В Г. Оряховица автобусите празни, всеки втори върви пеш
Скъпите билети и неразбориите в транспортното обслужване отблъскват пътниците
В РАМКИТЕ НА ИНИЦИАТИВАТА „СИВИТАС” ЗА ПО-ДОБЪР И ЧИСТ ТРАНСПОРТ в Г. Оряховица бяха анкетирани през юни 300 семейства. Всеки от разпитаните 717 граждани бе помолен да опише обичайните си пътувания в рамките на един работен ден, с каква цел и докъде се придвижва, какъв транспорт ползва. Статистическите данни се оказаха доста интересни.
• Средно на ден горнооряховчанинът извършва близо 6 пътувания. При 56, 5% целта им е работа, при 6, 4% - обучение, при 27% - пазаруване, 10% - социални контакти;
• 60% от гражданите предпочитат да се придвижват пеш. 29% жители на града ползват лек автомобил, като 22% от тях шофират, 7% са пасажери;
• Само 7, 7% залагат на услугите на градския транспорт;
• Общо под 2% ползват таксита, маршрутки, велосипеди, мотори;
• Интересен факт: в Г. Оряховица броят на леките автомобили на 1000 жители е 376, докато средно за страната тази цифра е около 300.
ДАННИТЕ ТЕПЪРВА ЩЕ СЕ АНАЛИЗИРАТ, НО ИМПРОВИЗИРАНА АНКЕТА НА В. „БОРБА” ДОПЪЛНИ КАРТИНАТА. 70% от разпитаните посочват високата цена на билетите за автомобилния транспорт като основна пречка да го ползват. 20% смятат, че старите автобуси, лошата хигиена и разочарованието от конкретно пътуване са сред причините да ходят пеш. Само 9% отчитат, че с изключение на кварталите Гарата и Калтинец градът спокойно може да бъде преброден пеш.
Импровизираната анкета показа и друго. Горнооряховчани настояват на автобусните спирки да се поставят номерата на рейсовете, които спират там. На възловите автоспирки гражданите искат да има поставени и разписания. Мнозина споделяха, че при конфликтни ситуации с обслужващите транспортни фирми не знаят къде точно да се жалват, защото никъде не е афиширан телефон. Обикновено гневът им го отнася диспечерът на автогарата, но той е служител на частната обслужваща фирма „Янтра транспорт” и нещата спират дотам.
В ПРОДЪЛЖЕНИЕ НА ДВЕ СЪДМИЦИ НА ОБСТОЕН ЖУРНАЛИСТИЧЕСКИ АНАЛИЗ БЕ ПОДЛОЖЕНА МАРШРУТНА ЛИНИЯ 99. Тя е по направлението жп гара Г. Оряховица – автогара Г. Оряховица – Лясковец – Драгижево – Мерданя. В разписанието, с което разполагаха шофьорите, не бяха отбелязани часовете, когато автобусът преминава през населените места. Само беше фиксирано, че в 15 часа рейсът трябва да тръгне обратно от Мерданя. На 28 юли автобусът буквално прелетя покрай спирка „автогара” и остави четири пътнички. Едната от тях се жалва на диспечерката, а Мария Лефтерова възмутено търсеше къде другаде да се оплаче. При друг случай по същата релация кондукторката не призна пенсионерските билети на две пътнички и те бяха принудени да заплатят билетите си. Жените не се примириха с унижението и когато пристигнаха в Мерданя, тръгнаха да търсят кмета, за да се жалват. Защото община Лясковец заплаща тези билети на транспортната фирма.
ОЩЕ ЕДНА ПОДРОБНОСТ СЕ НАБИ НА ОЧИ ПО ВРЕМЕ НА ПРОВЕРКАТА. В Драгижево автобусът спира на необозначено място, на кръстовище, с мотива, че пътниците са свикнали тук да чакат. На 20 метра от мястото е истинската спирка. Следващата спирка в селото също не е обозначена.
За драстична кражба на пътници
разказа Румен Есенков, един от собствениците на СД „Турбо частни превози – 2003”. Той си направил труда да стои един час на централната спирка /при моста/ в Лясковец. За това време такситата са отмъкнали 136 пътници. Същото е и положението по линия номер 3 в Г. Оряховица, където при аптека „Медея” 5 минути преди автобуса за Д. Оряховица таксита обират пътниците.
Потърсени бяха и институциите за коментар на констатираните нередности. Преди четири години община Г. Оряховица е подписала договори за транспортно обслужване с „Янтра транспорт”. СД „Турбо частни превози – 2003” и СД „Волан”. В главата „Права и задължения на възложителя” изрично е посочено, че възложителят упражнява контрол САМОСТОЯТЕЛНО или съвместно с автомобилната инспекция. Оказа се, че повече от пет години общинските служители от отдел „Стопански дейности” не са извършвали проверки самостоятелно. Отношенията с превозвачите се градят само върху дадената дума и проявеното разбиране при решаване на възникналите проблеми. Вероятно от „Янтра транспорт” дори не са си направили труда да си припомнят клаузите на подписания договор. И изпращат писмо до общинската администрация, като предлагат от 20 юли в 22 часа да не се движи автобус N 3 от квартал Пролет до Д. Оряховица и обратно, в петък в 13, 30 да не се движи автобус до Горско Ново село. Да се прекрати изобщо движението по линия 77, която обслужва релацията кв. Пролет – гробищен парк. Мотивите са, че драстично е намален пътникопотокът в резултат на нелоялна конкуренция и летния отпуск на ученици и граждани. От фирмата се позовават на точка 5 от договора. Парадоксът е, че клаузата касае правата на възложителя /а не на изпълнителя/ да променя броя на курсовете по дадена линия.
ОТ СД „Турбо частни превози – 2003” също са притеснени от намаляване на пътникопотока и настояват по линия N 14 /Г. Оряховица – Лясковец – В. Търново и обратно/ общо да бъдат отменени 14 курса. Старши експертът Цветомир Георгиев, служител в отдел „Стопански дейности” и зам.-кметът инж. Добромир Добрев оказаха пълно съдействие при обсъждането на констатираните проблеми и пропуски в транспортното обслужване на горнооряховчани. Направена бе проверка на автобус N 99. Оказа се, че разписанието няма заверка на община Г. Оряховица. Изводите и последващите действия оставяме на специализираните органи. За некачественото транспортно обслужване
60318 ЩЕ Е ТЕЛЕФОНЪТна който занапред ще могат да се жалват гражданите заради некачествено обслужване. През есента Общинският съвет ще обсъди проблемите на автотранспорта, информира Д. Добрев. До тогава той ще внесе предложение на спирките да се поставят разписанията и да се обозначат номерата на преминаващите автобуси.
А дори имат съчленени автобуси .