Author Topic: За семафорите с любов  (Read 1965 times)

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2335
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
За семафорите с любов
« on: 08.10.2022, 21:26:34 »
След като има тема за светофари, трябва да се уважат и жп сигналите. След като семафори има дори в метрото, има какво да обсъдим.
Софийско метро, колекция карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: За семафорите с любов
« Reply #1 on: 09.10.2022, 21:24:52 »
В метрото няма семафори, а извън метрото има общо едва 16 броя.
« Last Edit: 09.10.2022, 21:26:29 by bdz43r »

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: За семафорите с любов
« Reply #2 on: 10.10.2022, 00:18:32 »
Семафорите са за историческите теми, а светофорите касаят единствено машинистите.  Такъв е единствено модераторът на раздела и евентуално още един форумист без участие от години.
Ако няма интерес, ще изтрия темата.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: За семафорите с любов
« Reply #3 on: 10.10.2022, 11:21:08 »
Интересен е начина на задействане на семафорите, с едни дълги железни въженца. Хитро, просто и много надеждно. Всъщност не знам ако падне дълбок сняг дали работят надеждно. Но при светофорите пък може да изгори крушка или да спре тока.

Семафори останаха май само по теснолинейката, другаде не съм виждал действащ. Но никога не съм виждал наживо линии като Видин-Кошава до гипсовите находища например, които са слабо използвани и може да има останали. Щом в доста по-развити железници с по-модерен подвижен състав използват семафори по някои линии, значи си имат определени предимства.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2335
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Re: За семафорите с любов
« Reply #4 on: 10.10.2022, 19:54:35 »
На МС Мусагеница например, се вижда семафора понеже е светло заради тубата.
Софийско метро, колекция карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: За семафорите с любов
« Reply #5 on: 10.10.2022, 23:42:15 »
На МС Мусагеница например, се вижда семафора понеже е светло заради тубата.
Беше обяснено,  че в метрото има светофори,  а не семафори.

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5869
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: За семафорите с любов
« Reply #7 on: 11.10.2022, 12:29:11 »
В метрото има АЛС и машинистите се принуждават да спазват показанията на светофорите - при опит за преминаване на червено следва екстрено спиране. :) Имам съмнения, че АЛС може да работи със семафори. :rolleyes:
« Last Edit: 11.10.2022, 12:32:46 by V.Peichev »

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: За семафорите с любов
« Reply #8 on: 11.10.2022, 12:49:36 »
Имам съмнения, че АЛС може да работи със семафори. :rolleyes:
Може.

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2335
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Re: За семафорите с любов
« Reply #9 on: 11.10.2022, 19:19:06 »
Според Уикипедия семафорите биват механични и светлинни. В метрото са светлинните. Така че предмет за спор няма :)

На снимката са обозначени като semaphore

https://www.canstockphoto.com/blue-semaphore-signal-on-the-railway-39178515.html

Примземен семафор на гара Лакатник

https://mapio.net/pic/p-45522474/

Още един приземен на гара Илиянци

« Last Edit: 11.10.2022, 19:27:57 by New_Passenger »
Софийско метро, колекция карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: За семафорите с любов
« Reply #10 on: 11.10.2022, 21:32:01 »
В Уикипедия всеки може да пише каквото си иска и не винаги има кой да го коригира.

Такова понятие като "светлинен семафор" няма. Семафорът по дефиниция е механично съоръжение, ако и да свети нощем, за да е видим.
В другите езици може да има друга употреба на думата и чуждоезични примери не са удачни. На чешки и словашки например "semafor" означава автомобилен сфетофар, а в железницата думата изобщо няма приложение.

Светлинните сигнални устройства според възприетата в нашата железница терминология са светофОри. Етимологията на думата светофОр е отделен въпрос, по всяка вероятност е рузисъм, но е факт, че така е възприета в нормативните документи.
В метрото действа друга терминология и ги наричат светофАри.

Във всички случаи обаче в България семафорът е винаги механично устройство с подвижни части. В този смисъл в наредбата за сигнализацията в железницата има един цял раздел "Семафори", където са показани механични съоръжения, а светлинните такива са в няколко раздела, включващи в името си "светофори" (предупредителни, входни, изходни и т. н.).
Единствената причина за популярното, но дълбоко грешно бъркане на семафорите и светофорите е, че отначало са се появили семафорите и хората са свикнали първо с тази дума.

В допълнение и аз съм на мнение, че темата е безпредметна заради незначителното обществено значение на светофорите и семафорите и начина им на управление, който изключва обсъждането им в такава насока - те нямат цикли, режими и т. н, а се управляват ръчно и в редки случаи автоматично в съответствие с движението на самите влакове. Най-много да изгори някоя крушка.

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2335
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Re: За семафорите с любов
« Reply #11 on: 13.10.2022, 11:47:09 »
Напоследък и Уикипедия стана доста сигурен източник, има си модератори/редактори, които проверяват информацията.

Когато търсих подарък за сина си, попаднах на играчка - светофар на жп прелез, която беше обозначена като семафор.
Да не би етимологията на думата светофор да е СВЕТлинен семаФОР?
Софийско метро, колекция карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: За семафорите с любов
« Reply #12 on: 13.10.2022, 11:57:51 »
Действащата официално терминология е по-сигурна от Уикипедия. Модераторите и редакторите не винаги имат задълбочени познания по материята, която редактират. Но дори там, в статията "Семафор" изрично пише още в началото, че се отнася за механичните такива, а за светофорите има съвсем отделна статия.

Ако си решил да караш по терминологията от 40-те години, тогава наистина са го наричали светлинен семафор, защото още не са му били измислили дума. После са го нарекли светофор. Може и да произлиза от "светлинен семафор", може и от руското "светофор", означаващо светофар. Но тогава са казвали и толумба, а сега се казва помпа. Едва ли ще те разберат, ако отидеш в магазин за помпи и поискаш толумба.
« Last Edit: 13.10.2022, 12:05:51 by bdz43r »

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2276
    • View Profile
    • Email
Re: За семафорите с любов
« Reply #13 on: 13.10.2022, 17:31:21 »
Според мен, без да съм специалист проблема идва от разлика в терминологията наложила се в България и международната такава. Просто Уикипедия цитира международни източници които обаче в България не отразяват действителсността. Това е моето предположение.