Смесена комисия решава за съдбата на КПП-то на Калотина след Сърбия в ЕСВиена на 6 часа по магистралата за НишАутобанът ще е естествена връзка на Околовръстното и "Тракия"Всеки, който е пътувал с кола към Западна Европа, опознава истинския смисъл на думата "мъка". Мъките се точат както от българска, така и от сръбска страна. Освен че е тесен, пътят от София към Ниш и оттам към Белград е осеян с дупки, а планинските тунели в Сръбско са истинско предизвикателство за шофьорските умения. Сърбите обаче са се стегнали и вече имат финансиране и проекти за лелеяната от 35 години магистрала. И ние ще направим скоростно шосе до 2012 г., обеща премиерът Бойко Борисов при посещението си в Белград миналата седмица.
"Интересите за тази магистрала са много сериозни, защото Сърбия граничи вече с Европейския съюз", коментира главният архитект на София Петър Диков. Той ще отговаря за нашия проект, защото столицата има готови планове за магистралните пътища около града. Пътят за Ниш ще се свърже със западната част на Околовръстното шосе. То пък е "внадката" към магистрала "Тракия". Столичната община е поела ангажимент до октомври да е готов работният проект за така наречената Северна скоростна тангента на София. Тя е дълга 16 км и осъществява връзката с "Тракия". По този повод и регионалното министерство предложи в оперативна програма "Транспорт" пътят към сръбската граница да се включи като лот 0 на южната ни магистрала. Така двата проекта ще се слеят, за да кандидатстваме пред Брюксел за пари от еврофондовете да бъдат включени в програмния период до 2013 г., обясни строителният министър Росен Плевнелиев.
"С изграждането на тази магистрала, ако тръгнеш сутринта от София, следобед можеш да си пиеш кафето във Виена", коментира Диков. Според него, това е важно не толкова за туристите, колкото за бизнеса. Навремето София била избрана за столица, защото е в западната част на държавата и положението й предлага лесни връзки със Западна Европа.
"Сърбите използваха последните пет години за много сериозна работа по проектите, тъй като тяхната част от магистралата е много по-трудна.
Те практически минават половината от пътя по ново трасе", разказа Диков. От сръбска страна шосето минавало през дефилето на река Нишава и се качвало високо в планината, където трябва да се строят тунели и мостове.
Българското трасе пък е 44 км и започва от км първи, който е на границата и стига до Околовръстния път на София. То е много по-лесно, защото се движи по сравнително равен терен. И на нашата отсечка обаче плановете предвиждат на места да съвпада със сегашното шосе, а на други - да се строи нов път.
Според арх.Диков, на българските проектанти предстоят две основни задачи. Първата е да се събере смесена българо-сръбска работна група. Тя трябва да реши как ще преминава трасето от 1-ви км от наша страна до 1-ви км на магистралата от Сърбия. "Сега има граница, но премиерът декларира, че подкрепяме западната ни съседка за членството й в ЕС, така че трябва да имаме решение, когато там няма да има граничен пункт, обясни архитект номер 1 на София. По думите му, в проекта трябва да се заложи преминаването на магистралата така, както примерно подобен род път преминава между Франция и Германия. Сегашният граничен пункт не давал такава възможност, защото мястото е тясно и през него минава железопътна линия, а се точи и целият транспортен поток.
Другата задача е, да се актуализират плановете за магистралата. Има стари проекти от 1987 г. до 1989 г., които не са актуализирани и до края на тази година да имаме готови технически проекти, за да почне строителството, каза още Диков. Според него, до 2012 г. най-вероятно магистралата ще бъде изградена до надлеза над железопътната линия между Сливница и село Пролеша, което е на 34-я километър. Отсечката оттам до околовръстния път ще остане да се достроява. В нея имаме чудесен четирилентов път, който може да върши работа поне още три-четири години, смята Диков.
Сияна Севова
http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2010-05-03&article=323428Артериите на Балканите ще се срещат в СофияПетър Диков, главен архитект на столицата
- Арх. Диков, как ще се отрази бъдещата магистрала от София за Ниш на трафика в столицата? На практика тя ще е част от магистралния ринг около града.- С нея решаваме проблемите не само на ринга, но и на влизането на четирите магистрални трасета от Гърция, Сърбия, Румъния и от Турция на територията на Столичната община. И тогава София става много важна част от системата на големите градове в Европа с нормални, добри транспортни връзки с останалия свят. За пръв път имаме шанс в рамките на това правителството наистина да решим автомагистралните трасета на и до София. И така столицата ще успее да остойности своето геополитическо разположение. Защото сега не само околовръстният път, с изключение на южната дъга, не е добър, но и просто няма система от магистрали, която да води до града. А това е нещо, което ще издигне изключително много нивото на София между европейските градове.
- Все пак, как ще се затвори кръгът от пътни артерии около столицата?- Ние работим много сериозно и по другите автомагистрални пътища около София. Това е трасето от магистрала "Люлин" до Северната скоростна тангента и самата скоростна тангента. Като се изгради магистралата София-Ниш и тя се свърже със западната част на околовръстното и със Северната тангента, тогава идва ред на лот "Яна" от автомагистрала "Хемус". Така на практика решаваме автомагистралните връзки на София във всички посоки.
http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2010-05-03&article=323429