Author Topic: Маршрутни промени и актуални маршрути през годините  (Read 133886 times)

Offline Niko.G

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 594
    • View Profile
Вчера изникна един въпрос. Дружбенци твърдят, че по някое време през 80-те, в Дружба 2, покрай днешния бл.262(бивш 207) е минавала автобусна линия и има хипотези, че в района на кръстовището пред блока е имало и спирка. Именно поради това, се твърди, че знаците за предимство са поставени точно там заради преминаващите хипотетични автобуси. Действително в квартала е пълно с абсолютно същите кръстовища, но не са регулирани с никаква пътна сигнализация. Ако някой знае нещо по въпроса, ще съм благодарен да сподели. Според мен ако е имало някакво автобусно движение покрай блока, ще да е било временно отклонение.

Ето и локацията: https://www.google.com/maps/@42.6508985,23.4004014,3a,75y,91.45h,89t/data=!3m7!1e1!3m5!1s-AgXH4r5bcW8nUT130HiZw!2e0!5s20120301T000000!7i13312!8i6656?coh=205409&entry=ttu
SUMC - Desordem e Regresso.


Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Може да е била кремиковска линия.  Или временно скъсяване на 204 заради пресичането от ТМ трасе на Цветан Лазаров.
« Last Edit: 11.07.2024, 01:41:36 by blagun »

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
На картите от 1986 и 1987г. линия 404 минава през квартала, макар и не през това кръстовище. Възможно е и картата да е неточна:

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Докато само Дружба 2 беше построена действително имаше нещо, което въртеше из кварталните улички на втора част и обслужваше квартала, но това беше за много кратко. С напредването на строежа на Дружба 3, 4 и 5 отпадна нуждата от такава линия.

Offline Niko.G

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 594
    • View Profile
На картите от 1986 и 1987г. линия 404 минава през квартала, макар и не през това кръстовище. Възможно е и картата да е неточна:

Хм, според тази карта излиза, че е въртял където се намира днес магазин DM. Eто тук: https://maps.app.goo.gl/2cPSqANsBPcR9yhx8
« Last Edit: 11.07.2024, 14:04:48 by Niko.G »
SUMC - Desordem e Regresso.


Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Не гледай картите, защото промените се случваха доста динамично и за кратък период от време. По това време картите излизаха на няколко години, а осъвременяването на информацията в тях закъсняваше с още няколко. Също така по време на тези промени кварталът изобщо не изглеждаше както сега. Беше строителна площадка на голо поле.

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Това си беше стандартна практика по "онова време".

Жилищните комплекси се застрояваха поетапно. и когато вече имаше готови блокове, веднага започваха да настаняват в тях хора, въпреки че самият комплекс е далеч от завършване.

И понеже държавата се грижеше за хората, веднага се пускаше обслужване с градски транспорт на готовите блокове. Това ставаше по един от няколко начина:
- пуска се нова временна линия, която после може да стане постоянна;
- удължава се съществуваща линия;
- пуска се нова временна линия, която после се закрива.

Маршрутът на тези линии се променяше през месец-два като просто следваше прогреса на заселване на новите блокове в съответния квартал. със сигурност ще е много трудно да се намерят някакви документални исторически източници за тези поетапни промени. Откриването и закриването на временните линии е документирано. Имаше информация и в пресата. но вътрешнокварталните промени се случваха неформално. Просто местните разбираха, че утре автобусът ще минава по онази улица, вместо по тази. Спирките също не бяха много формални. На някои имаше поставени спиркознаци, а на други - просто местните си знаеха, че автобусът спира пред еди си кой вход на блока или до трафопоста и т.н.

Първите блокове на Дружба 2 започнаха да се заселват с хора в края на 1985/началото на 1986. Тогава пуснаха временна линия 404, която да обслужва точно тези блокове - в другия край стигаше до стадиона. Цитираната по-горе карта просто е хванала даден момент от маршрута на временната линия. Това е първият вариант на маршрута. След това той се променяше неколкократно и влизаше все по-навътре, за да обслужва и следващите блокове в квартала. Имаше поне още 3-4 промени на временния маршрут. Така че е напълно възможно в някакъв момент автобусите да са минавали покрай въпросния блок 262 (бивш 207), и да е имало спирка там.

1987 вече беше готов целия булевард Проф. Цветан Лазаров - тогава Момина чешма (чудя се какво толкова комунистическо видяха в това име, че го смениха). Тогава направиха 404 с постоянен статут по булеварда до домостроителния комбинат. По същото време разкриха и 204 от Борово до домостроителния комбинат. 1989 двете линии (204 и 404) ги пренасочиха да правят някаква врътка между блоковете с номера 500 (тъкмо тогава заселват тези блокове) преди да стигнат обръщалото на комбината. Имаше 2-3 временни маршрута между блоковете, които следваха поетапното заселване на блоковете в тази част на квартала. Имаше и някаква врътка с линия 10 в същия район, но сега не мога да се сетя точно как беше. 

1991, в края преместиха тролей 4 по сегашния му маршрут в Дружба 2. Преди това си вървеше до депото, заедно с линия 11. Тогава спряха врътките на 204 и 404 между блоковете с номера 500. От булеварда - директно към домостроителния комбинат.

1995 направиха ново обръщало в Дружба 2. Пада се срещу сегашния магазин Лидл. Удължиха до там 88, 204 и 404. По-късно промениха 404 да обикаля из Дружба 2 (по трасето на тролея) и след това да бъде отново до домостроителния комбинат. Дълго време това тормозеше дружбенци, които живееха в района на спирка бл. 501. Не знаеха на коя спирка да чакат автобус за центъра. От едната страна спираше 204 за центъра, а от другата - 404 за центъра. Този проблем се разреши чак когато промениха 404 към централна гара.

Преди двайсетина години някой е сетил, че дядо му "е имал" царевичак или лозе там и обръщалото беше реституирано. Така удължиха 88 и 204 до обръщалото на тролея.

2007 преместиха 404 до централна гара през Слатина.

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Същото нещо се случваше във всички други нови жилищни комплекси.

