Доста свободни съчинения на тема 105/305.
Бих предположил, че това е поредния опит за дискредитиране на човек с различни политически възгледи. Аз открито защитавам идеята да не се изкривява истината за един отминал политически режим. А пък съм виждал твои мнения, които са срещу този режим, като например:
Времето и отмина заедно с 15-годишните опашки за москвичи.
(което пък е откровена неистина, но не е тук мястото да го обсъждаме)
Обикновено, когато някой твърди, че дадена информация е грешна, той трябва да представи неговия вариант за правилната информация. Аз подробно съм представил развитието на временната линия 105 по месеци. Ако смяташ, че греша някъде - трябва да посочиш в коя част и кое точно е грешното.
Есента на 1979 105 вече си въртеше на паркинга до поликлиниката. Ползвах го ежедневно и имам достатъчно добри лични спомени. После пуснаха и 305, нямам спомени да е въртял там, въпреки че го има на картите. След като се появи 305, заедно със 105 вече минаваха по Свето Преображение, Филип Аврамов, и обръщаха на обръщало покрай канала, преди сегашния разклон за Горубляне.
Аз съм отраснал в Младост. Съпругата ми е отраснала в Дружба. Един от най-добрите ми приятели и до днес живее в блок 321 - Младост 3. Неговото семейство е едно от първите настанени в комплекса. Баща му беше електроинженер в ДСО Редки метали.
Есента на 1979, за която ти говориш - все още заселваха масово карето с блокове 303-321 (както написах и преди - навсякъде, където цитирам номера на блокове, използвам днешната номерация за по-лесно ориентиране). Точно в края на 1979 започнаха да стават готови първите блокове в карето 327-329. Но това не беше причина за маршрутна промяна на 105, защото автобусите преминаваха сравнително наблизо.
Пролетта на 1980 започнаха да заселват блоковете в карето - 354-359. Тогава удължиха 105 до там. Линията нямаше обръщало. Въртеше по уличките между въпросните блокове. И тъй като заселваха все повече блокове в този район, а автобусите по 105 не смогваха - тогава се е взело решение да се открие бързата линия 305.
305 беше открит по повод началото на учебната година през 1980. Това със сигурност може да се намери като информация в пресата от онова време (чийто архив може да се открие в библиотеките), защото беше обявено така доста тържествено, че линията се открива, за да бъдат улеснени учениците. Това означава, че откриването се е случило през някой ден от септември 1980 година. Тогава улицата, на която се намира обръщалото от постоянната организация (в днешно време - Жечо Гюмюшев) все още не е готова.
При откриването си 305 върти на паркинга до тогава строящата се поликлиника. Може да си представите колко място имаше на този паркинг, при условие, че до него имаше строителен обект. Затова бяха оставили 105 да върти между блоковете.
Това, което може би ти визираш, е че за известно време началната спирка на 305 беше обща със спирка на 105 в посока център. Но 305 си имаше импровизирано обръщало, докато 105 въртеше из квартала с една допълнителна спирка. А пък малко след това имаше още временни промени, за да обслужва следващите карета с блокове, които влизаха в употреба. Докато 305 си остана до импровизираното обръщало до строящата се поликлиника чак до момента, когато получи постоянния си статут (което се случва пролетта-лятото на 1981).
Аз мога да разкажа още интересни неща от транспортната история на Младост.
Лятото на 1981 откриха временната линия 400. Тогава основният булевард на Младост - Людмила Живкова (днес Александър Малинов) достигаше до школата на МВР (с влизане през КПП-то, което днес се ползва за 7-мо районно и дирекцията на полицията). Знаеше се, че всъщност трябва да се изгради нова част на булеварда, която да заобикаля Корекома от изток и да прави връзка с околовръстното чрез голям пътен възел. Изграждането на това съоръжение беше оставено за по-нататък във времето.
Първите готови блокове на комплекса Младост 4 бяха в карето 426-435. И задачата беше да се направи пътна връзка на това каре с основния булевард. Тогава направиха една временна връзка (която остана в употреба над 30 години - очевидно е вярно, че временното остава за постоянно). Първоначалният вид на тази връзка беше малко по-различен от това, в което я промениха по-късно. Първоначално тази връзка беше от основния булевард до улицата, която днес се казва Божан Ангелов. Тогава големият пътен възел с околовръстното не беше дори и започнат. И въпросната временна връзка влизаше директно към улица Божан Ангелов. Към края на 80-те години изкривиха малко края на тази временна връзка и тя вече се вливаше в готовата широка част на булеварда преди строящия се пътен възел с околовръстното. След това - така и си остана още над 25 години.
