Author Topic: История на софийския трамвай  (Read 73500 times)

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 896
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #460 on: 28.07.2018, 20:41:19 »
Начертах една аматьорска схема, както си представям схемата на коловозите за включване на осмицата. Значи тя на идване от депо е отивала да завърти на Княжево или в последстие на Никола Петков и е давала на заден, за да се отклони към Пушкин, или е имало S-ка и на Цар Борис 3-ти? Другото верно ли съм го начертал?
« Last Edit: 28.07.2018, 23:25:42 by qwerty95 »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1573
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #461 on: 28.07.2018, 22:23:45 »
Схемата е принципно правилно начертана. Имало е и още една S-ка на Цар Борис ІІІ между Трамкар и Павлово, възможно е да е била и непосредствено преди самото Павлово и там да е ставала смяната между левия и десния коловоз.
« Last Edit: 28.07.2018, 22:25:19 by Metan »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1573
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #462 on: 30.07.2018, 22:01:33 »
По повод информацията за катастрофата на 701 и състоянието на модела като цяло, сетих се за едни писания, които май не съм ги пускал. Комсомолецът (701) започват да го правят през 1958, готов е през 1959. 231, който после става 101 и може да се каже, че е прототипа, го правят май някъде към 1954-56. От 1959-60 се правят Комсомолци. Само след 1-2 години започва внедряването на още по-нов модел - Космонавт. Формите са доста близки, но е съчленен. Да кажем, че е някаква еволюция. След още 4 години вече започва да се прави София, която също доста се доближава като форми и състояние. В рамките на 6 години се минава през три различни модела. Какво налага тази промяна? Ето какво пише за смяната на Космонавта със София в една книжка от този период: "В началото на 1961 г. Главната техническа работилница на предприятието започна работа по нов съчленен трамваен мотрис - Серия 901 "Космонавт", който в продължение на 2-3 години бе доусъвършенстван и поради чувствителните изменения в конструкцията му бе преименован в трамваен мотрис серия 801 "София". Трамваен съчленен мотрис серия 801 "София" в общи линии прилича на съчленения трамваен мотрис серия 901 "Космонавт", но има съществени прогресивни конструктивни изменения - дело на конструктивния отдел при предприятието, в резултат на които същият е не само по-стабилен и издържан в техническо отношение, но и разходите на материали и средства са по-малки от колкото биха били тези изразходвани при строежа на трамваен мотрис серия 901  "Космонавт". Поради много добрите технически и експлоатационни качества от 1964 г. насам в предприятието се произвеждат изключително само трамвайни съчленени мотриси серия 801 "София"."
От това, а и от публикуваните от "София 100" протоколи, може да се смята, че Космонавта е прототип на София.