В Младост линия 106 ("бавният" брат на 306) имаше няколко временни маршрута из Младост 2. Това беше 1973-1974. След напредване на инфраструктурата в квартала и изграждането на обръщало го пуснаха по редовния маршрут - от главния булевард на квартала (тогава все още - Фестивална, после стана Людмила Живкова, а в днешно време - Александър Малинов) по Антон Попов (сега Балан), покрай РУМа и до обръщалото. Тогава пуснаха и бързия 306. Това беше най-редовната линия на градския транспорт. Имаше години, когато интервалът по разписание беше 2-3 минути. Изпускаш единия автобус и докато се обърнеш идва следващия.

После за Младост 3 - първоначално бяха пуснали временна линия 105 (която по-късно се превърна в "бавната" версия на 305). Първоначално имаше временни маршрути измежду блоковете с малки номера, започващи с 300. Въпреки че буквално на 200-300 метра имаше обслужване с редовните 106 и 306, бяха пуснали тази временна линия специално за новодомците в тези блокове. Това беше 1978-1979. Един от временните маршрути на 105 въртеше по улиците в района на 25 поликлиника. Тогава пуснаха бързия 305, който ползваше паркинга зад поликлиниката като обръщало. В обратна посока и двата автобуса бяха само до военната академия. 1981 удължиха и двете линии да обикалят блоковете с големи номера, които започват с 300 и да стигат до обръщалото, което беше на един паркинг в близост до СБА. 105 го закриха през 1986, а 305 чак 1990 го удължиха до централна гара.

За Младост 4 пуснаха нова временна линия 400 - от ХМС до Младост 4. В квартала имаше няколко различни маршрута, които се меняха през месец-два според напредъка на готовите блокове. Това беше 1981. През 1982 я закриха и удължиха 76 до там за постоянно.

Най-интересното е, че имаше планове за временна линия (а може би и за постоянна след това), която да обслужва Младост 1А. Беше обявено някъде из квартала, че ще я пускат, когато станаха първите блокове, но така и не се случи. Не знам защо. Дори имаше изградено обръщало.

За Дружба 1 също имаше такава практика. Първоначално линия 104 имаше няколко различни временни маршрута из квартала, според напредъка на строителството. Това е 1971-1972. След това кварталът е почти завършен и построяват обръщало на ъгъла на Илия Бешков и днешния Кап. Димитър Списаревски (не се сещам  как се казваше тогава). Удължиха 104 до там и а малко по-късно пуснаха бързия вариант - 304. Някъде 1976 промениха 304 да минава по Ленин (днес Цариградско шосе), а 104 си остана през Слатина. В началото на 80 години, когато целият жилищен комплекс беше завършен, удължиха двете линии до обръщало, което се намираше в близост до института по строителни материали. А директно върху старото обръщало построиха бензиностанция Петрол.

За сегашните квартали Свобода, Надежда и Връбница (тогава Момкова махала) също имаше такава практика. Първоначално 85 и 86 са имали различни временни маршрути из строящите се комплекси. Първо 86 получава редовния си маршрут до обръщалото, което е до северния парк. Тогава този завършен комплекс се прекръства на Свобода. 85 продължава да има временни маршрути с напредъка на другите части на комплекса. Дори пускат бързия 285 преди да бъде готово днешното обръщало във Връбница. Това се случва през 70-те години. Тогава и трите линии (85, 86 и 285) минават по Алексей Толстой (който има добра обща култура, ще знае, че е различна личност от Лев Толстой) - днешен булевард Рожен. Чак 1982 е готово обръщалото и тогава 85 и 285 получават постоянния си статут до Връбница.

Същото нещо се случва и с Люлин. В средата на 70-те години първоначално 108 и 109 имат различни маршрути из новостроящия се комплекс. А по-късно и 110 и 111 също се присъединяват към линиите, които имат различни временни маршрути из квартала. Интересното на Люлин е, че всъщност блоковете на повечето части на комплекса се въвеждат в експлоатация като вече покрай тях има градски транспорт. Това е така, заради специфичната посока на строителство отвън навътре в посока център. Затова и следващите открити линии директно получават постоянния си статут - 112, 309, 310, тролеите.

Знам, че и в Обеля е имало подобно нещо в края на 80-те години. Линия, която е тръгвала от автостанцията за селските автобуси, и която е въртяла из кварталните улички и временният маршрут се е променял с напредването на строителството.

Исторически последното място, където е имало такава практика е ж.к. Левски. Там също е имало няколко временни маршрути на 75, 78 и 120 преди да се стигне до постоянна организация на линиите. А чак в новия век кварталът се сдобива и с тролей.

За ж.к. Овча Купел няма такава практика, тъй като и там посоката на строителство е отвън навътре в посока център. Първите готови блокове са тези, които са близо до околовръстния път. Затова 1988 удължават 102 до сегашното обръщало (който преди това е от Зоопарка само до ХЕИ) и по този начин линията покрива и следващите блокове, които поетапно влизат в експлоатация. Когато вече кварталът се населява с повечко хора, удължават и линия 11 - това е през 1990. Заедно с това откриват и 202, за да помага с транспорта на новия квартал. Първоначално 202 също се движи  в квартала по същия маршрут като 11 и 102 - по улица Обиколна (сега кръстена на президент на чужда и далечна държава) до сегашното обръщало в Овча купел 2. 1997 го променят и от улицата с името на чужд президент завива по Монтевидео (преди се казваше Пионерски път) до кв. Бузема - сега там има метростанция.

Всъщност - имам малка грешка. Първите готови блокове на комплекс Овча купел бяха около сегашния пазар. И през 1987 удължиха линия 95 с няколко спирки. Допреди това 95 дълги години обслужваше стария квартал Овча купел и въртеше на Бузема (заедно с 73). И за да не оставят новодомците без транспорт удължиха 95 до района на днешния пазар като въртеше по уличките на квартала. Когато вече са готови блоковете в близост до околовръстния път и удължават 102 до тях (в края на 1988) - закриват 95. защото 102 вече покрива и района на днешния пазар. Линия 73 я удължиха от Бузема до Овча купел 2 през 1991.

