Здравей и добре дошла,
сега по въпроса ти:
Всъщност това е доста болана тема за града и транспорта ни. Защото велоалеи в София практически няма и хората дръзнали да се предвижват с велосипеди са си един вид камикадзета. От няколко години от Общината все дават някакви сигнали че имат намерение да се захванат с велосипедното движение и да му създадат подходящи условия за развитие, а именно да построят велосипедни алеи. Излезе и информация, че Общината е отделила средства за капиталови разходи в бюджета си за 2008 година, с намерение да построи велоалеи в кварталите Младост и Люлин като довозващ транспорт до метростанциите. Но стана ясно че и това няма да стане. Тазгодишната велоинициатива на градската управа ще се заключи в някакво привеждане в приличен вид на единствената велоалея в София - тази на бул. Цар Борис ИИИ. Всъщност и покрай НДК има начертани "някакви" пътища за велосипедисти, но те служат единствено за отчитане на дейност.
Всъщност създаването на велосипедни алеи не е толкова лесно начинание и в никакъв случай те не трявба да се правят "на парче". Затова иначе носещата симпатия за политиците тема "велосипедни алеи" се оказва твърде голяма лъжица за устата на нашите управници. На всякъде по света велоалеите са съставна част от пътния габарит на градските улици и булеварди и се създават заедно с тяхното строителство или развитие.
Примери по света хиляди. Аз ти прикачам само един. Това е сателитна снимка от Гугъл на булевард в Дрезден. Ясно се виждат двете пътни платна с по две ленти за автомобили, разделителна ивица между тях. От лявата страна на платната е трамвайното платно, което е озеленено. А още по-вляво се вижда велоалеята и пешеходния тротоар. Велоалеята е направена с червени павета за да се различава визуално от пешеходната. Дори в случая двете алеи са разделени с ивица храсти за да не си пречат двата вида движение. Отдясно на автомобилните платна има ивица за паркиране с дървета между паркоместата и отново велоалея (с червено) и пешеходна алея. Като напречния профил на цялата улица е направен изключително грамотно. Във втората снимка ясно се вижда оформлението на велоалеите при кръстовище.
В инвестиционната програма на София за тази година е залегнала рехабилитация и реконструкция повече от 10 булеварда. за съжаление на нито един от тях не е предвидена велосипедна алея, подобна на тази от Дрезден. Липсва обаче и нормативна база за това. С други думи проблема е по-сложен отколкото изглежда на пръв поглед и за неговото същинско решаване е необходима наистина здрава политическа воля при това не сдамо на общинско ниво. А според мен колкото повече време минава толкова задачата с велоалеите става по-трудна.
За предимствата на велосипедния транспорт няма никакъв спор - евтин, екологичен, здравословен, бърз.
Успех в писането на доклада