Малко да допълня горното - последните вносни предвоенни трамваи са Бредите от 1938 г. По това време подвижния парк все още е доста недостатъчен и има остра нужда от трамваи с голяма вместимост, главно четириосни, но и доста двуосни. През 1941 е имало сключен договор с германска фирма за внос на четириосни и двуосни трамвайни мотриси, даже е имало доста голямо авансово плащане от българска страна, но войната осуетява доставката. Имало е няколко изработени трамвая, но по време на войната са били унищожени. След войната тази част от Германия попада в руската окупационна зона и е имало възможност поръчката да се изпълни след внасяне на сумата, но по неясни причини и това не е станало. През 1945, 1946 и част от 1947 основно се възстановяват повредени трамваи, но след войната населението на София е почти удвоено и има огромна нужда от нов подвижен състав. През 1947 България подписва търговски спогодби със СССР, Чехия, Франция и Италия. По смисъла на тези спогодби от 1948 е трябвало да пристигнат: от СССР тролейбуси МТБ като за начало и след това да се усвои производството на такива в София. И двете са изпълнени. От Чехия е трябвало да пристигнат 10 автобуса Прага и 10 автобуса Шкода, някои само като шасита. От Франция по линия на търговската спогодба чрез фирма "Металимпорт" са пристигнали няколко автобуса "Рено-Аутокар". От Италия е трябвало да пристигнат четириосни и двуосни трамвайни мотриси, но италианците дори не са си направили труда да дадат оферти и всичко се е разпаднало. Имало е и преговори през 1947-1948 за внос на трамваи от Белгия (Шарлероа) и Швейцария (Шиндлер), но до сделка не се е стигнало най-вече защото България не е могла да участва в натурална сделка (износ на селскостопански стоки или животни срещу трамваи/тролейбуси/автобуси). Това налага липсата да се запълва с трамваи собствено производство. От средата на 1947 започват да се изработват двуосни трамваи и ремаркета ДТО в големи количества, но все още се чувства огромната липса на четириосен вагон с голяма вместимост, производството на който не е усвоена до този момент. По линия на търговската спогодба се получава пълна документация на МТВ 82, използва се и опита на Чехословакия и Полша в направата на четириосни трамваи. През 1951 са произведени първите 10 бройки четириосни български трамваи СГТ Република и 10 ремаркета към тях. По същото време се изработват и 6 броя тролейбуси СГТ ТБ-51. Все пак, през началото на 1953 се взима решение за производството на нов и модерен четириосен четиримоторен трамвай, в резултат на което в края на 1954 се появява 231 (в последствие 101), но едва през първите месеци на 1955 излиза на проби. Препоръките след първоначалните тестове са да се направят някои реконструкции по отстраняване на появилите се дефекти (за което е нужна немалка сума, която не е предвидена в годишния бюджет) и едва след това да се прецени дали може да се влезе в серийно производство. Поради неосигуряване на средства се взима решение през 1957 да се произведат още 10 бройки от модела 221 (Република), който в 6 годишния процес на експлоатация са доказали сравнително добрите си експлоатационни качества.
Всичките изброени дотук факти обясняват голямата хаотичност в производството на нови модели и празнина между отделните партиди Република в периода 1945-1965. Като цяло производството в "Завод 6 септември" е било на много ниско ниво и е било свързано с доста дефектна и некачествена продукция. На общинско ниво се е чувала другарска критика, че от братските социалистически страни (главно Чехословакия и Полша) се чудят как България прави трамваи и тролеи с чук, тел и ламарина.

