Здравейте,
Казвам се Емил Стрезов. Имах регистрация в първия форум за градски транспорт още от 2003г, но поради липса на време последните няколко години не съм проявявал активност.
От Плевен съм, сега живея в София. От съвсем малък любимото ми място беше гара Плевен, от тъмно до тъмно се возех в машините (тогава бяха само парни) до ГО и до М по 2-ра, до Чкв по 23-та, и неуморно помагах, като вземах по две въгленчета и ги мятах в пещта, боравех с кран-машиниста и най-вече със свирката. Регулаторът и ръчагът бяха прекалено тежки за мен и ги въртях с помощта на машиниста. Парата и кюмюрът са ми влязли в дупето още като 5-годишен.
Пътувал съм със серии 03, 12, 14, 15, 16, 17, 35, 36, 47, 01 (последните бяха софийски и по-рядко идваха). По-късно в София на 13, 46, 50, дизелите 04.
От 1976г с инж. Д. Деянов, инж. Ст Алексиев и Ст. Стоичков се занимаваме с издирване, описване, опазване и възстановяване на стар подвижен състав. Обиколили сме многократно де що има релсов път в България. Завирал съм се в локомотивни пещи, пепелници, димни камери, тендери да описвам състоянието детайл по детайл. С много родилни мъки резултатът досега е:
- 76 локомотива, включени в заповед за запазване като музейни.
- 5 възстановени и въведени в експлоатация парни локомотива - 01.23, 26.26, 15.215, 609-76, 16.01.
- 3 възстановени и въведени в експлоатация теснопътни вагона (2 пътнишки и 1 фургон) и 3 нормални пътнишки вагона, преминали ревизия и очакващи възстановяване на интериора.
- 5 предвидени за възстановяване локомотива, очакващи решение на УС на БДЖ ЕАД за отпускане на средства.
- извършващ се в момента възстановителен ремонт с цел въвеждане в експлоатация на още две машини – 03.12 и 05.01.
По професия съм инженер по електронно-изчислителна техника, втора специалност ПЖПС, специализирал съм парни локомотиви, локомотивен машинист. Разработвам и реализирам електронни устройства за парни локомотиви.
Заедно с инж. Д. Деянов сме основатели на дружеството по железопътно дело към ОНТД по транспорт при НТС.
Член съм на SSN - Stoom Stichting Nederland (Холандска Парна Асоциация) - Ротердам, където участвам в обслужването на парни машини предимно при дълги пътувания.
Заместник председател съм на Сдружение „Български Локомотивен Форум”.
От 1975 до 1985г работех по допълнителен договор като ватман във 2-ри парк. Карал съм Република, MAN, Космонавт, София, София 70, София 100 и България 1300.