Author Topic: ДПС иска да закрива линии, заради бизнес интереси  (Read 6651 times)

Offline PeT

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 93
    • View Profile
    • Email
"Класа" :


БДЖ стават заложник на политически и бизнес интереси
2008-08-01 17:46

120 години след създаването си железницата става заложник на политически и бизнес интереси. Според участници на срещата на тристранната коалиция в Банско от ДПС са реагирали остро срещу исканите средства за развитие на БДЖ. Особено активни са били депутатите Христо Бисеров и Рамадан Аталай, които поискали закриване на губещите линии и съкращаване на пътнически влакове. Според железничарския синдикат обаче истинската причина за отпора на ДПС са бизнес интересите на сина на Аталай, свързани с най-голямата автобусна компания „Юнион Ивкони“, която държи около една четвърт от пазара на автобусни превози в България. Въпреки това транспортният министър Петър Мутафчиев обяви, че на този етап плановете му за реформи в железницата са подкрепени от тройната коалиция. Съкращаването на влакове и линии е най-песимистичният вариант за развитието на железницата, обяви пред транспортната комисия през миналата седмица Мутафчиев. Той обеща, че няма да позволи реализирането на такъв проект, докато е транспортен министър.

Липсата на държавна политика в последните 15 години доведе до срив в броя на желаещите да работят в бранша. Въпреки това продължаваме да работим заради самото призвание, коментираха част от наградените по случай утрешния празник на железничаря служители.

Най-сериозният проблем в момента пред БДЖ са пътническите превози. Според Петър Мутафчиев по средства, отделяни за компенсиране на социалната услуга за пътниците, България е на едно от последните места в Европа. Само за тази година заради недостатъчна държавна компенсация компанията ще „субсидира“ с 42 млн. лева от собствените си приходи ниските цени на билетите, както и намаленията за различните социални групи, пътуващи по влаковете. Този недостиг ще бъде компенсиран от продажба на неоперативни активи на БДЖ, както и от съкращения на служители.

За 2008 г. БДЖ ще получи от субсидии и компенсации 141 млн. лева. Според разчетите на компанията обаче, за да не бъде на загуба, трябват 188 млн. лева. Именно това е причината Мутафчиев да поиска в новия конкурс за социална субсидия да бъде записано, че държавата ще отпусне на спечелилия превозвач 193 млн. лв. годишно.

Същевременно пред БДЖ се появи сериозна конкуренция в товарните превози. Опериращите в момента частни жп превозвачи „Българска железопътна компания“ и „Булмаркет“ държат около 10% от пазара на железопътните карго превози. Освен тях в процедура на лицензиране са още две частни компании - „Газтрейд“ и „Унитранском“. На компанията може да помогне заявеният интерес от австрийския национален превозвач „Аустриа рейл карго“ да вози транзитни товари през България. Един от вариантите пред австрийците е да наемат локомотиви и персонал от БДЖ, които да извършват превоза през наша територия.

Въпреки че формално бе извършено разделението между пътническите и товарните превози на БДЖ, продължава кръстосаното субсидиране на пътническата дейност. Според Петър Бунев, председател на синдиката на железопътните работници, въпреки че няма възможност за прехвърляне на финансови средства между различните дъщерни фирми на компанията, те продължават да си извършват безплатни услуги.

http://www.real-land.net/bgrail/forum/viewtopic.php?f=13&t=2614


Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13527
    • View Profile
    • Email
Далеч съм от мисълта да защитавам ДПС, но перманентното субсидиране на губещи линии съвсем не е европейска политика. Просто не е честно спрямо данъкоплатците да финансират губеща услуга без перспектива да стъпи на краката си.

Единственият изход за спасение е чрез инвестиция в подвижен състав и модернизация на инфраструктурата да се измъкне това, което е жизнено.

Примерно трасето Свищов/Белене-Левски-Троян е обречено на тлеене между живота и смъртта. Но един пробив през Балкана и свързването му с Карлово-Пловдив би го првърнало в сериозен транспортен коридор.

Offline vasko456

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3934
    • View Profile
Проблем има и в остарелия ПЖПС, но и в инфраструктурата. Миналия месец като ходих до Пирдоп (с пътнически влак -  композицията се състоеше от електровоз и вагон(1 брой)на места имаше ограничение от по 20км/час и то доста дълги участъци, да не говорим че и в 3-те големи тунела сред които и буновския имаше ограничение  от по 30 или 40 км/час. Е 83км ги пропътувах за близо 3 часа. Верно аз съм за БДЖ но като се замисля  ако хвана рейс съм за има няма час и половина там, а къде отивам с влака...