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Да за 105 и за 400 съкварталци доста са ми разказвали. 105 е бил през 30-40 минути с къси Чавдари,въртял е на мястото на 25- та поликлиника и общината и рано сутринта е било невъзможно човек да се качи и натъпче. Трябвало е да се ходи по кална пътека чак до Малинов за 106/306. Имало е много кучета от строежите отначало дори е нямало осветление и са се организирали на групи да се прибират.

По 400 пък се движили последните "стари автобуси" вероятно става въпрос за шкода РТО или Чавдар М80 М 65.

Няколко години след това ударно оправили инфраструктурата и квартала много бързо се облагородил.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
По 400 пък се движили последните "стари автобуси" вероятно става въпрос за шкода РТО или Чавдар М80 М 65.
По времето на 400 вече ги нямаше в експлоатация споменатите от теб модели.
За последно съм виждал Шкода РТО по бавната А13 през 1980, чавдарки М80 - през 1978 по кремиковските линии, Икарус 180 - през 1978 по А1.

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
105 е бил през 30-40 минути с къси Чавдари,въртял е на мястото на 25- та поликлиника и общината
За интервал не мога да си спомня. Но мога да ти разкажа по-детайлно различните временни маршрути на 105.

Откриха линия 105 някъде в края на 1978 - началото на 1979. Функцията на тази линия беше да обслужвана първите готови блокове на строящия се комплекс Младост 3. Тръгваше от военната академия.

Първите готови блокове бяха 305, 307, 308, 309, 317, 318, 321. Автобусите по 105 влизаха в квартала оттук - https://maps.app.goo.gl/dtF2QT3nNkBtyNUt8 По принцип това кръстовище изглеждаше по съвсем друг начин до преди 15-20 години - имаше отделни ленти за влизане и излизане от квартала, които бяха разположени косо спрямо оста на булеварда, и бяха разделени от остров с цветя (там имаше и едно голямо празно пространство, което през 90-те години приютяваше различни пътуващи циркове и забавляваше хората на Младост. Но уви - някой се е сетил, че дядо му "е имал" царевичак там и вече на мястото има огромни грозни сгради). Но това беше изградено някъде през 80-те години. Във времето, когато 105 минаваше оттам - беше просто една уличка, която влизаше косо към новостроящия се комплекс. Автобусите по 105 минаваха двупосочно оттам като за целта беше направена дупка през разделителната ивица на булеварда. Причината беше още незавършения булевард Климент Темирязев (включва част от днешния Атанас Москов и целия днешен Свето Преображение). Вътре в квартала не си спомням точно как беше схемата на маршрута - по кои точно улички се движеха автобусите по 105. Няма да спекулирам, за да не те подведа. Но със сигурност имаше спирка срещу блок 321. На мястото на тази спирка днес има магазин Фантастико.

Няколко месеца по-късно завършиха първата част от булевард Климент Темирязев (която днес представлява първата част от Атанас Москов, която е във форма на дъга) и пуснаха еднопосочно 105 да минава оттам. Идва по Фестивална (после - Людмила Живкова, а в днешно време - Александър Малинов), завива по Темирязев, после влизаше между блоковете. Но това влизане не ставаше по днешната улица Бъднина, ами по-преди това. Тогава беше готов само блок 320. Г- образният блок 314/319 не беше дори започнат още. Автобусите минаваха по трасе с временна настилка, което беше на мястото на блок 319. После автобусите минаваха по уличките на квартала и излизаха от тук - https://maps.app.goo.gl/dtF2QT3nNkBtyNUt8.

Месец-два след това днешната улица Бъднина (не си спомням тогавашното име) беше готова и преместиха 105 да влиза в квартала през нея.

След месец-два: Следващите блокове, което станаха готови бяха 327, 328, 329. както и няколко в края на квартала - 354, 355, 358, 359. Тогава промениха маршрута на 105 така: Фестивална (после - Людмила Живкова, а в днешно време - Александър Малинов), завива по Темирязев, и двупосочно по Темирязев (Свето Преображение) до карето с блокове 354, 355, 358, 359. И там въртеше по уличките между блоковете. За кратко навръщане минаваше през днешната улица Бъднина (не си спомням тогавашното име) между блоковете 317, 318 и надолу към булеварда, на който излиза от тук - https://maps.app.goo.gl/dtF2QT3nNkBtyNUt8. То това беше съвсем за кратко. След предложение от жителите на 305, 307, 308, 309, 317, 318, 321, линията е променена да минава двупосочно по главния булевард, за да може хората да чакат всички линии към центъра (105, 106, 306) на една и съща спирка.

Предполагам, че разказите на твоите съкварталци са точно от този кратък период - когато 105 е удължен до карето блокове 354, 355, 358, 359 и автобусите не смогваха да извозят хората от тази част. Поради тази причина разкриха бързия вариант 305.

305 също тръгваше от военната академия, после спира на Орлов мост, окръжна болница и после по спирките в Младост. Неговият маршрут беше: Фестивална (после - Людмила Живкова, а в днешно време - Александър Малинов), завива по Темирязев, и двупосочно по Темирязев (Свето Преображение) до паркинга на 25-та поликлиника. Тогава тепърва започваше строежа на поликлиниката, но паркингът го бяха завършили, за да се ползва като обръщало на новата бърза линия. Неслучайно има вход и изход. 305 си имаше обръщало, докато 105 продължаваше да обръща посоката по уличките между блоковете в същата част на квартала. 105 никога не е ползвал същата крайна спирка на 305 (паркингът до строящата се поликлиника).

Спомням си, че 305 го пуснаха преди началото на учебната година, за да може да върши работа на учениците. Мисля, че беше 1980 година. значи септември 1980 година.

Няколко месеца по-късно бяха готови блоковете в карето 349, 350, 351, 352 и т.н. тогава удължиха 105 да върти по уличките между тези блокове.