Offline TheBulgarianRail

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 423
  • Любител на Икарус, ЗиУ (Тролза) и Шкода
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #463 on: 09.08.2018, 19:07:43 »
Много полезна информация си извадил, Metan! Браво!  :)

Намерих тези ценни снимки в phototresor и transphoto :arrow:

1,2,3 - MAN/SIEMES #561, 563 и 573 в База Илиянци (Трансремонтстрой АД)
4 - ДТО №274
5 - депо Банишора
Всяко мнение е важно, независимо кой го изразява.

YouTube канал:
https://www.youtube.com/c/TheBulgarianRail

Offline TheBulgarianRail

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 423
  • Любител на Икарус, ЗиУ (Тролза) и Шкода
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #464 on: 09.08.2018, 19:09:49 »
6 - Т4М-221 Република №223

7 -  пл. Васил Левски

8 - Република по ТМ5 на бул. Цар Борис III (ако не се лъжа на Красно Село)
Всяко мнение е важно, независимо кой го изразява.

YouTube канал:
https://www.youtube.com/c/TheBulgarianRail

Offline София 70

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8255
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #465 on: 09.08.2018, 19:52:14 »
Браво, Алекс!

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1573
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #466 on: 10.08.2018, 17:07:08 »
Малко история за кран-машиниста в 303 - през 1986 е имало мероприятие за предотвратяване самопотеглянето на трамваи от спряло положение. Тогава сме имали и институт по градския транспорт, най-общо казано, който се е занимавал и с развойна дейност. Този институт е излезнал с конкретни мерки по предотвратяване на самопотеглянето на българските трамваи. Най-общо се е работило в две насоки - монтиране на кран-машинист и променяне на профила на гърбицата на вала на контролера. На 303 се е паднала честта да му сложат кран-машинист. Зачислили са го (303) на двама опитни ватмани, които са имали доста стаж, а и са били свикнали с кран-машиниста покрай управлението на Републиките. Експериментът се е оказал успешен, но не са го повторили при останалите трамваи.
Сложили са контролер с променен профил първо на 163 (или беше 165), но над 4 атмосфери контролерът е ставал много труден за управление. Променили са градуса на наклона на гърбицата още и са го тествали на 319, но той по това време е бил катастрофирал и са го лангъркали само на територията на депото, но и този експеримент е бил неуспешен и не са продължили с друг трамвай.

През 1973 г. на Софията 775 е монтиран тиристорен регулатор, работещ в тягов и спирачен режим. Регулаторът е показвал прилични резултати, но е имало повишени нива на шума заради неудачно разположение на елементите. Някой има ли спомен за 775 с тиристорно управление?

Offline emo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 17743
  • Приятел на всички шофьори и ватмани от ГТ
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #467 on: 23.08.2018, 17:19:08 »
Какъв беше случаят с тм 10? По някое време се е обслужвал от Банишора ли? Гледам снимката на Пам. Левски.
мур

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7646
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #468 on: 23.08.2018, 18:06:05 »
Преди да открият Красно поляна, да.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5347
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #469 on: 31.08.2018, 15:56:57 »
Още няколко снимки от delcampe.net
На първата ясно може да се види ремаркето, което е преустроен трамвай от първите доставени. Заради това, че са преустроени на ремаркета и в последствие - бракувани, от този модел няма запазени до наши дни.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 896
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #470 on: 31.08.2018, 22:10:24 »
На първата снимка да не е случайно кръстовището между Витошка и Алабин, където Княжевската линия е завивала на обратно от Алабин наляво към Св. Неделя? Ако това е така, то това е изключително рядка и ценна снимка и искам да знам горе-долу от коя година може да е.  :fan:

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 242
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #471 on: 31.08.2018, 22:31:07 »
Снимката е на две места в Стара София. На едното пише 20-те години, на другото - около 1930. Мястото е същото, от съдебната палата няма и помен - значи е най-късно до около 1930.

Offline TheBulgarianRail

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 423
  • Любител на Икарус, ЗиУ (Тролза) и Шкода
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #472 on: 19.09.2018, 08:53:57 »
Ценно видео от пл. Света Неделя:
&feature=youtu.be
Едната половина от клипа е София, другата е Братислава

Източник: facebook
Всяко мнение е важно, независимо кой го изразява.

YouTube канал:
https://www.youtube.com/c/TheBulgarianRail

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1621
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #473 on: 19.09.2018, 21:43:28 »
По улиците на София преди 1945г. Снимката може би е огледална :neznam:
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1573
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #474 on: 19.09.2018, 22:06:24 »
Снимката е някъде от 1927-29 (вижда се строежа на последната Света Неделя). Трамваят е Сименс, номера прилича на 6, линията е 3. Отново добра находка, браво.
« Last Edit: 19.09.2018, 22:30:36 by Metan »

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1621
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #475 on: 20.09.2018, 20:36:51 »
На първата снимка се вижда нещо като Бреда с инв.№134, зад него ДТО №41. На втория кадър ДТО-то е с пантограф вместо с лира, годината е 1962(издание на книгата). Източник:
https://www.ebay.de/itm/Bulgarien-Zwischen-Sofia-und-dem-schwarzen-Meer-VEB-F-A-Brockhaus-ca-1962/113257671043?hash=item1a5eaee983:g:Q5IAAOSwIJtbjt2E
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5347
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5347
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #477 on: 03.10.2018, 13:41:07 »
Тази май не е пускана:
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5347
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #478 on: 10.10.2018, 17:24:52 »
Тази също май не съм я виждал, поне аз:

https://www.ebay.de/itm/SOFIA/253926375157?hash=item3b1f30fef5:g:qzkAAOSwze5bvQX8
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1621
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #479 on: 13.10.2018, 10:23:41 »
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "