Както софийското жителство и много други неща, които са грешно преписани на социалистическия режим, софийският канал също е идея от царско време.
Освен решаването на проблема с липсата на голямо водно пространство, каквото си имат доста европейски столици, каналът е имал и военно приложение. вече не помня техническото обяснение, но беше свързано нещо с това, че може да намали щетите от атомна бомба, насочена към София.
Причината за неосъществяване на проекта е техническа. При подготовката за работата между института по съобщенията и Павлово геодезистите и строителните инженери откриват кухини в земната повърхност, включително стари римски канали, а също така и почва, която няма нужните характеристики за подобно съоръжение. Изчислили са, че коригирането на всички тези недостатъци ще е баснословно скъпо. И затова проектът е изоставен.
Каналът беше изцяло готов от Панчарево до института по съобщенията, без няколко мостови съоръжения. И без сложните хидротехнически съоръжения около манастира Свети Илия. Там и до ден днешен може да се намерят следи от някои завършени компоненти на въпросните съоръжения. А до края на деветдесетте години големи парчета от канала бяха пълни с вода и дори бяха притегателно място за рибари. В Младост можеше да се види интересна гледка от прозореца на автобуса - на мястото на бензиностанция Шел имаше голям вир и там редовно имаше клекнали рибари.
Георги Марков споменава, че след дългогодишното строителство е последвало зариване на изкопаното, но доколкото знам по - голямата част от канала е заличена, вследствие на строителство по трасето му и то чак към края на 90 - те години.
Малко ми е смешно, когато някои хора използват Георги Марков като достоверен исторически извор.
Все още има живи хора - както такива от инженерния екип, така и обикновени хора, които са копали. Има и техническа документация по архивите. както и множество вестникарски статии по различните вестници и списания, архив от които има в библиотеката. Това са исторически извори.
Използвали са безплатен труд на хората в почивния им ден да ходят да копаят. Като цяло не е лоша идея и може да стане нещо интересно с корабчета и паркова среда, но съм против да се използва безплатен труд както са правили. Ако общината разполага с милиарди бюджет да си прави такива работи нямам против, ама то не е така. И във Виена са прокопали Дунауканалле изкуствено.
Ти си ми много интересен. Едно време защитаваше социализма и идеите ти бяха доста по-социално отговорни. Напоследък доста си се запалил по капитализма. Защо така?
И за да не съм голословен, ето пример, където сам казваш какъв ентусиазъм е имал дядо ти.
Спомням си добре плавателния канал в Младост 3 близо до електроцентралата. Беше дори пълен с вода, и като деца си правехме салове от стиропор и мнотго си играхме на него. Покрай Младост 2 също си беше прокопан, имаше дори дървен мост, като на туристическа алея в планините около блок 66.
Ако беше направен изцяло и се поддържаше можеше наистина да е по-красиво вместо нагъчканите нови блокове в момента там, да има водна площ с паркова ивица, пейки и алеи наоколо. Доколкото знам е имало някакъв технически проблем и за това не е довършен. Иначе ентусиазма е бил голям в началото, дядо ми е участвал в прокопаването, започнат е мисля още края на 40-те и началото на 50-те години, тогава разбира се изцяло извън града. Покрай Младост го зариха някъде 97-ма-98-ма ако не се лъжа.
А сега - безплатния труд бил нещо лошо...