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4518
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Никой никого не кара да се вози с БДЖ. Държавата е съвсем нормално да субсидира железницата, но при нас това финансиране е толкова размито, че всеки вижда дереджето на инфраструктура и оператор. Относно губещите линии - в момента държавата на практика финансира всички превози по жп. Ако във финансирането се намесят и общините, като изберат местен жп превозвач (възложат му допълнителни влакове примерно) положението ще се промени. Ама общините не им пука.
http://bgtransport.org/

Евгени Крусев = Любомир Христов = Велизар Стоилов = предател на обществения транспорт в София.

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Никой никого не кара да се вози с БДЖ. Държавата е съвсем нормално да субсидира железницата, но при нас това финансиране е толкова размито, че всеки вижда дереджето на инфраструктура и оператор. Относно губещите линии - в момента държавата на практика финансира всички превози по жп. Ако във финансирането се намесят и общините, като изберат местен жп превозвач (възложат му допълнителни влакове примерно) положението ще се промени. Ама общините не им пука.

Te за да му го възложат общините, трябва и да го финансират. Което не виждам как ще стане, след като могат да  минат по тънко с автобуси. А и трябва да се кооперират няколко общини за дадена отсечка.

Offline PeT

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 93
    • View Profile
    • Email
Практиката е печелившите линии да субсидират губещите.

Но в момента, ако трябва да се закриват губещи линии - трябва да закрием всички пътнически превози. Нека да се вложат необходимите пари - да се вдигне скоростта по всички линии - поне до 100 км/ч, където е възможно - да се пуснат нови влакове и тогава да видим дали изобщо ще има губещи линии .... не може да очакваме да бъде конкурентна линията Хасково - Кърджали между два големи областни града на около 50 км, когато пътуването е 2 часа ! Нека да пътуването стане 40 минути и тогава да видим дали ще е губеща ? Иначе удобните ДЕЗИРО по тази линия са факт - само дето се лашкат 2 часа от Хасково до Кърджали ... иначе района е един от най-гъсто населените откъм села, а от Кърджалийско към Хасковско са едни от най-изявените трудови миграции в тази част на страна - уви, Железницата няма как да се възползва от тях при все, че пътува средно с 25-30 км/че по този маршрут ... то е смешно - те с каруците ще тръгнат хората тогава и без това там са в изобилие ..


Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13527
    • View Profile
    • Email
Практиката е печелившите линии да субсидират губещите.
Практиката е да няма безперспективни губещи линии. Мооеш ли да ми обясниш, защо една община, вместо да си поправи улиците и училищата, ще налива и бездруго нестигащите и средства в железница? Ами даже и в най-жп държавата - Швейцария жълтите пощенски автобуси довозват от жп гарите. Нека БДЖ вземе автобусен лиценз, така ще може да играе ценово и да издава комбинирани билети. Примерно между Елена и Златарица много по-евтино е да се закупят 3-4 автобуса или микробуса, отколкото една мотриса Дезиро плюс цялата поддръжка на железния път, гарите и спирките.

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1156
    • View Profile
...... Примерно между Елена и Златарица много по-евтино е да се закупят 3-4 автобуса или микробуса, отколкото една мотриса Дезиро плюс цялата поддръжка на железния път, гарите и спирките.
За Елена - Златарица сигурно е по-евтино, но малко по-нагоре бе отхвърлена и ж.п. връзката Троян - Свищов. Със сигурност има достатъчно пътуващи в тази част на централна северна България, която е и сравнително гъсто населена. Прави се удобна връзка на Левски с магистралната ж.п. линия София - Варна. Част от тази линия е и единствената ж.п. линия на територията на Ловешка област. Да се говори, че линията има бъдеще само при директна връзка с южна България е силно пресилено. Свищов е над 30 хил. души, Троян около 25 хил., а тези хора все пак пътуват.
Убеден съм, че ако се закрие пътническият превоз по това трасе, ще има нужда от повече автобуси. Бедата, както навсякъде из страната, е ниската средна скорост. Къде са 70-те год. на 20-ти век? Защо се допусна такава разруха на железопътния транспорт, особено след 1989 г.
Отговор също имаше някъде по-горе - за да се пълнят джобовете на автобусните превозвачи. Колко и докога?

