Author Topic: История на софийския трамвай  (Read 76027 times)

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1234
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #340 on: 16.10.2017, 10:51:31 »
Много ценна снимка! Благодаря, че я споделяш с нас! За първи път разбирам за тази арка, а се оказа, че тя не е била само една. Строени са подобни арки на Лъвов мост при посрещането на видни гости в София, там е бил един вид входа на града. От блога на "Стара София" разбрах, че тези арки са били временни, строяли са се върху дървени конструкции и малко след събитията са премахвани. Тази от снимката, която е качил Виктор, е от посрещането от Италия на младоженците Цар Борис III и Царица Йоанна.
« Last Edit: 16.10.2017, 11:23:31 by UMSofia »

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5385
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1634
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #342 on: 24.10.2017, 09:43:42 »
Линията права като по конец, мястото свети от чистота и от светлина, приветливо и приятно, има украса. Ако се пусне една снимка от наши дни, дали ще има разлика?

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5385
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1645
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #344 on: 25.10.2017, 08:59:37 »
« Last Edit: 25.10.2017, 19:38:11 by София 100 »
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline bahner

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 798
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #345 on: 25.10.2017, 22:38:19 »
На първата картичка се между двата трамвая се вижда трети, който излиза сякаш от Пиротска. Откъде всъщност идва той?
Галерия за градски транспорт - https://www.flickr.com/gp/127247218@N05/qB017P

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2721
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #346 on: 26.10.2017, 02:41:36 »
Да, това е тройката, която идва по Пиротска. Какво му е странното? Тогава са били там релсите :)

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 909
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #347 on: 27.10.2017, 20:07:18 »
Странното е, че до сега не сме виждали снимка от точно това кръстовище и релсите.

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1645
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #348 on: 29.10.2017, 20:39:05 »
Има няколко картички, издавани през годините с изглед от това място, но тази е единствената цветна засега, на която се вижда трамваят, който идва от бул. Стамболийски към пл. "Св. Неделя". Източник:

https://www.ebay.com/itm/BR86579-sofia-place-v-i-lenine-bulgaria-car-voiture-tramway-tram/332429128180?hash=item4d6651f1f4:g:BHoAAOSw44BYVrqx
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5385
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #349 on: 03.11.2017, 11:28:54 »
Това не знам дали е качвано:
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7756
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #350 on: 03.11.2017, 11:43:20 »
Със сигурност няколко пъти, но не пречи да го видим пак.

Offline TRAMS SOFIA

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 986
  • Системата ни убива
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #351 on: 03.11.2017, 18:38:17 »
Тази снимка в депо Клокотница ли е направена?
"Отстрани може да изглеждам като човек, който прави каквото си иска, или като човек, който се държи както си иска. Може да изглеждам арогантен. Всякакъв може да изглеждам. Но истината е, че свободата има много висока цена и аз съм сключил договор със себе си да я плащам. И я плащам. И не се оплаквам.“

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1634
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #352 on: 04.11.2017, 19:50:08 »
Да, в Клокотница е правена.

Някой има ли идея този знак със стрелката на долната снимка дали е изобразявал нещо по трамвайната сигнализация или е отбелязвал спирка?

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 261
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #353 on: 04.11.2017, 20:26:29 »
Знакът е "улицата е затворена само за товарни коли (моторни и впрегатни), както и за всички селски".

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1634
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #354 on: 04.11.2017, 21:04:52 »
Знакът е "улицата е затворена само за товарни коли (моторни и впрегатни), както и за всички селски".
Малко в страни от темата, ама имаш ли ги някъде описани тези пътни знаци, че ми стана интересно?

Наскоро имаше снимка с арка, тази навремето я пусках (или някоя подобна на тази) - двуосна мотриса, доставка 1928 от Franco-Belge с номер 59. Тук е на по-малко от две години. Интересно е ремаркето на заден план, както и същото на втората снимка, закачено за 59. Това трябва да са трамваите от първата доставка (1-26), преоборудвани на ремаркета. Явно са ги ползвали известно време и като ремаркета след като са ги бракували като мотриси.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1634
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #355 on: 04.11.2017, 22:00:26 »
Странното е, че до сега не сме виждали снимка от точно това кръстовище и релсите.
Ето една гледна точка от 1930 г.

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1645
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #356 on: 05.11.2017, 20:11:56 »
Извадки от Протоколи от заседания на Стопанският Съвет по качеството на тогавашният Трамваен Завод “6-ти Септември” за 1970г.
Нарочно оставям правописът, словореда и пунктуацията в оригинален вид.
 
29.01.-30.01.1970г.
1 л. М 808 с неизчукана обвивка, което забавило издаването му с един ден.
С. Б.: Виновни за допуснатата лошокачествена продукция в цеха(“Ангренажни колела”) са н-к цех и н-к смяна, които не са открили навреме дефектите в ангренажните колела. За същите още не сме направили акт за бракувана продукция.
Инж. П. : Предлагам да се използува обявеното като залежало австрийско лепило за залепването на гумени постелки.

