Author Topic: Пътищата по света  (Read 109515 times)

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #20 on: 18.01.2008, 17:37:06 »
На пунктовете на А2 в Румъния от снимката все още не се плаща.
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #21 on: 20.01.2008, 22:20:21 »
Quote from: LG_
Това според вас не са ли пунктове за AM такса?
Подготовка за пункт. Реалните кабинки за тол-такси са силно укрепени - обикновено с бетонен клин откъм подхода, за да не може някой задрямал шофьор на ТИР да помете кабинката и човекът в нея.

Системата за електронно таксуване на ТИРове и автобуси, която функционира в Германия и Австрия, не им е толкова скъпа, тъй като те не тръгват от нулата - на металните арки през няколко километра, които досега се използваха за камери за наблюдение и светещи знаци, се монтират и трансмитери на безконтактна система, която отнема импулси в заредената предварително карта при шофьора. Все още не са я въвели масово поради гигантското количество на леките автомобили. Но при това развитие на технологиите още петилетка - и ще са готови. Така че, даже и магистралите в Германия да станат платени, едва ли ще се строят кабинки. Ще е много странно ние, които започваме от нулата, да се ориентираме към тол-система, която хем е скъпа, хем през следващите десетилетия ще си отиде.

Offline Muslon

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 533
    • View Profile
Re: Пътищата по света
« Reply #22 on: 21.01.2008, 11:36:18 »
Quote from: blagun
Системата за електронно таксуване на ТИРове и автобуси, която функционира в Германия и Австрия, не им е толкова скъпа, тъй като те не тръгват от нулата - на металните арки през няколко километра, които досега се използваха за камери за наблюдение и светещи знаци, се монтират и трансмитери на безконтактна система, която отнема импулси в заредената предварително карта при шофьора. Все още не са я въвели масово поради гигантското количество на леките автомобили. Но при това развитие на технологиите още петилетка - и ще са готови. Така че, даже и магистралите в Германия да станат платени, едва ли ще се строят кабинки. Ще е много странно ние, които започваме от нулата, да се ориентираме към тол-система, която хем е скъпа, хем през следващите десетилетия ще си отиде.
Не съм съгласен. Доколкото знам, системите в Австрия и Германия са различни. Тази в Австрия е наистина подобна на това, което описваш с контролни арки и т.н. (което я прави и сравнително евтина), докато тази в Германия е на базата на GPS система, като много по рядко има контролни арки (например около Мюнхен са 4-5 само). Спомням си добре, че общата цена на системата беше фантастична и имаха много проблеми докато успеят да я пуснат, като винаги се появяваше аргумента: "Ей, на, вижте на австрийците е по-ефтина, че дори и работи!". Освен това при немската, реално информацията не се пише в картата (или каквото и да е) на водача, а се съдържа в централна база данни. Но като цяло немците се подготвиха добре: сега системата им позволява без големи промени да се включат и леки автомобили, както и второстепенните пътища (някой ако реши да се прави на хитър).

Едит: Това всичко се отнася само за товарни камиони.
« Last Edit: 21.01.2008, 20:23:27 by Muslon »

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #23 on: 21.01.2008, 15:29:02 »
Quote from: Muslon
Не съм съгласен. Доколкото знам, системите в Австрия и Германия са различни.
Добре, но и в двете държави не възнамеряват да правят кабинки за тол-такси. Всъщност кабинки в Австрия има, където те чарджат за допълнителни такси - тунели или просто планински проход. Може би жителите на Виена и другите селища в равнинната част са протестирали, че винетката им се оскъпява заради по-скъпата поддръжка на планинските пътища и затова са тези отклонения от чисто винетната система.

За разлика от тях, в Швейцария си плащаш годишна винетка и толкоз, нито франк повече (трансграничните тунели, като Сан Бернар не се броят). И невероятното е, че тази винетка е по-евтина от българската!

На другия полюс - системите с тол-кабинки се делят на 2 вида - отворени и затворени:
При затворените се регистрираш на някой от входовете в магистралната мрежа и плащаш на някой от изходите според разстоянието от вход i до изход j. Всички изходи са затворени. Така е в Сърбия, Хърватска, Италия и др. Няма начин да не платиш, даже и за малко разстояние.
При отворените има кабинки не на изходите, а на някои места по магистралата. Практикуват се обикновено за къси отсечки (примерно Милано-Комо в Италия, Любляна-Блед в Словения). Тази система е много досадна за някои магистрали във Франция (Лазурния бряг, Париж-Мец, Париж-Кале), където спираш през 20 км, за да плащаш много пъти по малки такси. Системата е донякъде изгодна за жителите на околния район, които познават месторазположението на кабинките и могат да минат метър (но те прецакват системата с дребни суми).

