Author Topic: Бързи автобусни линии  (Read 56558 times)

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #100 on: 02.04.2019, 19:26:58 »
Радо, 213 не спираше на Плиска и след закриването на 276. Имам леля в Младост-4, та между 85-та и 2001-ва поне една събота/неделя в месеца бях там. Реално 91-ва година така се получи по-добре, понеже въпреки, че 276 беше много бърз, се движеше само в работни дни и само сутрин/следобед. Преди това от/за гарата, без прекачване,  ползвахме 305, понеже са в първите блокове на Младост-4. А още по-преди, до удължаването на 305 до гарата, нямаше как, с прекачване 213/313 и 76. Точната дата, от която 213 почна да спира на Плиска, е първи юни 1994-та, преди това имаше известен период с Мерцедесите, през който все още не спираше. А 76 пък, от началото на 93-та, още беше с Икаруси, взе да спира на Окръжна. В последствие, малко след 213, абсолютно всички останали, които не спираха на Плиска - 305 и 306, взеха да спират. Последно, вече 95-та година, и 313 започна да спира на Окръжна, 404 много преди това.
За 280 - с баща ми като живяхме в Редута, ходихме в зала Христо Ботев да гледаме Хандбал. За да не се кандилкаме с 80, вземахме 280 от Орлов Мост, слизахме на Студентска поликлиника, след като завие наляво, и ходехме малко пеша. По едно време -84-та година, след студ. общежития спираше направо на Института по Онкология и нататък, навсякъде, после не знам. Сетне, като спряха 80, 280 започна да обикаля и спираше навсякъде, без на Винаровото, както и на Военна Академия (там започна да спира едва през 98-а, както казва чичо ви Благо). Но разделиха 94 на две - 94 и 294. 94 спираше навсякъде, но от Студентска поликлиника отиваше директно към обръщалото, по стария маршрут на 280,  докато 294 обикаляше, но пропускаше Дианабад, гара Пионер и ул. 6-ти септември.

А 125 си беше типичен цирк. Доколкото знам, първоначално, след 105, е бил 83А, по маршрута на 83, до Връбница. Но когато беше вече 125, вървеше не по Жеков и Бородински Бой (Христо Силянов), а тръгваики от "борсата", след завода за гуми завиваше наляво към 8-ми март, през Надлеза и после по Хан Кубрат, Бели Дунав и наляво до трамвайното ухо в Надежда-5, имаше огромна площадка на крайната спирка. Винаги е бил с чавдарки, през седмицата в пик можеше да се разчита на него, извън пик горе-долу, но събота/неделя иди го чакай - беше само един рейс. Подобна галимация беше и 25А, в последствие 50 - можеше да се разчита на него само в работни дни пик, събота ту го пускаха, ту не, само един рейс, а в неделя никога не се е движил. Така някой беше излъгал семейство турци, чийто син е бил войник в обелската строителна казарма (същата с оранжево-белите съчленени Чавдари В14-20 с три врати) и са отивали на клетвата, че от СТЗ имало рейс за Обеля. Отишли там с малката си дъщеря, чакали, чакали, един час, два, докато един шофьор по 83 не ги забелязал, че чакат, докато той е направил цяла обиколка до Зоологическата градина. Питал ги: - Какво чакате толкова време? - Ами рейса за Обеля, синът ни има днес клетва.... - Абе, хора, кой ви е излъгал, тоя рейс е за работниците, днеска не пътува....Така изпуснали клетвата...
« Last Edit: 02.04.2019, 19:44:04 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #101 on: 02.04.2019, 20:16:15 »
Абсолютно. Даже имаше и снимка, на която коловозите на гарата са препълнени с пътнически вагони, което по-късно никога не е било, сега не мога да я намеря. За Кулата/Кюстендил са тръгвали оттам, баща ми се е "трансферирал" с тройката, когато са го пускали в отпуски. Тогава няма и локални крайградски влакове до Перник, едва 85-та година с електрификацията до Радомир пускат електричките през половин час.
Е това е Захарна фабрика. А тук се говори за жп спирка Надежда, от която тръгвали влаковете по пернишкото направление? Как се е обслужвала транспортно, забутана нейде в Триъгълника - северно от релсите? И къде е приемното здание? Иначе на картата от 1972 г. е очертан коловоз от Надежда към Захарна фабрика.