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3505
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Да се води целенасочено един вид отрасъм към фалит, за да се развие друг е пагубно. Но да не забравяме че 90% от работата на политическия елит е лобизъм за някого.
Да не забравяме и също, че железницата превозва не само пътници, а и товари. И сравнението на инвестициите в автобусите и влака не е много уместно, ако се съди само от пътническите превози.. След това пътуването в влак е по-безопастно.
« Last Edit: 22.10.2008, 10:16:47 by LG_ »
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13527
    • View Profile
    • Email
Да не забравяме че железницата превозва не само пътници, а и товари. И сравнението на инвестициите в автобусите и влака не е много уместно, ако се съди само от пътническите превози.. След това пътуването в влак е по-безопастно.
Вече мазоли ми станаха на пръстите да повтарям неумолимата статистика на Евростат - към 2006 г. 70% от товарните превози в ЕС са извършени с авто-, 15% - с жп-, 10% - воден транспорт по вътрешни артерии, 5% - по тръбопроводи. Не виждам в Елена някакви мощни клиенти на жп-карго.
За безопасното пътуване с влак - това го отдавам на чувството ти за хумор или на силното днешно слънце  :P

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11160
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email

Ако железницата бе конкурентноспособна за пътнически превози и предлагаше адекватни условия определено бих я предпочел пред авто, като включвам и безопасността също. По пътищата в БГ е истинска касапница
« Last Edit: 07.08.2008, 13:46:56 by Repcho »
НЕ на хейтърството!

Online IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2009
    • View Profile
    • Email
Значи не само Юнион Ивкони е свързана с ДПС, ами и повечето големи автобусни фирми. Да почна от Софийско - Санданската МТК Транс, чийто официален собственик се води един съдия в районен съд Сандански, но в действителност контролния пакет акциии се държат от Ивкони-то. Значителен дял има също и вносителят на БМЦ. Затова и целия автобусен парк на този превозвач се състои от 36-местни междуградски БМЦ-та (виждали сте ги предполагам), които представляват потурчена окепазена и опростена версия на Икарус ЕАГ Е14, външно каросерията е абсолютно същата, разликата е само в предния панел, но с това приликите с "оригинала" на практика се изчерпват. Та по линията София-Сандански средно по 2-3 пъти седмично автобуси от този чешит дават фира насред пътя и се вика резервен. За ЕТАП и Груп Плюс всички знаете - собственик се води една готина мадама, но дефакто мъжът и "коли и беси", който е също турчин, както някъде каза Дифиан. Сливенската Дорис също е на някакви турци от едноименния град. Бургаската Ентуртранс тоже е турска. Сега стана ли ясно защо ДПС иска да закрива ж.п. линии и да спира влакове? Да не говорим, наред със значително увеличените напоследък цени на горивата, основната причина автобусните билети да поскъпнат толкова е, че фирмите, особено Груп, Карат-с, Биомет и Юнион Ивкони, търпят огромни загуби от международните превози заради балтията, която им удариха нискобюджетните авиокомпании. Сега като си помисля, че Уиз Еър предлагат полети София - Варна за 20 лева, но ако си вземеш билет 2 месеца по-рано, не ми се мисли какво ще се случи и с автобусите, и с БДЖ, стига хората да се научат да си планират по-отрано пътуванията, а не всичко да се прави в последния момент.
А твърденията, че автомобилният транспорт е по-сигурен и безопасен от железопътния, са, извинете ме, откровени глупости. Също според неумолимата статистика - колко хора загиват ежедневно по пътищата и колко железопътни катастрофи са станали в последно време в Европа? От БДЖ се абстрахирам-това не е нормална ж.п. администрация, а едно хрантутено с нашите данъци социалистическо пишман предприятие, което се управлява от некадърници, назначени не за да се върши работа, а за да обслужват интереси на високо ниво, в това число и на гореописаните автобусни фирми. Нещата там изобщо не почиват на икономическа и пазарна логика. За сравнение ще кажа, че за над 100 години експлоатация монорелсовата железница във Вупертал е преживяла една-единствена катастрофа с човешки жертви, и то причинена от....забравени на трасето клещи. Покрай ГИС-а ми се налага да водя и курсове по пътно проектиране, покрай които научих, че всеки път, независимо градска улица или магистрала, има т. нар. проектна скорост. В зависимост от тази проектна скорост се определят радиусите на хоризонталните (завоите) и вертикалните (изкачвания и спускания) криви. С други думи, когато даден шофьор от типа "да ме видят кой съм аз", превиши проектната (тоест максимално разрешена) скорост, нарушава проектно зададените параметри за безопасно пътуване и създава огромна опасност и за себе си, и за всички останали участници в движението. Аз се надявам на еврокомисарите да им дойде акъла в главата и да праснат една директива, която да задължи производителите на автомобили да слагат ограничители на скоростта (примерно до 130), подобни на автобусните. Но няма да го направят по политически причини, понеже въпросните компании хрантутят с доста сериозни суми основните политически партии и в Германия, и във Франция, и навсякъде...
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline PeT

