само с министерския параф
Пречка е и клаузата в устава на смесеното дружество, според която делът на учредителите - БДЖ и "Кончар", не може да се намали под 34% за всеки от тях.
Втората среща събира на една маса бившия шеф на БДЖ Владимир Дунчев, представителя на "Кончар" в България Гинчо Павлов и бизнесмена Божков. Дунчев завежда Гинчо Павлов в сградата на "Трансимпекс" на бул. "Скобелев". Тема на разговора е отново включването на "БДЖ-Трансимпекс" в смесеното предприятие като стратегически инвеститор.
"БДЖ-"Кончар" отправя питане до ръководството на хърватския концерн. Отговорът от Загреб е отрицателен. Това не е първият отказ на хърватите към български бизнесмени. Преди няколко години по същите причини те отказват доставката на турбогенератори за мощна бизнес групировка, обясняват решението на концерна от "БДЖ-Кончар".
Любопитното е, че председател на управителния съвет на "БДЖ-Трансимпекс" става Веселин Василев - бивш директор на дирекция "Локомотиви" в БДЖ. В качеството си на началник в железниците той няколко години е и председател на Управителния съвет на "БДЖ-Кончар". Скоро след като е освободен от БДЖ и от смесеното хърватско-българско дружество, Василев участва в създаването на "БДЖ-Трансимпекс" АД.
Дали е случайно или не, малко след появата на новото дружество от офиса на "БДЖ-Кончар" е откраднат лаптоп с фирмени тайни на хърватската компания. СДВР месеци наред издирва крадците, но те остават неразкрити. От "Кончар" обаче са категорични, че данните са били с надеждна защита и са останали скрити. Експерти твърдят, че е
възможно информацията да се е самоизтрила
още при първия опит за отварянето на файловете.
В "БДЖ-Трансимпекс" железниците влизат с апортна вноска от 1/5 от жп завода в София, а "Трансимпекс" - с пари. Дружеството започва да предлага на клиентите си "технически условия за модернизация", които според твърденията на експерти от фирмата са получени от чешките заводи "Шкода". Не след дълго лично чешкият транспортен министър заявява, че "Шкода" няма нищо общо с българското дружество "Трансимпекс" и че подобни "технически условия" са патентовани само от концерна "Кончар".
"Трансимпекс" иска 1,3 млн. евро за ремонт на един локомотив. "БДЖ-Кончар" извършва услугата за 945 000 евро, като тази цена не е променяна от 2001 г. насам.
"Империята" на Васил Божков не е единствената, която е проявила досега здрав интерес към хърватско-българското дружество, твърдят хора от "кухнята" в държавните ни железници. Нито Орлин Хаджиянков е единственият бивш ръководител в "БДЖ-Кончар", който сега е в конкурентна фирма, добавят те.
Кой има интерес да се включи или да поеме в свои ръце модернизацията на локомотиви в България, засега не се казва открито. Слухове свързват с това различни служители на ръководни постове.
Министерството на транспорта е запознато с проблемите на "БДЖ-Кончар", всички те са решими, каза пред "Стандарт" вчера отговорен служител във ведомството. Като стъпка в тази посока е подписването на "Анекс 12" към основния договор на дружеството, с който се дава зелена улица за
ремонт на нови 6 локомотива
от дружеството. С поръчката "БДЖ-Кончар" ще може да покрие пасивът от неизплатените от БДЖ пари за ремонта на производственото хале в "Подуяне".
"За всичките си проблеми в България хърватите са си виновни сами. Откакто стъпиха у нас, не са дали никому една куна рушвет (1 хърватска куна се равнява на 22 стотинки - б. р.), шегуват се служители в железниците.
Божидар Димитров
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Директорът Милков се уволнил сам
Милко Милков е изпълнителен директор на "БДЖ-Кончар", въпреки че не е служител на железниците. Той се представя като пенсионер, твърдят колегите му. Те пък го познават като служител в смесеното дружество на трудов договор.
През лятото на 2006 г. Милков бе уволнен от железниците, след като името му се свърза с кражби на горива в Бургас. Тогава той бе директор на "Техническо осигуряване". По лично настояване на шефа на БДЖ Милков остава на ръководния пост в "БДЖ-Кончар". Хърватите не оспорват избора, тъй като е от българската квота.
На 30 август 2006 г. Милков е назначен на 1300 лв. заплата в "БДЖ-Кончар" като "аналитик ефективност на търговската дейност". Получаването на трудово възнаграждение обаче противоречи на устава на дружеството, според което изпълнителният директор трябва да е служител на БДЖ и да получава заплата оттам.
Вероятно заради това на 23 февруари 2007 г. той сам подписва заповед за уволнението си под номер 470. В документа пише, "cчитано от 1 януари 2007 г. прекратявам трудовия договор на длъжността аналитик ефективност на търговска дейност". Да не бъде изплащано трудово възнаграждение от датата на издаването."
Същия ден главната счетоводителка на "БДЖ-Кончар" пише в докладна до административния директор: "Отдел "Счетоводство" не може да изпълни така формулираната заповед."
« Last Edit: 21.07.2007, 21:08:38 by etnies »
Logged