Трети метродиаметър:
Третата метролиния е разположена подземно в централната градска част – 60%, и открито, в периферните части на града – 40%. Тя има капацитет за класическо метро.
Одобреното трасе е: бул. "Вл. Вазов" - бул. "Евлоги Георгиев" - Орлов мост – НДК - "Красно село" - жк "Овча купел".
Дължината на третата метролиния е 16. 5 км с 18 метростанции. Откритите участъци са 7 км с 9 метростанции, подземните участъци – 9.5 с 9 метростанции. Прогнозният пътнически поток е 170 хил.
Трасето е разделено на етапи.
Етап 1 е бул. "Вл. Вазов" - Орлов мост - НДК- бул. "България" - кв. "Красно село" с дължина 8.5 км и 9 метростанции. Трасето е подземно. Строителството включва тунели по щитов (тунелен) метод, метростанциите ще се строят по открит способ с изключение на МС "Орлов мост". Прогнозната стойност без подвижния състав е 280 млн. евро. Междинното депо ще струва 40 млн. евро. Времетраенето на строителството е 4 години. Прогнозното начало е есента на 2014 г.
Споровете за трасето е имало за входовете и изходите на метростанциите. Променен е методът на строителство на метростанцията при Орлов мост – от открит способ към тунелен. Така при Орлов мост ще бъдат засегнати само 150 кв.м зелена площ без дървета. При открития способ на строителство застрашени са били 4000 кв.м от територията.
Корекции има и на станцията на "Патриарх Евтимий" и "Граф Игнатиев". Вместо през входа на нотариата изходът се преориентира към тротоара, за да не засегне новата градинка.
Търгове ще бъдат обявени за подземната част – от "Красно село" до Малък театър "Зад канала". Дължината на участъка е 7.5 км, предвидени са 8 метростанции (около половината от третия метродиаметър). Стартът на обществените поръчки е предвиден за края на януари.
В тръжната процедура целият участък ще е разделен на 4 лота. Единият от тях е за пробиване на тунел с тунелопробивна машина, останалите три са за 2 или 3 метростанции и цялото оборудване на прилежащия участък от около 2-2.5 км.
В лотовете за метростанциите се включва цялата електромеханична част на прилежащия участък и релсовия път, защото изграждането на тунела е чисто строителна работа.
Строителството на тази част от третия метродиаметър ще започне вероятно през есента на 2014 г.
Етап 2 е кв. "Красно село" - жк "Овча купел" - околовръстно шосе и жп линия София – Перник. Дължината е 4 км с 5 метростанции. Прогнозната стойност е 80 млн. евро. Строителството ще продължи 2.5 години.
Етап 3 е бул. "Ботевградско шосе" - бул. "Вл. Вазов" (жк "Левски", кв. "Герена", жк "Хаджи Димитър"). Дължина 4 км и 4 метростанции. Прогнозната стройност е 80 млн. евро, времето за строителство е 2.5 г.