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 93
    • View Profile
    • Email
Значи не само Юнион Ивкони е свързана с ДПС, ами и повечето големи автобусни фирми. Да почна от Софийско - Санданската МТК Транс, чийто официален собственик се води един съдия в районен съд Сандански, но в действителност контролния пакет акциии се държат от Ивкони-то. Значителен дял има също и вносителят на БМЦ. Затова и целия автобусен парк на този превозвач се състои от 36-местни междуградски БМЦ-та (виждали сте ги предполагам), които представляват потурчена окепазена и опростена версия на Икарус ЕАГ Е14, външно каросерията е абсолютно същата, разликата е само в предния панел, но с това приликите с "оригинала" на практика се изчерпват. Та по линията София-Сандански средно по 2-3 пъти седмично автобуси от този чешит дават фира насред пътя и се вика резервен. За ЕТАП и Груп Плюс всички знаете - собственик се води една готина мадама, но дефакто мъжът и "коли и беси", който е също турчин, както някъде каза Дифиан. Сливенската Дорис също е на някакви турци от едноименния град. Бургаската Ентуртранс тоже е турска. Сега стана ли ясно защо ДПС иска да закрива ж.п. линии и да спира влакове? Да не говорим, наред със значително увеличените напоследък цени на горивата, основната причина автобусните билети да поскъпнат толкова е, че фирмите, особено Груп, Карат-с, Биомет и Юнион Ивкони, търпят огромни загуби от международните превози заради балтията, която им удариха нискобюджетните авиокомпании. Сега като си помисля, че Уиз Еър предлагат полети София - Варна за 20 лева, но ако си вземеш билет 2 месеца по-рано, не ми се мисли какво ще се случи и с автобусите, и с БДЖ, стига хората да се научат да си планират по-отрано пътуванията, а не всичко да се прави в последния момент.
А твърденията, че автомобилният транспорт е по-сигурен и безопасен от железопътния, са, извинете ме, откровени глупости. Също според неумолимата статистика - колко хора загиват ежедневно по пътищата и колко железопътни катастрофи са станали в последно време в Европа? От БДЖ се абстрахирам-това не е нормална ж.п. администрация, а едно хрантутено с нашите данъци социалистическо пишман предприятие, което се управлява от некадърници, назначени не за да се върши работа, а за да обслужват интереси на високо ниво, в това число и на гореописаните автобусни фирми. Нещата там изобщо не почиват на икономическа и пазарна логика. За сравнение ще кажа, че за над 100 години експлоатация монорелсовата железница във Вупертал е преживяла една-единствена катастрофа с човешки жертви, и то причинена от....забравени на трасето клещи. Покрай ГИС-а ми се налага да водя и курсове по пътно проектиране, покрай които научих, че всеки път, независимо градска улица или магистрала, има т. нар. проектна скорост. В зависимост от тази проектна скорост се определят радиусите на хоризонталните (завоите) и вертикалните (изкачвания и спускания) криви. С други думи, когато даден шофьор от типа "да ме видят кой съм аз", превиши проектната (тоест максимално разрешена) скорост, нарушава проектно зададените параметри за безопасно пътуване и създава огромна опасност и за себе си, и за всички останали участници в движението. Аз се надявам на еврокомисарите да им дойде акъла в главата и да праснат една директива, която да задължи производителите на автомобили да слагат ограничители на скоростта (примерно до 130), подобни на автобусните. Но няма да го направят по политически причини, понеже въпросните компании хрантутят с доста сериозни суми основните политически партии и в Германия, и във Франция, и навсякъде...

Още една мощна автобусна фирма на ДПС в Югоизточна България със седалище Хасково - Арда Тур ....

Offline LG_

  • Строител
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3505
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Ама че хубава дискусия се заформи. Информацията, че дефакто почти всички големи автобусни превозвачи са турски за мен е напълно нова и направо ме разби.
Няма какво да кажа или допълня, напълно съм съгласен с доводите на ИКАР, но мога да допълня/поправя следното:
Quote
А твърденията, че автомобилният транспорт е по-сигурен и безопасен от железопътния, са, извинете ме, откровени глупости. Също според неумолимата статистика - колко хора загиват ежедневно по пътищата и колко железопътни катастрофи са станали в последно време в Европа?
Важното в случая не е колко общо са загиналите в пътни или железопътни катастрофи във времето, а какво е съотношението на броя на жертвите и пострадалите към броя човекокилометри.

