Author Topic: Велоалеи  (Read 235568 times)

Mariana

  • Guest
Велоалеи
« on: 18.03.2008, 04:02:29 »
Интересува ме какви са плановете на общинарите що се отнася до създаванеето на вело-алеи из София.
Пиша доклад на тема "Транспортът в София. Проблеми, възможни решения и роля на младите граждани в тях" и си мисля, че тази информация би ми била от помощ. Благодаря ви предварително.
« Last Edit: 14.08.2011, 01:19:52 by Repcho »

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #1 on: 18.03.2008, 11:35:21 »
Здравей и добре дошла,

сега по въпроса ти:

Всъщност това е доста болана тема за града и транспорта ни. Защото велоалеи в София практически няма и хората дръзнали да се предвижват с велосипеди са си един вид камикадзета. От няколко години от Общината все дават някакви сигнали че имат намерение да се захванат с велосипедното движение и да му създадат подходящи условия за развитие, а именно да построят велосипедни алеи. Излезе и информация, че Общината е отделила средства за капиталови разходи в бюджета си за 2008 година, с намерение да построи велоалеи в кварталите Младост и Люлин като довозващ транспорт до метростанциите. Но стана ясно че и това няма да стане. Тазгодишната велоинициатива на градската управа ще се заключи в някакво привеждане в приличен вид на единствената велоалея в София - тази на бул. Цар Борис ИИИ. Всъщност и покрай НДК има начертани "някакви" пътища за велосипедисти, но те служат единствено за отчитане на дейност.

Всъщност създаването на велосипедни алеи не е толкова лесно начинание и в никакъв случай те не трявба да се правят "на парче". Затова иначе носещата симпатия за политиците тема "велосипедни алеи"  се оказва твърде голяма лъжица за устата на нашите управници. На всякъде по света велоалеите са съставна част от пътния габарит на градските улици и булеварди и се създават заедно с тяхното строителство или развитие.

Примери по света хиляди. Аз ти прикачам само един. Това е сателитна снимка от Гугъл на булевард в Дрезден. Ясно се виждат двете пътни платна с по две ленти за автомобили, разделителна ивица между тях. От лявата страна на платната е трамвайното платно, което е озеленено. А още по-вляво се вижда велоалеята и пешеходния тротоар. Велоалеята е направена с червени павета за да се различава визуално от пешеходната. Дори в случая двете алеи са разделени с ивица храсти за да не си пречат двата вида движение. Отдясно на автомобилните платна има ивица за паркиране с дървета между паркоместата и отново велоалея (с червено) и пешеходна алея. Като напречния профил на цялата улица е направен изключително грамотно. Във втората снимка ясно се вижда оформлението на велоалеите при кръстовище.

В инвестиционната програма на София за тази година е залегнала рехабилитация и реконструкция повече от 10 булеварда. за съжаление на нито един от тях не е предвидена велосипедна алея, подобна на тази от Дрезден. Липсва обаче и нормативна база за това. С други думи проблема е по-сложен отколкото изглежда на пръв поглед и за неговото същинско решаване е необходима наистина здрава политическа воля при това не сдамо на общинско ниво. А според мен колкото повече време минава толкова задачата с велоалеите става по-трудна.

За предимствата на велосипедния транспорт няма никакъв спор - евтин, екологичен, здравословен, бърз.

Успех в писането на доклада
« Last Edit: 16.05.2008, 12:38:59 by LG_ »
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4625
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #2 on: 18.03.2008, 13:37:28 »
http://bikevolution-bg.org/
Според мен, в горния сайт ще намериш помощ.

Mariana

  • Guest
Re: Велоалеи
« Reply #3 on: 19.03.2008, 03:40:18 »
Страшно много Ви благодаря за отделеното време
 
Надявам се да се получи добър доклад  

Поздрави и успехи, а ако имам още въпроси ще знам, че мога ра разчитам на експертната помощ на хората от тази страница.