3 л. 05.02.1970г. Докладва инж. К. : М 82,след като я върнаха излезнахме на проби и по време на пробата при включване от серия към паралел ръчката на ватмана заяде и прекъсвача изключи. Причините – една перка в апарата е била подвита, защото не е била добре притегната и по време на работа се е подвила. М 912 – износен шлиц. Подменен с друг, взет от М 950. Вината е в трамвайните монтьори. М 963 – рекламация за лост долен, защото същият е ниско 50 мм от релсите. Рамото бе скъсено и лоста се повдига. Така колата излезе на линия. Тъй като тази кола е от пробните, като прототип на “София” и много детайли на нея се уточняваха. ТБ 287 – издаден на 23.01.1970г., върнат на 30.01.1970г. заради изронени зъби на короната.
Решения: Др. И. А. и  Р. Я. да представят писмени обяснения на директора за М 934, която не могат да предадат в определеният  срок.

6 л. 12.02.1970г.  Докладва инж. К. : На М 812 е поставена по-тясна гума на задното стъкло и то беше хлабаво, също лъсната на половина рамка на стъкло вентилаторно.
С. С. : Роторните оси на ДС-40/300 и шийките на задните лагери не се шлайфат както трябва. И капаците на надколекторните капаци на корпусите не лягат добре.
С.Б. : За всеки детайл да се спускат пълни и точни чертежи. Преустройство на III-та врата на М 801.

10 л.  19.02.1970г. Докладва инж. К. : Върнат е ТБ 215. Причини: Перката на ел. моторчето на салонното отопление чука, липсва гайка на двураменният лост на III-та врата, неукрепен винкел на пода до шофьора и спирачен клапан, зашплентован с пирон.

12л. 05.03 1970г. Докладва инж. К. : Преглед на качеството за периода от 18.02 – 04.03.1970г. П. Д. и Д. Б. сложиха смивка в боята при боядисването на ТБ 222 и  ТБ 227, така похабяват боята. Наложи се ново боядисване.
С. С. : За въздушните резервоари от рентгеновите снимки констатирахме, че има непровари по тях. И гумените тампони, които получаваме от Горна Баня са твърди. Моля при получаването първо да се прави проба и тогава да ги приемаме.

14 л. 12.03.1970г. Докладва инж. К. : През седмицата беше върнат М 922, излязал от междинен ремонт на 02.03.1970г. и върнат на 05.03.1970г., след пробег 138 км. На II-ри мотор имаше пробив на малко електро. Бандажите на ротора хвърляха калай. Тъй като двигателят е минал изпитание в ЦЗЛ и не е показал дефект се счита, че причината е претоварване. Понеже е в гаранционен срок ще бъде сменен.

16 л. Докладва инж. К. :  Анализ на качеството за времето от 19.03 – 26.03.1970г. Ротор 12/95 от М 816 даден с неравен колектор. КИПЕ на М 913 при изпитването в ЦЗЛ направи пробив на бобина. През седмицата беше върнат М 606 от новите коли за изкъртен десен пясъчник. Тръбата, от която изтича пясъка е скъсена. По този начин ще се правят за напред пясъчниците на останалите мотриси.

18 л.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 12.03 – 18.03.1970г. Върнат М 957 за шум в съчленението при движение. Причина –  ябълката като влиза в  таза, са били запушени отворите за смазване. Освен това самият таз е бил усукан. М 801 -  тече от предните стъкла, хлабави болтчета на челната планка на ЕМРС. Лост долен на II-ра и VI-та колоос ниски, динамото не зарежда. При прегледа се оказа, че динамото е изправно и работи. Лост долен за да се повдига бе скъсено рамото му. ТБ 281 – скъсан бандаж, вероятно от механичен удар. Мотора бе сменен. Мотори  с №276 и №131 от М 913 при изпитание в ЦЗЛ загряха от лака беше по-недопечен.

20 л. Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 23.04 – 07.05.1970г. М 951 – върнат за четкодържател на III-ти мотор; М 943 – върнат два пъти за III-ти и  I-ви мотор; М 870 – върнат за III-ти мотор; М 141 – върнат за хлабав пиньон на  I-ви мотор; М 865 – върнат за II-ри мотор; М 259 – върнат за неравен контролер(закъснение за издаване 1 ден); М 242 – върнат за неизправен двигател на компресора.

24 л. 28.05.1970г.   Докладва инж. К. :  М 916 – върнат за пробив в голямото електро, причина е навлажняване на мотора по време на експлоатация. Подменен, защото колата е в гаранционен срок.
 
