На 15 септември бяха подадени три оферти в търга обявен от "Метрополитен" ЕАД за избор на изпълнител на проектант и строител на разширението на първи метродиаметър. Това каза за "Строителство Градът" инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен". Оферти за участъка от "Младост 1" (метростанция 13) до бул. "Цариградско шосе" (метростанция 19) с дължина 2150 м са предали италианската компания "Асталди" и българските консорциуми "Геотехмин - Станилов" и "Метро Младост".
Закупени са били пет комплекта документи, но са подадени само три оферти. В търга за разширение на втори метродиаметър с дължина 6.4 км се състезаваха седем оферти.
В "Метро Младост" участва фирма "Трейс". Тя е и част от обединението, което спечели търга за изпълнител на участъка от втори диаметър от бул. "Патриарх Евтимий" до кръстовището на бул. "Черни връх" и бул. "Джеймс Баучер".
Самостоятелно "Станилов" и "Геотехмин", а "Асталди" в джойнт венчър с испанската ФСС се състезаваха, но не успяха, също в търг за втори метродиаметър. "Станилов" ЕООД заедно с германски партньор изпълнява сметища по ИСПА в България, "Геотехмин" е подизпълнител на японската "Тайсей корпорейшън" за строителство на метрото през центъра на София от станция 7 при Булбанк до станция 9 при бул. "Драган Цанков". Миналата година "Асталди" спечели процедурата за рехабилитация на жп линията Първомай - Свиленград.
Участъкът от първи метродиаметър от "Младост" 1 до бул. "Цариградско шосе" е с изготвен идеен проект от фирма "Рикат". Трасето е отклонение към "Дружба" и летище София. Изпълнителят ще трябва да изгради две подземни метростанции и подземен паркинг под бул. "Цариградско шосе" до "Интер експо център". Това е един от най-големите подземни паркинги в столицата, който се предвижда по линия на метрото. Той ще е с капацитет близо 2 хил. паркоместа.
Процедурата бе открита на 16 юни. Срокът за подаване на документи за участие бе удължен от 21 август до 15 септември.
От изпълнителят ще се изисква разработване на технически проект с необходимите работни детайли и строителство на участъка, както и доставка и монтаж на технологично оборудване. Обхватът на работите включва: изграждане на тунели по "Нов австрийски метод", "Милански способ" и "Открит способ" с обща дължина 1.84 км, строителство на подземни метростанции, в тази част - конструкции, архитектурни и довършителни работи. Трябва да се изпълни релсовият път за общо 4.30 км, електромеханична част, в т.ч. системи за транспортно електрозахранване, осигурителни инсталации, телекомуникации, санитарно-технически и слаботокови съоръжения за цялото метротрасе. Инфраструктурните обекти, засягащи се от строителството на обекта, трябва да се възстановят. Срокът за изпълнение е 39 месеца.
Финансирането на обекта е предвидено чрез банков заем от Европейската инвестиционна банка и местно съфинансиране от бюджета на общината.
Стойността на работите е около 100 млн. евро, каза заместник-кметът на Столичната община Велизар Стоилов.
Размерът на гаранцията за участие в откритата процедура е 200 хил. лева. Участниците трябва да имат общ годишен оборот за всяка от последните три финансови години минимум 50 млн. лева, да разполагат с налични или готовност за осигуряване на финансови средства за покриване на разходите през първите шест месеца от изпълнението на договора в размер на минимум 10 млн. лева.
Тръжната комисия ще разгледа и оцени финансовите и техническите оферти и се очаква до средата на октомври да бъде направено класирането им, каза инж. Стоян Братоев.
Участници в търга разширението на първи метродиаметър
- "Асталди"
- Консорциум "Геотехмин - Станилов"
- Консорциум "Метро Младост"