Author Topic: Пътищата по света  (Read 48918 times)

Offline Dimitar Dragnev

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 373
    • View Profile
    • Форумът за класически езици
    • Email
Пътищата по света
« on: 24.11.2006, 18:23:58 »
В Сърбия магистралите са горе-долу добри, тази Белград-Ниш е по-добрата, нагоре става по-зле. Най-ужасен е пътят Пирот-Ниш - тунелите по Нишава се пълнят с мъгла от прах понякога. В Унгария са построили Кечкемет-Сегед, ама как... (идеално едва ли не).

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13527
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #1 on: 20.09.2007, 12:35:36 »
Quote from: LG_
Лично аз се надявам концесията за Тракия да не се реализира и държавата да си я построи с помоща на ЕС. Както е в Унгария и Чехия.
Нито в Унгария, нито в Чехия са безплатни магистралите. И все повече се стесняват държавите с безплатни магистрали (те не са безплатни, но таксите им са включени в облагането на бензина). Германия вече отряза камионите, мислят вече, как да направят тол-такси или винетки и за колите.

Унгария влезе в ЕС със завидна мрежа от магистрали, повечето от тях - строени по соца (или в напреднала фаза на строителство). Магистралата М5 (Будапеща-Сегед) я дадоха на частници. Дълги години тя напредваше като охлюв, а таксите и бяха извън винетната система. Резултат - хората масово я избягваха. Чак от 2005 тя е в обхвата на винетките.

Наивно е да се счита, се ЕС ще ни направи цялата мрежа от магистрали. В Испания и Португалия новите строежи също са в частни ръце. В Гърция ЕС финансира само Виа Егнатия: Игуменица-Солун-турска граница.

Разчитане ЕДИНСТВЕНО на такова финансиране отлага завършването на обектите в твърде размито бъдеще - самите операции по финансиране са тегави и бавни. Построяването на отсечките Плодовитово-Стара Загора и Бургас-Карнобат отне повече от 5 години, а това е по-малко от половината от цялата отсечка Продовитово-Бургас.
Пък и пътуването по магистрала до Бургас не е задължително. С освободените ресурси от поддръжката по магистралите Изпълнителна агенция Пътища би трябвало да поддържа стария път до Пловдив и Подбалканската линия.

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3505
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #2 on: 20.09.2007, 14:13:11 »
Ами аз в момента съм в Германия и вчра пътувах по А8 и А7 около 500 км в двете посоки. Тук не е имало толтакси или винетки  и не се и говори да има. Таксата е както казваш - в цената на бензина в момента е 1.35 евро и пак магистралното шофиране е по-евтино от колкото в БГ с 1 евро бензин и 5 цента за километър. При разход 7 на 100 са необходими 7 евро за бензин и 5 евро за АМ такса (5 цента за км), за същите пари в Германия  със същия разход минаваш 137,6 км!!!

За камионите в Германия е взведена електронната винетка от 01.01.2007, но никой още не вярва че тя функционира правилно.

Никой не говори за безплатни магистрали. То и сега у нас те са платени с винетки. А финансиране за АМ Тракия беше намерено още преди 7-8 години. Но правителството на царя предпочете да я даде на концесия. За това закъснение говоря. Държавата не може да реши сама за себе си как ще си строи магистралите. А ЕС дава част от парите, когато направлението съвпада с някой европейски коридор. Така е за целия съюз. И в Германия се строят АМ с пари от ЕС.

Това че строителната фирма закъснява с 12 месеца е пренебрежимо пред годините закзснение от страна на държавата.

Лотове 1 и 5 Оризово-Стара Загора и Карноват-Бургас бяха започнати на 01.03.2003 със срок септември 2006. Карнобат-Бургас турците го построиха за 3 години и половина, Оризово Стара Загора - 4 години и половина, но пак повтарям с обективни причини.

В Унгария АМ Будапеща-Виена М1 я бяха дали на концесия и след няколко години (може и 2005 да е било) се наложи държавата да я откупи на много солена цена, просто защото е нямало достатъчно трафик по нея. И тук така ще стане с АМ Тракия, трафика на БГ колите ще падне значително и ще сме принудени да плащаме на португалците за това.

Само за инфо толтаксите (ред. с будки)се считат вече за морално остарели. Построяването на тол система за АМ Тракия би струвало около 88 млн евро, заедно с отчузхденията за разширение. Правете сметка кога ще се избиват тези пари.
« Last Edit: 20.09.2007, 20:07:49 by LG_ »
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline Muslon

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 533
    • View Profile
Re: Пътищата по света
« Reply #3 on: 20.09.2007, 18:41:40 »
Магистралите в Германия имат доста дълга история: все пак една голяма част се започнати по времето на Хитлер. След войната магистралите във ФРГ са поддържани безупречно, докато тия в ДДР-то към края бяха ужас! За сведение на немците им трябваха над 10 години за да оправят магистралите в бившето вече ДДР. За тол-системата се знае, че функционира добре, а освен това е направена типично по немски: с мисъл занапред. Първо без проблем може да се разшири върху второстепенните пътища и второ веднага може да включи и леки коли.