А за младостките линии: на картата от 1972 наистина Митрополит Серафим Сливенски е широка улица, тръгваща от Малинов и завършваща зад Окръжна болница. Но А13 го дават да се е движил по сегашния южен локал на Цариградско и от Окръжна болница да излиза на главното платно, заедно с А75. Тролейното трасе се е вливало по-западно някъде около София тех парк. https://pbase.com/ngruev/image/75532453. Възможно е при строежа на пътния възел 7-ми километър (Цариградско/Малинов) да е имало промяна и да са използвали Митрополит Серафим Сливенски. А ТБ5 е дал фира при новото Цариградско - това е ясно.
От спирка Надежда са тръгвали влаковете за Банкя и Драгоман/Калотина/Станянци. Тогава всички от тях са обслужвани с дизелмотрисни влакове 18-та серия, и респективно не са били необходими коловози за въртене на локомотив. Може, между другото, да има връзка с тръгването на влаковете за Банкя оттам и пускането на първия бърз автобус в столицата - Сточна Гара - Банкя. Линията от депото до Захарна Фабрика я знам, но не мога да си представя редовно движение по нея. Единствено остава загадка как са минавали и къде са спирали международните влакове от Истанбул за Мюнхен, Дортмунд, Венеция, Париж, че и до Лондон е имало, както и тези за Будапеща и Берлин (не всички от тях са били през Букурещ).
А според учителя ми по български, чиято къща е била на мястото на сегашната Била на Симеон и Опълченска, после са ги бутнали и са им дали апартамент в Люлин, тогава движението по Сливница е било адски рехаво, до никакво. Всички рейсове от Сточна гара за Банкя, Божурските и Сливнишките села, са се движили в посока вход - по Кирил и Методий, а в посока изход - по Симеон.
По рейс и по жена не се тича!

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #102 on: 02.04.2019, 22:01:34 »
Предполагам, че е имало транзитни коловози през строящата се Централна гара и международните влакове са минавали (или са изтегляни от маневрен локомотив) оттам без да спират, естествено. А също и композиращите се състави от Вагонно депо до Подуяне в югоизточните направления. Трудно ми е да си представя да ги лашкат през Хаджи Димитър-Биримирци и Волуяк или пък през другия обход през Подуене-разпределителна и Рилска обител. Със сигурност е имало етапност при изграждане на новото коловозно развитие и на пероните - както за транзит, така и за маневри от София-север към Надежда.
Икар, А280 никога не е прескачал двете спирки на Г.М.Димитров (тогава Насър), нито пък Плиска и Студентски общежития. Поне от 1977 със сигурност. За подготовка за международна ученическа олимпиада бяхме настанени в общежитието до спирката, впоследствие ИЧС и имах път към блоковете срещу ВМЕИ.
« Last Edit: 02.04.2019, 22:10:29 by blagun »

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #103 on: 02.04.2019, 22:42:41 »
Някъде през 1975 (а сигурно и преди това) 80 или 280 е въртял на "8 декември" при 23 блок или е правил обиколката около парцела с блокове 21, 22 и 23. На долната снимка се вижда как обръща или прави ляв завой от "Борис Стефанов" към "8 декември"

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #104 on: 03.04.2019, 22:01:08 »
А докато имаше 109 и 110, 309 и респективно 310 само в работни дни (сутрин и следобед) ли бяха или целодневни?
По рейс и по жена не се тича!

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #105 on: 04.04.2019, 00:56:04 »
А докато имаше 109 и 110, 309 и респективно 310 само в работни дни (сутрин и следобед) ли бяха или целодневни?
Само в пикови.

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #106 on: 04.04.2019, 20:46:21 »
А докато имаше 109 и 110, 309 и респективно 310 само в работни дни (сутрин и следобед) ли бяха или целодневни?
Само в пикови.
Темата с бързите линии и с това, кога са се движели е много интересна.
Това с 309 и 310 за тогава на го знаех. Почти съм сигурен, обаче, че около 1988/9 година, 310 се движеше целодневно, заедно със 110.

Мен много ме впечатли това, че през 1985, линия 13 е била през целия ден, включително и вечерта на 15 минути. Съответно, 213 е бил на 2/3 минути в пик, 6 минути в непик и вечер не се е движел.

Само да припомня, 284 е бил с 2 коли на 20 минути и късно вечер не се е движел.
105 и 106 пък са били много нарядко, за разлика от 305 и 306.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #107 on: 04.04.2019, 21:08:11 »
Точно през 1988/89 бях жител на  Люлин-6 И категорично А310 не беше целодневен. Той и не беше особено бърз - пропускаше само Банишора, Оряхово и Орион.
Обикновено люлинци се товареха на Женския пазар посока Сточна гара, изчакваха си престоя. Затова предпочитаха Люлин експрес, който не ходеше до Сточна гара и след Ботев спираше в Люлин. От магазин Витоша пеша беше 5-6 минути до нас.
« Last Edit: 04.04.2019, 21:20:02 by blagun »

