Author Topic: Изграждането на участък "Надежда"-НДК  (Read 524619 times)

Offline eko

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 217
    • View Profile
ясно е, че без жертването на част от старините практически не може да се мине. почти всичко в живота се базира на компромис, така че трябва да сме доволни, ако строителите успеят да запазят каквото може.  :rolleyes:

За компромисите си прав, но... жалкото в случая е, че компромисът се прави за спестяването на "жълти стотинки" и няколко месеца, което определено не е оправдан компромис! Основното ни твърдение е, че станцията можеше да се построи и без тези "безкрайни" шлицови стени, които разкъсват наред античните останки. А за тези, които още не са се убедили, че  сградите са ценни, ще напомня, че става дума за кръстовището на двете главни улици в Сердика, т.е. абсолютния център на града.

Offline Borkata

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 308
    • View Profile
    • Email
Смятам, че в България има достатъчно образовани археолози и историци, които биха предпазили нещо ценно от разрушаване. Я ми кажете къде работят най-известните археолози у нас? В центъра на София или по тракийските гробници?

Дали съм невеж или не, ще оставя за друга тема на доизясняване. Ще спомена, че в семейството ми има двама историци и един археолог, който е участвал в екипа открил рогозенското съкровище.

Само ми се иска да ми покажете снимки от някой европейски град, в който има запазени подобни дувари! Да не би да сме открили софийския колизеум или нещо подобно на акведукта от Сеговия? Моите уважения, та там дори няма и малко амфитеатърче като пловдивското. Поне една мозайчица да имаше... Ми то дувари!!!

Ако е имало нещо ценно, то е било разрушено и разграбено много отдавна! Това, което се прави е да се регистрират постройките и да се запишат в архивите. В последствие може да се създават триизмерни модели и макети.

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 776
    • View Profile
Само ми се иска да ми покажете снимки от някой европейски град, в който има запазени подобни дувари!

Несебър  :D

Offline eko

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 217
    • View Profile
А по отношение възстановяването на автомобилното и трамвайното движение отгоре, подкрепям колегите, че това не е крайно необходимо и по-доброто решение е това, оформящо широка пешеходна зона и максимално експониране на античния пласт. Това е логично решение и е в съзвучие с политиката на общината за силно ограничаване на движението в центъра след изграждането на метросистемата. Прекомерното бързане в такива случаи води до отчайващи резултати. Навремето Мусолини в Рим строи Виа деи Фори Империали и в желанието си да покаже огромната си мощ, неограничена власт и непоколебимост, унищожава значителни части от Форума на Траян, Форума на Август и Форума на Нерва, което се отчита като огромна грешка днес.
« Last Edit: 09.08.2010, 10:48:46 by eko »

Offline Borkata

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 308
    • View Profile
    • Email
Опа... ето основната грешка -- срявняваме София с Рим!!!

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 776
    • View Profile
А по отношение възстановяването на автомобилното и трамвайното движение отгоре, подкрепям колегите, че това не е крайно необходимо и по-доброто решение е това, оформящо широка пешеходна зона и максимално експониране на античния пласт. Това е логично решение и е в съзвучие с политиката на общината за силно ограничаване на движението в центъра след изграждането на метросистемата. Прекомерното бързане в такива случаи води до отчайващи резултати. Навремето Мусолини в Рим строи Виа деи Фори Империали и в желанието си да покаже огромната си мощ, неограничена власт и непоколебимост, унищожава значителни части от Форума на Траян, Форума на Август и Форума на Нерва, което се отчита като огромна грешка днес.

Абсолютно точно

@Борката - Константин Велики е наричал София "Моят Рим" ;Р

Offline eko

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 217
    • View Profile
Сравняваме методите на работа, подходите и принципите при проектиране на централните пространства, а не градовете.
А ако искаш сходен пример - град Солун. Там можеш да откриеш множество експонирани археологически комплекси. И ако пропуснем Императорския дворец на Галериус, то може да обърнем внимание на прекрасно експонирания комплекс на Форума и заобикалящите го пространства с модерно пешеходно пространство пред него, а също така и на комплекса на Diikitiriou Square - експонирани находки, показващи наличието на обществени и частни сгради от всички периоди от историята на града (находки от времето на Римската империя, параклис с гробище от късно-византийския период, стъкларска пещ, групи от турски жилища от по-късни периоди или накратко с твоята фразеология, Borka, "много подобни дувари"). Ето ти линк към сайта за последния пример, тъй като е по-малко популярен от Форума и двореца на Галериус:
http://www.reiseziel-thessaloniki.de/thessaloniki/thessalonikiantik/thessalonikiplatiadiikiteriou.html
« Last Edit: 09.08.2010, 11:38:44 by eko »

