Само за инфо толтаксите (ред. с будки)се считат вече за морално остарели.
И аз съм фен на винетната система като по-икономична и по-бърза за пътуващите. Неслучайно в държавите с винетки магистралите излизат по-евтино от тези с тол-такси.
Но, за съжаление, тол-будките (или по-точно таксите на километър) не са отживелица. Ето
тук - в сайта на словенските магистрали аргументират събирането на такси на километър с някаква евродиректива. Било по-справедливо да се таксува на разстояние, а не на време (както е при винетките) или на изразходван бензин (както е в Германия, Холандия, Англия...). Това не бива да ни учудва, защото и в софийския МГТ има доста гласове против въвеждането на таксуване по време.
Но все пак техническият прогрес навлиза и нищо чудно след 5-6 години електронните безконтактни карти да станат не само опция, а единствен начин на таксуване.
Като пътувахме през Австрия на екскурзия с автобус, забелязах следното: автобусът нямаше винетка, а електронна карта и четец. През определени интервали, когато автобусът мине под метални арки на магистралата, устройството издаваше звук и шофьорите казваха, че им отнема определена сума от картата. Вероятно, ако са свършили импулсите и минеш през някоя арка, системата сигнализира и магистралната полиция те глобява.