Author Topic: История на софийския трамвай  (Read 341972 times)

Offline 822

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1382
    • View Profile
Отварям темата,защото имам въпроси,а и останаха само тези трамваи необсъдени.Като за начало имам въпрос за Космонавтите.Чудя се по какъв начин се е предавало движението от двигателите към колоосите?Дали са били шумни като софиите или не?На снимките тея трамваи ми се струват и по-ниски?
Знам за 963,че е бил единствения с въздушна спирачка,но не знам какъв е бил контролерът му?
ЦЕНТЪРА,ЦЕНТЪРА...ОНЯ РУСИЯ И ПЛЕМЕННИКА, ПАК МИ ДИШАТ ОТ ВЪЗДУХА,ВИКАЙТЕ ПАТРУЛКИ И ЛИНЕЙНИ!!!

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6443
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #1 on: 21.06.2008, 22:41:00 »
Вратите им са били изключително шумни като отваряне и затваряне, удряли са се една в друга и са им викали "гилотини".

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Re: История на софийския трамвай
« Reply #2 on: 21.06.2008, 23:04:56 »
Значи са били същите като на 309, 452, 701 и всички останали гробищарници...
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6443
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #3 on: 21.06.2008, 23:09:36 »
Quote from: CKD
Значи са били същите като на 309, 452, 701 и всички останали гробищарници...
Колкото и да не искам, трябва да се съглася, че вратите на 309 са в окаяно състояние засега. Втора врата се тряска и при отваряне, и при затваряне, а пета врата се отваря до половината.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #4 on: 22.06.2008, 03:46:00 »
Спазвайте си собствените теми- нали се обсъждат трамвай отпреди 65 година- прави се една аналогия със сегашните и липсата на какъвто и да е напредък и дотам  За актуално състояние има други места

Offline DEUTSCH

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 92
  • Това е малка и сладка котка!
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #5 on: 01.03.2010, 15:36:26 »
Искам да ви попитам атракционните трамваи от 1928 и отпреди за какво ги ползват и кога?Аз знам че са на 1 софийска фирма.

|^^^^^^^^^^^^^|
|  Греяна Ракия    ||''''''\\__,
|_________________||___|__|
(@)(@)'''''** |(@)=(@)*|(@)
Помогнете на камиона с Греяна Ракия да обиколи света

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11150
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #6 on: 01.03.2010, 15:42:50 »
Използват се когато някой ги наеме за атракционни пътувания. Фирмата собственик е "Столичен електротранспорт"

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на софийския трамвай
« Reply #7 on: 03.06.2010, 22:03:29 »
Малко снимки на прототипа на Комсомолец, чието официално пускане в експлоатация е било на 31 декември 1958 г. Интересното при него е, че пантографът е в задната част, докато при серийните Комсомолци е отпред, както и имат опростен дизайн. Последната снимка е на някакъв уникален трамвай, №101 произведен в един брой (?) пак по това време. Той и Комсомолците се виждат на следната снимка, подредени по инв. номера отляво надясно:

Offline Vladimircho

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 191
  • И дълъг да е един трамвай, винаги ще се напълни
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #8 on: 03.06.2010, 22:56:36 »
Да попитам макар че малко извън темата, на мен ли така ми се струва или Консомолците и Дювагите имат общи черти в екстериорния дизайн на кабината за управление. ;)

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #9 on: 03.06.2010, 22:58:18 »
Брей брей, много красиво и изпипано изглежда-Много хубаво са ги правели навремето-с вентилация, уредба за съобщаване на спирките, пускали са музика вътре, меки тапицирани седалки...А вентилацията сигурно е била много модерна за времето си и лятото е вкарвала свеж въздух вътре през духалките. Жалко че по-нататък са спрели да слагат такива екстри при нататъшното производство.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #10 on: 03.06.2010, 22:59:39 »
Да попитам макар че малко извън темата, на мен ли така ми се струва или Консомолците и Дювагите имат общи черти в екстериорния дизайн на кабината за управление. ;)
Логично-произведени са по едно и също време и сигурно тогава така е било модерно да изглеждат.Интересно обаче като си приличат, кой от кой е видял дизайна и кой се е появил първи. Ако са били и безшумни като Дювазите сигурно са били много готини мотриси. Обаче ми е чудно, защо Дювазите се движат и до днес, а Комсомолците не, като са произведени по едно и също време?
« Last Edit: 03.06.2010, 23:02:41 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #11 on: 03.06.2010, 23:03:08 »
Екстрите не са ли само при прототипа?

