Author Topic: Градски транспорт в Банкок  (Read 2219 times)

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1147
    • View Profile
Градски транспорт в Банкок
« on: 11.07.2008, 20:32:14 »
Миналата година Февруари месец посетих кралство Тайланд. В тази тема искам да споделя впечатления от градския транспорт в столицата Банкок. Според преброяване на населението от 1992 Банкок е 8 000 000, но неофицялната статистика посочва население от около 15 000 000. (а пък Борисов седнал да се оплаква) Града е наричан Венеция на Азия заради множеството канали, които го пресичат. През него минава и река Чао Прая която е плавателна и участва активно в транспортната схема на града. Освен че е най-горещият град на планетата, температурите рядко падаха до 28 о C, като стойностите им бяха между 32 и 38 о C. Освен всичко друго Банкок е много бързо развиващ се град. Кралят (който е доста възрастен) най-напред е решил проблема с пътната инфраструктура на града. За пръв път видях град без дупки по http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170568159505689730улицата. На някои места имаше хлътвания на асфалта, както и „актуалните вълнички”, които бяха очертани със бял сигнален спрей. Движението на автомобили в столицата е решено с “express ways” градски магистрали по които се движиш с 80 на някои места 120 км/ч. Естествено задръствания има, шофьорите не са много толерантни, а пък водачите на „тук-тук” са хипер нахални. Винаги когато посещавам една страна се опитвам да разбера как живеят обикновенните хора, тези които стават сутрин, отиват на работа, прибират се вечер, евентуално излизат с приятели и оформят естественият цикъл на града. Мога да нарека Банкок развиващ се град. Градският транспорт представляваше смесица от контрасти. От третокласни автобуси до Sky Train и много добрата първа линия на метрото. Градът е под морското равнище разделян от множество канали и именно това налага специфични изисквания към строителството. Всеки новопостроен бизнес център има огромен паркинг който е със средно три етажа под земята и около шест до осем етажа над земята паркинг. Метрото е само с една линия,  засега. Изграждането му започва през 1996 и до 2004 е готова 21 километровата връзка с 18 станции на квартала Банг Суе с http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170530445397863138Хуа Ламфонг ж.п. гара. Изграждането става освен със собствени средства и с заем от Японската банка за развитие и е строено от Тайсей (познати имена) Естествено за такъв обект има и редица трудности. През 1997 Азиатската икономическа криза почти спира паричният поток към обекта. Още по трудна се оказва напоената с вода глинестта почва. Позната ситуация на ли ? Н. В. Краля се намесва като лично обявява обекта за национален приоритет. Интересно решение представлява развитието на двата тунела един над другhttp://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170528474007874226. Всички станции са изолирани с врати от тунелите, мотрисите са Сименс макс. експлоатационна скорост е 80 км/ч.
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170530393858255554
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170530423923026642

Метрото ще участва в бъдещата транспортна схема на Банкок заедно с един от новите символи на столицата – Skytrain

Малко по-късно ще пусна материала за Skytrain, очаквам коментарите ви да ли искате да продължа. Надявам се не съм ви отегчил.
« Last Edit: 12.07.2008, 00:39:39 by tauri »
The Grand Tour

Offline Knoxville

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6341
    • View Profile
Re: Градски транспорт в Банкок
« Reply #1 on: 11.07.2008, 21:53:01 »
Само да те поправя - отегчил.
Иначе на мен ми беше много интересен този кратък 'разказ', разгледах и всички снимки, обаче автобусите ми сториха не много хубави. Може би само с такова впечатление съм останал, а и не видях да има нещо съчленено (все пак това е град с 15 млн население - би трябвало да има).
А колкото до метрото - няма какво да се коментира. 8 години - 21 километра и 18 станции. А тук 8 години - 21 метра  :D :D

Лично аз бих искал да продължиш с разказа

а да те попитам - това чудо колко вагона има http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170583544078544498 ?
« Last Edit: 11.07.2008, 22:12:59 by Kvoxville »