27 л. 04.06.1970г. Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 28.05 – 03.06.1970г. В цех “Ново строителство” при издаването на М 610 имаше неотстранени забележки от бригадирите. Върнати возила през седмицата: ТБ 304 за разбит кардан; ТБ 278 за полуосни изронени шлици.

28 л. Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 10.06 – 18.06.1970г. В цех “Ново строителство” бутало ВЕП за врати на новите коли на 97 бр. е с 2 мм охладена резба – брак.

29 л.  09.07.1970г.  Докладва инж. К. :  Ел. двигател на М 134 дава пробив в конуса при I-ва проба, при II-ра изхвръкват ламели а при III-та дава добри показатели и е пуснат от изпитателната станция за производството.  М 70 е върнат за компресора, който дава скрит дефект в анкара. Поставен е нов и мотрисата се пуска в експлоатация.

31 л.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 18.06 – 25.06.1970г. Двигател на М 47 Б при изпитания в КЗЛ показа пробив в четкодържателя и заден лагер грее. Беше върнат М 33 за ватманската преграда, която беше близо до апарата и за шум в мотора. Преградата беше изместена назад, за шума в двигателя не беше установена причина.

32 л.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 18.07 – 25.07.1970г. М 262 – пробив в четкодържателният болт; ТБ 278 – разбит кардан; ТБ 308 – изкривяване от едната страна заради окомплектоване с ресори с разлики в твърдостта.

33 л. 13.08.1970г.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 03.08 – 12.08.1970г. При смяна на двигателя на М 959 при монтажа на тарамбуксата изпадат няколко ролки от лагера и те ги поставят на мястото им, обаче една от ролките е поставена неправилно. М 48 -  върнат  за избухнал  апарат. На проба пада два пъти прекъсвача. Апарата е почистен с бензин и работи. Извода е, че при неправилно превключване се получава нагар.  Спрени са на линия от ДАИ ТБ 109, М 710 и ТБ 268 за спирачки.

35 л. Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 04.09 – 16.09.1970г. М 944 – счупване на оста на I-ва врата долу при стъпалото над шлицата. Причина – недобра заварка. Същият мотрис сега е върнат за мотор, но не са дали рекламационен протокол и не е проверен точно какъв е дефекта. М 619 е върнат за блокаж на II-ри мотор. Причина – предният лагер откъм колектора е счупен. Колата е работила близо 1 месец, лагера е подменен с нов.

36 л.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 21.08 – 02.09.1970г  М 850 за чукане в I-ва колоос. Осовият лагер(татцен) имаше отчупено парче. М 720 – върнат за това, че прекъсвача му пада и апарата пука. Установени са хлабави сегменти в контролера и хлабави кабели на таблото. Подобен случай е и М 952: хлабави болтчета на сегментите.

37 л. 17.09.1970г.  Докладва инж. К. : Слаб контрол при ремонта на пантографа на М 723, довел до счупването му.

38 л.  Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 25.09 – 01.10.1970г.  Издаването на М 917 се забави с 2 дни( с френът му не се установява до покой, лост от средната талига - обърнат), също и М 902 имаше пропуски с въздушната уредба. ТБ 231 и ТБ 232 – некачествено боядисване и маджуниране. М 92 – лошо отремонтирана и проверена въздушна инсталация, хлабави скоби на тръбите, обърнат кноров ключ.

41 л.  Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 17.09 – 24.09.1970г. М 944 – върнат III-ти мотор, пробив в малкото електро. Изминал 160 км до аварията. Моторът е сменен. М 625 – върнат на 21.09.1970г., издаден от цех “Ново строителство” на 05.09.1970г. след като е изминал 472 км. Динамото не зарежда. При проверка се установява изгорял предпазител и разстроено реле.

42 л. Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 01.10 – 08.10.1970г. М 266 – върнат за скъсан телен бандаж; М 235 – прекъсвача пада. При излизане на проба още в двора съпротивленията на покрива му се запалиха. Прегорял един кабел. Причина – навлажняване на кабела и азбеста.
М 139 – счупен татцен лагер на II-ра колоос след като е изминал 1330 км. М 851 – чукане на ангренажното зъбно колело в гривната.

44 л. Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 08.10 – 15.10.1970г. М 824 – върнат за превъртен пръстен. Колооста е стара, не е сменяна и тампоните също. М 847 – скъсан телен бандаж на II –ри мотор. Причина – чуждо ламаринено тяло между двете електра, опряло в четкодържателя и причинило пробив. М 920 – поставен на един от двигателите пиньон без клин. На 14.10 върнат ТБ 204, издаден на 07.10 за спукана кобилица на сервоуправлението.

