Author Topic: Новата система за таксуване  (Read 164189 times)

Offline bagercho

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2713
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1100 on: 08.01.2021, 16:03:55 »
Нормална работеща система може и да няма от 60 години, но подозирам, че би имало силно търсене на билети за Северна Корея :help: :help:

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5878
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1101 on: 08.01.2021, 16:45:39 »
Щетите от вандализъм могат да се ограничат чрез ефективно взаимодействие с общинската полиция без излишно раздут щат. В голям град със съчленени автобуси, тролейбуси, трамвайни вагони евентуално и състави вагони броят необходими кондуктори е голям и заплатите и осигуровките им натежават сериозно на бюджета - нужни са стотици или дори хиляди служители. За сравнение при варианта с контрольори с ефективно взаимодействие с полицията може да се мине с няколко десетки в повечето големи градове и стотици в най-големите. Примерно в Прага само трамваите са над 800 общо, от които над 350 съчленени съответно само за трамваите ще са нужни над 2400 кондуктори при работа на две смени срещу приблизително 160 контрольори за цялата система. В София глобите са твърде малки и събирането им не е достатъчно ефективно и щатът контрольори е раздут, но ще са нужни над 1000 кондуктори и разходите няма откъде да се избият.  Далеч по-смислено е да се подобри взаимодействието на контрольорите с Общинска полиция, да се събират съставените актове с помощта на член 417 от ГПК и да се намали броят контрольори за сметка на разширяване на правомощията. :rolleyes: Дори големите градове в България минават на контрольори за да намалят разходите за заплати и осигуровки. :rolleyes:
« Last Edit: 20.01.2021, 12:22:47 by V.Peichev »

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1255
  • 9060
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1102 on: 08.01.2021, 17:42:32 »
Вандализъм в софийския ГТ е толкова нисък напоследък, че изобщо е смешно да се обсъжда. Всеки който е бил по чужбина знае идеално за какво става дума. Това предполагам може да се отдаде на камерите, които далеч не са стандартни за повечето от европейските градове, така че тук сме доста добре в това отношение.

Кондукторите и валидаторите няма как да ги наложи частник и е абсурдно, че някой си мисли така, особено за второто. И естествено, че са нерентабилни. Вместо един автомат, който се плаща един път, трябва да плащаш ежемесечно едни 900 лв. заплата, сметките са прости.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13817
    • View Profile
    • Email
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1103 on: 08.01.2021, 17:50:06 »
Силно се съмнявам някой да е забранил на частниците ако искат вместо кондуктор да си монтират автомати за билети в автобусите и някой да им го е наложил като изискване от типа на "ако нямате кондуктори нямате право да обслужвате линиите" Незнайно по каква причина обаче са си преценили да плащат на кондуктори.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1255
  • 9060
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1104 on: 08.01.2021, 17:57:28 »
Билетните автомати са обвързани с изграждането на цялостна система за таксуване - каквато беше идеята когато монтираха и тукашните, но остана само в Електрото. Няма как да отидеш утре да си купиш автомат, да му сложиш кочан билети и да почне да ги плюе. Кондукторите вероятно са по решение на града, без да претендирам че познавам системата на Варна, или където другаде има такова нещо.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5878
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1105 on: 08.01.2021, 18:18:17 »
Дори Варна се отказа от кондукторите макар и с голямо забавяне. :rolleyes:

Offline eco_power

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 182
  • URBAN ECOLOGY
    • View Profile
    • Email
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1106 on: 08.01.2021, 23:38:19 »
Идеален пример за това, което се коментира в предишните постове е Пловдив, където градският транспорт е 100% частен. Традицията там от десетки години е да се използват кондуктори именно с тези доводи (100% таксуване, контрол на пътникопотока, опазване на превозните средства от вандалски прояви, поддържане на по-добра хигиена и т.н.) и нищо от тях всъщност не работи както трябва, основно поради сравнително ниското заплащане и назначаването на пенсионери или на хора, които в голямата си част, на външен вид и поведение наподобяват именно тези, за които уж трябва да се грижат да не се качват:
- повечето ги мързи, та чак ги боли да извършват качествено таксуване и обикновено седят на своя "трон" на първа седалка зад/до шофьора и само се оглеждат дали няма да им покажеш карта, и ако случайно не им покажеш започват мъките - налага се да дойдат до теб, да се плюнчат по кочана, да ти скъсат билета на 2 приличащи на огризки от някакъв боклук половини, да мачкат пари по джобовете и другите процепи на собственоръчните си униформи (казвам го с ирония - почти няма такива) и да ти пръхтят, че си ги накарал да се помръднат. Да не говорим за "аромата" който ги съпровожда (по мои наблюдение почти половината попадат точно в тази група), от което целия автобус мирише на ... абе почва да ти накиселява в устата в един момент. В резултат на това най-редовно има хора, които пътуват гратис - знаят къде да сядат или показват уж някаква карта отдалеч и какви ли не други трикове.
- контрола на пътниците също никакъв го няма;
- вероятно автобусите са няколко идеи по-запазени, но драскано и скъсано можете да видите почти навсякъде;
- уж чистотата е основен техен ангажимент, но освен че в самия автобус се търкалят кофи, парцали, туби с вода и пр. не мога да кажа, че хигиената е на ниво (като изключим може би 1 от фирмите). Виждал съм многократно много по-мръсни автобуси от много други градове без кондуктури.

Искам да кажа на тези, които си мислят, че наличието на кондуктур в превозното средство решава проблема, че не е баш така. Да, сигурно е по-добре жив човек да се грижи за всички тези неща, но въпросът е да го прави качествено и да има еднакъв стандарт - в момента всеки го прави както си иска (или както шофьорът реши, щото и това го има). А иначе съм питал при един от превозвачите под тепетата къде му излиза сметката да назначава кондуктори - отговорът беше "ами като дойдат избори, нали трябва някой да гласува за общинския съвет" ... и човекът е прав - гарантирано си го избират за не знам кой вече поред мандат  :P

Offline hitar_potter

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2204
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1107 on: 09.01.2021, 12:10:28 »
Действително електронният билет с валидност 30 и 60 минути щеше да внесе голямо улеснение за всички и реализацията му е елементарна, особено след като имаш вече работещ вариант с дневна карта. Ясно е, че всичко е заради липсата на желание да си мръднат пръста и заради това, че нищо не става без много хора да се облагодетелстват от всяко нововъведение.
Да, и напълно заслужено губят пари.
... се пишат и абсолютни дреболии кой минал на червено, кой какво си е говорил по телефона и тем подобни.

Offline snaker

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 839
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1108 on: 09.01.2021, 12:31:07 »
Редно е да се предвидят и билети за малки разстояния или време - например за 15 или 30 мин. Не може за няколко спирки да плащаш като за едночасово возене.

Online viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6460
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1109 on: 09.01.2021, 16:36:41 »
По света обикновено билетите за време са 2 вида - кратък (обикновено за 30 минути) и дълъг (обикновено за 60 или 90 минути).
Нещо такова трябва да има и в София.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3186
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1110 on: 10.01.2021, 08:16:50 »
.....и реализацията му е елементарна, ...

Сега ще се появи "Лалето"дани обясни как Спасителите са виновни!  :D

Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3767
    • View Profile
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1111 on: 10.01.2021, 12:18:02 »
Ivo, за мен си пример за най-назадничево мислене по куп теми дето не са свързани една с друга.
Ти колко години си ползвал градски транспорт с кондуктор? Имаш ли идея, че понякога са най-гадното ти преживяване за целия ден? Имаш ли идея, че след като е много антиепидрмично да не се доближаваш до шофьор, това да турил някой нещастни дето да се блъска в навалицата е направо гнусно!
Ако си мислиш, че някъде са останали пътници дето е с конндъктори - например Пловдив...
Във Варна вече няма от началото на годината.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14731
    • View Profile
    • Email
Re: Новата система за таксуване
« Reply #1112 on: 10.01.2021, 14:00:33 »
По света обикновено билетите за време са 2 вида - кратък (обикновено за 30 минути) и дълъг (обикновено за 60 или 90 минути).
Нещо такова трябва да има и в София.
Това е единственият смислен вариант.
Зонирането, използвано на много места, беше убито в София през 90-те и вече не върви да накараш пътуващите от Долни Пасарел и Плана да плащат повече от пътуващите от Люлин и Младост. Беше убито и повишеното тарифиране на витошките линии и сега някои остават с впечатление, че общината трябва да им построи лифтове до Алеко и Копитото, но с тарифи не по-високи от 2 лв.