Author Topic: История на софийския трамвай  (Read 82570 times)

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1814
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #560 on: 24.01.2019, 22:03:54 »
Ограденото с жълто стои доста неестествено там на дървото, може да е търсената клема за най-крайния коловоз. Съгласявам се, че снимката е много лоша и е напълно възможно да има и втори коловоз зад десния трамвай.


Поне като вече е ясно мястото и се изясниха и другите неясноти, да видим и как е изглеждало пространството около разширения бул. Толстой и строящата се по същото време трамвайна линия към СТЗ


« Last Edit: 24.01.2019, 22:05:40 by Metan »

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1710
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #561 on: 25.01.2019, 08:53:39 »
Непоказван кадър на "Република" с инв. №224 по линия №5 пред депо "Красно село", 1970г. Източник:  www.ebay.com/itm/35mm-Slide-BULGARIA-Sofia-Tram-Strassenbahn-224-1970-Duplicate-Peter-Gray/372576717586?hash=item56bf4d8b12:g:OlEAAOSwlLlcSG43:rk:26:pf:0
А тук малко по-различен кадър със "MAN-SIEMENS" с инв. №79 от 1970г. Източник:  www.ebay.com/itm/35mm-Slide-BULGARIA-Sofia-Tram-Strassenbahn-79-1970-Duplicate-Peter-Gray/362539930245?hash=item5469105285:g:K0UAAOSwIkNcSG46:rk:24:pf:0
« Last Edit: 25.01.2019, 09:21:27 by София 100 »
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1710
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #562 on: 27.01.2019, 11:03:39 »
За първи път виждам снимка на "Шарлероа"/"Нивелс" серия №106-115 по линия №3 от 1935г. Може би до идването на "Man-Siemens" линията се е обслужвала от четириосна мотриса+ремарке. Източник:  www.ebay.com/itm/RP-postcard-Foto-J-Tosovic-Dubrovnik-Sofia-street-view-Bulgaria-1935/173763121457?hash=item287516d131:g:-nwAAOSwws5cTMUn:rk:9:pf:0
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 944
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #563 on: 27.01.2019, 12:39:01 »
Не мога да позная кръстовището. Прилича ми на Ботев и Пиротска, но не съответства на сградите. Все пак такъв кръстопът на трамвайни линии май е имало само на Ботев-Пиротска, и Мария Луиза-Екзарх Йосиф?

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13794
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #564 on: 27.01.2019, 17:53:34 »
Не мога да позная кръстовището. Прилича ми на Ботев и Пиротска, но не съответства на сградите. Все пак такъв кръстопът на трамвайни линии май е имало само на Ботев-Пиротска, и Мария Луиза-Екзарх Йосиф?
По Екзарх Йосиф трамвайно трасе не е имало преди изграждането на "триъгълника на властта" през 50-те. Струва ми се, че снимката отново е на обсъжданото преди кръстовище Княз Борис Търновски/Дондуков на гърба на мястото, където после стана партийният дом.
« Last Edit: 27.01.2019, 18:05:35 by blagun »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1814
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #565 on: 27.01.2019, 18:42:23 »
Точно така, познатото място на ъгъла на Дондуков с Търговска, ето я къщата на заден план. Трамваят си е Сименс и като че ли тегли едно ремарке Юрдинген.


« Last Edit: 27.01.2019, 18:45:16 by Metan »

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1710
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #566 on: 27.01.2019, 19:05:52 »
Самопоправям се.Напълно възможно е ремаркето да бъде "Юрдинген", понеже през същата година са внесени 12 бр. Може би мотрисата не е споменатата по-долу от мен, но ми изглежда доста по-дълга от двуосна. Или пък е оптична илюзия?
« Last Edit: 27.01.2019, 19:10:52 by София 100 »
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1814
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #567 on: 27.01.2019, 20:28:11 »
Маркирал съм горе-долу пропорциите на мотрисата и на ремаркето (даже линиите трябва да се дръпнат още малко наляво). Юрдингенът е с три големи прозореца, след това има един малък, средна нископодова секция с врата и пак малък прозорец и три големи. Сименсът е с предна и задна платформа, между които има един малък продълговат прозорец, 6 големи и още един малък продълговат. През 1935 депото в Красно село вече е работило и четириосните мотриси (останалите Цепелини и всичките Нивел) са били зачислени там да обслужват 5 линия, а тройката е била разпределена в депото на Мария Луиза.
« Last Edit: 27.01.2019, 20:32:04 by Metan »

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5549
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #568 on: 02.02.2019, 15:35:03 »
Още няколко стари снимки на хора, зад които се виждат трамваи
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5549
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #569 on: 09.02.2019, 11:26:16 »
Още малко снимки от delcampe.net . Не се продават скъпо. Ако някой има желание да ги откупи и сканира във висока резолюция за всички ни - ще сме му благодарни :)

Някои от тези снимки е възможно да са били пускани и преди.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 944
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #570 on: 09.02.2019, 12:32:45 »
Прекрасни снимки! Първата не мога да я позная къде е. Помощ!