Категорично съм против тол система с будки. Познавайки българина, ще настане такъв хаос и опашки, че ум да ти зайде (справка: паркинга на новият терминал). Система с автоматично разпознаване на автомобилния номер е далеч по-добре, но мисля, че за България такова нещо е неприложимо близките 10 години.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13527
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #4 on: 21.09.2007, 00:29:04 »
Quote from: LG_
Само за инфо толтаксите (ред. с будки)се считат вече за морално остарели.

И аз съм фен на винетната система като по-икономична и по-бърза за пътуващите. Неслучайно в държавите с винетки магистралите излизат по-евтино от тези с тол-такси.

Но, за съжаление, тол-будките (или по-точно таксите на километър) не са отживелица. Ето тук - в сайта на словенските магистрали аргументират събирането на такси на километър с някаква евродиректива. Било по-справедливо да се таксува на разстояние, а не на време (както е при винетките) или на изразходван бензин (както е в Германия, Холандия, Англия...). Това не бива да ни учудва, защото и в софийския МГТ има доста гласове против въвеждането на таксуване по време.
Но все пак техническият прогрес навлиза и нищо чудно след 5-6 години електронните безконтактни карти да станат не само опция, а единствен начин на таксуване.
Като пътувахме през Австрия на екскурзия с автобус, забелязах следното: автобусът нямаше винетка, а електронна карта и четец. През определени интервали, когато автобусът мине под метални арки на магистралата, устройството издаваше звук и шофьорите казваха, че им отнема определена сума от картата. Вероятно, ако са свършили импулсите и минеш през някоя арка, системата сигнализира и магистралната полиция те глобява.

Offline Muslon

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 533
    • View Profile
Re: Пътищата по света
« Reply #5 on: 21.09.2007, 12:47:55 »
Quote from: blagun
Като пътувахме през Австрия на екскурзия с автобус, забелязах следното: автобусът нямаше винетка, а електронна карта и четец. През определени интервали, когато автобусът мине под метални арки на магистралата, устройството издаваше звук и шофьорите казваха, че им отнема определена сума от картата. Вероятно, ако са свършили импулсите и минеш през някоя арка, системата сигнализира и магистралната полиция те глобява.
В Австрия има една още по-интересна система по магистралата от Инсбрук към Италия (все забравям как се казва). Има опция за абонамент, като тогава в системата се записва номера на колата. С тази кола минаваш през специален ръкав, където автоматично се разпознава номера и колата се пропуска.

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15656
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #6 on: 21.09.2007, 12:58:17 »
Quote from: Muslon
В Австрия има една още по-интересна система по магистралата от Инсбрук към Италия (все забравям как се казва). Има опция за абонамент, като тогава в системата се записва номера на колата. С тази кола минаваш през специален ръкав, където автоматично се разпознава номера и колата се пропуска.
Brennerautobahn или Autostrada del Brennero, по името на прохода между Верона и Инсбрук.Там имаше и някакъв мост, който или държеше рекорд, или поне беше в някаква класация.
Системата, за която говориш, може да е TelePass.Тя се използва и е патент на най-големия италиански концесионер Autostrade per l'Italia.Мисля, че не би трябвало да важи на австрийска територия, но не съм сигурен в момента за конкретния случай.

Offline Muslon

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 533
    • View Profile
Re: Пътищата по света
« Reply #7 on: 21.09.2007, 13:05:23 »
Quote from: difian
Brennerautobahn или Autostrada del Brennero, по името на прохода между Верона и Инсбрук.Там имаше и някакъв мост, който или държеше рекорд, или поне беше в някаква класация.
Системата, за която говориш, може да е TelePass.Тя се използва и е патент на най-големия италиански концесионер Autostrade per l'Italia.Мисля, че не би трябвало да важи на австрийска територия, но не съм сигурен в момента за конкретния случай.

Тъй нареченият "Европа"-мост, ако не се лъжа наистина държеше някакъв рекорд, но предполагам вече е изгубил първенство след най-новите творения на Фостър във Франция.
Ами наистина не съм сигурен от коя страна на границата беше. Но все ми се струва, че има и от австрийската страна, понеже магистралата и в австрийската част е платена.

Offline andrez

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 133
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #8 on: 21.09.2007, 13:44:15 »
Quote from: blagun
Но след 10 години сигурно Сърбия и Македония също ще са в ЕС,

Ако сърбите влязат в ЕС, аз ще емигрирам от съюза!!!!