Offline eko

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 217
    • View Profile
А големият проблем в София, който в същото време е и нейното огромно предимство пред градовете с подобни запазени останки, е че в нашата столица центърът не е "мръднал" за тези "2000 години", откакто е съграден. Това е нещо уникално - не мога да дам пример с друг европейски град, на който главният площад, формиран от пресичането на двете главни улици да е на същото място, където е бил  и през античността.

Offline eko

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 217
    • View Profile
Между другото, ОГРОМНИ БЛАГОДАРНОСТИ на Владислав за ценната информация за реконструкциите на централната част по времето на Димитър Петков!

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Е, това не е информация, а само няколко детайла. Историята е доста интересна и за жалост тъжна. Знаете какво представлява Боянската църква Св. Никола и Св. Пантелеймон и как се рекламираме пред цял свят с нея и е включена в списъка на ЮНЕСКО на световното културно наследство. Кой знае, може би още две три боянски църкви сме изгубили в устрема на тогавашните софиянци да изградят модерна и европейска столица на България. А за разлика от Боянската църква, която е градена и зографисана като частен параклис, напр. Св. Йоан Рилски е строена в центъра на града, за да съхранява мощите на светеца. Борка, може би малко пресилих, но ми се иска всички да разбираме стойността на останките на нашия древен град - единствената столица в Европа, която е посветена на Христос (защото името София, прехвърлено от древната катедрална църква, се отнася именно до Христос), а не да плещим, че в изкопа нямало нищо ценно, защото вече били претърсили за монети. Ако ще и златни кюлчета да са изкопали там, тези древни стени са истинското осезаемо свидетелство за историята на София. И между другото в Пловдив няма амфитеатър, заблудил си се.
« Last Edit: 09.08.2010, 17:39:12 by Vladislav »

Offline popov.dinko

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 286
    • View Profile
    • Email
   А, Владислав, аз ли съм съм се объркал, че си мислех, че Пловдив има амфитеатър ?
   Смея да попитам все пак, какво е туй нещо над тунела ? Ами на джумаята май било стадион ? А форума срещу пощата - като малък античен театър е.
   Може би съм невеж и те моля да ме просветлиш малко, какво е все пак, което пловдивчани с гордост наричат - Античния театър !
   
   Моите най-сърдечни уважения към теб - буден гражданин си, непримирим - такъв каквито трябва да сме и ние, другите участници във форума, а не бъзмълвни ! :P

Offline Dimitar Dragnev

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 631
    • View Profile
    • Форумът за класически езици
    • Email
Античен театър е, а не амфитеатър. Амфитеатърът е театър с кръгла или елипсовидна форма, при който местата за зрителите заобикалят мястото за игра отвсякъде. Пример - Колизеумът в Рим.

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Ето, Димитър е отговорил вместо мен - амфитеатърът е елипсовидна арена, обкръжена отвсякъде с места за сядане и е много по-късно изобретение от полукръглия театър, какъвто има в Пловдив. Вероятно първият амфитеатър е бил построен от дърво в Рим през първи в. до Хр. във вид на два театъра, обърнати с трибуните (с гръб) един към друг, на които се давали едновременно представления. А за гладиаторски игри те може да се завъртят като две съединени зъбни колела и да се обърнат с плоските страни езин към друг, при което се махали сцените и се получавала елипсовидна арена. Най-старият запазен амфитеатър е построен в Помпей, а в България амфитеатри са открити само на три места - в Сердика, в Диоклецианопол (Хисаря) и Марцианопол (Девня). Освен античния (класически, т. е. полукръгъл) театър в Пловдив има и римски стадион, който е побирал 130000 зрители, а до пощата има и малък одеон - малъг театър с покрив, предназначен за музикални представления и събирания на градския съвет. В София също е имало покрита сграда с трибуни за събиранията на градския съвет - булевтерионът, който е открит при строежа на хотел Балкан (Шератон), но комунистите не са го запазили, за съжаление.

