Author Topic: История на трамвайната мрежа  (Read 58466 times)

Offline mlk

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3838
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #240 on: 08.02.2021, 14:25:49 »
Да, 7/96. Не знам защо съм писал 97.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6535
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #241 on: 22.03.2021, 01:00:13 »
Някой е подал сигнал в call.sofia.bg за показали се стари трамвайни релси на ул. Богдан. Има и снимки

https://call.sofia.bg/bg/Signal/Details/244827    :D :D
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Online tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6353
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #242 on: 22.03.2021, 09:45:55 »
Дам...аз съм ги снимал през далечната 2005 г. :eek:

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4788
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #243 on: 02.04.2021, 18:48:04 »
Нека стоят, за да напомнят на олигофрените, които унищожиха целия източен лъч на теснопътния трамваен транспорт в София. Ако тези трасета бяха останали, навярно нямаше целият район на СУ, Орлов мост и Подуяне да се дави в автомобилни газове до такава степен.
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14837
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #244 on: 03.04.2021, 11:10:09 »
Нека стоят, за да напомнят на олигофрените, които унищожиха целия източен лъч на теснопътния трамваен транспорт в София. Ако тези трасета бяха останали, навярно нямаше целият район на СУ, Орлов мост и Подуяне да се дави в автомобилни газове до такава степен.
Унищожили източния лъч???? Понякога може да се удавите в поток от безсмислени храчки. Източният лъч беше само от 3 спирки след центъра и се забиваше в нищото - неудобен и за кремиковските, и за междуградските автобуси. Тролей 3 постепенно беше изтласкан от центъра: най-напред беше до Народния театър, после - до Александър Невски и накрая - отклонен към моста Чавдар при Паметника Левски. По Ботевградско се ИЗГРАДИ, а не унищожи, едно от най-добрите и бързи софийски трамвайни трасета. Това позволи да се изнесат две дузини крайградски линии, т.е. именно давенето в автомобилни газове намаля. Кръстовището пред гара Подуяне даже при тогавашния автомобилен трафик беше убийствено от чакане и изгорели автомобилни газове.
Сега дали 1009 или 1435 е въпрос на друга тема. Ако се беше запазило темпото от 90-те, когато нормалните релси напреднаха от Паметника Левски до Красна поляна, може би сега нямаше да се задава този въпрос.

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1320
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #245 on: 03.04.2021, 13:35:34 »
Всъщност трамвай е пътувал по днешното Ботевградски шосе още през 1930-те години. Ето това е трябвало да запазят през годините.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14837
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #246 on: 03.04.2021, 14:14:18 »
Всъщност трамвай е пътувал по днешното Ботевградски шосе още през 1930-те години. Ето това е трябвало да запазят през годините.
ТМ10 е бил за изключително кратко време преди войната.

Offline Bad_Bobby2009

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 346
    • View Profile
    • https://www.youtube.com/channel/UCzFqjFrdCRpLtZEEAHM1AEw/featured?view_as=subscriber
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #247 on: 04.04.2021, 01:35:52 »
Всъщност трамвай е пътувал по днешното Ботевградски шосе още през 1930-те години. Ето това е трябвало да запазят през годините.
ТМ10 е бил за изключително кратко време преди войната.

До къде е стигал? И каква му е историята?

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14837
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #248 on: 04.04.2021, 07:37:08 »
До къде е стигал? И каква му е историята?
От 1936 до 1949 се е движил от гара Подуяне до Слатинска река - съвсем къса пенделна едноколовозна отсечка.
« Last Edit: 04.04.2021, 07:42:47 by blagun »

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1320
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #249 on: 04.04.2021, 15:32:03 »
В старите карти на София на Метан я има начертана. Ако може някой да помогне с линк.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13978
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #250 on: 04.04.2021, 22:51:23 »
Носеха се легенди, че ТМ22 е трябвало да продължава чак до входа на Кремиковци и квартал Ботунец, за това е оставено място между двете платна на пътя до там. Дали наистина е било така и е имало въобще такъв проект не знам  :neznam:

Може би ако беше построено щеше да даде някакъв тласък на района сега, да не е толкова западнало всичко там.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4788
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #251 on: 05.04.2021, 10:27:22 »
Нека стоят, за да напомнят на олигофрените, които унищожиха целия източен лъч на теснопътния трамваен транспорт в София. Ако тези трасета бяха останали, навярно нямаше целият район на СУ, Орлов мост и Подуяне да се дави в автомобилни газове до такава степен.
Унищожили източния лъч???? Понякога може да се удавите в поток от безсмислени храчки. Източният лъч беше само от 3 спирки след центъра и се забиваше в нищото - неудобен и за кремиковските, и за междуградските автобуси. Тролей 3 постепенно беше изтласкан от центъра: най-напред беше до Народния театър, после - до Александър Невски и накрая - отклонен към моста Чавдар при Паметника Левски. По Ботевградско се ИЗГРАДИ, а не унищожи, едно от най-добрите и бързи софийски трамвайни трасета. Това позволи да се изнесат две дузини крайградски линии, т.е. именно давенето в автомобилни газове намаля. Кръстовището пред гара Подуяне даже при тогавашния автомобилен трафик беше убийствено от чакане и изгорели автомобилни газове.
Сега дали 1009 или 1435 е въпрос на друга тема. Ако се беше запазило темпото от 90-те, когато нормалните релси напреднаха от Паметника Левски до Красна поляна, може би сега нямаше да се задава този въпрос.

E точно гледам картата и трасетата по "Иван Асен" и през паметника на Васил Левски са точно толокова изток, колкото и "Ботевградско шосе". Ама хайде сравни удобството на ТМ 20 за връзка с района на Орлов мост. ТМ22 е съвсем друга бира.