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15656
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #9 on: 21.09.2007, 13:58:28 »
Quote from: andrez
Ако сърбите влязат в ЕС, аз ще емигрирам от съюза!!!!
Koлко ли "стари" европейци са си помислили същото относно нас и румънците   А и накъде ще тръгнеш- САЩ, Лат.Америка, Азия, Австралия или каквото е останало от бившите съветски републики-като Молдова,Украйна,Беларус- все държави по-хубави от ЕС...
Стига вече със странични коментари и за магистрали извън България.Даже можем да заключим темата до 5 октомври и пуска на Тракия.  
« Last Edit: 21.09.2007, 13:59:41 by difian »

Offline andrez

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 133
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #10 on: 21.09.2007, 14:34:19 »
Quote from: difian
Koлко ли "стари" европейци са си помислили същото относно нас и румънците   А и накъде ще тръгнеш- САЩ, Лат.Америка, Азия, Австралия или каквото е останало от бившите съветски републики-като Молдова,Украйна,Беларус- все държави по-хубави от ЕС...
Стига вече със странични коментари и за магистрали извън България.Даже можем да заключим темата до 5 октомври и пуска на Тракия.  

Отивам директно в Las Vegas  

Дълга е темата, но с две думи, ако за нещо се зарадвах на ЕС, това беше, че се отървахме до известна степен от западните си съседи, съдете ме колкото щете - не мога да ги понасям и това е  
« Last Edit: 21.09.2007, 14:36:41 by andrez »

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13527
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #11 on: 21.09.2007, 18:52:10 »
Quote from: Muslon
Ами наистина не съм сигурен от коя страна на границата беше. Но все ми се струва, че има и от австрийската страна, понеже магистралата и в австрийската част е платена.
От австрийска страна се пътува с винетка.  но на доста места се събират допълнителни такси - тунелите, над Инсбрук, Тауерн (над Залцбург). Именно такава е таксата над Инсбрук.


Quote from: difian
Стига вече със странични коментари и за магистрали извън България.Даже можем да заключим темата до 5 октомври и пуска на Тракия.  
Че как има тема за влакове в чужбина! Магистралите са също толкова свързани с МГТ, колкото влаковете.
Още повече, че магистралите не са открити в България, добре е да се обменят мнения по челния опит.

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #12 on: 22.09.2007, 02:26:21 »
Quote from: blagun
Че как има тема за влакове в чужбина! Магистралите са също толкова свързани с МГТ, колкото влаковете.
Още повече, че магистралите не са открити в България, добре е да се обменят мнения по челния опит.

Taka де - за влаковете в чужбина са има нарочна тема. Тази обаче е озаглавена неслучайно "Магистралите в България".
« Last Edit: 22.09.2007, 02:38:41 by difian »

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3505
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #13 on: 24.09.2007, 15:13:11 »
Можем да разделим темата и всяка АМ в БГ да получи отделна. Но е хубаво да има и обща де.
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #14 on: 24.09.2007, 22:55:28 »
Quote from: LG_
Можем да разделим темата и всяка АМ в БГ да получи отделна. Но е хубаво да има и обща де.

Е, чак толкова няма нужда, просто впечатленията от чужденстранните магистрали предлагам да ги отделим.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13527
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #15 on: 25.09.2007, 14:01:38 »
Quote from: etnies
Е, чак толкова няма нужда, просто впечатленията от чужденстранните магистрали предлагам да ги отделим.
Единият вариант е да се отделят, другият - темата да е "Магистралите по света и у нас".

Offline burtan

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 375
    • View Profile
Re: Пътищата по света
« Reply #16 on: 06.10.2007, 10:30:35 »
Дали има някъде online карта на магистралите в България, заедно с новопостроените участъци? Търсих в google, но нищо не открих!

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15656
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #17 on: 17.01.2008, 10:10:58 »
Quote from: LG_
В какъв смисъл винетната система е по-икономична - за потребителите или за икономиката като цяло?
Може би откъм средства, хвърлени за реконструкцията за визлите и изграждането на кабинките.

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3505
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #18 on: 17.01.2008, 10:32:59 »
Да това е сигурно.
Соро казваха че около 80 млн евро са необходими за изграждане на стария вид система с кабинки, заедно с очужденията за разширения.

В момента и при нас има винетна система както и в описаните по-горе държави, и мисля че тя си е подходяща.
Но до колкото знам електронна винетка има въведена само в Германия и то само за тирове.



Малко по темата такси. Вижте каква снимка има качена в Google Earth на А2 в Румъния Букурещ-Констанца. Това според вас не са ли пунктове за AM такса?
« Last Edit: 17.01.2008, 10:59:39 by LG_ »
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline Muslon

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 533
    • View Profile
Re: Пътищата по света
« Reply #19 on: 17.01.2008, 11:20:41 »
Quote from: LG_
...
В момента и при нас има винетна система както и в описаните по-горе държави, и мисля че тя си е подходяща.
Но до колкото знам електронна винетка има въведена само в Германия и то само за тирове.
Малко по темата такси. Вижте каква снимка има качена в Google Earth на А2 в Румъния Букурещ-Констанца. Това според вас не са ли пунктове за AM такса?

Така е - в Германия има, но струва безумно много пари, понеже е така направена, че да може да обхване и нормалните пътища. Такава система ние няма да видим в близките 50 години.

А туй на снимката определено на пункт за такса прилича.