Author Topic: Градски и жп транспорт в Хърватия  (Read 205863 times)

Offline bagercho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3646
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #560 on: 05.06.2022, 23:17:45 »
Къс Ман е изгорял днес в Загреб, от където се повдига въпроса за поддръжката и състоянието на автопарка. Акцентира се върху това, че въпросният автобус е произведен 2009 година, и е твърде стар, амортизиран и на повече от 1 милион километра. Знаейки какво се експлоатира при нас и как се поддържа се чудя просто късметлии ли сме, че такива инциденти са рядкост.

*Текстът долу е преведен с Гугъл.
Quote
През последните десет години (2012-2022) това е 11-ият автобус на ZET, който прекратява кариерата си след пожара. По вид и година на запалване това са 1 Iveco Crossway LE (19-ти), 5 Mercedes Citara O530 (14-ти, 15-ти, 17-ти, 19-ти, 20-ти), 1 Mercedes Citaro O530G (17-ти), 1 MAN NL 263 (21-ви) , 1 MAN NG 313 (19-ти), 2 MAN Lion's City NL313 (13-ти, 22-ри).
Освен тях имаше още 5 пожара, но все още се ремонтира Mercedes Citaro G (gbr 193), който се запали в края на август миналата година.
Автопаркът на ZET е доста лошо поддържан, като много автобуси имат огромен (прекомерен) пробег поради безотговорното закупуване на 60 автобуса на газ през 2009 г., които издържаха повече, отколкото караха, докато не беше построена бензиностанцията в гаража през 2013 г.
Този изгорял MAN днес е MAN Lion's City NL313, 2009 г. който отдавна е изминал милион км.
Дано някои неща в управлението на ZET ще се подобрят, докато някой не пострада.

Offline garethtrooper

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 117
  • Transport enthusiast
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #561 on: 08.06.2022, 20:49:37 »
Горящ автобус в Загреб в източната част на града в селището Нови Йелковец.

eature=share

eature=share

Offline garethtrooper

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 117
  • Transport enthusiast
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #562 on: 22.06.2022, 10:14:05 »
Загреб има много автобуси. Най-важните модели са Iveco Crossway, MAN NL 313 LION'S CITY, MERCEDES BENZ O530G II CITARO G, MAN Lion's City NL 363, IVECO IRISBUS CITELIS 12M CNG ... Искам да посоча легендарния MAN NG 312, от които само няколко са все още в експлоатация. В Загреб няма автобус втора употреба. В това видео можете да видите няколко от тях през нощта край Концертна зала „Ватрослав Лисински“.

&t=1s

Offline garethtrooper

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 117
  • Transport enthusiast
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #563 on: 24.07.2022, 10:46:22 »
Хаос в трамвая в Загреб

eature=share

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1007
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #564 on: 16.10.2022, 11:33:47 »
Впечатленията ми за железопътния транспорт в Хърватия след посещението ми преди 2 седмици там.
Ж.п. линията до Сплит не е електрифицирана и си личи, че по времето на бивша Югославия този вид транспорт не е бил развиван особено много и е бил доста под нивото на България.
Гаричката на Сплит е много малка и невзрачна и буквално има 4-5 влака за цял ден само. Освен това от Загреб до Сплит има само два влака при същото разстояние като от София до Варна, където влаковете са 8 на денонощие. При това единият влак е международен и пътува само от май до октомври, след това остава само един единствен влак. Пътуването отнема 6:50 ч. с единия влак, а с другия 8 часа. Т.е. при това никак не са бързи.
Но гарата е добре поддържана и дори има автомати за билети, а влакчетата им са съвсем прилични. Иначе има доста боклуци край ж.п. линията на влизане в гарата.





На връщане пътувах с нощния влак Загреб-Мюнхен. Нямаше свободни места в спалните и кушет-вагони, затова се наложи да пътувам в седящо купе, което се напълни след като направих снимката. Гарата гъмжеше от нелегални мигранти, които се опитваха да достигнат до Гермоней... Но на гарата в Залцбург полиция спря влака на края на перона, минута след като той потегли оттам, и всички мигранти бяха изловени, свалени от влака и закопчани на топло.












„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline garethtrooper

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 117
  • Transport enthusiast
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #565 on: 16.10.2022, 12:20:56 »
Хърватия се възроди, след като сезонната туристическа влакова линия Прага-Загреб, управлявана от чешкия RegioJet, беше въведена преди две години. Сплит, Риека и Загреб са по-добре свързани с Будапеща с този влак и директно с Братислава, Бърно и Прага. Освен тази линия има още няколко чуждестранни линии и гари от по-големите градове са от Будапеща, Любляна, Вилах, Марибор, Грац, Виена, Мюнхен, Цюрих. За съжаление вече няма влакове до Белград и се планира през ноември да бъде възстановен такъв за Сараево. За съжаление няма влак и до Триест. Европейският съюз съфинансира реконструкцията на железниците, така че работите по железниците са чести.

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1007
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #566 on: 16.10.2022, 12:32:13 »
Автомагистралата от Загреб до Сплит е перфектна от А до Я, с черен асфалт. Разбрах, че с европари наскоро е обновена. По-хубава от германските. Има и метеорологични станции край магистралата. И дори пътищата по островите са перфектни, като например на остров Хвар, без нито една дупка, с нови мантинели и всичко каквото си трябва.
Между Сплит и Дубровник обаче няма нито магистрала нито влак. Пътува са по тесен път със серпентини с остри завои и пропасти. Пътуването става много бавно. По-лесно е да се пътува между двата града с катамаран. Така пътувах от Сплит до Дубровник с модерен катамаран с монитори, бар, и всичко необходимо, има два превозвача по един курс на ден. Единият превозвач взема разстоянието за 4,30 ч. колкото е и с автобус, а другият за 5 часа и 20 минути. Единият струва 43 евро, а другият 37 евро.
« Last Edit: 16.10.2022, 12:35:13 by yogimax »
„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #567 on: 16.10.2022, 12:53:46 »
Хърватия е "морето" за чехи и унгарци (лятна отпуска), тъй че е съвсем нормално да има редовна връзка между Загреб, Будапеща и Прага. Популярна е и за кратки почивки. Лошото е, че между Загреб и Сплит се пътува около 6:30 часа за около 440 км.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #568 on: 16.10.2022, 13:04:45 »
Проблемът с Дубровник е, че се минава през т.нар. Неумски коридор - 5-6 километра брегова ивица, която е част от Босна и Херцеговина. Едно време Дубровник е бил венецианска колония. Замогвайки се от търговия, обява независимост. И за да си я гарантира, подарява тези няколко километра на турския султан, за да има закрилата му. За да не се влиза в Босна, хърватите щяха да строят някакъв мост, но не знам докъде са го докарали.
« Last Edit: 16.10.2022, 13:06:57 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7049
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #569 on: 16.10.2022, 13:50:16 »
Мостът е построен и пуснат в експлоатация тази година. Вижда се в гугъл мапс, даже има и стрийт вю от август 2022. Мостът го пуснаха за движение в края на юли 2022 г. До края на 2022 г. се очаква окончателно да се завърши (довършителни работи).
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1007
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #570 on: 16.10.2022, 17:24:23 »
На връщане от Дубровник бях с автобус за Сплит. Не мина през Босна и Неум, а през полуострова, който е хърватски. Мостът е построен чисто нов. Като и пътят е разширен до половината на полуострова. Останалата половина още е стар и тесен, дотам не са стигнали още. Навсякъде нещата се случват, само не и в България.
Историята с този излаз на Босна на море е следната. Дубровник е бил независим и не е искал да има за съседи Венецианците, затова е подарил този участък на Босна. Отдалеч поне изглежда ужасно този босненски излаз на морето. Крайбрежието е тотално бетонирано многоетажно.
« Last Edit: 16.10.2022, 17:29:22 by yogimax »
„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #571 on: 17.10.2022, 00:39:38 »
Има и метеорологични станции край магистралата.
Това не са метеостанции,  а ветромери.  Адриатическото крайбрежие е тормозено от вятъра "бура", в сравнение с който нашенският сливенски вятър е лек полъх. Затова проблемните виадукти са с пластмасови прегради, а при силен вятър се ограничава и спира движението. При спускането към Риека отбиваха мотори, каравани, кемпери, камиони. В един дълъг тунел имаше много знаци 40 км/ч. На изхода от тунела вятърът удря здрав шамар на двутонната кола.
Освен това след големия тунел Св. Рок на магистралата за Сплит следва големият виадукт Масленица над дълбоко врязан канал/фиорд. Има упреци за високо заложената нивелета  - причината била, че селата около Масленица са били под контрола на Сръбска Крайна, което би застрашило връзката на Загреб със Задар,  Сплит и Дубровник при една подялба на територии като в Босна и Херцеговина.