Ако тези трасета бяха запазени, със сигурност Орлов мост и СУ нямаше да бъдат артерии, концентриращи целия трафик на София, а значимостта им щеше да е огромна особено във времена, когато чистотата на въздуха е все по-голям проблем.

Така че не си прав :)
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14837
    • View Profile
    • Email
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #252 on: 05.04.2021, 13:03:49 »
E точно гледам картата и трасетата по "Иван Асен" и през паметника на Васил Левски са точно толокова изток, колкото и "Ботевградско шосе". Ама хайде сравни удобството на ТМ 20 за връзка с района на Орлов мост.
ТМ трасе по основния рингов булевард между СУ и Дондуков създаваше големи тапи още при нивото на автомобилизация през 80-те. Затова проектите за изнасянето му оттам датират още в ранните 80 - още преди нормалнорелсовите напъни. За съжаление ул. Кракра от турското посолство до Оборище е невъзможна даже за едноколовозно трасе, пък и едноколовозна отсечка от Орлов мост до Янко Сакъзов щеше да направи интервалът между трамваите от 15 минути нагоре. Отиде се към компромис с едноколовозно трасе до СУ и намерения за закупуване на пендели. Ясно е, че при двуколовозно нормалнорелсово трасе кестените даваха фира. Реално засегнати от преместването на трасето  бяха само около спирка Светослав Тертер, но там пък спирката на автобусите на Цариградско не е далеч. Така дойде демокрацията, пуснаха А75 по Иван Асен, за да отчетат някаква дейност (за малко даже имаше А13 до Гурко). Но поради вялото му натоварване беше спрян, а проектът с пендели - забравен. Със сигурност при граждански натиск на живущите наоколо (все пак беше демокрация) щеше да бъде направено нещо, но такъв просто нямаше. А иначе трамвай СУ-Гео Милев даже към днешна дата изглежда добра идея и дава връзка с двата метродиаметъра. Но явно поддържане на една пенделна линия е доста трудно нещо и София надали ще получи такава - било тесно-, било нормалнорелсова.
« Last Edit: 05.04.2021, 13:22:18 by blagun »

Offline pavel75

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 345
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #253 on: 05.04.2021, 13:22:26 »
E точно гледам картата и трасетата по "Иван Асен" и през паметника на Васил Левски са точно толокова изток, колкото и "Ботевградско шосе". Ама хайде сравни удобството на ТМ 20 за връзка с района на Орлов мост.
ТМ трасе по основния рингов булевард между СУ и Дондуков създаваше големи тапи още при нивото на автомобилизация през 80-те. Затова проектите за изнасянето му оттам датират още в ранните 80 - още преди нормалнорелсовите напъни. За съжаление ул. Кракра от турското посолство до Оборище е невъзможна даже за едноколовозно трасе, пък и едноколовозна отсечка от Орлов мост до Янко Сакъзов щеше да направи интервалът между трамваите от 15 минути нагоре. Отиде се към компромис с едноколовозно трасе до СУ и намерения за закупуване на пендели. Ясно е, че при двуколовозно нормалнорелсово трасе кестените даваха фира. Реално засегнати от преместването на трасето  бяха само около спирка Светослав Тертер, но там пък спирката на автобусите на Цариградско не е далеч. Така дойде демокрацията, пуснаха А75 по Иван Асен, за да отчетат някаква дейност (за малко даже имаше А13 до Гурко). Но поради вялото му натоварване беше спрян, а проектът с пендели - забравен. Със сигурност при граждански натиск на живущите наоколо (все пак беше демокрация) щеше да бъде направено нещо, но такъв просто нямаше.

Баба ми и дядо ми живееха на ул. Леонардо да Винчи, точно зад Райфайзенбанк. Тогава съм бил дете и не се вълнувах много, но оттях съм чувал, че за премахването на трамвая по Иван Асен II основен принос имат живущите там.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4788
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #254 on: 05.04.2021, 15:11:54 »
Честно казано, и на мен да ми дрънчат софии, и аз няма да ги искам.

E точно гледам картата и трасетата по "Иван Асен" и през паметника на Васил Левски са точно толокова изток, колкото и "Ботевградско шосе". Ама хайде сравни удобството на ТМ 20 за връзка с района на Орлов мост.
ТМ трасе по основния рингов булевард между СУ и Дондуков създаваше големи тапи още при нивото на автомобилизация през 80-те.

Автомобилизацията е проекция на културата и манталитета на една нация, а това са неща, които се възпитават. Не бива да забравяме, че в края на 90-те - време с може би два пъти по-ниска автомобилизация - центърът приличаше на джунгла от паркирани по всевъзможни тротоари и градинки коли. Въобще, проблемън с трафика тук е резултат от нерешаването на натрупалите се през години проблеми. Сега всеки смята, че придвижването с автомобил е изконно право и трябва да бъде обезпечено с булеварди и паркинги, а това не е така. Докато е по-лесно да минеш през жълтите павета, за да пресечеш София, трафик ще има.
"На кровове Београда слетела су нова јата телевизијских антена. Оне кљуцају невидљиве телевизијске таласе и носе црно-бела и шарена јаја"

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 329
    • View Profile
Re: История на трамвайната мрежа
« Reply #255 on: 05.04.2021, 19:18:49 »
Баба ми и дядо ми живееха на ул. Леонардо да Винчи, точно зад Райфайзенбанк. Тогава съм бил дете и не се вълнувах много, но оттях съм чувал, че за премахването на трамвая по Иван Асен II основен принос имат живущите там.

Капакът на всичко беше инцидент с едно детенце, за съжаление с недобър край ..., а и преди това имаше и други случки с деца по уличката.