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на софийския трамвай
« Reply #12 on: 03.06.2010, 23:08:21 »
Екстрите не са ли само при прототипа?
Ако говориш за вентилацията - серийните също имат процепи горе, до прозореца за маршрутната табела, така че може би и те са имали. Иначе високоговорители си има на всички български трамваи - помня кръглите при старите Софии, а новите Софии, Българии и Т6М и Т8М също имат - същите като на автобусите Чавдар. Друг е въпросът дали някога са използвани...

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #13 on: 03.06.2010, 23:11:02 »
Да, точно отпред при таблото се виждат отвори за вентилация, откъдето вероятно вентилаторите са всмуквали въздух, също се виждат и неотваряемите стъкла, значи са били всичките с вентилация, да аудиоуредбата, вероятно всички са имали. Интересно обаче дали във всички се е пускала музика в салона или радио например.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на софийския трамвай
« Reply #14 on: 03.06.2010, 23:20:30 »
Да, точно отпред при таблото се виждат отвори за вентилация, откъдето вероятно вентилаторите са всмуквали въздух, също се виждат и неотваряемите стъкла, значи са били всичките с вентилация, да аудиоуредбата, вероятно всички са имали. Интересно обаче дали във всички се е пускала музика в салона или радио например.
И все пак дори да е имало вентилация, едва ли е ставало дума за това, което днес си представям под климатизиран салон. Може би просто е имало процепи и вентилатор за обмен на въздуха. Иначе освен радио по това време друго не би могло да бъде слушано. Радиото по това време е до голяма степен пропагандно средство.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #15 on: 03.06.2010, 23:27:48 »
Да така е, тогава климатиците, охладителите и др.не знам въобще дали по това време ги е имало някъде в трамваи, автобуси, вагони и др. Може би става въпрос за вентилационна система за обмен на въздуха-отпред вкарва свеж въздух, а на покрива трябва да има вентилатори, които да изсмукват застоялия. Каквито вентилатори има най-отзад в старите Конекта например.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5706
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #16 on: 03.06.2010, 23:37:00 »
Няма вентилатори. Разчита се на естественото течение при движение.
Разбира се ефектът е почти нулев.

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на софийския трамвай
« Reply #17 on: 03.06.2010, 23:40:32 »
Аха. Явно моделът е имал доста дефекти и само на вид е изглеждал добре: http://www.90minuti.info/bgrail/forum/viewtopic.php?f=10&t=176&sid=0e3b3435afd546af940baa4976e09bb9&start=15#p6909

Offline Tramway

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 80
    • View Profile
    • Email
Re: История на софийския трамвай
« Reply #18 on: 02.09.2010, 13:13:07 »
....Последната снимка е на някакъв уникален трамвай, №101 произведен в един брой (?) пак по това време.
Уникатът 101 са явява първообраз на Комсомолците. Произведен е според едни източници през 1954г, според други през 59. Наричаха я "Мотрисата на мира". За съжаление нямам снимка (колега Balkanton, би ли ми предоставил твоята?). Мотрисата е първия трамвай у нас с 3 врати, тапицирани седалки и меко кресло за ватмана. Рамата, талигите, електрообзавеждането, управлението и спирачната система са същите като на Републиките. Беше боядисана в синьо и бяло. Работеше заедно с Републиките предимно по линия 5, като й прикачваха вагон Република. По-късно специално за нея боядисаха вагон 541 в синьо и до края на живота си почти винаги излизаше с него (рядко с друг, когато нейният влизаше за ремонт). През време на експлоатацията мотрисата проявяваше много дефекти, повечето свързани с контролера, който е нова и тотално побългарена разработка. По тази причина повечето време прекарваше в ремонт. Никой ватман не я искаше, работата с нея беше истинско наказание. Бракувана е около 1970-71г. след пожар, причинен от контролера. Вагонът й 541 още дълго се разхождаше със синия си цвят, теглен от мотриси "MAN" (!!) по линии 2 и 14.
Тунел. В далечината светлина.
Песимистът: "Край с нас! Влак!"
Оптимистът: "Край на тунела! Изход!"
Машинистът: "Двама идиоти на релсите. Аман! Шашкънията няма край!"

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: История на софийския трамвай
« Reply #19 on: 02.09.2010, 17:37:40 »
Мерси за информацията. За снимката - аз нямам претенции за авторски права - взета е от списание, така че няма проблеми :)