Признавам си, че ми се губи дали въпросната пътна връзка е била готова, когато откриват линия 400 или първоначално автобусите са достигали по друг начин до първите готови блокове на Младост 4 . После автобусите по 400 минаваха по тази временна връзка и въртяха по уличките на карето блокове 426-435. Малко по-късно започнаха да заселват блоковете в карето 461-469. Тогава удължиха линия 400 до там като пак въртеше между блоковете (обръщалото още не беше построено).
С напредването на готовността на тази част от уличната мрежа, както и когато самото обръщало беше готово - закриха 400. И същия ден удължиха 76 и разкриха 114.
(за по-лесно за ориентиране от тук надолу ще използвам само днешните имена на улиците)
76 минаваше по въпросната временна връзка, която го изкарваше директно на Божан Ангелов и после по Филип Аврамов и Александър Танев стигаше до обръщалото.
114 имаше много интересен маршрут - от 4-ти километър през Дървеница и после по Ляпчев, после по Свети Киприян обикаля целия Младост 2, после по Балан - Москов - Свето Преображение - Фипип Аврамов и по Александър Танев до обръщалото.
2-3 години след откриването на 114 удължиха линията до Гео Милев. Това беше направено по предложение на жители на Младост, които са искали да имат връзка с трамваите. Тогава линията стана още по-употребявана.
Някъде към края на 80-те премахнаха обиколката из Младост 2. 114 Минаваше директно по Александър Малинов. Не знам защо - при условие, че хората от Младост 2 си го харесваха, спирката на Свети Киприян до тогавашния канал беше много използвана.
1993 закриха линия 114.
1985 откриха бърз вариант на 76. Но за разлика от другите бързи линии - тази не покриваше същия маршрут като бавния си побратим. Тръгваше от НДК и от Малинов караше напряко по Филип Аврамов и Александър Танев до обръщалото в Младост 4. Още в началото на 90-те я закриха.
1985 или 1986 закриха бавните 105 и 106. Не знам защо. Но пък тогава бързите 305 и 306 станаха едни от най-редовните линии в София. Интервал във върховите часове - 3 минути. Двете линии редуваха кои спирки пропускат по Цариградско шосе.
1986 закриха бавната линия 13. Но пък вече кварталът си имаше бързите 213 и 313. И двете минаваха по Евлоги Георгиев. Разликата беше в спирките, които пропускаха. Трябваше човек да внимава на коя линия се казва, имайки предвид на коя спирка иска да слезе. В края на 80-те имаше някакъв ремонт около театър София. Тогава прекараха 213 през ректората - паметника Левски до Сточна гара, а 313 по Ситняково и през Подуяне. После ги възстановиха по постоянните им маршрути през Евлоги Георгиев, но това остана за кратко. Много хора бяха харесали 313 през Подуяне и след обществени предложения промениха постоянния маршрут на 313 да минава през Подуяне. Може би причината за харесването на този маршрут беше, че при временните промени 313 имаше спирки на Румънското посолство и на Подуяне, а пък докато минаваше през паметника Левски 213 нямаше спирки между Орлов мост и Сточна гара.
След закриването на 276 (самото начало но 90-те години) - удължиха 213 до Младост 4. Беше като сегашния маршрут, но минаваше директно по Александър Танев до обръщалото. 313 си остана да обслужва Младост до откриването на метрото, когато беше несправедливо закрит.
Някъде 1985-1986 се появи тролей 5 в Младост. Първо беше до Сточна гара. после можеше чак до Люлин да отидеш (и при това минаваше през НДК). Но това не остана дълго. Към края на 80-те си получи класическия маршрут до Банишора.
1985-1986 започнаха строителството на големия пътен възел с околовръстното. 1987-1988 беше готов широкия участък от булеварда пред школата на МВР. Тогава обърнаха временната пътна връзка да се свързва с този широк участък, вместо директно да отива към улица Божан Ангелов. Това промени малко маршрута на 76. Стана малко по-завъртян по подобие на днешния, но от широката част на булеварда влизаше към Младост 4 по временна връзка, която беше срещу улица Нов ден. После наляво по Атанас Москов, надясно по Божан Ангелов и нататък по маршрута. Връзката с улица Самара стана готова поне чак през 90-те години.
1988 вече имаше връзка с околовръстното през части от полу-готовия пътен възел. Тогава удължиха 111 от Люлин до Младост. Преди това беше от Люлин до Овча Купел. Малко хора знаят, че първоначално линия 111 беше още по-дълга. След пазара продължаваше по Йерусалим и през локалното до Окръжна болница. 1990 година го съкратиха до пазара, където въртеше чак до началото на новия век, когато алчни реститути завзеха обръщалото на пазара.
Линия 413 се появи чак през 1993 година. Първоначално беше много неудобна за хората от Младост. Обслужваше квартала само на хартия, защото това се водеше крайната точка. От булевард Ляпчев завиваше директно към посолствата и беше само до обръщалото. На практика можеха да го ползват хора от едно каре блокове в югозападната част на комплекс Младост 1.