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1147
    • View Profile
Re: Градски транспорт в Банкок
« Reply #2 on: 11.07.2008, 22:00:36 »
Първоначално замислен като връзка на старото летище Дон Муенг със ситито на града на някой места още седят останали колони. http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170528448238070434.
Впоследствие e  променен като бърза връзка в самият бизнес център на града с един от кварталите на града по  Сукумвит и Силом  булеварди. Има план за равзвитието на Skytrain в пръстен който да обхване трите най-големи гари на Банкок. В интерес на истината останах впечатлен от Skytrain. Скоростта му е около 60 км/ч. Съставите са същите като на метрото пак Сименс но три вагонни. Предимство е че се строи много бързо над натоварените булеварди и над вечно мократа почва.
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170530810470083506
Нека архитектите не го предлагат за София, като бъдещо летящо метро или трамвай, би изглеждало доста не на мястото си сред красивият ни център.
Двете линии се срещат на станция Сиам, която е на две нива.
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170583702992334514
На крайната спирка On Nut има изграден паркинг и мол по системата "park and ride" оставате си возилото и отивате до ситито със Skytrain
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170567923282488338
Въпреки само двете си линии:
Сукумвит 17 км водеща началото си от квартала Sukhumvit Soi със станцията On Nut
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170567983412030514
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170568013476801602
минаваща през един от автобусните хъбове в Банкок - Паметникa на победата
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170568782275947906
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170568812340718994
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170568846700457378
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170568868175293874
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170568893945097666
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170568936894770642
и Силом 6,5 започваща от последната спирка на "express boat" по река Чао Прая при Saphan Taksin, старият дипломатически квартал с повечето посолствата на Франция, Германия и др.
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170583574143315586
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170583544078544498
Продължението на Силом към другият бряг на реката трябва да е готово към края на годината
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170583608503053970
Състава от вътре:
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170583664337628834


« Last Edit: 15.07.2008, 19:02:47 by tauri »
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1147
    • View Profile
Re: Градски транспорт в Банкок
« Reply #3 on: 12.07.2008, 02:57:47 »
Относно автобусите в Банкок мога да напиша цяла книга. Първите дни ми беше интересно накъде ходят всичките тези автобуси дето щъкат из града. След като се наситих на метрото и Skytrain реших да се опитам да разгадая загатката с автобусите. Първоначално плахо, защото всичките им табели са на тай, а аз не съм добър с този език, гледах като обран. После успях да разбера че има няколко автобусни хъба, откъдето тръгват автобуси за къде ли не. Около Банкок има много малки градчета и квартали които се обсулжват от тези автобуси. Някой терминали са преместени заради Skytrain и метрото и могат да се изброят на пръстите на едната ръка. Южният (Victory monument) и Северният по-известен с името на станцията на Skytrain Мочит има два за градските и междуградски линии Мочит 1 и 2. Другият голям терминал е Hua Lamphong ж.п. гара от където тръгват и автобусите за Патая, Аютая и други градове в Тайланд. От всяка от големите и по-малки автогари има връзка с другат през центъра с метро и Skytrain както и с автобуси 76, 43,105 и др. по обиколен път. От всеки от терминалите има и връзка с новото летище Суварнабхуми, като А1, А2, А3 са климатизирани китайски MB О404 експреси, 555, 551, 552, 553 са Хино или МB 405 климатизирани.  Като ти трябва маршрут и го разгадаеш се оказва, че работата всъщност е много организирана. Това доведе до отказа ми от колата под наем и в повечето случай обикалях с транспорта и пеш, когато имах време.
Ето това е Hino обикновен градски автобус с предно разположен димящ двигател в купето и дървени седалки и под за 2, 5, 7 бата (1$=30 бата)
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170530466872699634
По-добре изглеждащите автобуси са MB О305 Menarini които са климатизирани и се използват за по-дългите маршрути до предградията, ако имат жълта ивица значи са експреси, пътуването струва от 7 до 23 бата в зависимост от разстоянието ето един:
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170568245405035682
А ето един обикновен, но експрес за около 7-10 бата, Isudzu с двигател много наподобяващ на старите Чавдарки:
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170568301239610546
Ето едно Хино еднакво с MB 0405 с климатик по 76, най-често ползваната линия от мен.
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170568400023858402
Съчленени автобуси има само по линия 145 и 511, които са денонощни. Всичките са 52 броя MB O405G и изглеждат така:
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5221889077141027938
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5221911322667868242
http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5221911332037263154
По не много сигурна информация са се подвизавали и съчленени Икарус 283.
Вярно повечето автобуси изглеждат ужасно. Но в тези в които има климатик наистина има и няма оправдания. Дневно по улиците на Банкок кръстосват около 3900 автобуса на BMTA. По някой линии като 555 до новото летище настъпват китайски автобуси Xiamen Golden Dragon.