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #4 on: 21.04.2008, 12:37:17 »
Quote
Предвиждат 45 км велоалеи в квартал "Младост" в София
Предстои обществено обсъждане на устройствената схема
Автор: Гергана ДИМИТРОВА


Разработена е устройствена концепция на схемата на велосипедни алеи в столичния жилищен комплекс "Младост". Мечтата на много хора - София да има своите подходящи пътища за движение с велосипед, обхваща всички части на "Младост". Разработката беше приета на експертен съвет по устройство на територията към дирекция "Архитектура и градоустройство" на Столичната община на 17 април. Съветът реши схемата на велосипедната мрежа заедно с разработения сборен подробен устройствен план - план за регулация и застрояване на "Младост" да бъде подложена на обществено обсъждане. Предстои обявяване на обсъждането, съобщиха от районната администрация.
Устройствената схема ще бъде основа за разработване на инвестиционни проекти за конкретни обекти на велосипедните маршрути. Схемата на веломрежата в "Младост" е направена на базата на общите проучвания в рамките на общия устройствен план на София. В плана са направени различни разработки на тема "Велосипедно движение в София". Те са дело на колектив, с ръководител д-р ланд. арх. Веляна Найденова от общинското предприятие "Софпроект-ОГП".
Проучванията за създаване на самостоятелни веломрежи в големите жилищни комплекси допълват идеите за провеждане на цялата веломрежа на територията на София. Изборът на трасета се базира на няколко основни принципа. Това са създаване на цялостна, относителна веломрежа в градска среда при осигуряване на безопасни велотрасета, устроени по съвременните изисквания и стандарти за достъпност на средата. Възможностите за съвместяване на пешеходно и велодвижение, както и провеждане на маршрути в екологична паркова среда, използване на съществуващи алеи и широки тротоари с оглед бърза реализация. Цели се безконфликтно провеждане на веломрежа до училищата и детските заведения и обвързването им с вестибюлите на метростанциите. На територията на комплекс "Младост" това са основно станция 13 на бул. "Андрей Сахаров" и номер 14, 15 и 16 по бул. "Александър Малинов" и номер 17 на Околовръстен път до "бизнес парк София".
Разработката за веломрежата на територията на "Младост" е съобразена максимално с актуализацията на подробния устройствен план - план за регулация и застрояване на всички части на жилищния комплекс. Целта е да се постигне използване на велосипедния екотранспорт и опазване на околната среда в района, да се създадат условия за отдих и спорт на всички възрастови групи от обитатели, да се предвидят обслужващи веломрежата обекти - велостоянки и велогардероби, да се осъществят връзки в различните по функции територии между съществуващи и нови спортни, развлекателни и опознавателни обекти, ядра и центрове, заложени в общия устройствен плана на София и подробните устройствени планове. Устройственото планиране на веломрежата като цяло за "Младост" и конкретното й териториално решение се базират на формирането на няколко типа маршрути. Според разработката това са главни веломаршрути, които са за директно и бързо придвижване. Те са заложени към първокласната транспортно-комуникационна система и дават възможност за използване на екологичния велотранспорт за движение в градска среда. Второстепенните веломаршрути са заложени като довеждащи трасета до главните велолинии, обвързващи обитаването с училищата, детските заведения, локалните средища за обслужване и развлечение със спирките на метрото. В парковете се предвиждат и рекреационни веломаршрути. Те свързват отделните локални паркове и градини, вътрешнокварталните пространства с пешеходните зони, спортните и развлекателни и опознавателни обекти.
Общата дължина на веломрежата в "Младост" е за главна веломрежа 21.79 км, второстепенна 10.23 км и рекреационна 7.68 км, или общо 45.70 км. Предвиждат се седем велогардероба и 44 стоянки. По препоръка на експертния съвет по устройство на територията е необходимо тези обекти да бъдат регулационно отредени, за да се реализира тяхното изграждане.
На база на сборния подробен устройствен план на всички части на "Младост" 1, 1А, 2, 3 и 4 са предложени алеи за велосипедно движение по ул. "Филип Аврамов", ул. "Свето Преображение", където се планира връзка с метростанция 15, оттук трасето навлиза в "Младост" 3 по ул. "Александър Т. Балан", минава през парковата зона на "Младост" 2, продължава по ул. "Андрей Сахаров" и прави връзка с парка в "Младост" 1. Велоалея има по бул. "Александър Малинов" - от ул. "Александър Т. Балан" до магазин "Деница". Друг велосипеден маршрут обвързва всички метростанции. Предвидени са и локални велоалеи.
Необходимо е да се направи проектиране на велотрасетата заедно с проектирането на транспортните комуникации и регулационно осигуряване на широки тротоари. С проекта за "Младост" ще се постигне приложението на общата схема и въведените правила и норми по общия устройствен план на София.