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #108 on: 04.04.2019, 21:51:32 »
13 и 213 през 85-та, преди да тръгне тролея, бяха точно така, но 213 се движеше поне до 9.30 вечерта, освен това събота и неделя също си го имаше. В неделя вечерта пристигахме в 6 с влака от Кулата, след което хващахме 213 до Театър София, а оттам 72 до вкъщи.
284 да, беше все на 20 минути, включително събота и неделя. По това време вече бяха само Икаруси, много рядко Икарус 266, Чавдарите 11М4 вече ги нямаше.
105 и 106 - адски нарядко, на Чавдарки, дори по едно време не минаваха през Плиска, а по Яворов и после по Драган Цанков, Св. Кл. Охридски - през Автогара ЮГ, Института по Онкология и оттам по Ляпчев. Като пуснаха тролея, дадоха фира окончателно.
Експрес Люлин в началото не е спирал никъде - тръгва от пазара и спира пред съвета в Люлин. После го удължиха до супермаркет Витоша, запазвайки спирката на Съвета, почна да спира и на Ботев. От нормалните линии, които не бяха само в пик, 112 си беше баш бърз - от Константин Величков, направо на Мототехниката, след ст. Западен парк.

Но тогава и се караше както трябва, не като сега. Примерно от Младост-4 до Орлов Мост се стигаше с 213 или 305 за не повече от 10-12 минути, а до гарата - за няма и половин час. Да не говорим за 276...От/до Дружба също беше горе-долу толкова....Нямаше идиотщини от сорта на GPS, ама намали аванса, окачествяване на курса като "нередовен", АКРУ-та, само БУС-станции на крайните спирки, където шофьорът се обаждаше, преди да тръгне, и то не навсякъде, плюс едни картончета, написани на машина с часовете на тръгване от двете крайни спирки. Но пък почти всички бързи автобуси, а и многоот по-важните бавни, имаха табелка с логото на ГТ и надпис "Образцова линия", плътно до гадната зима на 90-та, и бяха все с Икаруси от последните доставени към момента партиди.
« Last Edit: 04.04.2019, 22:11:24 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #109 on: 05.04.2019, 20:03:22 »
13 и 213 през 85-та, преди да тръгне тролея, бяха точно така, но 213 се движеше поне до 9.30 вечерта, освен това събота и неделя също си го имаше. В неделя вечерта пристигахме в 6 с влака от Кулата, след което хващахме 213 до Театър София, а оттам 72 до вкъщи.
Да, в ПП/П събота и неделя - интервали между 6 и 10 минути.
105 и 106 - адски нарядко, на Чавдарки, дори по едно време не минаваха през Плиска, а по Яворов и после по Драган Цанков, Св. Кл. Охридски - през Автогара ЮГ, Института по Онкология и оттам по Ляпчев. Като пуснаха тролея, дадоха фира окончателно.
Това с обиколките по Яворов и пр. не съм го чувал, но като интервали - 15 в пик, 20 в непик и 30 вечер за 105 и 30 / 60 за 106. Буквално безполезни.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #110 on: 06.04.2019, 00:25:23 »
105 и 106 - адски нарядко, на Чавдарки, дори по едно време не минаваха през Плиска, а по Яворов и после по Драган Цанков, Св. Кл. Охридски - през Автогара ЮГ, Института по Онкология и оттам по Ляпчев. Като пуснаха тролея, дадоха фира окончателно.
След 1980 със сигурност не минаваха по маршрут, различен от този на бързите си събратя. А и нямаше как да го правят, доколкото даваха връзка на Младост-2 и 3 с Плиска, институтите на БАН и другите спирки по Цариградско. Разбира се, че след пускането на ТБ5 ги спряха (за разлика от сега, когато А306 не пътува до центъра по-малко от някогашния А106 и се дублира повече от него с ТБ5).

Повечето бързи при раждането си копираха маршрута на бавните си братя. Изключения:  9/209, 104/304, 83/283 и частично 80/280. 285 подсилваше част от маршрута на 85 и 202 на 102. С течение на времето някои двойки маршрути се раздалечиха.
« Last Edit: 06.04.2019, 00:32:25 by blagun »

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #111 on: 06.04.2019, 01:10:57 »
И в повечето случаи полека-лека им увеличаваха спирките в сравнение с първоначалните варианти....
По рейс и по жена не се тича!

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #112 on: 07.04.2019, 20:02:07 »
Повечето бързи при раждането си копираха маршрута на бавните си братя. Изключения:  9/209, 104/304, 83/283 и частично 80/280. 285 подсилваше част от маршрута на 85 и 202 на 102. С течение на времето някои двойки маршрути се раздалечиха.
209 първоначално върви по 9 и има спирка на баня Гео Милев, но явно след това решават заради една спирка да не обикаля толкова и го преместват.