« Last Edit: 12.07.2008, 03:11:45 by tauri »
The Grand Tour

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3505
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Re: Градски транспорт в Банкок
« Reply #4 on: 12.07.2008, 13:11:18 »
Щом Банкок е между 8-15 млн. значи може да се сравнява с големината на Москва например. Интерсно е само с една линия на метрото и този Skytrain ГТ как се справя с толковая хора. Вярно че щом уличната мрежа и пътната инфраструктура са добре развити автобусите едва ли се натъкват на задръствания, но све пак как е положението с пълнотата на транспортните средства в пиковите часове. Пълни ли са на 120% примерни, какте е при нас?

А относно Skytrain-а аз лично мисля, че в бъдещето би бил подходящ за една кръгова линия на София например.
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1147
    • View Profile
Re: Градски транспорт в Банкок
« Reply #5 on: 12.07.2008, 19:19:08 »
Проблема с задръстванията и автобусите е решен като бус лентата е срещу движението. На мен лично като шофирах ми беше много трудно да свикна, особено при кръстовище. Общо взето автобусите не са натоварени, за по-голямо натоварване от около 100% можем да говорим при Skytrain или метрото. Тук трябва да посоча и че активно в транспортната схема участва и "Chao Praya river boaт" с своите 12 спирки можете да стигнете до някой от забележителностите на столицата без такси и други подобни. Масово се карат мотопеди и мотори както и триколките "тук-тук", който със сигурност поемат поне 20% от трафика.
The Grand Tour

Offline Knoxville

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6341
    • View Profile
Re: Градски транспорт в Банкок
« Reply #6 on: 12.07.2008, 22:20:57 »

а да те попитам - това чудо колко вагона има, ако си ги броил http://picasaweb.google.com/svgagov/THAILAND/photo#5170583544078544498 ?

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1147
    • View Profile
Re: Градски транспорт в Банкок
« Reply #7 on: 14.07.2008, 09:37:11 »
Само три. Куплирането на два състава не е практика. Просто на тази снимка заради рекламата и по-лошият фокус изглеждат повече. Ако администраторите ми разрешат ще ги пусна в галерията.
The Grand Tour

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1293
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Градски транспорт в Банкок
« Reply #8 on: 17.07.2008, 20:36:59 »
По не много сигурна информация са се подвизавали и съчленени Икарус 283.
Преди време бях намерил две снимки на Икарусите им (всъщност не знам дали не са съвсем символична бройка). Наистина са на базата на 283, но не знам дали заради десния волан не се водят 285. Иначе почти по нищо не личи, че са Икаруси. Каросерията им е напълно различна, подобно на сглобяваните в Тунис 283. Но черната хармоника и другите елементи на съчленението издават, че става въпрос за Икарус:
« Last Edit: 17.07.2008, 20:53:04 by Balkanton »