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11150
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #24 on: 21.01.2008, 18:27:51 »
в Сърбия се плаща не само за магистрали, но и за 1вокласни пътища имат тол такси- до Суботица пътя е 2лентов, но с кабинки в началото.

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #25 on: 21.01.2008, 18:59:54 »
Quote from: blagun
Добре, но и в двете държави не възнамеряват да правят кабинки за тол-такси. Всъщност кабинки в Австрия има, където те чарджат за допълнителни такси - тунели или просто планински проход. Може би жителите на Виена и другите селища в равнинната част са протестирали, че винетката им се оскъпява заради по-скъпата поддръжка на планинските пътища и затова са тези отклонения от чисто винетната система.

За разлика от тях, в Швейцария си плащаш годишна винетка и толкоз, нито франк повече (трансграничните тунели, като Сан Бернар не се броят). И невероятното е, че тази винетка е по-евтина от българската!

На другия полюс - системите с тол-кабинки се делят на 2 вида - отворени и затворени:
При затворените се регистрираш на някой от входовете в магистралната мрежа и плащаш на някой от изходите според разстоянието от вход i до изход j. Всички изходи са затворени. Така е в Сърбия, Хърватска, Италия и др. Няма начин да не платиш, даже и за малко разстояние.
При отворените има кабинки не на изходите, а на някои места по магистралата. Практикуват се обикновено за къси отсечки (примерно Милано-Комо в Италия, Любляна-Блед в Словения). Тази система е много досадна за някои магистрали във Франция (Лазурния бряг, Париж-Мец, Париж-Кале), където спираш през 20 км, за да плащаш много пъти по малки такси. Системата е донякъде изгодна за жителите на околния район, които познават месторазположението на кабинките и могат да минат метър (но те прецакват системата с дребни суми).

Системата с частичното плащане за всеки участък ефективно се байпасва като бутнеш на служителя в будката половината сума, а той ти даде празно листе, за заблуждение на камерите, вместо касова белжка. Другата система се шунтира по подобен начин. Е, за Франция нямам наблюдения, но в Сърбия и Македония конкретно се минава метър.

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #26 on: 21.01.2008, 19:49:48 »
Quote
Системата с частичното плащане за всеки участък ефективно се байпасва като бутнеш на служителя в будката половината сума, а той ти даде празно листе, за заблуждение на камерите, вместо касова белжка. Другата система се шунтира по подобен начин. Е, за Франция нямам наблюдения, но в Сърбия и Македония конкретно се минава метър.

Нека и аз да споделя малкия си опит. За  Сърбия и Хърватска имам каточели обратното наблюдение. Като искаш да платиш в евро могат по-скоро да те минат. На "отворения" толпункт Загреб-Брегана(словенска граница) наотиване пича ми взе 2 евро и много се учудих, когато на връщане ми взеха 1 евро. Същото ми се случи и на Липовац. На отиване 15 евро, а навръщане онази иска 17, но не и дадох  :Д .
В Австрия си плащаш винекта 10-дневна 8 евро. Но големи съорзжения се плащат допълнително. Караванкентунела беше мисля 6 евро. След това още 2 тунала до Салцбург се плащат по толкова.
Румънците също са с винеткаи, като нас. Но на едно място доста се изненадах, когато пред една бариера ми поискаха 60 000 леи (6 нови леи около 4 лв), за преминаване по този мостнад Дунав:



Като предлагам с това да спрем да обсъждаме в тази тема чуждите магистрали.
« Last Edit: 22.01.2008, 20:48:53 by LG_ »
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #27 on: 22.01.2008, 02:56:30 »
Quote from: LG_
Като предлагам с това да спрем да обсъждаме в тази тема чуждите магистрали.
Че защо да не ги обсъждаме? Нали обсъждаме чуждият МГТ, чуждите влакове, чуждите летища? Пък и си нямаме толкова свои магистрали. Може модераторите да обособят нова тема, ако така е по-добре.

За тол таксите в Хърватска - за съжаление на мошениците в будките от миналата година на светлинна табела се изписва цената не само в куни, а и в евро. Вярната такса Брегана-Загреб е 5 куни (под 1 евро), а Загреб-Липовац - 105 куни (малко над 14 евро). Един познат са се опитали да го прецакат по друг начин - той си платил таксата с кредитна карта. Но мошеникът в будката прекарал картата 2 пъти, като с втория се опитал да напазарува GSM. За щастие на банката се сторило подозрително за минута да има 2 транзакции и да се пазарува GSM от магистрална будка - плащането е било блокирано.
Малко нереалистично ми се вижда минаването на метър в Сърбия. Нали при влизането си дърпаш билетче с номер, ако това билетче остане неотчетено в системата, не знам, как ще го оправдаят. По-възможно е срещу бакшиш да те минат по евтината тарифа за сърби, но явно трябва да си добре със сръбския за такива операции.