Още месец-два по-късно започнаха да стават готови блоковете покрай днешната улица Акад. Румен Цанев (не спомням тогавашното име) - 332, 333, 334, 335 и т.н. Тогава промениха 105 по следния начин (използвам само днешните имена на улиците): двупосочно по Малинов, двупосочно по Атанас Москов, еднопосочно по Свето Преображение до карето с блокове 354, 355, 358, 359, после по уличките между блоковете - до карето с блокове 49, 350, 351, 352, после по Акад. Румен Цанев, после по Бъднина и обратно по Атанас Москов по маршрута към центъра.

Линия 305 си стоеше непроменена до новостроящата се поликлиника.

Тази ситуация беше още няколко месеца и тогава въведоха постоянна организация на двете линии (105 и 305) като им уеднаквиха маршрутите по следния начин (използвам само днешните имена на улиците): Малинов, Атанас Москов, Свето Преображение, Филип Аврамов, Акад. Румен Цанев, Жечо Гюмюшев. И имаха обръщало тук - https://maps.app.goo.gl/cjyLqur1A1bCTpAs5. Това се случи някъде средата на 1981 година.

Двете линии имаха еднакви маршрути, но 305 беше бърза и спираше само на определени спирки. Това беше до закриването на 105. Мисля, че беше 1986 година. Тогава 305 вече започна да спира и на още спирки. А 1990 удължиха 305 от военна академия до централна гара. А 1999 го удължиха от Младост 3 до СО МАТ. Уж тогава го бяха обещали на жителите на експерименталния комплекс до Горубляне, ама нещо им засъхна работата и си останаха само с нередовната линия 4.

Трябвало е да се ходи по кална пътека чак до Малинов за 106/306. Имало е много кучета от строежите отначало дори е нямало осветление и са се организирали на групи да се прибират.
Имай предвид следния исторически факт: когато един блок станеше готов, веднага започва неговото заселване. Това се правеше, за да не чакат твърде много хората за жилища. Понякога се случваше така, че даден блок е готов, но инфраструктурата пред него не е готова. И буквално отпред има черен път или такъв с някаква временна настилка. Или пък друг вариант - пътното платно на дадена улица е готово, но няма тротоари, улично осветление и т.н.

Обикновено за няколко месеца след заселването на даден блок основната инфраструктура (улици, тротоари, паркинги, улично осветление) наваксваше. А до година-две и всичко останало: градинки, детски площадки с пързалки и катерушки, озеленяване, цветя, красота и т.н.
 
По 400 пък се движили последните "стари автобуси" вероятно става въпрос за шкода РТО или Чавдар М80 М 65.
Така е. Мисля, че имаше някоя друга Шкода RTO. Но повечето автобуси по линия 400 бяха Чавдар М80 и/или М81. Всъщност не съм сигурен дали е било единия, другия или и двата модела. Аз не ги различавах много. Със сигурност беше Чавдар М8-нещо си.

По времето на 400 вече ги нямаше в експлоатация споменатите от теб модели.
Така е.

Но предполагам, че са използвали последните "живи" представителите на въпросните модели, за да избутат на "последно издихание" временната линия 400. След това и аз не съм ги виждал никъде в София.


Мисля, че имаше няколко преномерирания на блокове в Младост. В горните описания съм използвам днешните номера на блоковете, за по-лесно ориентиране.

Любопитен факт - блоковете в Младост 3 започваха от 303, защото имаше проект за още два блока (301 и 302), които е трябвало да бъдат на мястото на което по-късно идваха пътуващите циркове. Те е трябвало да бъдат високи и красиви ЕПК блокове с оригинален дизайн (за което е имало архитектурен конкурс), за да обозначават началото на комплекс Младост 3, когато пътуваш по булеварда. И на тях е трябвало да има светещи пропагандни надписи. Щеше да е много хубаво това кръстовище да бъде украсено от два красиви ЕПК блока. Причината да не се построят е почвата отдолу. Не е била подходяща за такива високи блокове. Имало е някаква подпочвена вода, извор или нещо подобно. Не съм строителен инженер, за да мога да го обясня с точните термини.

Номерата 304 и 306 липсват, защото е имало планове за тези блокове, които после са отмени.

304 е трябвало да бъде тук - https://maps.app.goo.gl/4u82hZjNkAvudC4M8 между 303 и 305. Той е трябвало да бъде същия модел ЕПК като 303 и 305 и да има същата завъртяна ориентация. Отказали са се да го строят, защото са установили, че не е редно такъв висок блок да бъде толкова близо до вече построения панелен блок 309 и да го засенчва (да, тогава градоустройството е било на по-високо ниво от днес и такива неща са имали значение, когато са давали разрешения за строеж на нови сгради).

306 е трябвало да бъде от другата страна на улица Бъднина - точно до училището. Първоначално плановете за двете училища са били малко по-различни. Но след това са ги променили - увеличили са територията на 81 училище (защото то е по-специално училище) и са избутали 144 училище по към булеварда. Пак е имало място за блок 306, но са преценили, че не е било редно да засенчва училището.

В днешно време номерата 301, 302, 304 и 306 ги взеха новите лъскави грозотии до магазин Кауфланд.

Друг любопитен факт - голяма част от блоковете в карето 303 - 321 (първите готови блокове в Младост 3) са били предназначени за инженери и друг по-висш личен състав на Кремиквоци и ДСО Редки метали.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Не се притеснявай! Тав, където е трябвало да бъде блок 301, сега се възвисява по-висока сграда - 20 етажа. Тя сигурно ще е най-високата във всички Младости, доколкото няма изглед да се изпълни Големият каньон.
Не мисля,  че има проблеми с подпочвени води, но канализацията е заложена твърде плитко. Етаж -1 на нашия бизнес център - Метро сити се отводнява с помпи. Аромат от канализацията доскоро се усещаше и в стълбището към МС Ал. Малинов.

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 385
    • View Profile
Доста свободни съчинения на тема 105/305.
Есента на 1979 105 вече си въртеше на паркинга до поликлиниката. Ползвах го ежедневно и имам достатъчно добри лични спомени. После пуснаха и 305, нямам спомени да е въртял там, въпреки че го има на картите. След като се появи 305, заедно със 105 вече минаваха по Свето Преображение, Филип Аврамов, и обръщаха на обръщало покрай канала, преди сегашния разклон за Горубляне.