Освен повдигнатия в черно текст за това кой е направил планирането, всичко друго е в страдателен залог!
« Last Edit: 21.04.2008, 12:38:18 by LG_ »
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Велоалеи
« Reply #5 on: 21.04.2008, 12:54:52 »
Докато не го видя, няма да повярвам. Иначе идеята е много добра.

Offline Ръца-пръца

  • Писател
  • **
  • Posts: 30
    • View Profile
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #6 on: 04.05.2008, 00:59:52 »
Една държава се познава колко струва по отношението към велосипедите.
13427% oт хората във форума незнаят български език и немогат да пишат гръмотно. Освен това и неизкат да се на учат. Ако си от останалите 247%, които знаят, че "зграда" се пише без кавичките, ходи си сипи едно двойно!

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #7 on: 10.05.2008, 00:38:31 »
Quote from: Ръца-пръца
Една държава се познава колко струва по отношението към велосипедите.
Тогава Китай и Виетнам са върхът!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #8 on: 20.05.2008, 00:45:01 »
Самостоятелни велоалеи, за каквито говорите видях в района на Разград, видимо чисто нови и наскоро правени. Една се движеше на места покрай шосето за град Попово, представлява асфалтова ивица, около 1.50м.широка, дори с пътни знаци и мантинели, и с пешеходни пътеки, излизаше на около 10-15 км извън града преминава през красиви местности, тук-там видях и велосипедисти по нея, в частта, в която минава близо до шосето.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5868
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

sancho

  • Guest
Re: Велоалеи
« Reply #10 on: 24.06.2008, 00:13:17 »
Quote from: Ivo
Самостоятелни велоалеи, за каквито говорите видях в района на Разград, видимо чисто нови и наскоро правени. Една се движеше на места покрай шосето за град Попово, представлява асфалтова ивица, около 1.50м.широка, дори с пътни знаци и мантинели, и с пешеходни пътеки, излизаше на около 10-15 км извън града преминава през красиви местности, тук-там видях и велосипедисти по нея, в частта, в която минава близо до шосето.
Карал съм по нея много пъти. От Разград до яз. Пчелина е - около 10км е. 2г. я правиха, но си струваше чакането. Ще има снимки ако ходя през лятото в Разград. По средата на пътя има чешма, има и доста баири.

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #11 on: 01.10.2008, 13:29:33 »
Quote
Общо 1.7 млн. лв. влагат за велоалея по бул. "Евлоги Георгиев" в София
До края на октомври трябва да бъде завършено изграждането на велосипедна алея в центъра на София. По нея всички, които предпочитат придвижването с колело, ще могат да преминат по протежението на бул. "Евлоги Георгиев" от НДК до парк "Владимир Заимов". Проектът в работна фаза е дело на общинското предприятие "Софпроект- ОГП", ръководител проект е инж. Живка Зюмбюлева.
Договорът с избраната след проведена обществена поръчка фирма "Софстрой" АД е сключен на 27 август. Общата стойност, на която е подписана поръчката, е 1.7 млн. лева.
В момента се извършват строителни работи по трасето, което е разположено в алеята, успоредна на река Перловска.
Общината бе обявила търг и за още едно трасе от площад "Македония" до спирка "Шипка" по бул. "Цар Борис III", но поради представяне на оферти, по-високи от предвидената сума, процедурата е прекратена.
Велосипедните трасета по бул. "Евлоги Георгиев", по бул. "Македония" и бул. "Цар Борис ІІІ" са елемент от цялостната схема на велоалеите в София. Участъкът по бул. "Евлоги Георгиев" е прокаран в по-голямата си част в западната зелена ивица на булеварда. За велоалеята е предвидена ширина от 2 м, за да се осигури двупосочно преминаване. Предвижда се съществуващата пешеходна алея да бъде разширена до 3.20 м и обновена. Пешеходната алея се отделя от велоалеята с маркировка.
От Орлов мост до ул. "Тодор Страшимиров" поради недостиг на ширина е предвидено изграждането на лека метална конструкция до Перловската река за провеждане на велосипедното движение. Пресичането на уличните платна ще става с понижен бордюр на светофарно регулирани кръстовища.