Offline burtan

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 374
    • View Profile
Re: Пътищата по света
« Reply #28 on: 22.01.2008, 10:45:38 »
Quote from: blagun
Малко нереалистично ми се вижда минаването на метър в Сърбия. Нали при влизането си дърпаш билетче с номер, ако това билетче остане неотчетено в системата, не знам, как ще го оправдаят. По-възможно е срещу бакшиш да те минат по евтината тарифа за сърби, но явно трябва да си добре със сръбския за такива операции.
Не цялата отсечка до Сегед е с билет от автомата. Плаща се на няколко места (мисля че общо бяха 3) Останалите са с кабинки и си плащаш на ръка.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #29 on: 22.01.2008, 15:21:05 »
Quote from: burtan
Не цялата отсечка до Сегед е с билет от автомата. Плаща се на няколко места (мисля че общо бяха 3) Останалите са с кабинки и си плащаш на ръка.
То и при отворените си има чалъм - ако сверяват броя на вдиганията на бариерата с броя на квитанциите. Всяка пропускна система записва хронологично събитията (вдигане и спускане на бариера), касовият апарат също връща часа и минутата на касовия бон. Съвсем елементарно и автоматично софтуер може да хване интервал между спусната и вдигната бариера без издаден касов бон. После една сверка с камерата за наблюдение и ... Мисля също, че спускането на бариерата е автоматично, т.е. операторът не може да я държи вдигната.
При отворените системи таксата не зависи от разстоянието, така че ако минаваш с камион, най-много да те прекарат като мотопед, ако ги почерпиш.

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #30 on: 22.01.2008, 15:50:01 »
E, то чалъми има винаги. Идеята ми беше, че по-скоро сме с манталитет като сърби и макета, отколкото като французи и германци та и тука ще има номера

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #31 on: 22.01.2008, 19:54:34 »
Quote from: etnies
E, то чалъми има винаги. Идеята ми беше, че по-скоро сме с манталитет като сърби и макета, отколкото като французи и германци та и тука ще има номера
Естествено, че ще има! Затова най-чистото е да направят винетки и това е.
Основният аргумент на противниците на винетките е несправедливостта - не се плаща според изминатите километри. Но то докато построят цялата магистрала, технологиите за безконтактни карти ще поевтинеят и ще заменят повсеместно кабинките. А дотогава - винетки.
Не знам, дали е европейски стандарт, но на всяка платена магистрала трябва да има безплатен алтернативен път. А София-Вакарел и старата Витиня са под всякаква критика.

Offline etnies

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7084
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #32 on: 22.01.2008, 23:21:22 »
Quote from: blagun
Естествено, че ще има! Затова най-чистото е да направят винетки и това е.
Основният аргумент на противниците на винетките е несправедливостта - не се плаща според изминатите километри. Но то докато построят цялата магистрала, технологиите за безконтактни карти ще поевтинеят и ще заменят повсеместно кабинките. А дотогава - винетки.
Не знам, дали е европейски стандарт, но на всяка платена магистрала трябва да има безплатен алтернативен път. А София-Вакарел и старата Витиня са под всякаква критика.

Tя и винетната система е несправедлива - плащат само част от автомобилите. Но това са по-скоро слабости на прилагането и в България а не принципни слабости на системата.

Относно чуждите магистрали и отделянето на темите - тъй като нещата се познават в сравнение дори и разделени темите няма как да не се дават примери за чуждите магистрали, опита и видяното от участниците в чужбина. Разбира се, ако някой иска да разкаже по-подробно за пътуванията си по иностранни АМ и да подкрепи със снимки може да си отвори отделна тема, аз (пък и всички останали мисля) даже ще се радвам ако видя разказ и снимки за чужди пътища. Общо взето модераторският екип допускаме някои мнения които не са точно по темата, стига да не нарушава, променя или изражда дискусията под съответното заглавие. Който счете, че все пак се получило такова нещо има право да ползва бутона Report  

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #33 on: 29.05.2008, 19:00:25 »
Quote
35 евро, за да минеш през Словения
29 май 2008 / БТА
Словения, която ще въведе от 1 юли система на пътни винетки, умишлено е избрала да не предлага тарифи на винетки за кратък срок, за да ограничи транзитното преминаване през страната.
Това посочи словенският премиер Янез Янша, цитиран от АФП. Ние съвсем няма да бъдем разочаровани, ако една част от транзитния трафик, който има негативно отражение върху нашата околна среда, започне да избягва Словения, заяви Янша пред журналисти по време на посещение в Постойна, близо до Любляна.
От 1 юли моторните превозни средства с тегло под 3,5 тона, които искат да преминат транзитно през Словения, ще трябва да си купят винетка на стойност 35 евро за срок от шест месеца или винетка за една година на стойност 55 евро, вместо сегашната система за пътни такси.
Мярката, която ще осигури икономия за редовно пътуващите, ще засегне обаче транзитно преминаващите туристи, които сега изразходват около десет евро средно, за да преминат през Словения.
Германските и австрийски автомобилни клубове, както и хърватските власти безуспешно искаха от Любляна да предложи винетки за срок от една седмица или месец, за да се намалят тарифите.
Янша призна, че новата мярка ще се отрази по-тежко върху транзитния трафик, но подчерта, че страната се задушава от вредите, причинени от този рафик.
Според правителството новата система би трябвало да донесе допълнителни приходи от 20 милиона евро годишно за държавната автомобилна компания ДАРС, която е потънала в дългове и трябва да построи още 250 километра пътна инфраструктура

