Трамвай в Триест е истинска рядкост. Не е обикновен трамвай, а хибриден, защото в една част от трасето става като фуникуляр. Това е единствената линия в Триест, тази за Опицина. При стръмно изкачване трамваят има допълнително по-малко превозно средство, което го бута нагоре по хълма, а когато се спуска по склона, същото превозно средство го забавя. Трамваят в Триест е в ретро стила на старите трамваи. За съжаление, поради тежка авария през лятото на 2016 г., трамваят не се движи. Оттогава продължава работата по трамвайния маршрут Триест-Опичина за модернизиране на пистата. Очаква се той да започне да шофира отново тази есен.
Пускането на трамвая все се проточва. Бяхме там през 2019 г. и уж скоро щеше да тръгне, но са минали нови 3 години и не е тръгнал. Катастрофата не е била във фуникулярната част, а в трамвайната (тя е еднопътна) и уж щели да правят незнамсикаква съвременна сигнализация. Иначе трамваите са довоенни в буквалния смисъл на думата - правени са през 30-те, последните два - през 1941 и те били най-спартански оборудвани заради войната. Фуникулярната част е по-нова - както се вижда и от видеото на 2:29, това са две "ютии", свързани с въже, до които се допира трамвайния вагон - отзад за изкачване и отпред - за слизане. Първоначално във Вила Опичина трамваите са стигали до гарата и са били интермодална връзка за пътниците, идващи откъм Любляна и вътрешността на Австро-Унгария. Предвид релефа на околността, жп трасе няма как да слезе от Опичина до централната гара на Триест: двете трасета - горното и долното се сливат на около 20 км навътре в Италия. Но после, с опъване на граници и железни завеси тази връзка е загубила значение, затова трамваят си е чисто градски транспорт, както и туристическа атракция, и е скъсен до депото си в края на Опичина. Заместващите автобуси, носещи номера 2/, са с много мощни двигатели и якият баир изобщо не им се опира. Самата Опичина е много проветриво и залесено място, през лятото температурите са с 4-5 градуса под тези долу в града.
Както се вижда и от други фоторепортажи на garethtrooper, по австроунгарско в околностите на Триест, Риека и Истрия е имало доста трамвайни и теснолинейни трасета. От всички тях е оцеляло само триесткото и ще е жалко и то да си отиде...