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #113 on: 28.05.2019, 14:13:03 »
За бързите линии към 1983г:
- 76 по ЦШ на Плиска
- 84 по ЦШ на Алея Яворов и Плиска.
- 109 - пропуска Банишора, Оряхово и Орион
- 112 - след Опълченска - К.Величков и директно на Мототехника
- 209 - по ЦШ е спирал на Д.П-ца, Плиска, Студ.общеж., 5-и км, Окр. б-ца и нататък.
- 211 след Ал.Стамболийски е спирал директно на Л.Мост. Нататък само на основни спирки - Ст.Гара, Подуене, бл.7, Слатина, Разкл. за л-ще, Дружба и от Пощата нататък.
- 213 по ЦШ е спирал на Плиска и Окр. б-ца
- 215 - гара Искър, Трънска м-ла, Бусманци
- 242 - от парк Хр.Смирненски направо на гара Иваняне и от Поч.дом нататък.
- 216 от пл.Пирдоп, Сл.Река, 5-и км, ТКЗС Челопечене и от РНС Кремиковци нататък
- 260 между Р.Паметник и Г.Път само на Кр. Село.
- 267 само на двете крайни
- 261 само на Тихият кът и двете крайни
- 266 само на Простор и двете крайни
- 270 - Дружба, Младост, Дървеница, Бистрица, Железница, Бели брези, Вилна зона и Ярема
- 280 - по ЦШ - Плиска, Студ.общ. и от Г.Проучвания нататък.
- 283 - пропуска Жилищата и Общ. ж-ща.
- 284 - след О.Мост направо на Аерогарата.
- 285 - проспуска Опълченска и н-з Надежда.
- 304 - по ЦШ е спирал на Плиска и Окр. б-ца
- 305 - по ЦШ е спирал на Окр. б-ца
- 306 - по ЦШ е спирал на Окр. б-ца
- 461 само на Тихият кът и двете крайни
- ЕЛ - Кооп.пазар и двете крайни

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #114 on: 28.05.2019, 18:59:30 »
84 тогава минаваше покрай сегашната зала "Арена Армеец", после по Искърско шосе, там спираше навсякъде, дали спираше на ДП "Д. Благоев" и "Ал.Жендов", но по-късно, в края на 80те, със сигурност спираше включително и на тях.
213 не спираше на ИСУЛ и на Военна академия, после стана още по-бърз...
216 първоначално спира само на Сл. Река и 5-ти километър, в последствие му увеличават спирките.
Имало е и 361, който е спирал само на двете крайни.
ЕЛ в началото крайната му е на Кооперативния, спира само на двете крайни, после го удължават до супермаркет Витоша, като почва да спира и на Хр. Ботев.
Тогава 309 и 310 нямаше...Нищо не знаем още за 279 и за експрес "Младост".
По рейс и по жена не се тича!

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #115 on: 28.05.2019, 20:52:53 »
84 тогава минаваше покрай сегашната зала "Арена Армеец", после по Искърско шосе, там спираше навсякъде, дали спираше на ДП "Д. Благоев" и "Ал.Жендов", но по-късно, в края на 80те, със сигурност спираше включително и на тях.
213 не спираше на ИСУЛ и на Военна академия, после стана още по-бърз...
216 първоначално спира само на Сл. Река и 5-ти километър, в последствие му увеличават спирките.
Имало е и 361, който е спирал само на двете крайни.
ЕЛ в началото крайната му е на Кооперативния, спира само на двете крайни, после го удължават до супермаркет Витоша, като почва да спира и на Хр. Ботев.
Тогава 309 и 310 нямаше...Нищо не знаем още за 279 и за експрес "Младост".
За 213 е точно така.
За 84 информацията е към 83-та. Сигурен съм, че е променян многократно през годините.
Към въпросната година няма нито 279, нито 361, нито експрес "Младост".

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #116 on: 28.05.2019, 23:58:33 »
213 последен започна да спира на Исул, преди 10тина години. Първоначално само 11, 78 и 79 спираха. За 13 не знам дали е спирал.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #117 on: 29.05.2019, 00:48:22 »
Спираше, докато го имаше. После нито 213, нито 305, нито 313 и 413.
По рейс и по жена не се тича!

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4297
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #118 on: 05.03.2020, 16:54:43 »
През 1992 автобус 112 след Мототехника спира чак на К.Величков. По това време линията е само за делник. С пускането на О302-те по 310, 112 я правят целодневна и се движи и в предпразник / празник.
Чудя се, дали тогава го направиха да спира на още спирки, или това стана по-късно. В моите избледнели детски спомени все още седи една случка - упорито чаках 112, пропускайки 3 автобуса по 310 (О32), с идеята, че 112 стига по-бързо до Ст.Гара. И все пак, това нищо не доказва.

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Бързи автобусни линии
« Reply #119 on: 05.03.2020, 17:12:46 »
Известно време през есента на 92-ра се движеше и събота/неделя, и пак спираше след К. Величков директно на Мототехника. По-късно, някъде края на ноември, увеличиха спирките на 112, съответно намалиха тези на 310.
По рейс и по жена не се тича!