Quote
Покрай ГИС-а ми се налага да водя и курсове по пътно проектиране, покрай които научих, че всеки път, независимо градска улица или магистрала, има т. нар. проектна скорост. В зависимост от тази проектна скорост се определят радиусите на хоризонталните (завоите) и вертикалните (изкачвания и спускания) криви. С други думи, когато даден шофьор от типа "да ме видят кой съм аз", превиши проектната (тоест максимално разрешена) скорост, нарушава проектно зададените параметри за безопасно пътуване


Това не е съвсем вярно. Всички изходни данни са много субективни. Те зависи от много величини, които са доста разтегливи. С риск да се отклоня малко ще поразкажа, защото ми е слабост. Проектната скорост определя големината на параметрите (радиуси, наклони, параметри на преходни криви) на пътната нивелета. А както сигурно знаеш, тя е най високата част на асфалта в напречен профил в права. При двулентовите пътища тя съвпада с осовата линия на пътя, но при AM дефакто е най-левия ръб на пътното платно посока движение. Така че радюса на хоризонатлната крива за осите на отделните ленти за движение (траекторията на движение на автомобилите) ще е различен.
Освен това Ширината на лентите позволява движение на автомобилите с много по-голям преход и по-голям радюс, респ по-голяма скорост, надвишенията в кривите обикновено са по-големи от това което се получава по формулата. А най-важното е че коефициента на триенe между гумите и настилката се приема на такава при влажна настилка. Така че твърдението, че проектната скорост е максимално безопасната (и разрешена) не е съвсем вярно.


Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline PeT

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 93
    • View Profile
    • Email
Справка във фирмените регистри показва, че синът на Аталай – Ревин, е съсобственик в една от най-големите автобусни компании - „Юнион Ивкони“. Именно от тази компания поискаха през май да бъде спряно напълно субсидирането на железопътните пътнически превози от държавния бюджет. Така че въпреки подписа на Рамадан Аталай под внесения при Станишев доклад е възможно ДПС да се противопостави на внесените в политическия съвет на коалицията предложения.

http://class.bg/view.php?id=24700

Offline vasko456

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3934
    • View Profile
Според мене всички привърженици, съпартийци и т.н. на г-н Доган, трябва да вземат примeр от самоубилия се Ахмет Амин.
« Last Edit: 21.10.2008, 14:41:45 by vasko456 »

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11160
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Аз имам съмнения дали е самоубийство, но не е тук темата за това
НЕ на хейтърството!

Offline Ilian

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 608
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
перманентното субсидиране на губещи линии съвсем не е европейска политика
И двамата знаем, че не си прав.

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3819
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
 Те ДПС-то и тяхното Ивкони всячески ще драпат срещу инвестиции в БДЖ по простата причина, че подобряването на обслужването, увеличнението на скоростта на БДЖ автоматично означават, че автобусите почват да губят клиенти. Всеки ще предпочете влак ако вътре е чисто и комфортно и се стига колкото с автобус. Да не говорим, че цените винаги ще са по-ниски.
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13527
    • View Profile
    • Email
Всеки ще предпочете влак ако вътре е чисто и комфортно и се стига колкото с автобус. Да не говорим, че цените винаги ще са по-ниски.
Немските влакове са чисти, комфортни и бързи. Но съвсем, ама съвсем не са по-евтини от автобус! Просто това е различна ниша. Ние с години циклим в безсмислен парадокс - хем да имаме съвременни железници, хем да са символични цените на билетите. Затова субсидия може да има целева, но не перманентна. Няма такъв филм като социален влак Кюстендил-Гюешево, който вози 20 пътника, от които 5-6 с билети. Има си автобуси за целта. 
И нека някой да намери смелост и каже две горчиви истини, че  модернизацията минава през закриване на линии, които дърпат железниците към дъното и към сериозно повишаване на цените. Каквито и чудесни мотриси да се вземат, каквото и трасе да се направи, няма шанс примерно пътническа линия Каспичан-Нови пазар да оцелее. Даже и в супержепейска Швейцария жп транспортът се допълва с пощенски автобуси.

Логичното положение е до Варна и Бургас да се пътува с комфортни и бързи влакове, а до Алдомировци и Бобовдол - с автобуси.