Извадки от Протоколи от заседания на Стопанският Съвет по качеството на тогавашният Трамваен Завод “6-ти Септември” за 1970г.
Нарочно оставям правописът, словореда и пунктуацията в оригинален вид.
29.01.-30.01.1970г.
1 л. М 808 с неизчукана обвивка, което забавило издаването му с един ден.
С. Б.: Виновни за допуснатата лошокачествена продукция в цеха(“Ангренажни колела”) са н-к цех и н-к смяна, които не са открили навреме дефектите в ангренажните колела. За същите още не сме направили акт за бракувана продукция.
Инж. П. : Предлагам да се използува обявеното като залежало австрийско лепило за залепването на гумени постелки.
3 л. 05.02.1970г. Докладва инж. К. : М 82,след като я върнаха излезнахме на проби и по време на пробата при включване от серия към паралел ръчката на ватмана заяде и прекъсвача изключи. Причините – една перка в апарата е била подвита, защото не е била добре притегната и по време на работа се е подвила. М 912 – износен шлиц. Подменен с друг, взет от М 950. Вината е в трамвайните монтьори. М 963 – рекламация за лост долен, защото същият е ниско 50 мм от релсите. Рамото бе скъсено и лоста се повдига. Така колата излезе на линия. Тъй като тази кола е от пробните, като прототип на “София” и много детайли на нея се уточняваха. ТБ 287 – издаден на 23.01.1970г., върнат на 30.01.1970г. заради изронени зъби на короната.
Решения: Др. И. А. и Р. Я. да представят писмени обяснения на директора за М 934, която не могат да предадат в определеният срок.
6 л. 12.02.1970г. Докладва инж. К. : На М 812 е поставена по-тясна гума на задното стъкло и то беше хлабаво, също лъсната на половина рамка на стъкло вентилаторно.
С. С. : Роторните оси на ДС-40/300 и шийките на задните лагери не се шлайфат както трябва. И капаците на надколекторните капаци на корпусите не лягат добре.
С.Б. : За всеки детайл да се спускат пълни и точни чертежи. Преустройство на III-та врата на М 801.
10 л. 19.02.1970г. Докладва инж. К. : Върнат е ТБ 215. Причини: Перката на ел. моторчето на салонното отопление чука, липсва гайка на двураменният лост на III-та врата, неукрепен винкел на пода до шофьора и спирачен клапан, зашплентован с пирон.
12л. 05.03 1970г. Докладва инж. К. : Преглед на качеството за периода от 18.02 – 04.03.1970г. П. Д. и Д. Б. сложиха смивка в боята при боядисването на ТБ 222 и ТБ 227, така похабяват боята. Наложи се ново боядисване.
С. С. : За въздушните резервоари от рентгеновите снимки констатирахме, че има непровари по тях. И гумените тампони, които получаваме от Горна Баня са твърди. Моля при получаването първо да се прави проба и тогава да ги приемаме.
14 л. 12.03.1970г. Докладва инж. К. : През седмицата беше върнат М 922, излязал от междинен ремонт на 02.03.1970г. и върнат на 05.03.1970г., след пробег 138 км. На II-ри мотор имаше пробив на малко електро. Бандажите на ротора хвърляха калай. Тъй като двигателят е минал изпитание в ЦЗЛ и не е показал дефект се счита, че причината е претоварване. Понеже е в гаранционен срок ще бъде сменен.
16 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството за времето от 19.03 – 26.03.1970г. Ротор 12/95 от М 816 даден с неравен колектор. КИПЕ на М 913 при изпитването в ЦЗЛ направи пробив на бобина. През седмицата беше върнат М 606 от новите коли за изкъртен десен пясъчник. Тръбата, от която изтича пясъка е скъсена. По този начин ще се правят за напред пясъчниците на останалите мотриси.
18 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 12.03 – 18.03.1970г. Върнат М 957 за шум в съчленението при движение. Причина – ябълката като влиза в таза, са били запушени отворите за смазване. Освен това самият таз е бил усукан. М 801 - тече от предните стъкла, хлабави болтчета на челната планка на ЕМРС. Лост долен на II-ра и VI-та колоос ниски, динамото не зарежда. При прегледа се оказа, че динамото е изправно и работи. Лост долен за да се повдига бе скъсено рамото му. ТБ 281 – скъсан бандаж, вероятно от механичен удар. Мотора бе сменен. Мотори с №276 и №131 от М 913 при изпитание в ЦЗЛ загряха от лака беше по-недопечен.