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Доста свободни съчинения на тема 105/305.
Бих предположил, че това е поредния опит за дискредитиране на човек с различни политически възгледи. Аз открито защитавам идеята да не се изкривява истината за един отминал политически режим. А пък съм виждал твои мнения, които са срещу този режим, като например:
Времето и отмина заедно с 15-годишните опашки за москвичи.
(което пък е откровена неистина, но не е тук мястото да го обсъждаме)

Обикновено, когато някой твърди, че дадена информация е грешна, той трябва да представи неговия вариант за правилната информация. Аз подробно съм представил развитието на временната линия 105 по месеци. Ако смяташ, че греша някъде - трябва да посочиш в коя част и кое точно е грешното.

Есента на 1979 105 вече си въртеше на паркинга до поликлиниката. Ползвах го ежедневно и имам достатъчно добри лични спомени. После пуснаха и 305, нямам спомени да е въртял там, въпреки че го има на картите. След като се появи 305, заедно със 105 вече минаваха по Свето Преображение, Филип Аврамов, и обръщаха на обръщало покрай канала, преди сегашния разклон за Горубляне.
Аз съм отраснал в Младост. Съпругата ми е отраснала в Дружба. Един от най-добрите ми приятели и до днес живее в блок 321 - Младост 3. Неговото семейство е едно от първите настанени в комплекса. Баща му беше електроинженер в ДСО Редки метали.

Есента на 1979, за която ти говориш - все още заселваха масово карето с блокове 303-321 (както написах и преди - навсякъде, където цитирам номера на блокове, използвам днешната номерация за по-лесно ориентиране). Точно в края на 1979 започнаха да стават готови първите блокове в карето 327-329. Но това не беше причина за маршрутна промяна на 105, защото автобусите преминаваха сравнително наблизо.

Пролетта на 1980 започнаха да заселват блоковете в карето - 354-359. Тогава удължиха 105 до там. Линията нямаше обръщало. Въртеше по уличките между въпросните блокове. И тъй като заселваха все повече блокове в този район, а автобусите по 105 не смогваха - тогава се е взело решение да се открие бързата линия 305.

305 беше открит по повод началото на учебната година през 1980. Това със сигурност може да се намери като информация в пресата от онова време (чийто архив може да се открие в библиотеките), защото беше обявено така доста тържествено, че линията се открива, за да бъдат улеснени учениците. Това означава, че откриването се е случило през някой ден от септември 1980 година. Тогава улицата, на която се намира обръщалото от постоянната организация (в днешно време - Жечо Гюмюшев) все още не е готова.

При откриването си 305 върти на паркинга до тогава строящата се поликлиника. Може да си представите колко място имаше на този паркинг, при условие, че до него имаше строителен обект. Затова бяха оставили 105 да върти между блоковете.

Това, което може би ти визираш, е че за известно време началната спирка на 305 беше обща със спирка на 105 в посока център. Но 305 си имаше импровизирано обръщало, докато 105 въртеше из квартала с една допълнителна спирка. А пък малко след това имаше още временни промени, за да обслужва следващите карета с блокове, които влизаха в употреба. Докато 305 си остана до импровизираното обръщало до строящата се поликлиника чак до момента, когато получи постоянния си статут (което се случва пролетта-лятото на 1981).

Аз мога да разкажа още интересни неща от транспортната история на Младост.

Лятото на 1981 откриха временната линия 400. Тогава основният булевард на Младост - Людмила Живкова (днес Александър Малинов) достигаше до школата на МВР (с влизане през КПП-то, което днес се ползва за 7-мо районно и дирекцията на полицията). Знаеше се, че всъщност трябва да се изгради нова част на булеварда, която да заобикаля Корекома от изток и да прави връзка с околовръстното чрез голям пътен възел. Изграждането на това съоръжение беше оставено за по-нататък във времето.

Първите готови блокове на комплекса Младост 4 бяха в карето 426-435. И задачата беше да се направи пътна връзка на това каре с основния булевард. Тогава направиха една временна връзка (която остана в употреба над 30 години - очевидно е вярно, че временното остава за постоянно). Първоначалният вид на тази връзка беше малко по-различен от това, в което я промениха по-късно. Първоначално тази връзка беше от основния булевард до улицата, която днес се казва Божан Ангелов. Тогава големият пътен възел с околовръстното не беше дори и започнат. И въпросната временна връзка влизаше директно към улица Божан Ангелов. Към края на 80-те години изкривиха малко края на тази временна връзка и тя вече се вливаше в готовата широка част на булеварда преди строящия се пътен възел с околовръстното. След това - така и си остана още над 25 години.

Признавам си, че ми се губи дали въпросната пътна връзка е била готова, когато откриват линия 400 или първоначално автобусите са достигали по друг начин до първите готови блокове на Младост 4 . После автобусите по 400 минаваха по тази временна връзка и въртяха по уличките на карето блокове 426-435. Малко по-късно започнаха да заселват блоковете в карето 461-469. Тогава удължиха линия 400 до там като пак въртеше между блоковете (обръщалото още не беше построено).

С напредването на готовността на тази част от уличната мрежа, както и когато самото обръщало беше готово - закриха 400. И същия ден удължиха 76 и разкриха 114.

(за по-лесно за ориентиране от тук надолу ще използвам само днешните имена на улиците)

76 минаваше по въпросната временна връзка, която го изкарваше директно на Божан Ангелов и после по Филип Аврамов и Александър Танев стигаше до обръщалото.

114 имаше много интересен маршрут - от 4-ти километър през Дървеница и после по Ляпчев, после по Свети Киприян обикаля целия Младост 2, после по Балан - Москов - Свето Преображение - Фипип Аврамов и по Александър Танев до обръщалото.

2-3 години след откриването на 114 удължиха линията до Гео Милев. Това беше направено по предложение на жители на Младост, които са искали да имат връзка с трамваите. Тогава линията стана още по-употребявана.