Offline difian

  • Урбанистът
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15738
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #571 on: 09.02.2019, 12:45:56 »
Прекрасни снимки! Първата не мога да я позная къде е. Помощ!
Стамболийски между Опълченска и Одрин....

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 944
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #572 on: 09.02.2019, 14:10:49 »
Много благодаря! Никога нямаше да го позная! Ето го мястото днес.

https://www.google.com/maps/@42.6992788,23.3048521,3a,75y,74.45h,100.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxEqXzn3iNY4HA72-40kH8Q!2e0!7i13312!8i6656?hl=en

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1814
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #573 on: 12.02.2019, 22:07:34 »
През лятото на 1985 пускат трамвайното трасе по бул. Овча купел. Това е първия трамвай, минал по новооткритото трасе. Жалко, че не се вижда добре инвентарния номер. Черното по предницата е интересно. В добрите традиции от "онова" време на покрива на трамвая има българско и съветско знаме.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 8064
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #574 on: 12.02.2019, 22:45:55 »
Има ли вероятност това да е 701?

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1814
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #575 on: 12.02.2019, 22:59:41 »
В интерес на истината като гледам инвентарния номер баш на 701 ми прилича. Него го правеха някъде 1985-6, но първоначално го търкалят като прототип и чак след това модела влиза в серийно производство. 701 е с наставническа кабина, но тя може да се е появила на по-късен етап (трамваят на снимката е с обикновена кабина). Външно каросерията на София 100 и Т6М700 идентични ли са?

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4662
  • 433 :)
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #576 on: 12.02.2019, 23:00:49 »
Има голяма вероятност да е 701, защото под брадичката на жената има част от инвентарен номер, на който първата цифра със сигурност не е 4, и много наподобява 7, втората със сигурност е 0, а третата прилича или на 1 или на 7.
П.п. да, кошовете са напълно идентични, единствен външен белег при София са решетките по престилките за ТЕД - отдясно преди първа врата, и отляво след първа талига, преди и след последна. На тази снимка обаче това не може да се види, тъй като първата хипотетично би била скрита от жената, а последната талига е прекалено далеч. :)
« Last Edit: 12.02.2019, 23:05:47 by mihailo »
Viva la 105, viva la in memoriam!
Против цитирането на "медии" от ранга на Блиц, Пик, Брадва и т.н.!!!

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 8064
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #577 on: 13.02.2019, 07:50:18 »
Тези решетки се появиха след ОР през 90 те. Оригинално ги нямаше. Същите решетки слагаха и на София 70.
Това което мет навежда че може да е 701 е че всички София оригинално излизат от завода с емблема и гумена лента в бронята. Освен това такива щори слагаха на 7**. Възможно е да някой 40* излязъл от ОР.

Offline София 100

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1710
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #578 on: 13.02.2019, 16:28:34 »
Най-вероятно това е 701, понеже към 03.1985г. е бил напълно завършен и периодично е излизал на изпитания. В картините на художникът Неделчо Нанев е увековечена последната спирка на тм 6 към 1957г.  и част от маршрута на тм 12 (1956г.)Източник:
http://www.artur-gallery.com/artist/%D0%9D%D0%B5%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D1%87%D0%BE-%D0%9D%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D0%B2.html# 
« Last Edit: 13.02.2019, 19:07:02 by София 100 »
"Никога нищо не изчезва! Животът е кръг. Всичко се повтаря и от всичко има нужда, когато му е време. "

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2380
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #579 on: 13.02.2019, 18:45:09 »
Наистина почти 100% е 701 - като увеличите, се вижда малко от рамата на талигата - от новите е, не е от старите, виещите. Също личи си, че алуминиевите чавдарски рамки на джамовете са чисто нови, няма грам прахоляк по тях и не са захабени.
« Last Edit: 13.02.2019, 18:47:27 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.