Author Topic: История на софийския трамвай  (Read 162613 times)

Online viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6460
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1000 on: 13.01.2021, 11:31:15 »
Комсомолец по тм 5.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6319
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1001 on: 13.01.2021, 12:07:29 »
Това е Мотрисата на мира :fan:

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2392
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1002 on: 13.01.2021, 20:23:30 »
Много ценна снимка, която е направена между 1954г.(година на производство) и 1957г., когато "Мотрисата на мира" е преномерирана от инв. №231 в  инв. №101, понеже с.г. е произведена трамвайната композиция "Република" инв. №231 + инв. №531.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1411
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1003 on: 14.01.2021, 13:48:03 »
120 години трамвайно движение в столицата! Честит празник на всички работещи в трамвайния транспорт и на всички столичани. На 1 януари 1901 година (стар стил) софийските улици за първи път се огласят от трамваен звън и така, мечтата на първите управници на София е осъществена - градът вече има модерен транспорт, който го нарежда до най-напредналите европейски столици. Още интересни факти - тук.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2392
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1004 on: 19.01.2021, 09:08:04 »
BBC с инв. №54, началото на 40-те години на миналият век. Източник: https://www.ebay.de/itm/Foto-Wk2-Blick-auf-eine-Strassenbahn-in-Sofia-Bulgarien-N-50033/124532106176?hash=item1cfeb123c0:g:X0wAAOSwdSdgBHMd
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1701
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1005 on: 19.01.2021, 21:58:18 »
Интересен репортаж по Радио София по случай 120-ия юбилей с инж. Николай Николов. Нещо, което ми направи впечатление в неговото изложение, е твърдението, че трамвайната линия Бъкстон - Бояна "първоначално е била построена като товарна трамвайна линия".
Публикувана е и непозната за мен снимка на мотриса №6 с лятно ремарке върху трансбордьор. Предполагам, че това трябва да е в депо "Клокотница".

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4619
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1006 on: 20.01.2021, 09:17:58 »
Интересен репортаж по Радио София по случай 120-ия юбилей с инж. Николай Николов. Нещо, което ми направи впечатление в неговото изложение, е твърдението, че трамвайната линия Бъкстон - Бояна "първоначално е била построена като товарна трамвайна линия".
Публикувана е и непозната за мен снимка на мотриса №6 с лятно ремарке върху трансбордьор. Предполагам, че това трябва да е в депо "Клокотница".
Макар да не оспорвам познанията на инж. Николов по историята на трамваите, в архивите никъде не съм срещал информация за това линията до Бояна да е била товарна. А голяма част от архивните източници са от 1927-1929 г., т.е. хора с пресни спомени пишат. Освен това, дори да приемем, че е имало някакъв вид релсов товарен превоз до Бояна, то 1) теснолинейките са били на междурелсие 760 мм, 2) електрическият трамвай не е удобен за товаро-разтоварни дейности. Има и разписание на трамвайчето, но пък винаги може да изскочи нещо, което да ни изненада. :)

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1411
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1007 on: 20.01.2021, 12:21:14 »
Чел съм в статии (не мога да си спомня къде), че софиянци масово са ползвали Княжевската линия за излети във Витоша и това отклонение е построено, един вид да се разнообрази маршрутът и да се осигури достъп до планината и от друга точка. Жалко, че линията не е оцеляла до наши дни. Щеше да е атракция.


Публикувана е и непозната за мен снимка на мотриса №6 с лятно ремарке върху трансбордьор. Предполагам, че това трябва да е в депо "Клокотница".
Това на снимката е депо "Клокотница" (тогава "Мария Луиза"). През първите години от съществуване на депото, достъпът до отделните коловози в халетата се е осъществявал, чрез напречен трансбордьор. По-късно се изгражда сегашното коловозно развитие, включващо двете тройни стрелки.
« Last Edit: 20.01.2021, 12:31:25 by UMSofia »

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2875
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1008 on: 20.01.2021, 12:49:40 »
Макар да не оспорвам познанията на инж. Николов по историята на трамваите, в архивите никъде не съм срещал информация за това линията до Бояна да е била товарна.
Така е, освен това при построяването на линията от Журналист до Семинарията първоначално трамваят се е движил заедно с ремаркето до Семинарията (в интервюто се твърди обратното). Това с "малкото трамвайче" го дъвчехме доста време, пускат го чак от 1948, когато двойката е преместена да се движи до Семинарията и инж. Константин Иванов обясни каква е била причината двойката да се раздели на две в тази си част.