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Наистина е кофти, че се разрушават част от останките! Но честно казано не мога да си представя как ще направят по закрит начин цялата станция без да направят котлован от шлицови стени. А и когато се решаваше за начина на строителството накрая съобщиха, че 2/3 от станцията ще се прави подземно, а 1/3 открито, сега явно се прави тази 1/3. Очевидно е, че начина да се спаси всичко е да се смени проекта и да се измести трасето!

Сега да се върнем на темата за изграждането на отсечката. Поскам една снимка "отгоре" на станцията при Лъвов мост отпреди 3 дни.



Ако се съди по близостта с Лъвов мост според мен това бетонирано което се вижда вече е тавана на станцията. У мен възниква въпроса къде ще излезе къртицата? Може би в шахтата където е багера!
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline Vladimircho

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 191
  • И дълъг да е един трамвай, винаги ще се напълни
    • View Profile
    • Email
Може и така да стане. ;)

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1633
    • View Profile
А защо трябва да излиза? :P
През тази станция тя минава и заминава... :D
Само дето не мога да се отърва от чувството, че е много къса и тесна. :(

А снимката е много оргинална!  Браво!
« Last Edit: 10.08.2010, 18:22:07 by Tergo »
Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline LG_

  • Строител
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 3504
  • for a better infrastructure
    • ICQ Messenger - 354966774
    • View Profile
    • Email
Така де, ясно е че ще мине и ще продължи. На мен ми се стори някак странно, че няма стена, през където да изкочи къртицата, явно че е има но не се вижда, а самата къртица ще премине "на закрито" нататъка, като оставят незакрита само шахтата за подаване на тюбингите!
Ако спориш с идиот, вероятността той да прави абсолютно същото е много голяма.(Марк Твен)

Quote from: geogregor
Underground trains already resemble more of the cattle transports than transportation system for humans.
Actually cattle could never be transported in such awful conditions due to animal welfare regulations. But no one gives a damn about how Londoners travel!

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1633
    • View Profile
Е, ще я изградят, естествено.
Явно още имат да изкарват пръст, после оттам ще вкарват бетон най-малкото за ложето по което ще мине къртицата. Та така. :rolleyes:
Имат време: дори къртицата да е на подстъпа на Централна гара - пак ще имат време да затворят станцията с тази стена.
А предполагам, ще избързат и да разкопаят пространството досам платното на Сливница. А там са разни странични връзки, вестибюлът би трябвало да е там.
Така, както си го представям, би трябвало да излеят върху земята подовата плоча, под която после отдолу ще мине тунела. Защото все пак отгоре ще мине още един напречен тунел и основата отстрани трябва да е стабилна.
Но, все пак не съм строител, може и да греша. :)
Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !
                                

Offline T1000

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2002
  • Ferrari S.p.A.
    • View Profile
    • www.diecast-utopia.com
Малко лаишки въпрос, но не е ли доста плитко за бленуваното от някои архитекти кръстовище на 2 нива на Лъвов мост? Или смятат да направят по-забавното и да пуснат автотрафика под метрото?  :rolleyes: :D

Иначе станцията сочи доста повече надясно отколкото предполагах.
I'll be back®

Offline Tergo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1633
    • View Profile
Е, не. Нали я строят по Миланския способ: това, което виждаме е най-горната плоча, а под нея могат да си копаят надолу няколко етажа.
Тунелът за автотрафика ще е отгоре, над метротунела - това вече е достоверно.
Сега пък се сещам, че в такъв случай би трябвало най-напред него да направят, а после отдолу да мине къртицата.
Поне до сега не съм срещал случай въху изграден тунел на къртица да копаят.
Но, ако наистина предварително отгоре изградят достатъчно широка плоча, а отстрани на тюбинговия тунел (ако има нужда) укрепят и с шлиц-стена, ще стане достатъчно стабилно и тунела на къртицата няма да е заплашен от вибрациите на горния тунел.
Разбира се, налучквам - нямам предства от строителните графици на кръстовището, а там всичко е взаимосвързано. :rolleyes:
Трети метродиаметър - подземен, с параметри на кл. метро !   Не на фалшивия "полуметротрамвай" !
                                                     Не на LRT : системата - убиец  !