Щастлив съм,че поднових участието си във форума
Струва ми се,че досега не е правено достатъчно подробно описание на старите български мотриси тук,за това днес ще се спра на моделът"Комсомолец"Т4М-701.Данните с които разполагам са предимно от архивна документация,която и към днешен момент продължавам да изследвам.Като за начало ето някои основни технически характеристики на Т4М-701:
Дължина:14 100 мм
Максимална широчина на коша:2200 мм
Височина от глава релса до края на тавана:3205 мм
Широчина на I-врата:900 мм
Широчина на II и III-врата:1300 мм
База между централните болтове на I и II талига:5840 мм
Най-ниска точка на коша:под тара:835 мм;под пълен товар:765 мм
Пътническият салон има 21+1 места за седящи,9+1 осветителни тела и като конфигурацията напомня особено за Дюваг Т4.Задвижването на вратите се осъществява чрез електромотор и редуктор,стъклочистачката се задвижва ръчно от ватмана чрез метален лост с дървена дръжка.Пултът за управление е разположен вляво от водача а ръчната спирачка(френ) е с лост като при източногерманските трамваи Гота.Мотрисите Комсомолец са оборудвани с 2 бр. двигателни талиги Т 58,чиято база е 1600 мм.Всяка талига е снабдена с 2 ТЕД тип ДС50/300,окачени опорно-осево и предаващи въртящия си момент към колоосите чрез редуктор с диагонални зъби.Почти няма съществени разлики между талигите Т 58 и Т 65,с изключение на някои елементи на окачването,които при Т 65 са премахнати или опростени.Става въпрос за люлковото окачване и метало-гумените елементи за погасяване на страничните колебания на мотрисата, които с цел поевтиняване са премахнати при Т 65.Коша на мотрисата е свързан към талигите чрез централен болт и лагер.Единствено мотриса с инв. №701 е била задвижвана от различен вид двигатели а именно "Ансалдо" ЕДТ-1 с мощност 57 Кв,подобен на този вграждан в трамваите "Република".На злополучният 701 е бил монтиран контролер тип КД-57.Този модел представлява еволюция на контролер тип КД(поставян серийно на трамваите Република).В следващите произведени мотриси №702-725 са вграждани контролери тип КДЛ-4.Главният прекъсвач е българско производство ,тип АП700,с подобни характеристики като прекъсвачите,поставяни на българските тролейбуси ДТО ТБ-55.Двигателите ДС50/300 на мотриси 702-725 са произведени в Силнотоковия завод "В.Коларов".Двигателните талиги Т 58 пък са изработени в ЛВЗ"Георги Димитров".Съществува разлика в контролера и позициите му при мотриси 702-711,възникналa поради непрестанните промени за подобрява на устройството на апарата.При следващата серия 712-725 има следните различия:
Позиция 3-КЕС I се замества от КЕС II
Позиция 4-АС-Т4М-701 отпада с изключване на КС-21
Позиция 8-СЕС-600 се замества от СЕС 59
Позиция 20 не се използва.
По време на експлоатационният си живот мотрисите Т4М-701 и Т6М-901 показват следните характерни дефекти и недостатъци по ходовата част,налагащи спешна намеса от завода-производител:
-Необходима е била направата на допълнителни заварки по талигите в областта на зацепване водача на МРС към рамата,поради изкъртване на самите заварки или появата на пукнатини в заваръчният шев на 26 бр. талиги.Талигата на мотриса №924 е заварена два пъти-на 5.01.1970г. и на 15.10.1970г.
-Заварка на пукнатините по трегера на рамата в областта около централният болт и поставянето на подсилващи планки на 14 бр. талиги.Констатирана е повторна пукнатина на подсилващата планка на мотриса№719,която е заварена на 05.04.1970г.
Реално първият прототип на Комсомолец се явява М4-54 с инв№231 до 1957г.(101),произведена през 1954г.,по-подробна информация за нея можете да намерите на 2 стр от същата тема.Вторият прототип е №701,произведен със свръх усилия в края на 1958г.Техническите образци,към които са се придържали конструкторите при създаването на 701 са съветските трамваи РВЗ-57 и МТВ-82А,чиито чертежи са съхранени редом с оригиналните за нашата мотриса в обща архивна единица.От края на 1959г. до 1961г.са изработени мотриси от №702 до 721,а от 722 до №725 са завършени в началото на 1962г.(24 ае,опис1,ф 1801).
Ремаркетата прикачвани към трамваите са два вида-тип 1001 и тип 1006,но засега не съм разбрал в какво конкретно се състои разликата.Съответно моделите им са Т4Р-1001 и Т4Р-1006,от които са направени 16 бр инв№1001-1016 до края на 1962г.
Производствената програма на з-д "6 септември" е предвиждала до 1962г.да се строят само трамвайните композиции тип 221/521 "Република",поради липса на готовност(материална и технологична) за усвояване производството на новия модел трамваи,но под непрестанния натиск на СГНС са били принудени скоростно да започнат работата по този проект,въпреки изброените неблагоприятни обстоятелства.