Author Topic: Ватманът Велин – Гъбаря: На Нова година някои танцуват в трамвая, други искат да ме колят  (Read 11608 times)

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Ватманът Велин – Гъбаря: На Нова година някои танцуват в трамвая, други искат да ме колят
Светослава Банчева   30 Декември 2007



Велин е винаги в добро настроение и то се предава и на пътниците. Снимка: авторката.

Велин Игнатов работи като ватман в София на трамвайна линия номер 20. Упражнява професията си вече 11 години. Преди това е бил локомотивен машинист.
Наричат го Гъбаря, защото има разрешително за бране и продажба на диворастящи гъби и е работил като ревизор на другите гъбари. Завършил е и курс за билкарство. Някога мечтаел да стане зоолог и природоизпитател. Най-много от всичко обича гората, птичките, растенията и дивата природа.

- Случвало ли ви се е да сте на работа по празници – по Коледа, по Нова година?

- Разбира се, дори тази Коледа и Нова година ще съм на работа. Писал съм, че искам да съм първа смяна - подадох си молба. Иначе други години съм работил и на 31 декември, и на 1 януари. На 1-и януари обикновено е тихо и спокойно, но внимаваме, защото има много почерпени и махмурлии. Веднъж, пак така по празниците, се качиха едни весели младежи и девойките започнаха да танцуват в трамвая. Това не ми пречеше въобще, така че и аз се забавлявах. С добри намерения бяха, не са правили проблеми.



По кабината ще го познаете. Велин от години се сменя с един и същ колега и техният трамвай е винаги чист и украсен. Снимка: авторката.

- Често ли се качват агресивни пътници, които ви заплашват? Как се справяте с тях?

- Имах един много фрапантен случай с някакъв касапин, който е работил навремето в “Родопа”. Той ме заплаши, че ще ми отреже главата, но успях да го укротя с добро. Попитах го къде живее и му обещах да му изградим трамвайна линия до дома му, за да го извозваме лично като ВИП-пътник. Той като чу това, се усмихна и придоби много щастлив вид. Всякакви хора се качват – много от тях са с психични отклонения, трябва да им влизаме в положението. На нас ни забраняват по време на движение да говорим с хората, но се налага, защото продаваме билети, идват от провинцията, молят ни да ги упътим и това е противоречието с вътрешната разпоредба, която ни забранява да говорим по време на движение. Аз като бях локомотивен машинист, в кабината пътувахме двама – машинист и помощник, и имахме право да си говорим. Важното е вниманието да бъде насочено напред и мисълта да е в движението.

- Всеки път ли успявате да решите проблемите с добро?

- Досега, да не ме чуе дявола, винаги съм успявал. Трябва да запазваме самообладание. Аз лично прилагам превантивни мерки, за да не се стига до инциденти. Действам профилактично с мирови средства - пожелавам на хората здраве, мир, любов и доходи. Понеже всеки желае да му се случи нещо хубаво, от добрите думи, когато са казани искрено, нервите се стопяват. А иначе има най-различни случаи с изнервени колеги и колежки, но аз отговарям за себе си и съм на мнение, че е хубаво да има етика, култура, човешки обноски и добродетели.


Велин в кабината на своя трамвай. Снимка: авторката.

Наскоро например, видях, че един мъж се опитва да изкърти перфоратора. Аз спрях трамвая, отидох при него и му казах: „От вас ще стане отличен демонтажник!“ Така, вместо да го нахокам, с добри думи, го накарах да дойде на моето мнение – че не е хубаво да се руши, че перфораторът трябва да е в изправност, за да си дупчат хората билетите. Той ми се извини, станахме приятели и дори ми помогна пак да поправим перфоратора. Винаги гледам да решавам проблемите с добро. Убеден съм, че доброто преобладава и то претопява злото.

- Имате ли връзка с полицията, за да ги известявате при опасни ситуации или инциденти?

- Имаме един паник-бутон, който е монтиран в кабината, откакто стана случая с Анита (б. а. - през август 2000 г. Анита Методиева, 28-годишната ватманка, беше убита от свой ревнив колега, а тялото й бе намерено в шахта). При такива ситуации натискаме бутона и се намесват органите на реда, което до известна степен ни дава спокойствие.

- Как запазвате доброто си настроение при такива задръствания и изнервени пътници?

- Хубаво е човек да умее да се адаптира в обстановката и сам да си създава настроение, защото очаква ли го от другите, трудно ще му се случи. Но в нашата работа има и много хубави моменти, особено когато човек работи с любов. Когато бях на 22-а линия например, една жена - пътничка, ми подари риза, която отговаряше точно на размера ми. Този подарък много ме трогна. Жената каза, че ми прави подарък, защото съм изчаквал хората, когато бързат за работа и съм се държал много любезно с пътниците. Не съм материалист, не ми е за подаръците, но такива добронамерени хора направо ми удължават живота. Най ми е приятно, когато хората от най-различни възрасти са щастливи, усмихнати и ми пожелават хубави неща.

- В колко ставате сутрин, ако сте първа смяна?

- Най-ранният трамвай тръгва в 4 и 22 сутринта, но аз отивам половин час по-рано. Смяната ми свършва към 1 на обяд. Имаме служебен автобус, който ме извозва сутрин до работата. Предпочитам да съм първа смяна. Имам си ортак-сменник, с когото работим заедно вече девета година. Държим на хигиената в трамвая и се уважаваме.

- По колко ви плащат на месец?

- Сега имаме повишение, но неприятното е, че получаваме и много санкции – забраняват ни да има друг човек в кабината, да водим разговор по време на движение и човек трябва да внимава много, ако иска да си получи заплатата.


Колите по трамвайната линия пречат на Велин и колегите му да спазват разписанието. Снимка: авторката.

- Пред вас по трамвайната линия се движат много леки коли. Успявате ли изпълните разписанието, когато стане задръстване?

- Това го няма в другите държави - само при нас по трамвайната линия се движат леки автомобили, а ние сме на релси и нямаме възможност да завиваме или да изпреварваме, така че сме в капан – трябва да чакаме. Добре е управниците да измислят някакви закони, за да няма паркирали автомобили и движение на леки коли по релсовия път, защото това е обществен пътнически транспорт. Като стане задръстване, закъсняваме, разбира се.

- Глобяват ли ви?

- Оневиняват ни, но се появява едно психическо напрежение, че не успяваме да си спазим разписанието.


Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Бай Велин е много точен пич, знам го от няколко години и наистина има съвсем друго отношение към работата си и към хората.

Ако някой не му е познал трамвая - това е 4130.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Quote
Това го няма в другите държави - само при нас по трамвайната линия се движат леки автомобили, а ние сме на релси и нямаме възможност да завиваме или да изпреварваме, така че сме в капан – трябва да чакаме. Добре е управниците да измислят някакви закони, за да няма паркирали автомобили и движение на леки коли по релсовия път, защото това е обществен пътнически транспорт. Като стане задръстване, закъсняваме, разбира се.

Не е вярно че само в София се кара по трамвайните релси. На определени места това е рагламентирано и позволено. Проблемът е, както коментирахме и на друго място, е в паркиралите коли от двете страни на булеварда, които го стесняват. Респективно липсата на паркинги.
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9842
    • View Profile
Никой няма нищо против да се движат коли по линията . Има се нещо против , че не се спазва правилника в който е упоменато , че когато приближи релсово превозно средство шшофьора на МПС е длъжен по най-бързия начин да освободи трасето за да премине РПС. Но в София става обратното - по на 50 см ти излиза и се хаква пред трамвая , сакън да не мине трамвая пръв.