Готвят тотална промяна в транспортните схеми
Развитие на екологичен градски транспорт е една от мерките, с които Г. Оряховица участва в изпълнението на международен проект по програма “CIVITAS PLUS” на ЕК. Той се реализира от консорциум “Ренесанс”, провел поредната си среща именно в Г. Оряховица. Целта на проекта е да бъде разработена стратегия за устойчиво развитие на транспорта.
Партньор на Г. Оряховица по първата мярка е “Янтра Транспорт” АД. По проекта е предвидено 5 от двигателите на автобусите им да бъдат подменени с нови, работещи с метан и покриващи категория Евро 6. В момента това е най-високата категория за екологичност в ЕС. Освен това фирмата ще закупи допълнително 6 или 8 автобуса, които също няма да отделят вредни емисии.
Договорът с “Янтра Транспорт” изтича през декември. Конкурс за нов превозвач ще бъде проведен в края на годината. За да бъдат спазени всички екоизисквания на ЕК, основен критерий към кандидатите ще бъде минимално покритие на Евро 2, т.е. те трябва да разполагат с изцяло екологични автобуси и средна възраст на автопарка от 10 г. В момента се изготвя техническата спецификация на новите двигатели.
Според специалисти обаче ако конкурсът бъде проведен чак в края на годината, Г. Оряховица рискува да загуби 1/3 от бюджета по мярката. Причина за реалната опасност е приключването на първия двугодишен цикъл от проекта, чийто край е на 14 септември. Така на реализиращите разработката ще се наложи да чакат 2 месеца за продължаване на работата.
Втората мярка по “CIVITAS PLUS” е реорганизация на трафика в града. От началото на проекта са проведени 2 контролни преброявания на автомобилния поток на 22 места в града, както и анкета сред 300 домакинства и сред 20-те най-големи бизнес компании. Фирмите трябваше да предоставят данни какъв товарен поток акумулират в рамките на година, както и прогноза за това какво ще се случи през следващите 5 г.
Въз основа на получените данни бе направен математически модел на града, единствен по рода си у нас. В модела е заложен капацитетът на всяка една от улиците. При нужда от затваряне на улица, моделът веднага измества трафика по съседните и показва дали дадена улица може да го поеме.
Предвидена е и промяна на организацията на движението на 4 възлови кръстовища в града - пред ПГЕЕ, до автогарата, между улиците “Св. княз Борис I” и “19 февруари” и до съда. Първите три ще бъдат организирани с кръгово движение, пред съда ще бъде поставен светофар.
Също в рамките на “CIVITAS PLUS” се изготвя и нова паркинг политика за града. Очаква се на следващата сесия на ОбС да бъде внесено предложение за въвеждането на 217 платени паркинг места. Намерението е такива паркинги да има зад киното и до Общината, както и по една от лентите на Долнооряховско шосе. На този етап вариантите са два - или към Общината да бъде създадено звено, което да обслужва паркингите, или те да бъдат отдадени на концесия. И в двата случая приходи ще постъпват в местния бюджет.
Третата мярка по проекта е изготвянето на стратегия за устойчиво развитие на транспорта. Всеки обучаващ се град по “CIVITAS PLUS”, какъвто е Г. Оряховица, е задължен да изготви такава за 10 г. Целта е ЕК да е сигурна, че след края на проекта нещата ще продължат да се развиват в правилната посока. Стратегията ще бъде представена в края на април.
Много ще се радвам, ако до 2012 г успеем да изпълним всичко, което сме предвидили, коментира Петър Димитров от Института по транспорт и съобщения. Според ръководителя на проекта Леонардо Налдини Г. Оряховица е на прав път и се справя добре в работата си по “CIVITAS PLUS”.
http://www.dnesbg.com/index.php?page=Ne ... e&id=12967