20 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 23.04 – 07.05.1970г. М 951 – върнат за четкодържател на III-ти мотор; М 943 – върнат два пъти за III-ти и I-ви мотор; М 870 – върнат за III-ти мотор; М 141 – върнат за хлабав пиньон на I-ви мотор; М 865 – върнат за II-ри мотор; М 259 – върнат за неравен контролер(закъснение за издаване 1 ден); М 242 – върнат за неизправен двигател на компресора.
24 л. 28.05.1970г. Докладва инж. К. : М 916 – върнат за пробив в голямото електро, причина е навлажняване на мотора по време на експлоатация. Подменен, защото колата е в гаранционен срок.
27 л. 04.06.1970г. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 28.05 – 03.06.1970г. В цех “Ново строителство” при издаването на М 610 имаше неотстранени забележки от бригадирите. Върнати возила през седмицата: ТБ 304 за разбит кардан; ТБ 278 за полуосни изронени шлици.
28 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 10.06 – 18.06.1970г. В цех “Ново строителство” бутало ВЕП за врати на новите коли на 97 бр. е с 2 мм охладена резба – брак.
29 л. 09.07.1970г. Докладва инж. К. : Ел. двигател на М 134 дава пробив в конуса при I-ва проба, при II-ра изхвръкват ламели а при III-та дава добри показатели и е пуснат от изпитателната станция за производството. М 70 е върнат за компресора, който дава скрит дефект в анкара. Поставен е нов и мотрисата се пуска в експлоатация.
31 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 18.06 – 25.06.1970г. Двигател на М 47 Б при изпитания в КЗЛ показа пробив в четкодържателя и заден лагер грее. Беше върнат М 33 за ватманската преграда, която беше близо до апарата и за шум в мотора. Преградата беше изместена назад, за шума в двигателя не беше установена причина.
32 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 18.07 – 25.07.1970г. М 262 – пробив в четкодържателният болт; ТБ 278 – разбит кардан; ТБ 308 – изкривяване от едната страна заради окомплектоване с ресори с разлики в твърдостта.
33 л. 13.08.1970г. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 03.08 – 12.08.1970г. При смяна на двигателя на М 959 при монтажа на тарамбуксата изпадат няколко ролки от лагера и те ги поставят на мястото им, обаче една от ролките е поставена неправилно. М 48 - върнат за избухнал апарат. На проба пада два пъти прекъсвача. Апарата е почистен с бензин и работи. Извода е, че при неправилно превключване се получава нагар. Спрени са на линия от ДАИ ТБ 109, М 710 и ТБ 268 за спирачки.
35 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 04.09 – 16.09.1970г. М 944 – счупване на оста на I-ва врата долу при стъпалото над шлицата. Причина – недобра заварка. Същият мотрис сега е върнат за мотор, но не са дали рекламационен протокол и не е проверен точно какъв е дефекта. М 619 е върнат за блокаж на II-ри мотор. Причина – предният лагер откъм колектора е счупен. Колата е работила близо 1 месец, лагера е подменен с нов.
36 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 21.08 – 02.09.1970г М 850 за чукане в I-ва колоос. Осовият лагер(татцен) имаше отчупено парче. М 720 – върнат за това, че прекъсвача му пада и апарата пука. Установени са хлабави сегменти в контролера и хлабави кабели на таблото. Подобен случай е и М 952: хлабави болтчета на сегментите.
37 л. 17.09.1970г. Докладва инж. К. : Слаб контрол при ремонта на пантографа на М 723, довел до счупването му.
38 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 25.09 – 01.10.1970г. Издаването на М 917 се забави с 2 дни( с френът му не се установява до покой, лост от средната талига - обърнат), също и М 902 имаше пропуски с въздушната уредба. ТБ 231 и ТБ 232 – некачествено боядисване и маджуниране. М 92 – лошо отремонтирана и проверена въздушна инсталация, хлабави скоби на тръбите, обърнат кноров ключ.
41 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 17.09 – 24.09.1970г. М 944 – върнат III-ти мотор, пробив в малкото електро. Изминал 160 км до аварията. Моторът е сменен. М 625 – върнат на 21.09.1970г., издаден от цех “Ново строителство” на 05.09.1970г. след като е изминал 472 км. Динамото не зарежда. При проверка се установява изгорял предпазител и разстроено реле.