1996 я промениха по много странен начин. Уж за удобство но хората, ама нещо не се получи. От Ляпчев завиваше наляво към посолствата и продължаваше по Сахаров. Но влизаше в обръщателното колело до блок 72, където шофьорите имаха почивка. И след това продължаваше по Сахаров, през пазара, надясно по Малинов, веднага надясно по Ляпчев и обратно по маршрута. Имаше еднопосочно обикаляне на Младост 1. Но хората имаха големи проблеми да ползват 413 в посока от гарата към пазара (или блок 66, например), защото шофьорите ги гонеха, за да почиват. Няколко пъти съм ставал свидетел на хора с огромни багажи, които се молят на шофьора да останат в автобуса, за да могат да стигнат до своята дестинация, без да се налага да сменят с друг автобус с големите багажи.
1-2 години след това направиха линията както трябва. Вече беше двупосочна по Ляпчев, за малко по Малинов, по Сахаров, през пазара до обръщалото до блок 72. Така се задържа до 2008, когато я удължиха до кино Арена. Имаше някакъв период през който 413 минаваше по Цариградско шосе и Г.М.Димитров, но ми се губи точно кога беше.
А пък преди десетина години я прекараха през Студентски град. До тогава нямаше директна линия от Студентския град до централна гара, въпреки че това беше много търсен маршрут. Причината беше - лобито на маршрутките, които правеха тлъста печалба от студентите.
1995 откриха линия 4 от Младост до Голубляне. В Младост първоначално имаше кръгов маршрут. От общината по Свето Преображение - Москов - Малинов (през мястото, на което трябваше да са блокове 301 и 302, където беше крайно-началната спирка) - Аврамов и при общината наляво по Свето Преображение към Горубляне. В Горубляне първоначално въртеше на един голям площад пред стадиона на квартала. После удължиха линията до едно малко площадче до детската градина.
А в Младост я удължиха до пазара (до обръщалото на 111) през 1997 година. В модерни времена линията претърпя много промени, ама предполагам, че вече си ги знаете. Ако на някой му е интересно - ще разкажа по-подробно.
Линия 88 обслужва Младост от 1975 година. Любопитното е, че в първите години линията минаваше през територията на МЕИ-то, вместо по Г.М.Димитров. Това беше линията, която хората от Младост ползваха, ако искаха да ходят на Витоша с автобус до Щастливеца. (линия 66 я съкратиха до хотел Морени в началото на 80-те години)
Любопитни факти:
Когато откриха линия 4, удължиха линия 305 с една спирка. Първоначално обръщалото беше на улица Жечо Гюмюшев между блокове 352 и 353. А после беше преместено пред блок 356. Така се получаваше следното: Последната спирка на 305 съвпадаше със спирка на линия 4 в посока пазара Младост. А началната спирка на 305 съвпадаше със спирка на линия 4 в посока Горубляне. Не мога да се сетя дали имаха отделни спиркознаци (по подобие на Семинарията за 94/102 и 67) или общи спиркознаци.
Дълги години автобусите за Младост не влизаха по Александър Малинов както го правят сега - по директна връзка от Цариградско шосе, която е изградена върху надлез. Тази връзка я направиха някъде в началото на века. Преди това автобусите завиваха от Цариградско надясно тук -
https://maps.app.goo.gl/cvxZ6s8NtcNAR8aT8 . После веднага наляво на светофара. И после локалното се вливаше в булевард Малинов. Слуховете в квартала бяха, че новата връзка е изградена, за да може с обществени пари да се удовлетворят интересите на тези, които са реституирали земята, на която после се появи големия хотел.
Булевард Андрей Сахаров пресича сам себе си под 90 градуса. Това е така, защото не винаги е било така. Преди много години булевардът беше едно цяло. След кръстовището с Йерусалим правеше една дъга в посока посолствата (ако отворите сателитна снимка, може да видите дъгата пред посолствата и да си я представите как продължава пред блок 73). Тогава всичко около тази дъга беше поляна. Нямаше нито една от днешните грозни сгради, които на всичкото отгоре принудиха проектантите да направят фльонгата на тролей 5.
В началото на века завършиха моста на Въртопо и пуснаха автомобилно движение оттам (тогава още не се знаеше, че метрото ще минава по същия мост). Тогава изградиха нормално четириклонно кръстовище. едното направление беше: пазар - моста над Въртопо. а другото: пощата - посолствата. Така булевард Сахаров получи кръстовище сам със себе си. Тогава обаче тролеите си завиваха нормално на това кръстовище. Когато започнаха да строят метрото - разбиха това кръстовище. Вече левите завой не бяха възможни. А по средата на булеварда се появи тубата на метрото. и на тролея му се налага да прави осморки между новите сгради.