46 л.  Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 16.10 – 22.10.1970г. М 232 – върнат за това, че I-ва тележка  тресе и гори физибъл на компресора. Рекламацията е отхвърлена, на проба се установява, че това не е истина. М 932 – избухнал апарат и електро дава на маса на I-ви мотор. Мотрисата е изминала 980 км. Изгаряне заради влага. Апаратът е почистен. Мотрисата е пусната да работи първият ден след ремонта 16 часа без прекъсване. М 86 с ремаркетата 385 и 386(те не са рекламация) . На 18.10(събота) колата прави редовна проба и се приема от комисия, при пробите обаче са забравили да освободят ремаркетата и те са останали застопорени. Когато ватманът идва да си вземе колата не знае това, потегля и апарата избухва. М 932 – пробив на полюсна бобина отново.

50 л.  Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 26.11 – 04.12.1970г. ТБ 250 – гумен уплътнител на челното стъкло разкъсан.
М 715 – при издаването челните вити стъкла не са подменени, въпреки, че е издадено в протокола. Подменени в последствие. М 858 – някои от кабелите на двигателите не бяха добре изолирани и се наложи да се оправят в последният момент.

51 л.  Докладва  инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 05.11 – 12.11.1970г.  М 81 – върнат за заварен заден прекъсвач, често явление при мотрисите от този тип напоследък. ТБ 248 – ангренажната кутия изпуска масло върху спирачния барабан. М 848 – преди да е издаден монтьорите са пропуснали да подменят два контакторни елемента от контролера, на който ролките бяха износени. М 931 – върнат за изключващ прекъсвач и неустановяващ френ. Рекламациите не бяха уважени.


52 л.  Докладва инж. К. :  Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 04.12 – 10.12.1970г. М 715 – върнат заради: усукани рамена на двураменният лост, неизправни корсети за реглажа на I-ва ЕМРС , II-ра врата няма съосие на моторчето с редуктора. На ремарке 1005 блокира рейка от аварийната спирачка(почистена и смазана). М 626 – върнат за прегорели съпротивления на покрива( 2 спирали, мотрисата дойде с подменени от депото, които също бяха изгорели). Тук спиралите са подменени.

53 л. 17.12.1970г.  Докладва инж. К. :  М 629 беше върнат заради прекъснат централен кабел от плаващата щанга на геленка. Причина – кабелното корито при геленка е по-късо, което е конструктивен недостатък. Техн. Отдел на Управлението реши занапред кабелното корито да се прави по-дълго от мотрис 633.

54 л. 30.12.1970г. Докладва инж. С. :  М 915 – рекламирана на 18.12.1970г. за маса в нисковолтовата инсталация. Причина – избила е контакторната бобина на III-та врата. М 708 – рекламиран на 24.12.1970г. за пробив на четкодържателен болт на III-ти мотор. М 928 – рекламиран на 24.12.1970г. : апарата пука при включване от серия в паралел и за тежък френ. При издаване на мотрисата апарата е бил изправен, после се е разхлабила перка от контакторните елементи. По отношение на френа рекламацията се отхвърля като неоснователна. М 128 – излязал от Възобновителен ремонт на 29.12.1970г. и се рекламира на 30.12.1970г. за неправилно оставени отвори за двигателите на подови капаци. Рекламацията не е уважена. М 35 – рекламация за износени спирачни гривни. От направените измервания е видно, че износването е в границите на допустимото.

"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1645
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #357 on: 05.11.2017, 22:33:04 »
Както пише върху картичката : Общ изглед от София, 1923г. Возилата са интересни,  страшно филигранни на вид, особено ремаркето. Мотрисата може би е Шарлероа. Източник:  https://www.ebay.de/itm/ak-SOFIA-Teiansicht-1923/112629516868?hash=item1a393e0a44:g:cNoAAOSwNchZ~lG8
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1634
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #358 on: 06.11.2017, 09:50:53 »
Мотрисата е Шарлероа, ремаркето е много интересно. Питах веднъж за модела и Петко отговори, че се води Anversoise. Никъде не намирам нищо конкретно за това название. Ще помоля ако някой има повече информация да я сподели. Предполагам, че тези ремаркета са доставени заедно с Шарлероа-та, но може и да са преправяни от открити в закрити. Линията трябва да е Гарата-Игнатиев.

Протоколите са много интересни, пускай още такива неща ако имаш.
« Last Edit: 06.11.2017, 09:52:50 by Metan »

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 261
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #359 on: 06.11.2017, 11:09:18 »
Ремаркето е от доставените 15 броя с номера 90 до 104. Доставени са около 1914 с 12-те моторни вагона. Не знам откъде съм го видял ... и аз съм ги записал Анверсоа.

В спирката има една снимка на ремарке 98. Вижда се как е отстрани:


От двата края май това е най-добрата снимка:


Срещат се и по други снимки:



Имаше и една в изгубена Б-я.

ПП: Дали не пише нещо в по-старите броеве на БИАД?
« Last Edit: 06.11.2017, 11:15:13 by mitko08888 »