Впечатленията ми от пътуването в Италия.
Метрото в Неапол е невзрачно отвътре, старо, има и изкъртени плочки, няма никакви модерни екстри, но влакчетата са съвременни. Направи ми впечатление, че метрото е доста бавно. Нощувахме недалеч от метростанция Мерджелина, 4 спирки от гарата, но пътува 15 минути. Никъде не съм виждал толкова бавно метро. Билетът струва 1,50 евро.
Освен метрото Неапол има и три фуникульора, които свързват високите части на града и билетът за тях струва, колкото и за метрото.
Влаковете са много по-надеждни от германските. И ако скоростта от Верона до Рим не надвишава 250 км/ч, то тази между Рим и Неапол достига 300 км/ч.
Пътувах от Болоня до Неапол с Фречароса. Навреме. От Неапол до Помпей регионален влак навреме. Навръщане също навреме. И евтин 5 евро струва билетът.
От Неапол до Салерно с интерсити, взе го за 34 минути, също е висока скорост и голяма част е в тунел, излизаш от тунела и веднага си на гарата в Салерно. Навреме!
С друго интерсити пътувахме от Салерно до нетуристическия град Потенца, разположен в Апенините на 829 м надморска височина. Тук линия беше по-бавна, но пак има тунели и линиите са поддържани в добро състояние. Гарите са или напълно модернизирани, или някои от тях в момента са в процес на модернизация. За 1,5 ч. стигнахме от Салерно до Потенца. Навреме. На връщане също с интерсити, което е по линията Рим-Таранто. Гледките горе в Апенините са впечатляващи.
Потенца е град с 64 хиляди жители, няма туристи, през 1867 г. е бил разрушен от земетресение, поради това всички стради са по-нови от тогава. През 1980 г. при ново силно земетресение е претърпял доста разрушения. Сега е напълно обновен, няма нищо порутено, благоустроен е. Притежава най-дългата система от ескалатори в Европа и на второ място в света след Токио, които свързват ниската част на града с високата - историческият център, и служат като градски транспорт. Платени и покрити са и билетчето за тях струва 50 цента за 30 минути.
Изобщо транспортната инфрактруктура на Италия е великолепна.
На връщане от Италия, пътувах с Фречароса от Салерно до Рим, изпратих моите хора на самолета за България, а аз взех още една Фречароса от Рим за Верона. Първата беше навреме, втората тръгна от Рим с 20 минути закъснение. Това беше единственият влак, на цялото табло към него момент, който имаше закъснение, и то неголямо. По самото ми пътуване обаче нямаше никакви инциденти и пристигна във Верона с намалено на 16 минути закъснение. Във Верона имах изначално 51 минути за прекачване, така че нямаше никакъв проблем да хвана Райлджета за Мюнхен, който пристигна навреме там.
Вратите на влаковете в Италия затварят една минута преди да тръгне влакът. А на гарата в Рим има заграждения и можеш да влезеш при коловозите само ако имаш билет и го сканираш, иначе не се отваря. Така трябва да направят и в Германия, за да елиминират случайни типове по гарите, както и закъснения. Но явно нямат потенциал, или капацитети, жалка работа.
Много впечатляващо беше как на идване влакът от Болоня за Неапол, който няма спирка във Флоренция, профуча през Флоренция с висока скорост, поне 100 км/ч беше нон стоп. Как могат да осигурят преминаването през голям град с такава скорост. В Германия влезе ли в голям град каква мъка е как се влачи и спира.