В тази специална тема ще бъдат описани маршрутите и промените по линиите на градския транспорт в София през 90-те и по-конкретно, с отправна точка 30.6.1989г., до 1.1.2000г.
Целенасочено отварям отделна тема, извън маршруте година по година, за да може да се работи по данните и да се изчисти доколкото е възможно този относително мъгляв период от историята.
Най-кратката част е свързана с тролейбусния транспорт.
Началната дата ни заварва със следните маршрути:
1. Ст.Гара - Пета Градска Болница
2. Х.Димитър - Бъкстон
3. Х.Димитър - Окр. Болница
4. Ст.Гара - Дружба 1
5. Младост 1 - Пета Градска Болница
6. Ст.Гара - Люлин 3
7. Ст.Гара - НДК - Люлин 3
8. няма
9. Ст.Гара - Борово
10. Ст.Гара - Люлин 8
11. Борово - Дружба 1
12. Ст.Гара - Люлин 3
На 21.10.1989г. (данни от Metan) тб.11 е пренасочена към жк.Гоце Делчев.
Не по-късно от 31.8.1990г. тб.5 започва да се движи до н-з Надежда.
В края на януари 1991г. тб.3 е удължен по новия участък до депо Левски.
Между април и ноември 1991г. се извършва промяна - тб.1 замества тб.3 до депо Левски, а последния се връща до Х.Димитър.
На 6.12.1991г. вместо до Дружба 1, тб.4 започва да се движи по новооткритото трасе до Дружба 2.
На 1.5.1993г. се извършват много съкращения и от тролейбусните линии отпадат 3, 10 и 12. Възможно е 10 да е отпаднала и на по-ранен етап, но това е малко вероятно.
В следващите няколко месеца се извършват корекции по засегнатите участъци
- преди 30.7.1993г. е открита линия 5Б, която покрива оголената отсечка до Окр. Болница и в другата посока се движи до н-з Надежда.
- вероятно още през май или юни, тб.4 е удължен до Х.Димитър (въпреки че на картите още дълги години е отбелязван до Ст.Гара)
- тб.11 е разделен на две части - тб.8 от Г.Делчев до Център по Хигиена и тб.11 от ВВМИ до Дружба 1. В последствие 11 е скъсен до Ст.Гара, като е възможно за кратко
да е бил с маршрут до Орлов Мост или пам.Левски.
От този момент нататък промените са значително по-малко. Важно е да се отбележи, че от 1.4.1994г. (или малко по-рано), до февруари-март 1997г., по линия 6 се движи автобус 6Т.
Една малка промяна се случва по маршрута на тб.5Б - отпреди 1.10.1995г. е променен и се движи и по ул. Калитин. Има вероятност линията да е с този маршрут още от създаването
си, но тя е малка. По картите е отбелязвана изцяло по маршрута на тб.5 чак до 1997/8 година.
Последната промяна е от 1.1.1998г. (или малко по-рано), когато тб.8 е удължена до Кино Одеон.
Останалите неспоменати промени са свързани със строежи, ремонти, както и с частичните промени покрай НДК, свързани с едно/двупосочното движение там.
Трамвайният транспорт към 30.6.1989г. ни заварва със следните маршрути:
1. Ив.Вазов - СТЗ
2. Хладилника - Орландовци
3. Зах.Фабрика -пам. Левски
4. О.Купел - пам.Левски
5. Съд.Палата - Княжево
6. Лозенец - Надежда 1
7. Борово - Надежда 3
8. Зап.Парк - Орландовци
9. Хладилника - н-з Надежда
10. Зап.Парк - Мл.Театър
11. Княжево - Илиянци
12. пл.Журналист - Илиянци
14. Дървеница - Орландовци
15. Иван Вазов - Обеля 2
16. бул.Н.Петков - Пиротска - СТЗ
17. Обеля 2 - Илиянци
19. Дървеница - бул.Н.Петков
20. гара Подуяне - гара Искър
21. Съд.Палата - Люлин 5
От 1.8.1989г. тм.20 достига до пам.Левски, а от есента тм.8 е удължен до Люлин 5 (по данни от Метан).
Също така е разкрита за пореден път линия 13 по нов маршрут - Лозенец - гара София-север.
На 29.4.1991г. (данни от ИКАР) тм.17 е закрит и вместо него тм.6 е удължен до Обеля 2.
По-късно през годината, но преди 10.10.1991г., тм.13 е закрит и вместо него тм.16 е пренасочен към Лозенец, припокривайки почти изцяло маршрута на 13.
На 1.5.1992г. (данни от ИКАР) тм.8, вместо до Орландовци е пренасочен до СТЗ.
През лятото се строи нормалнорелсовото трасе по бул. Дондуков. Заради това, тм.3 и тм.4 са скъсени до Мл.Театър, а тм.10 е отклонен до н-з Надежда.
