Author Topic: История на софийския трамвай  (Read 168817 times)

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6494
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1000 on: 13.01.2021, 11:31:15 »
Комсомолец по тм 5.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6337
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1001 on: 13.01.2021, 12:07:29 »
Това е Мотрисата на мира :fan:

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2463
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1002 on: 13.01.2021, 20:23:30 »
Много ценна снимка, която е направена между 1954г.(година на производство) и 1957г., когато "Мотрисата на мира" е преномерирана от инв. №231 в  инв. №101, понеже с.г. е произведена трамвайната композиция "Република" инв. №231 + инв. №531.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1417
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1003 on: 14.01.2021, 13:48:03 »
120 години трамвайно движение в столицата! Честит празник на всички работещи в трамвайния транспорт и на всички столичани. На 1 януари 1901 година (стар стил) софийските улици за първи път се огласят от трамваен звън и така, мечтата на първите управници на София е осъществена - градът вече има модерен транспорт, който го нарежда до най-напредналите европейски столици. Още интересни факти - тук.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2463
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1004 on: 19.01.2021, 09:08:04 »
BBC с инв. №54, началото на 40-те години на миналият век. Източник: https://www.ebay.de/itm/Foto-Wk2-Blick-auf-eine-Strassenbahn-in-Sofia-Bulgarien-N-50033/124532106176?hash=item1cfeb123c0:g:X0wAAOSwdSdgBHMd
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1736
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1005 on: 19.01.2021, 21:58:18 »
Интересен репортаж по Радио София по случай 120-ия юбилей с инж. Николай Николов. Нещо, което ми направи впечатление в неговото изложение, е твърдението, че трамвайната линия Бъкстон - Бояна "първоначално е била построена като товарна трамвайна линия".
Публикувана е и непозната за мен снимка на мотриса №6 с лятно ремарке върху трансбордьор. Предполагам, че това трябва да е в депо "Клокотница".

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4624
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1006 on: 20.01.2021, 09:17:58 »
Интересен репортаж по Радио София по случай 120-ия юбилей с инж. Николай Николов. Нещо, което ми направи впечатление в неговото изложение, е твърдението, че трамвайната линия Бъкстон - Бояна "първоначално е била построена като товарна трамвайна линия".
Публикувана е и непозната за мен снимка на мотриса №6 с лятно ремарке върху трансбордьор. Предполагам, че това трябва да е в депо "Клокотница".
Макар да не оспорвам познанията на инж. Николов по историята на трамваите, в архивите никъде не съм срещал информация за това линията до Бояна да е била товарна. А голяма част от архивните източници са от 1927-1929 г., т.е. хора с пресни спомени пишат. Освен това, дори да приемем, че е имало някакъв вид релсов товарен превоз до Бояна, то 1) теснолинейките са били на междурелсие 760 мм, 2) електрическият трамвай не е удобен за товаро-разтоварни дейности. Има и разписание на трамвайчето, но пък винаги може да изскочи нещо, което да ни изненада. :)

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1417
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1007 on: 20.01.2021, 12:21:14 »
Чел съм в статии (не мога да си спомня къде), че софиянци масово са ползвали Княжевската линия за излети във Витоша и това отклонение е построено, един вид да се разнообрази маршрутът и да се осигури достъп до планината и от друга точка. Жалко, че линията не е оцеляла до наши дни. Щеше да е атракция.


Публикувана е и непозната за мен снимка на мотриса №6 с лятно ремарке върху трансбордьор. Предполагам, че това трябва да е в депо "Клокотница".
Това на снимката е депо "Клокотница" (тогава "Мария Луиза"). През първите години от съществуване на депото, достъпът до отделните коловози в халетата се е осъществявал, чрез напречен трансбордьор. По-късно се изгражда сегашното коловозно развитие, включващо двете тройни стрелки.
« Last Edit: 20.01.2021, 12:31:25 by UMSofia »

Online Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2957
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1008 on: 20.01.2021, 12:49:40 »
Макар да не оспорвам познанията на инж. Николов по историята на трамваите, в архивите никъде не съм срещал информация за това линията до Бояна да е била товарна.
Така е, освен това при построяването на линията от Журналист до Семинарията първоначално трамваят се е движил заедно с ремаркето до Семинарията (в интервюто се твърди обратното). Това с "малкото трамвайче" го дъвчехме доста време, пускат го чак от 1948, когато двойката е преместена да се движи до Семинарията и инж. Константин Иванов обясни каква е била причината двойката да се раздели на две в тази си част.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6494
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1009 on: 23.01.2021, 00:47:45 »
ДТО № 40 от фейсбук страницата на Любомир Лазаров - https://www.facebook.com/lubomir.lazarov.5
Космонавт № 914
ДТО № 46
Ремарке 416
ДТО 252
ДТО 277 + ДТО 39
ДТО 276
« Last Edit: 23.01.2021, 01:02:12 by viktorlc »
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1736
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1010 on: 23.01.2021, 11:56:45 »
На втората снимката с мотриса 914 на заден план се вижда отново състав мотриса+ремарке с допълнителна бяла лента под прозорците в стил "Република" и ТБ-51.  :fan:

Online Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2957
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1011 on: 23.01.2021, 12:29:16 »
Прегледах още снимки от началото на 60-те и ми попаднаха няколко трамвая в такова оцветяване. Освен Нивела 111 имаше още няколко от същия модел (113 от "Специалист по всичко" и още 1-2 поне), Цепелина 205 със същото оцветяване, имаше и ДТО-та (като онова по 4 пред СУ), както и подобното оцветяване на 231 (101). Май общото между всички е, че са трамваи и ремаркета от депо Красно село.
« Last Edit: 23.01.2021, 12:31:15 by Metan »

Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1736
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1012 on: 27.01.2021, 17:41:06 »
Това трябва да са бранници в трамвая за Бояна?

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1297
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1013 on: 27.01.2021, 20:37:47 »
Интересно това дали е в Бояна. Виждат се един или два коловоза отзад, но пък теренът изглежда прекалено равен, за да е там горе. Ако е в Бояна, трамваят трябва тамън да е пристигнал, с лирата още не свалена, но пък има хора, които не слизат, значи ще пътува още в тая посока.

Online Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2957
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1014 on: 30.01.2021, 23:23:15 »
Една снимка от Форум Аспирин май показва нещо подобно, но като ремарке, с трицифрен номер:


Този е същият като 44 от долната снимка


Обаче инвентарният номер прилича на 303, а от 301 до 312 са били ремаркета, произведени в ДТО за малките Сименси и изглеждат съвсем различно


Online Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1736
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1015 on: 31.01.2021, 00:19:34 »
Ами сякаш номерът не е много ясен. Възможно ли е първата цифра да е 1 вместо 3? Май няма нещо известно в диапазона 100-105 по това време?
А знае ли се кога стандартната ливрея става бяло между прозорците и зелено отдолу? Може би след края на концесията и създаването на Дирекцията? На снимката с неясния номер изглежда с такова оцветяване. Може би е имало преномериране от серия 4х в серия 10х?
Също интересно дали след края на концесията бившият концесионер не взема със себе си някакъв подвижен състав или всичко остава тук?

Online Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2957
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1016 on: 31.01.2021, 12:31:48 »
Петнайсетте двуосни белгийски трамваи на Société Franco-Belge, които идват през 1928, първоначално са имали инвентарни номера от 91 до 105, преди това ниските ремаркета Anversoise са били от 90 поне до 104 (ако са били 15 бройки, ако са 20 са били до 109). Преномерирането е станало някъде в края на 20-те или през 1931 с идването на МАН-те. По-вероятно е преномерирането да е станало около идването на доставката през 1931. При идването на доставките от 1928 се взимат свободните номера от 91 нагоре за трамваите, а ремаркетата Енерджи първоначално през 1929-1930 са с номера от 201 до 230. С идването през 1931 на 15-те МАН-АЕГ, те вече заемат освободените малки номера от 66 до 80, доставените през 1928 15 двуосни белгийски трамвая са преномерирани с нови инвентарни номера от 51 до 65. Сименсите то 1924 също трябва да са преномерирани (там първоначално се срещаха номера като 74 и 80) и стават от 1 до 30. Цепелините взимат номерата от 201 до 206, а ремаркетата Енедржи са преномерирани от 401 до 430.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2463
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1017 on: 03.02.2021, 18:56:07 »
"BBC" с инв. №56  по линия №6 на обръщателният кръг в Надежда,  както и "ДТО" и др. мотриси в Депо Красно село, а накрая Цепелин в Княжево. Предполагам, че първите две снимки са от началото на 40-те години на миналият век.  Източник:  https://www.libsofia.bg/media/11_11_21_Sofia_21x21_6_final.pdf
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Online Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2957
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1018 on: 03.02.2021, 21:18:02 »
Около първата снимка преди време водихме една дискусия за изгледа на заден план от 56. Не мога да намеря в коя тема беше, но искам да се поправя - планината на заден план не е Лозенска, ами Витоша, ето я една от специфичните къщи отзад.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16096
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1019 on: 03.02.2021, 21:34:31 »
Втората снинка повече ми се връзва да е Клокотница, а не Красно село/Трамкар.