Някъде към края на 80-те премахнаха обиколката из Младост 2. 114 Минаваше директно по Александър Малинов. Не знам защо - при условие, че хората от Младост 2 си го харесваха, спирката на Свети Киприян до тогавашния канал беше много използвана.

1993 закриха линия 114.

1985 откриха бърз вариант на 76. Но за разлика от другите бързи линии - тази не покриваше същия маршрут като бавния си побратим. Тръгваше от НДК и от Малинов караше напряко по Филип Аврамов и Александър Танев до обръщалото в Младост 4. Още в началото на 90-те я закриха.

1985 или 1986 закриха бавните 105 и 106. Не знам защо. Но пък тогава бързите 305 и 306 станаха едни от най-редовните линии в София. Интервал във върховите часове - 3 минути. Двете линии редуваха кои спирки пропускат по Цариградско шосе.

1986 закриха бавната линия 13. Но пък вече кварталът си имаше бързите 213 и 313. И двете минаваха по Евлоги Георгиев. Разликата беше в спирките, които пропускаха. Трябваше човек да внимава на коя линия се казва, имайки предвид на коя спирка иска да слезе. В края на 80-те имаше някакъв ремонт около театър София. Тогава прекараха 213 през ректората - паметника Левски до Сточна гара, а 313 по Ситняково и през Подуяне. После ги възстановиха по постоянните им маршрути през Евлоги Георгиев, но това остана за кратко. Много хора бяха харесали 313 през Подуяне и след обществени предложения промениха постоянния маршрут на 313 да минава през Подуяне. Може би причината за харесването на този маршрут беше, че при временните промени 313 имаше спирки на Румънското посолство и на Подуяне, а пък докато минаваше през паметника Левски 213 нямаше спирки между Орлов мост и Сточна гара.

След закриването на 276 (самото начало но 90-те години) - удължиха 213 до Младост 4. Беше като сегашния маршрут, но минаваше директно по Александър Танев до обръщалото. 313 си остана да обслужва Младост до откриването на метрото, когато беше несправедливо закрит.

Някъде 1985-1986 се появи тролей 5 в Младост. Първо беше до Сточна гара. после можеше чак до Люлин да отидеш (и при това минаваше през НДК). Но това не остана дълго. Към края на 80-те си получи класическия маршрут до Банишора.

1985-1986 започнаха строителството на големия пътен възел с околовръстното. 1987-1988 беше готов широкия участък от булеварда пред школата на МВР. Тогава обърнаха временната пътна връзка да се свързва с този широк участък, вместо директно да отива към улица Божан Ангелов. Това промени малко маршрута на 76. Стана малко по-завъртян по подобие на днешния, но от широката част на булеварда влизаше към Младост 4 по временна връзка, която беше срещу улица Нов ден. После наляво по Атанас Москов, надясно по Божан Ангелов и нататък по маршрута. Връзката с улица Самара стана готова поне чак през 90-те години.

1988 вече имаше връзка с околовръстното през части от полу-готовия пътен възел. Тогава удължиха 111 от Люлин до Младост. Преди това беше от Люлин до Овча Купел. Малко хора знаят, че първоначално линия 111 беше още по-дълга. След пазара продължаваше по Йерусалим и през локалното до Окръжна болница. 1990 година го съкратиха до пазара, където въртеше чак до началото на новия век, когато алчни реститути завзеха обръщалото на пазара.

Линия 413 се появи чак през 1993 година. Първоначално беше много неудобна за хората от Младост. Обслужваше квартала само на хартия, защото това се водеше крайната точка. От булевард Ляпчев завиваше директно към посолствата и беше само до обръщалото. На практика можеха да го ползват хора от едно каре блокове в югозападната част на комплекс Младост 1.

1996 я промениха по много странен начин. Уж за удобство но хората, ама нещо не се получи. От Ляпчев завиваше наляво към посолствата и продължаваше по Сахаров. Но влизаше в обръщателното колело до блок 72, където шофьорите имаха почивка. И след това продължаваше по Сахаров, през пазара, надясно по Малинов, веднага надясно по Ляпчев и обратно по маршрута. Имаше еднопосочно обикаляне на Младост 1. Но хората имаха големи проблеми да ползват 413 в посока от гарата към пазара (или блок 66, например), защото шофьорите ги гонеха, за да почиват. Няколко пъти съм ставал свидетел на хора с огромни багажи, които се молят на шофьора да останат в автобуса, за да могат да стигнат до своята дестинация, без да се налага да сменят с друг автобус с големите багажи.

1-2 години след това направиха линията както трябва. Вече беше двупосочна по Ляпчев, за малко по Малинов, по Сахаров, през пазара до обръщалото до блок 72. Така се задържа до 2008, когато я удължиха до кино Арена. Имаше някакъв период през който 413 минаваше по Цариградско шосе и Г.М.Димитров, но ми се губи точно кога беше.

А пък преди десетина години я прекараха през Студентски град. До тогава нямаше директна линия от Студентския град до централна гара, въпреки че това беше много търсен маршрут. Причината беше - лобито на маршрутките, които правеха тлъста печалба от студентите.

1995 откриха линия 4 от Младост до Голубляне. В Младост първоначално имаше кръгов маршрут. От общината по Свето Преображение - Москов - Малинов (през мястото, на което трябваше да са блокове 301 и 302, където беше крайно-началната спирка) - Аврамов и при общината наляво по Свето Преображение към Горубляне. В Горубляне първоначално въртеше на един голям площад пред стадиона на квартала. После удължиха линията до едно малко площадче до детската градина.

А в Младост я удължиха до пазара (до обръщалото на 111) през 1997 година. В модерни времена линията претърпя много промени, ама предполагам, че вече си ги знаете. Ако на някой му е интересно - ще разкажа по-подробно.