На 1.11.1992г. (данни от ИКАР) тм.20 достига до Мл.Театър.
Малко по-рано, на 1.10.1992г. (данни от ИКАР) е закрит тм.16.
На 10.5.1993г. при големите съкращения, линии 1, 2 и 8 са закрити, като 15 е преномериран на 1, 14 - на 2, а оголеният участък от Хладилника до пл.Журналист
се поема от тм.8.
Много скоро след това (вероятно още през юни) тм.8 е закрит и вместо него тм.12 е удължен до Хладилника.
На 15.9.1995г. е открито трамвайното трасе по бул. Ботевградско Шосе. По него тръгва тм.21 от ст.Изток до Гео Милев и тм.22 от ст.Изток до Младежки Театър.
Съществуващата до тогава линия 21 в Люлин е преномерирана на 8, за да се освободят големите номера за нормалнорелсовите трамвайни линии.
През следващите години няма постоянни промени и чак на 6.3.1999г. тм.9 е променен от Хладилника по ул.Граф Игнатиев до Дървеница и съответно тм.2 е скъсен до пл.Журналист и тм.19 - закрит. Останалите промени в детайли са обяснени в специалната тема за този период.
Предвид големия обем от данни за автобусите, като за начало излагам само маршрутите към 30.6.1989г. и в последствие ще добавя и промените.
1 ст.Гео Милев - Кокалянско Ханче
2 Кокалянско Ханче-Кокаляне
3 ст.Гео Милев - Пасарел
5 ст.Гео Милев - Лозен
5а ст.Гео Милев - Лозен - БЧК
6 ст.Гео Милев - Герман
7 гара Искър - Лозен
8 гара Искър - Герман
9 ВВМИ - Булгарплод
10 Гара Искър - Дружба 1 и 2
11 Обувен Завод - Г.Милев
12 пл.Пирдоп - Д.Богров
14 пл.Пирдоп - Г.Искър
15 Г.Искър - Казичене
16 пл.Пирдоп - Кремиковци
17 пл.Пирдоп - Общежитие Хр.Смирненски
18 Орландовци - Чепинци
19 Орландовци - Негован
20 Орландовци - Локорско
21 Орландовци - Войняговци
22 Орландовци - Подгумер
23 Орландовци - Курило
24 Орландовци - Бенковски
25 Илиянци - Мировяне
26 Илиянци - Нови Искър
27 Илиянци - Кътина
28 Чепинци - Мрамор
29 Илиянци - Доброславци
30 Надежда - Балша
31 Надежда - Голяновци
32 Надежда - Мрамор
33 Надежда - Доброславци
37 пл.Ал.Невски - Суха Река
38 пл.Ал.Невски - кв.Левски
41 Надежда - Волуяк
42 Захарна Фабрика - Банкя
43 Люлин - Банкя
50 СТЗ - кв.Обеля
51 Ст.Гара - кв.Обеля
53 Зах.Ф-ка - Иваняне
54 Зах.Ф-ка - и-т Пушкаров
55 Зап.Парк - Суходол
56 Зап.Парк - Мало Бучино
57 Зап.Парк - ВНВСУ
58 Княжево - Владая
59 Княжево - Мърчаево
60 Княжево - Рударци
61 ст.О.Купел - Зл.Мостове
62 ст.О.Купел - Копитото
63 Р.Паметник - Бояна
64 Иван Вазов - Хладилника
65 Ман.Ливади - Бояна - църквата
66 Хладилника - Алеко
67 Семинарията - Симеоново
68 Дървеница - Бистрица
69 Дървеница - Железница
70 Дървеница - Плана
71 Дървеница - Малинова Долина
72 Пирогов - Плиска
73 ЗБН - Бузема
74 Ц.Гара - Гоце Делчев
75 Гео Милев - Ст.Караджа
76 Гоце Делчев - Младост 4
77 Ц.Гара - Зап.Парк
79 кв.Хр.Ботев - ДИП Стинд
81 пл.Възраждане - Филиповци
82 пл.Възраждане - ЗТТТ
82а Ст.Гара - ЗТТТ
83 ЗБН - СТЗ
84 ул.Гурко - Аерогара
85 Ст.Караджа - Връбница 2
86 Свобода - Малашевци
88 ЗБН - ДК-3
89 Малашевци - Враждебна
90 пл.Пирдоп - Бухово
93 Хладилника - лифта Драгалевци
94 СУ - Студентски Град
97 Орландовци - Локорско
98 Хладилника - Железница
100 пл.Пирдоп - Бенковски
102 Зоопарк - О.Купел 2
103 ст.О.Купел - пл.Люлин
104 Пирогов - Дружба 1
107 Карпузица - Бояна-черква
108 СТЗ - Люлин 5
109 Ст.Гара - Люлин 1
110 Ст.Гара - Люлин 5
111 Люлин 1 - Окр.б-ца
112 Ст.Гара - Люлин 3
114 Г.Милев - Младост 4
117 пл.Пирдоп - Сеславци
118 пл.Пирдоп - Желява
120 ЗБН - Металург