Словенците се отказват от магистралните такси и преминават на системата с винетки.
Какво ще кажете!
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Re: Пътищата по света
« Reply #34 on: 29.05.2008, 19:06:57 »
Много правилно. Гледат си интересите.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Online tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2188
    • View Profile
Re: Пътищата по света
« Reply #35 on: 29.05.2008, 19:21:50 »
Да бе!!! По този начин ограничават свободното движение на хора и стоки в ЕС. Няма такава наглост като тяхната . Доста често пътувам през Словения и ми прави впечатление, че още не са готови с тунела на околовръстното на Любляна и част от магистрлата за Загреб и те строят една магистрала сто години. Трябва да има винетки за една седмица или десет дена.
The Grand Tour

Offline Knoxville

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6338
    • View Profile
Re: Пътищата по света
« Reply #36 on: 29.05.2008, 19:27:19 »
Постави се на тяхно място. Те са в 'центъра' на Европа и почти всеки който иска от изток да отиде на запад, или обратното, минава през Словения, докато тук в България международният трафик е много по малко.

Online tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2188
    • View Profile
Re: Пътищата по света
« Reply #37 on: 29.05.2008, 19:36:50 »
Това относно трафика е малко съмнително все пак оттам минават само два коридора. Трафика им ще се облекчи като си оправят пътищата. Като тръгнеш оттук към Франция с кола след нас, са те с най-мизерна инфраструктура, а смучат като бесни от фондовете на ЕС.
The Grand Tour

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #38 on: 29.05.2008, 20:17:03 »
парадокса в че по този начин толерират точно тежкотоварното движение. Един камион който постоянно се движи от Турция до Италия да речем ще си купи винетка от 35 евро за 6 месеца (доста ниска цена ако е вярно) е ще пътува всяка седмица по един път в двете посоки!
Явно мярката е насочена само към тези които минават през страната с цел туризъм!
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Пътищата по света
« Reply #39 on: 30.05.2008, 00:05:37 »
Значи не сте прави, че словенците не строят нищо. Напротив, те са на едно от челните места в Европа по ръст на магистралите в периода 1995-2007. Коридорът, който си го знаем (Загреб-Брегана-Любляна-Блед-Караванкентунел) не им е приоритетен. Приоритетният им коридор е Грац-Марибор-Любляна-Триест и той е 100% завършен до 2006 г. Вторият коридор също напредва, от Любляна до хърватската граница ит остават 14+3.5 км, десетина километра остават около Блед. Виж за тунела в Любляна се излагат като кифладжии.

Но новите такси са неоправдано високи. За сравнение годишната винетка на далеч по-голямата и планинска Швейцария е 25 евро срещу 55 евро за Словения. За справка - в момента едно пресичане Хърватска-Австрия или Италия е към 5-6 евро.
Първият ефект ще са канските опашки по немагистралните безплатни отсечки Триест-Копер-Порторож-хърватска граница в Истрия или Триест-Рупа (към Риека), както и австрийска граница под Грац: Шентил-Марибор по стария път. Ще се натовари и обикновеният път Йесенице-Любляна и нататък Любляна-Нове место-Обрежие. Такъв ефект се получи в Унгария на магистралата М5: Будапеща-Кичкемет. В продължение на няколко години това беше най-скъпото и пусто шосе в Европа. Първият път се изненадахме, къде изведнъж изчезнаха всички коли от околовръстната магистрала на Будапеща М0. Разбрахме, когато за стотина километра се изръсихме с 15 евро.  После на маджарите им дойде акъла и я включиха в общата винетка.
Вторият ефект ще е силният спад в транзитните нощувки в района на Блед, Марибор, Постоина.

За българите новите трасета ще са: за пътуващите към Италия: Загреб-Риека-Рупа-Триест, към Австрия/Германия: Загреб-Мачел-Птуй-Марибор (стар път) Шентил-Грац или пък да минат през Унгария.

Любопитно е, че винетката е само за МПС под 3.5 тона, демек наказват се туристите в началото на сезона.