През уикенда ходих до Монреал. Типичен канадско - американски град, с изключение на старата част, където сградите са си френски. Метрото, както знаете, е по системата с гумите. Всяка талига, освен четирите основни колела, има и още четири хоризонтални направляващи, които трият в стените на улея като четки на прахосмукачка, което предизвиква известен шум. Но не е автоматизирано, влаковете са си с машинисти. Изцяло е подземно, тунелът навсякъде е един, станциите не са нищо особено, и са си вече позанемарени. Дългите линии 1 и 2 са изцяло с новите влакове Бомбардие/Алстом. Те са от девет части, изцяло проходими от единия край до другия. Линия 3 няма, късата линия 4 и също петицата са със старите влакове, без климатик, с вентилатори на покрива. И те са с по девет вагона, но няма междувагонни преходи.
Заслужава внимание новата система REX, засега само с пет станции, от гарата на юг. На ниво терен и естакада е, с един километър мост над река Сейнт Лорънс. Влаковете са Алстом, от две части, скачени по два, с обикновени релси и контактна мрежа, но без машинисти. Пероните са с автоматични при пристигане на влака врати. Участвах в един инцидент - при връщането системата отказа да изпраща влаковете до началната гара, а при предната станция взе да връща влаковете през бретела обратно. Намесиха се от персонала и след половин час оправиха всичко, иначе щяха да пуснат автобус. Автобусите са изцяло от моята фирма, има малък брой съчленени. Качването и тук е само от първата врата. Тарифата система е единна, въпреки отделните оператори в предградията като Лавал и др. Зоните са три. За летището пътува автобус 747, който не спира никъде по магистралите до първата метростанция, след което спира на няколко основни спирки в центъра, преди да стигне до автогарата. За него трябва и специален 11 долара билет, но всички карти - дневни, месечни и т.н. важат. Може да се плаща в автобусите и директно с дебитна или кредитна карта. Специално за тази линия моите колеги са направили една простотия - сложили са много багажници за куфари, съответно много малко места за сядане, а пътуването си е дълго. На летището се чака на опашка за качване, аз чаках 30-40 минути, докато дойде празен автобус, понеже не ми се стоеше прав. Всъщност това летище е голям пример за прахосване на милиони. Преди години е построено изцяло ново - Мирабел, което след няколко години използване е изоставено, сега модернизират старото....