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1007
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #572 on: 17.10.2022, 23:36:26 »
Това не са само ветромери, а цялостни метеостанции, комбинирани с датчици за измерване на температура и още други неща. Такива метеостанции има не само по магистралата по крайбрежието в Хърватия, а навсякъде в централна и западна Европа /Унгария, Австрия, Германия.../, където не е нужно да духа бора, че да ги има.
Ето например такива метеостанции, които са за пътища https://www.traffic-data-systems.net/produkte/swis-anlagen/

„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline garethtrooper

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 117
  • Transport enthusiast
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #573 on: 05.11.2022, 10:16:08 »
Загреб има нови автобуси. MAN Lion's City 12C NL360 пристигна



Трамваи на централния площад на Загреб




Offline garethtrooper

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 117
  • Transport enthusiast
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #574 on: 03.12.2022, 20:33:51 »
Загребските трамваи са вандалски изписани с графити




Offline gintaras

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 144
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #575 on: 21.01.2023, 14:09:38 »
HR - Zagreb tram / Zagrebački tramvai 2021


HR - Osijek tram / Osječki tramvaj 2021

Offline yaskata

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 386
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #576 on: 10.04.2023, 23:21:30 »
Малко трамваи от Загреб от днес и вчера:

Вчера
DSC03247 by Yasen, on Flickr

Днес
DSC03272 by Yasen, on Flickr

DSC03290 by Yasen, on Flickr

DSC03270 by Yasen, on Flickr

DSC03283 by Yasen, on Flickr

DSC03298 by Yasen, on Flickr

DSC03307 by Yasen, on Flickr
Любим малашевски автобус: 2167
Любима линия: 79 кв.Христо Ботев-СТИНД 2

Любим дружбенски автобус: 3305
Любима дружбенска линия: 413 Гара София Север-Технополис Мл 4.

Offline garethtrooper

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 117
  • Transport enthusiast
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #577 on: 28.09.2023, 11:03:43 »
ZET Загреб имаше дни на отворените врати, така че легендарният загребски трамвай TMK 101, произведен през югославската епоха във фабриката Đuro Đaković, също се движеше в тази чест. Той запази само няколко от тях. Мисля, че два или три в Загреб като работещи трамваи, този, който той караше, и два в частни музеи в Хърватия и един пред фабриката на Đuro Đaković в Славонски Брод.


Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1007
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #578 on: 04.10.2023, 20:03:34 »
Сега се връщам от почивката в Хърватия. Бях в Задар, Сплит и Дубровник и споделям актуални впечатления. Новият път през полуострова, избягващ Неум и Босна и Херцеговина е напълно готов. Миналата година имаше още стар участък. Сега е пуснат целия нов.
Пътувах с междуградски автобуси Задар Сплит в двете посоки, Дубровник -Сплит в едната посока, в другата с катамаран. И Задар-Загреб автобус, както и Мюнхен-Задар.
Всички автобуси включително и кораба тръгваха на минутата с швейцарска точност, и пристигаха навреме. Имаха и тоалетни, а някои и интернет, но не всички. На никоя от автогарите няма електронни табла, и трябва да ходиш по секторите да четеш кой за къде е.
Тоалетните на автогарите са чисти и имат всичко.
Гарата в Задар е закрита, и западнала, не се движи пътнически жп транспорт. Гарата в Сплит няма никакви модернизации спрямо миналата година. Пътищата да перфектни навсякъде.
Цените са много високи на всичко. Влизането на еврото в пълния му блясък. Всичко е по-скъпо от миналата година. Пиците са по 18 евро. В Германия тази година при това за повече от 12 евро не съм ял пица. Такси от Дубровник стария град до автогарата 3 км, е 20 евро.

„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline garethtrooper

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 117
  • Transport enthusiast
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Хърватия
« Reply #579 on: 08.10.2023, 11:02:15 »
16 и 17.9. През 2023 г. ZET Zagreb отвори врати за първи път. Имаше много хора и събитието беше перфектно. Флотът на ZET се виждаше.