121 Дружба - Абдовица
122 Хладилника -лифта Симеоново
123 Дървеница - лифта Симеоново
125 Надежда 5 - ЦКС
126 Надежда - Обеля 2
204 Борово - Дружба 2 - ДК-3
211 Обувен Завод - ДК-3
213 Ц.Гара - Младост 1
215 Бусманци- Гара Искър (бетонов възел)
216 пл.Пирдоп - Кремиковци
260 Р.Паметник - Г.Баня
261 ст.О.Купел - Зл.Мостове
267 Семинарията - монумент Знаме на мира
270 Дървеница - м.Ярема
276 НДК - Младост 4
280 СУ - Студентски Град
284 СУ - Аерогара
285 Ст.Гара - Връбница 2
294 СУ - Ст.Град
304 Пирогов - Дружба 1
305 Военна Акадения - Младост 3
306 СУ - Младост 2
309 Ст.Гара - Люлин 1
310 Ст.Гара - Люлин 5
313 Ц.Гара - Младост 1
383 ЗБН - СТЗ
404 О.Мост - Дружба 2 - ДК-3
ЕЛ Лъвов Мост - Люлин
Промените при автобусите са много, затова ще се опитам да ги групирам по някакъв начин.
Сред промените между лятото на 1989 и лятото на 1990г. са
- обединението на 8 и 15 в една линия 8 с маршрут Герман - Кривина
- обединението на 17 и 117 в една линия 117
- промяната на линия 10 в рамките на ж.к. Дружба
- закриването на 57 (през 1989г.)
- удължаването на 75 до колелото на ул. Св.Русев
- закриването на 109 и 110
- скъсяването на 104, който вместо от Пирогов тръгва от НДК
- скъсяването на 211, който остава само между Гео Милев и ДК-3
- удължаването на 305 до Ц.Гара
- закриването на 267
- закриването на 294
- новата линия 150 с 3 коли в пиков час от Ц.Гара до Обеля 2, разкрита през ноември (данни от ИКАР)
От 1.7.1990 (или малко по-рано) 111 е скъсен и вместо от Окр.Болница тръгва от Кооп.Пазар в Младост 1.
Пак по това време 58, 59 и 60 са изместени и тръгват от ст.Овча Купел. А линия 60 дори от началото на годината е удължен до Кладница.
53 е закрит и автобус 81 поема закрития участък. Новият маршрут е от Пета Градска Болница до Иваняне. В последствие е удължен до Ц.Гара.
Освен 81, и 82 е премахнат от пл.Възраждане като тръгва от по средата на нищото в Красна Поляна.
По време на ремонта на Ботевградско шосе, маршрутите на линии 11, 37, 38, 72, 75, 79, 120 и линиите в посока Враждебна и нататък са променяни неколкократно.
След лятото на 1990г., промените са по-малко, но част от тях са с неясна дата. Част от неясните са:
- закриването на 19 до Негован. Вместо него, 20 минава и през Негован
- пак там, 97 е закрит. Възможно е закриването на 97 да е станало по-късно
От пролетта на 1991г. 75 е удължен до ж.к.Металург.
Вероятно от 1.3.1991г. (данни на ИКАР) 213 е удължен до Младост 4, на мястото на закрития 276.
От 1.4.1991г. (или малко по-рано), 73 е удължен до Овча Купел 2 (за втори път)
На 29.4.1991г. се извършват доста промени по линиите, включително ускоряване на 84, 204, 313 и други линии. Тогава е закрита 284, а 304 започва да прави
панорамна обиколка в Дружба 1. За сметка на това, 104 е скъсена още - движи се само от Г.Милев до Дружба 1. Другата подобна къса линия 211 е закрита.
Вероятно от 1.7.1991г. (+/- 1-2 месеца) 64 вече не тръгва от Иван Вазов, а от Център по Хигиена.
През лятото за кратко време съществува и линия 57 с маршрут Земляне - Кладница. Точната съдба на тази линия не е напълно ясна.
През 1992г. линия 9 е скъсена и вместо от ВВМИ тръгва от Орлов Мост.
От началото на годината тръгва 52 от Зап.Парк до Факултета.
През пролетта на 1992г. (данни на ИКАР) е разкрита и нова линия 78 с маршрут от Ст.Гара до Металург. Тя поема част от линия 75, която е изместена по ул. Тодорини Кукли.
