Ще ремонтират централното платно на бул. „Цар Борис III“ в София
Обект на строителството, за което общината е обявила търг, е участък с дължина 1.05 км
Автор: Гергана ДИМИТРОВА
Предстои основен ремонт на участък от 1.05 км от бул. „Цар Борис III“ в София. Строителните работи, за които общината обяви тръжна процедура, са за централното платно на булеварда от кръстовището с бул. „Никола Петков“ до спирка „Шипка“, която е малко след ул. „Арбанаси“. Участъкът от 1.05 км е изцяло на територията на кв. Княжево и не е обновяван в продължение на много години. Съществуващата настилка от паваж е силно износена.
Бул. „Цар Борис III“ принадлежи към първостепенната улична мрежа - втори клас градска магистрала. Булевардът е основна входно-изходна артерия в югозападните части на столицата. Амортизираното състояние на булеварда е предизвикано основно от преминаването на тежкотоварни автомобили, които поради липсата на изградени важни обходни трасета като обхода на кв. Княжево, както и автомагистрала „Люлин“ няма откъде да преминат и натоварват движението по булеварда.
Проектът, разработен във фаза работен проект, е дело на общинското предприятие „София-проект“ с директор инж. Стефанка Брадварева и проектантски колектив инж. Николай Касабов (част „Геодезия“), инж. Деян Викторов (част „Пътища“), инж. Иван Пешев (част „Канализация“), инж. Геновева Згжива (част „Улично осветление“).
Необходимостта от сериозна реконструкция се налага, защото настилката е амортизирана, както и поради състоянието на инженерната инфраструктура. Повечето от инженерните мрежи са положени неправилно в локалните платна и се изисква сериозна реконструкция, която не е планирана в настоящия етап, но трябва да се направи в бъдеще, категорични са проектантите. Предвижда се първо да се изпълни цялостен ремонт на централното платно.
Направено е подробно геодезическо заснемане на обекта в рамките на предвидения за ремонт участък, включващо всички елементи на съществуващата транспортна и инженерна инфраструктура. Положена е работна геодезическа основа от 18 точки за нуждите на проектирането и строителството. Измерванията са извършени с тотална станция SET 3010.
Участъкът от 1.05 км от булеварда не е ремонтиран отдавна и всички съществуващи съоръжения са в лошо състояние, посочиха проектантите. След направени лабораторни изследвания е установено, че настилката от паваж няма достатъчна носимоспособност, съответстваща на категорията на движението по булеварда. Това налага да се изпълни нова настилка от асфалтобетон с дебелина 73 см. Пътното платно ще е с ширина 14 м с две ленти в посока по 3.5 м. При спирка „Шипка“ габаритът на трасето става 12.75 м.
Съществуващата канализация е изградена не по централното платно на булеварда, а в локалните платна. Канализацията е с диаметър ф 20, което не отговаря на нормативните изисквания. Същевременно жилищното застрояване се разраства и се изчерпва капацитетът на съществуващата инженерна инфраструктура. Във връзка с ремонта проектът предвижда в централното платно да се изградят канали с диаметър ф 300-400 мм, които служат за отводняване на пътното платно, без да третират прилежащите територии.
Прилежащите територии ще бъдат обезпечени с необходимите проекти при изготвяне на окончателните застроителни и регулационни планове. За прилежащите към пътя местности има изготвени предпроектни проучвания за изграждане на канализация. Отпадните води от местностите Гърдова глава и Карпузица се насочват към Десния Владайски колектор, който предстои да се изгражда.
С проекта се предвижда и реконструкция на уличното осветление, което също е силно амортизирано. Проектирана е цялостна подмяна на осветлението на централното платно. То се изпълнява върху стоманотръбни стълбове 11.5 м на тръбни коловози с V-образни рамене. Ще се монтират нови осветителни тела от тип натриеви лампи високо налягане с мощност 150 W, които са енергоспестяващи. Захранването на новото улично осветление е кабелно, като кабелите се изтеглят в нови тръбни мрежи с кабелни ревизионни шахти зад всеки стълб, както и на необходимите за целта места.
Проектът включва и временна организация на движението, докато трае строителството. Тъй като булевардът не може да бъде изпълнен на етапи, ще бъде затворен напълно. Предвижда се тежкотоварните автомобили да се отклонят по пътя през Мало Бучино. Леките автомобили ще преминават по ул. „Любляна“ и „Княжевска“, ще бъдат използвани и локалните платна на бул. „Цар Борис III“. Като обект на бъдещ проект е също преасфалтирането на локалните платна, които са в много лошо състояние.
Кръстовището на бул. „Цар Борис III“ и „Околовръстен път“ не е предмет на разработката.
През тази година се предвижда да бъде подменена настилката и на още няколко участъка от главни столични булеварди. Основен ремонт ще бъде извършен на ул. „Първа българска армия“ от ул. „Резбарска“ до ул. „Мара Бунева“, бул. „Генерал Данаил Николаев“ (2 км) от Сточна гара до бул. „Мадрид“, вторият етап на бул. „Шипченски проход“.