42 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 01.10 – 08.10.1970г. М 266 – върнат за скъсан телен бандаж; М 235 – прекъсвача пада. При излизане на проба още в двора съпротивленията на покрива му се запалиха. Прегорял един кабел. Причина – навлажняване на кабела и азбеста.
М 139 – счупен татцен лагер на II-ра колоос след като е изминал 1330 км. М 851 – чукане на ангренажното зъбно колело в гривната.
44 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 08.10 – 15.10.1970г. М 824 – върнат за превъртен пръстен. Колооста е стара, не е сменяна и тампоните също. М 847 – скъсан телен бандаж на II –ри мотор. Причина – чуждо ламаринено тяло между двете електра, опряло в четкодържателя и причинило пробив. М 920 – поставен на един от двигателите пиньон без клин. На 14.10 върнат ТБ 204, издаден на 07.10 за спукана кобилица на сервоуправлението.
46 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 16.10 – 22.10.1970г. М 232 – върнат за това, че I-ва тележка тресе и гори физибъл на компресора. Рекламацията е отхвърлена, на проба се установява, че това не е истина. М 932 – избухнал апарат и електро дава на маса на I-ви мотор. Мотрисата е изминала 980 км. Изгаряне заради влага. Апаратът е почистен. Мотрисата е пусната да работи първият ден след ремонта 16 часа без прекъсване. М 86 с ремаркетата 385 и 386(те не са рекламация) . На 18.10(събота) колата прави редовна проба и се приема от комисия, при пробите обаче са забравили да освободят ремаркетата и те са останали застопорени. Когато ватманът идва да си вземе колата не знае това, потегля и апарата избухва. М 932 – пробив на полюсна бобина отново.
50 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 26.11 – 04.12.1970г. ТБ 250 – гумен уплътнител на челното стъкло разкъсан.
М 715 – при издаването челните вити стъкла не са подменени, въпреки, че е издадено в протокола. Подменени в последствие. М 858 – някои от кабелите на двигателите не бяха добре изолирани и се наложи да се оправят в последният момент.
51 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 05.11 – 12.11.1970г. М 81 – върнат за заварен заден прекъсвач, често явление при мотрисите от този тип напоследък. ТБ 248 – ангренажната кутия изпуска масло върху спирачния барабан. М 848 – преди да е издаден монтьорите са пропуснали да подменят два контакторни елемента от контролера, на който ролките бяха износени. М 931 – върнат за изключващ прекъсвач и неустановяващ френ. Рекламациите не бяха уважени.
52 л. Докладва инж. К. : Анализ на качеството и върнатата продукция за времето от 04.12 – 10.12.1970г. М 715 – върнат заради: усукани рамена на двураменният лост, неизправни корсети за реглажа на I-ва ЕМРС , II-ра врата няма съосие на моторчето с редуктора. На ремарке 1005 блокира рейка от аварийната спирачка(почистена и смазана). М 626 – върнат за прегорели съпротивления на покрива( 2 спирали, мотрисата дойде с подменени от депото, които също бяха изгорели). Тук спиралите са подменени.
53 л. 17.12.1970г. Докладва инж. К. : М 629 беше върнат заради прекъснат централен кабел от плаващата щанга на геленка. Причина – кабелното корито при геленка е по-късо, което е конструктивен недостатък. Техн. Отдел на Управлението реши занапред кабелното корито да се прави по-дълго от мотрис 633.
54 л. 30.12.1970г. Докладва инж. С. : М 915 – рекламирана на 18.12.1970г. за маса в нисковолтовата инсталация. Причина – избила е контакторната бобина на III-та врата. М 708 – рекламиран на 24.12.1970г. за пробив на четкодържателен болт на III-ти мотор. М 928 – рекламиран на 24.12.1970г. : апарата пука при включване от серия в паралел и за тежък френ. При издаване на мотрисата апарата е бил изправен, после се е разхлабила перка от контакторните елементи. По отношение на френа рекламацията се отхвърля като неоснователна. М 128 – излязал от Възобновителен ремонт на 29.12.1970г. и се рекламира на 30.12.1970г. за неправилно оставени отвори за двигателите на подови капаци. Рекламацията не е уважена. М 35 – рекламация за износени спирачни гривни. От направените измервания е видно, че износването е в границите на допустимото.