С голяма вероятност 104 е закрита именно през въпросната година, но липсват повече данни. 72 е изместена и вместо от Пирогов тръгва от ВВМИ.
Паразитната линия 65, която се движи от Ман.Ливади до Бояна директно по Т.Каблешков е удължена леко и минава по бул. Г.Делчев.
По някаква причина, в последните месеци на годината 108 се движи до Илиянци, но след това се връща по класическия маршрут.
Преди гоямото рязане на линии от 1.5.1993г. има известен брой промени:
- 304 е разделен на две - 504 и 604 с малка разлика в Дружба 1.
- разкрита е линия 413 от Ц.Гара до Младост 1. В рамките на няколко години, маршрута в основата си остава същия, но с малки промени,
главно в Младост + има и период, в който минава през Плиска.
- 51 е удължена до новия ж.к. Обеля 1.
- 54 е удължен първоначално до мотел Божур (данни на Метан) и след това до Божурище.
- разкрита е линия 119 от пл.Пирдоп до Ботунец, като вероятно тя частично замества закритата 216.
На 1.5.1993г. са закрити №5-А, 50, 55 (погрешно отбелязан като 58), 82, 82-А, 114, 125, 215, 285 и експрес "Люлин".
Маршрутът на автобус №65 се съкращава в участъка от бул. Гоце Делчев до Бояна. В допълнение, 58 и 59 са върнати до Княжево.
Скоро след тези промени 504 е закрит, а малко след това 604 е удължен по закрития маршрут на 504.
Въпреки че не отбелязвам в детайли промените по Ботевградско шосе, все пак е редно да се спомене, че около 1994г. 37 е закрита и 38 поема и районите,
обслужвани от 37. Също така, в ж.к.Металург маршрутите и крайните спирки на 75, 78 и 120 са променяни неколкократно.
До март 1995г. има няколко незначими промени:
- разкрита е линия 4 от Младост 3 до Горубляне
- 88, 204 и 404 не ходят повече до ДК-3.
- 121 е закрита и 10 поема кварталите Д.Миленков и Абдовица.
- разкита е 101 от ст.Орландовци до Фондови Жилища.
- 52 е закрита (през 95-та)
Вероятно в този времеви участък са и промените по дървенишките линии - 71 и 270 са закрити, а 69 ходи и до мотел Белите Брези.
От 1.7.1995г. (данни от ИКАР) 150 е удължен до Обеля 1 и направен "бавен". Чак година по-късно (1.11.1996г.) започва да минава и по ул.Хан Кубрат.
На 15.9.1995г. е следващото важно събитие с пускането на трамвая по Ботевградско шосе. Тогава линиите тръгващо от пл.Пирдоп са преместени при новата ст.Изток.
Също така, 78 е удължен и в двете посоки - от Ц.Гара до ст. Изток. 75 има възможността да минава покрай гара Подуене, съкращавайки част от маршрута.
100 пък върти при бул.Вл.Вазов. Маршрутът на 90 също е засегнат като има периоди, в които се движи по ул.Тодорини Кукли. В крайна сметка се установява по
бул. Ботевградско Шосе.
Освен промяната по 150, през 1996г. има малко събития. Едно от тях е разкриването на 242 - Ст.Гара - и-т Пушкаров, както и връщането на 404 до ДК-3.
Към 1.1.1997г. има и една мистериозна линия 99 от Хладилника до Бистрица (част от линия 98), но на този етап никой не знае нищо за нея.
Заради кризата, през зимните месеци на 1997г. много автобусни линии са разредени или закрити. Сред засегнатите като маршрути са 65, 101 и 383, които са закрити.
Интересното е, че има и положителни промени, като тази на 4, която е удължена до Младост 1 и 202, която е отклонена до Бузема. 65 пък е възстановена за пореден път.
През лятото 107 е с удължен маршрут в частта си в кв.Карпузица, а в края на годината е възстановена 57 от Зап.Парк до ВВИСУ.
От 1.1.1998г. (или малко преди това) е открита безсмислената линия 71 с първоначален маршрут от Семинарията до Ст.Град. Преди да бъде закрита,
от 1.1.2000г. е удължена до ст.В.Левски, но и това не помага особено.
Пак тогава тръгва 211 с 4 коли (Чавдар) в пиков час от Ст.Гара до О.Купел 2, но още през следващото тримесечие е закрита и заменена от 60 с повече спирки и
маршрут от Ц.Гара до О.Купел 2.
От пролетта на 98-ма 404 е изместен и минава и по ул.Обиколна, правейки маршрута по-смислен.
През 1999г. е удължаването през лятото на 305 до началото на ж.к.Горубляне, а към края на годината имаме и линия 73а като вътрешна за О.Купел.
Всякакви коментари и корекции са добре дошли!