За някаква тясна отсечка от около 2,5 км да се дават 1,7 млн си е направо далавера.
То ремонта на Цариградско миналата година излезе почти два пъти по-евтино.
Тука нито има отчуждения, нито нищо.
Иначе инициативата е похвална. Дано да стане поне качествено
« Last Edit: 02.10.2008, 18:39:47 by LG_ »
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #12 on: 01.10.2008, 14:26:57 »
Явно леката метална конструкция си струва теглото в злато.Иначе аз се чудех, защо тези дни по мостовете пред Военната Академия, между Орлов мост и Стадиона, при Стадиона и тн има кранове и камиони.Но даваха вид, че кастрят дървета- никакви строителни дейности не се забелязват.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #13 on: 02.10.2008, 22:55:29 »
За някаква тясна отсечка от около 2,5 км да се дават 1,7 млн си е направо далавера.
То ремонта на Цариградско миналата година излезе почти два пъти по-евтино.
Тука нито има отчуждения, нито нищо.
Абе глупости на търкалета! А кой ще раздава противогази на велосипедистите, за да се пазят от смрадта на канала и изгорелите газове? И Орлов мост подземно ли ще го пресекат?

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11150
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #14 on: 03.10.2008, 13:58:56 »
то че са глупости, глупости са, ама парите си се усвояват

Offline don_angelitto

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 54
    • View Profile
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #15 on: 18.11.2008, 16:12:45 »
Вчера и днеска минах с колелото по велоалеята. Голям кеф беше, все едно си в Германия. Да знаете обаче, че ако карате в посока НДК, велоалеята свършва в...нищото, така де- свършва в тревата и оттам се оправяйте. :)

Ама иначе, похвално, трябва повече велоалеи да се изградят! Мераклии да карат колело има.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #16 on: 18.11.2008, 17:47:04 »
Ама иначе, похвално, трябва повече велоалеи да се изградят! Мераклии да карат колело има.
На този етап строежът на велоалеи има смисъл единствено за преливане на общинския бюджет в нечии джобове. Друга полза няма да има.

Offline Dikovec

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 175
    • View Profile
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #17 on: 18.11.2008, 18:13:59 »
Малко по-позитивно! за да се изгради вело мрежа все трябва да се започне от някъде... не вярвам да стигнем нивото на немците, но все пак е добро начало... на мен обаче ми се струва, че нямаме навика да използваме такива трасета. Като пример давам вело алеята около НДК, която съществува от няколко години или по Витошка... еми там хората си "щвъкат" по нея и изобщо не се съобразяват с нейния статут. Пак давам пример германия - там ако се разхождаш по нея колоездачите са в правото си да те сгазят (и го правят без да им мигне окото) а и полицаите могат да те глобят (обикновенно само те предупреждават де)

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #18 on: 18.11.2008, 18:25:58 »
1. вело алеята около НДК, която съществува от няколко години или по Витошка... еми там хората си "щвъкат" по нея и изобщо не се съобразяват с нейния статут.
2. Пак давам пример германия - там ако се разхождаш по нея колоездачите са в правото си да те сгазят (и го правят без да им мигне окото) а и полицаите могат да те глобят (обикновенно само те предупреждават де)

1. Велоалеите около НДК са такивасамо за Управата на общината. Практически тя е неизползваема в смисъла залегнал в немските нормативи. Първо отчасти тя минава през безумни места като под ниски дървета или реклами, прави нереални завои.Второ велодвижението по никакъв начин не е физически или визуално отелено от пешеходното, с изключение на боядисаните с акрилна боя линии, които върху основата от гранитенатени и мраморни плочи се задържа много малко време. Виж първия ми пост в темата и снимките от Дрезден как се разделя велодвижението.

2. Яак пък толкова, най-много да ти звънне със звънеца да се поместиш.
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Велоалеи
« Reply #19 on: 18.11.2008, 18:56:21 »
Пак давам пример германия - там ако се разхождаш по нея колоездачите са в правото си да те сгазят (и го правят без да им мигне окото) а и полицаите могат да те глобят (обикновенно само те предупреждават де)
Точно заради тези особености, тук в София последното, от което имаме нужда е потенциално неизползваеми "велоалеи". С гореописаните планове и проекти нямаме никакъв напредък, защото се "строят" отдавна построени алеи или неизползваеми такива (като тези около НДК), единствено с цел да се изгълтат още пари.

Интересно е да се прегледа и една друга дискусия по темата: http://mtb-bg.com/forum/viewtopic.php?t=44091