Линия 88 обслужва Младост от 1975 година. Любопитното е, че в първите години линията минаваше през територията на МЕИ-то, вместо по Г.М.Димитров. Това беше линията, която хората от Младост ползваха, ако искаха да ходят на Витоша с автобус до Щастливеца. (линия 66 я съкратиха до хотел Морени в началото на 80-те години)


Любопитни факти:
Когато откриха линия 4, удължиха линия 305 с една спирка. Първоначално обръщалото беше на улица Жечо Гюмюшев между блокове 352 и 353. А после беше преместено пред блок 356. Така се получаваше следното: Последната спирка на 305 съвпадаше със спирка на линия 4 в посока пазара Младост. А началната спирка на 305 съвпадаше със спирка на линия 4 в посока Горубляне. Не мога да се сетя дали имаха отделни спиркознаци (по подобие на Семинарията за 94/102 и 67) или общи спиркознаци.

Дълги години автобусите за Младост не влизаха по Александър Малинов както го правят сега - по директна връзка от Цариградско шосе, която е изградена върху надлез. Тази връзка я направиха някъде в началото на века. Преди това автобусите завиваха от Цариградско надясно тук - https://maps.app.goo.gl/cvxZ6s8NtcNAR8aT8 . После веднага наляво на светофара. И после локалното се вливаше в булевард Малинов. Слуховете в квартала бяха, че новата връзка е изградена, за да може с обществени пари да се удовлетворят интересите на тези, които са реституирали земята, на която после се появи големия хотел.

Булевард Андрей Сахаров пресича сам себе си под 90 градуса. Това е така, защото не винаги е било така. Преди много години булевардът беше едно цяло. След кръстовището с Йерусалим правеше една дъга в посока посолствата (ако отворите сателитна снимка, може да видите дъгата пред посолствата и да си я представите как продължава пред блок 73). Тогава всичко около тази дъга беше поляна. Нямаше нито една от днешните грозни сгради, които на всичкото отгоре принудиха проектантите да направят фльонгата на тролей 5.

В началото на века завършиха моста на Въртопо и пуснаха автомобилно движение оттам (тогава още не се знаеше, че метрото ще минава по същия мост). Тогава изградиха нормално четириклонно кръстовище. едното направление беше: пазар - моста над Въртопо. а другото: пощата - посолствата. Така булевард Сахаров получи кръстовище сам със себе си. Тогава обаче тролеите си завиваха нормално на това кръстовище. Когато започнаха да строят метрото - разбиха това кръстовище. Вече левите завой не бяха възможни. А по средата на булеварда се появи тубата на метрото. и на тролея му се налага да прави осморки между новите сгради.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
1. 1985 или 1986 закриха бавните 105 и 106. Не знам защо.

2. Но пък тогава бързите 305 и 306 станаха едни от най-редовните линии в София. Интервал във върховите часове - 3 минути. Двете линии редуваха кои спирки пропускат по Цариградско шосе.

3. 1986 закриха бавната линия 13.

4. В края на 80-те имаше някакъв ремонт около театър София. Тогава прекараха 213 през ректората - паметника Левски до Сточна гара, а 313 по Ситняково и през Подуяне. После ги възстановиха по постоянните им маршрути през Евлоги Георгиев, но това остана за кратко. Много хора бяха харесали 313 през Подуяне и след обществени предложения промениха постоянния маршрут на 313 да минава през Подуяне. Може би причината за харесването на този маршрут беше, че при временните промени 313 имаше спирки на Румънското посолство и на Подуяне, а пък докато минаваше през паметника Левски 213 нямаше спирки между Орлов мост и Сточна гара.

5. Когато откриха линия 4, удължиха линия 305 с една спирка. Първоначално обръщалото беше на улица Жечо Гюмюшев между блокове 352 и 353. А после беше преместено пред блок 356. Така се получаваше следното: Последната спирка на 305 съвпадаше със спирка на линия 4 в посока пазара Младост. А началната спирка на 305 съвпадаше със спирка на линия 4 в посока Горубляне. Не мога да се сетя дали имаха отделни спиркознаци (по подобие на Семинарията за 94/102 и 67) или общи спиркознаци.

6. Булевард Андрей Сахаров пресича сам себе си под 90 градуса. Това е така, защото не винаги е било така. Преди много години булевардът беше едно цяло. След кръстовището с Йерусалим правеше една дъга в посока посолствата (ако отворите сателитна снимка, може да видите дъгата пред посолствата и да си я представите как продължава пред блок 73). Тогава всичко около тази дъга беше поляна. Нямаше нито една от днешните грозни сгради, които на всичкото отгоре принудиха проектантите да направят фльонгата на тролей 5.

В началото на века завършиха моста на Въртопо и пуснаха автомобилно движение оттам (тогава още не се знаеше, че метрото ще минава по същия мост). Тогава изградиха нормално четириклонно кръстовище. едното направление беше: пазар - моста над Въртопо. а другото: пощата - посолствата. Така булевард Сахаров получи кръстовище сам със себе си. Тогава обаче тролеите си завиваха нормално на това кръстовище. Когато започнаха да строят метрото - разбиха това кръстовище. Вече левите завой не бяха възможни. А по средата на булеварда се появи тубата на метрото. и на тролея му се налага да прави осморки между новите сгради.
1. и 3. Бавните линии ги закриха с пускането на ТБ5

2. 305 и 306 дълги години спираха на едни и същи спирки - Орлов мост, Окръжна болница и нататък. Долу по колелото свалиха 306 в по-нови времена.

4. Това беше при изграждането на нормалнорелсовото трасе от Подуене до Паметника Левски.

5. Поначало идеята е 305 да бъде удължен още малко от Пейфил през Експериментален. Но мостчето трябва да се реконструира, тъй като не може да поеме съчленени автобуси. Затова все се чудят какво да прекарат през Експериментален.

6. Това е нагледен пример защо трябва да има ОУП и планиране. Реституцията "случайно" мина без приет ОУП, така че това, че там ще минава метро, е знаела (евентуално) само баба Ванга. Тубата се гмурва под земята след изхода на парчето от Сахаров в посока юг-север, затова няма как там да има ляв завой. Би трябвало да има пробив по продължение на Йерусалим точно до асансьора към метростанцията. Как ще стане това и колко още ще страдат жителите на бл.73, нямам представа.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
То ОУП не попречи на метрото да си боцне асансьора в бъдещото кръстовище, та за сгради ли ще помогне...
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline Niko.G

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 594
    • View Profile
114 ми звучи като малко по-смислен, но скъсен вариант на 413. Може би именно от 114 идва и идеята на 413. Имам и още три питания: 413 не е ли бил само в пиковите часове в началото на века, без събота и неделя, имало ли е период, когато върви по Кл.Охридски, примерно при закриването на ТМ 2 до Дървеница и кои години е минавал по Цариградско(върти ми се в главата 2000-2001г.)?
SUMC - Desordem e Regresso.


Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Повечето факти, които пише, Петър/Марин, са добре известни. Дискутирали сме ги тук многократно. Призовавам да не пише такива дълги фермани, няма кой да ги чете. 20 реда на пост са напълно достатъчни.

Относно 413, първоначално той се движеше само в работни дни и вечер докъм 20ч. От 1997 до 2001г. мисля, че беше по Г.М. Димитров и хотел Плиска. При спирането на тм 2 през 2004г. го направиха да работи и през уикендите и до по-късно.

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
2. 305 и 306 дълги години спираха на едни и същи спирки - Орлов мост, Окръжна болница и нататък. Долу по колелото свалиха 306 в по-нови времена. Старост-нерадост!
Мисля, че след закриването на бавните им събратя (105 и 106), размениха спирките. Единия започна да спира на Плиска, но вече не спираше на Окръжна болница. Може и да се бъркам с 213 и 313.

5. Поначало идеята е 305 да бъде удължен още малко от Пейфил през Експериментален. Но мостчето трябва да се реконструира, тъй като не може да поеме съчленени автобуси. Затова все се чудят какво да прекарат през Експериментален.
Да, знам я тази история. Дори познавам човек от експерименталните блокове, който ми е разказвал колко пъти са им давали празни обещания от общината.

Но това, което разказах е друго - не е свързано с удължаването на 305 до сегашната му крайна спирка. Първоначално крайна спирка за 305 (а по-назад във времето и за 105) беше на ул. Жечо Гюмюшев някъде при блокове 352/353. Така си беше от началото (1981 година). През 1995 откриват линия 4, на която се разкрива спирка ул. Жечо Гюмюшев пред блок 356. Едновременно с това преместват обръщалото на 305 при тази спирка. И до днес тази спирка носи името ж.к. Младост 3. Там беше обръщалото на 305 от 1995 до 1999 година. Вече през 1999 година удължават линия 305 до колелото, което е в близост до СО МАТ.

Използвам настоящите номера на блоковете, за по-лесно ориентиране.

114 ми звучи като малко по-смислен, но скъсен вариант на 413. Може би именно от 114 идва и идеята на 413.
Да, вярно. може да се каже че днешната версия на 413 през Младост е много близка до някогашната линия 114 през Младост. Ако в днешно време 413 минаваше покрай общината - щеше да е още по-полезна линия. Можеше по Свето Преображение, после по Филип Аврамов, после по Александър Паскалев (тъкмо тази улица никога не е имала редовна линия) и после по маршрута.

413 не е ли бил само в пиковите часове в началото на века, без събота и неделя
Не знам. Нека някой друг да помага. Аз не съм чувал такова нещо.

имало ли е период, когато върви по Кл.Охридски, примерно при закриването на ТМ 2 до Дървеница
По принцип класическият маршрут на 413 (през по-голямата част от съществуване на линията) е бил през Подуяне, по Ситняково, нагоре по Яворов, телевизионна кула, Драган Цанков, Климент Охридски и по Ляпчев към Младост.

Така беше, когато го откриха през 1993. В края на 90-те имаше 2-3 години, през които от Ситняково се качваше на Цариградско шосе, през Плиска, после през кръговото на 4ти километър, после през Г.М.Димитров, после Климент Охридски и по Ляпчев към Младост. Ама в началото на новия век си го върнаха по традиционния маршрут през телевизионната кула.

2013 го прекараха през Студентски град.

Значи линията е вървяла по Климент Охридски (пред МЕИ) от 1993 до 1997/1998 и после от 2000 до 2013. Няма общо със закриването на трамвая. Той беше закрит в началото на 2004 година.

кои години е минавал по Цариградско(върти ми се в главата 2000-2001г.)?
Не мога да гарантирам за началната година, но е било 1997/1998. И през 2000 (лятото) го върнаха обратно през телевизионната кула.

Относно 413, първоначално той се движеше само в работни дни и вечер докъм 20ч. От 1997 до 2001г. мисля, че беше по Г.М. Димитров и хотел Плиска. При спирането на тм 2 през 2004г. го направиха да работи и през уикендите и до по-късно.
За периода, в който само "докосваше" Младост: от 1993 до 1996 - не знам дали е било така. Тогава не съм се качвал на тази линия.

Неколкократно съм се качвал на 413, когато още минаваше през телевизионната кула и го удължиха през Младост 1. Първоначално минаваше само еднопосочно през пазара и тогава съм ставал свидетел на това как хора с големи багажи (предполагам, че идваха от централна гара) се молеха на шофьора да останат в автобуса, докато трае почивката. Ако шофьорът позволеше - и аз оставах. Един път си спомням, че едни такива имаха лош късмет. Бяха с огромни сакове (бяха гладни години и хората си носеха храна), но се оказа, че автобусът е за гараж. И трябваше всички да слезем. аз им помогнах и после продължихме с 313 към блок 66, за където се бяха запътили.

Имаше кратък период, през който бяха направили 413 двупосочен през пазара Младост 1, но все още беше през телевизионната кула. И тогава съм се возил. Малко след това го промениха през Плиска.

Със сигурност повечето от описаните возения съм ги правил в почивни дни, което означава, че през 1996/1997 не е бил на режим само в работни дни.

Offline AROS

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1316
    • View Profile
1999г при ремонта на Христо Ботев тм 9 е до Дървеница, тм 2 до Журналист, а тм 19 до София Север и в тази връзка 413 се връща през тв.кула, а е открита линия 71 от Орлов мост по ГМ Димитров и навлиза директно в Студентски.