Наръчник на раздела за снимки
Така ми се струва или редят арматура за централни колони там, където ще минава къртицата?
Хмм, браво, доста бързо действат. Лично аз не разбрах кога махнаха средната част.
Жалко само, че няма шансове за площад пред ЦУМ
Quote from: boleroto on 16.05.2011, 13:12:38Жалко само, че няма шансове за площад пред ЦУМ Приеми го от добрата страна - през зимата няма да вали сняг, през лятото - няма да пече. Иначе наистина конфигурацията "древен град в гаражно хале" не е блестяща, но явно не могат да се изцедят пари за нещо по-хубаво.
Животът под ЛарготоОт 1 до 5 юни тунелопробивната машина ще прокопае "легло" за метрото под станция "Сердика" на дълбочина 28 мИсториятаПървоначално метростанция 8 от втория метродиаметър трябваше да се осъществи по така наречения топ даун метод, на 11 м от крайната стена на ЦУМ, разказва проф. Божидар Божинов от минногеоложкия институт, един от проектантите на метростанцията. Проектант на вътрешните конструкции е инж. Божидар Младенов, а на тунела - доц. д-р Виктор Ташев.Трябваше да се изградят шлицовите стени, пилоти, да се излее най-горната плоча и цялото строителство да се направи подземно. И площите под ЦУМ да останат за гаражи, също както и пространството над тунела.Впоследствие се прави проучване с георадар, който показа, че на дълбочина до 6 м има старини от римско време. Прави се нов проект. Изпълняват се шлицови стени с дебелина 80 см. Като започват изкопните работи, са открити нови старини.Така се стига до обрат в проекта. Арх. Красен Андреев, чийто е архитектурният проект, и изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев предлагат археологическите разкопки да бъдат запазени. Заради тази идея се променят проектът и технологията на прокопаване на метростанцията при ЦУМ.Ларгото - симбиоза между тунел и археологияСпоред проекта се предвижда изкопаване на северна шахта, под нея ще се прокопае тунел с необичайно големи размери, в него ще влизат двете мотриси заедно с пероните. Има и южна изходна шахта за излизане от метрото, там ще е и връзката между двата метродиаметъра, т.е. между южната шахта и станция "Сердика" от първия лъч.Дълбочината на станция "Сердика" е 15.300 м. Южната шахта ще е дълбока 28.5 м, сега тя е прокопана до около 15 м и е на нивото на "Сердика". Северната шахта ще бъде 22 м в дълбочина. Вече е излята фундаментната плоча. През юни на мястото на ларгото ще пристигне тунелопробивната машина. Нейният диаметър е около 10 м. Тя ще мине под станция "Сердика", ще продължи под църквата "Св. София" и ще стигне до бул. "Патриарх Евтимий".Трудностите- Да се опазят старите сгради около метростанцията- Екипът да се справи с високите подземни води- Да се запази минералният извор- Да се съхрани археологията и тя да бъде експонирана.Прави се всекидневен мониторинг на сградите, за да се установи дали по тях има поражения, дали изграденото съответства на проекта. Проверяват се шлицовите стени, стоманените рамки, напрягането на анкерите, нивата на подземните води. Няма слягания, няма пукнатини, водата в минералния извор е със същия дебит, казва проф. Божинов.СтроителствотоСтарините ще бъдат на 6-6.5 м дълбочина. Те ще се експонират именно там. Изграждащата се метростанция ще осигури връзка между "Сердика" на първи метродиаметър с двете шахти - северна и южна, на метростанция 8 от втори метролъч. За целта шлицовите стени са срязани и се оформят порти, които водят от станция в станция, а оттам към подлеза при ЦУМ. Те ще се свържат и с пространството пред Народното събрание (някогашният партиен дом). Над шлицовите стени са положени стоманобетонови греди, които ги обединяват, а над тях се полагат стоматобетонни профили като за мостовете. Отгоре се прави заливка. Има напречни стенни шайби срещу земетръс, временни анкери от стъклофибри, които ще бъдат разкъсани от машината, след като си изпълнят функцията, има берлинска стена - забити стоманени профили.Това е единствената метростанция, която се изгражда по тунелен способ. Всички останали метростанции от българското метро са строени по открит способ.ТунелътТунелът е между двете шахти, дълъг е 109 м, в него ще е и перонът на метростанцията, разказва доц. инж. Виктор Ташев. Напречното му сечение е 259 кв.м. Изпълнява се по нов австрийски метод, или метод на постепенно прокопаване и проследяване на профила.Изкопните работи са групирани на 4 етапа, като на първия етап се правят две водещи галерии - лява и дясна, всяка с напречно сечение 67 кв.м. Изкопаването на галериите става на две стъпки. Първата е с 43 кв.м сечение и се нарича калота. Втората е щрос и е със сечение 24 м.Следващият етап е разширяване на профила, оформяне на подходната част на подходния профил, укрепване на централната част на профила и на свода на профила. Това е третият етап от изкопните работи. Сега започва 4 етап - укрепване на дъното на тунелния профил. Със завършване на етап 4 ще се оформи и тунелният профил чрез укрепваща конструкция. След това се полага хидроизолация и започва изпълнение на основната облицовка, известна още като вторична облицовка. Ще се изпълни хидроизолационна мембрана по повърхността на укрепения профил. Тя ще бъде с два пласта фолио - две полимерни мембрани, които ще дадат по-добра хидроизолационна защита. Досега в България такава изолация не е изпълнявана, уточнява доц. Ташев.След хидроизолацията се поставя стоманобетонова облицовка с минимална дебелина 55 см в стените и свода, а в дъното - 75 см. След облицовката са вътрешните конструкции на инж. Божидар Младенов. Те се състоят от перонни плочи, перонна конструкция, има площадки, които оформят вестибюлните участъци и перонната част, както и двете шахти - северна и южна. Предвидени са асансьорни шахти, стълбища. Стълбищната конструкция е по-необичайна - поради ограниченото място в тунела са заложени вити стълби с интересен профил.ГеологиятаСтроителството се извършва при тежки инженерно-геоложки условия. Почвите са съставени от пясъци, глини и чакъли. Пластовете са преплитащи се с тънкослойно напластяване - силно премонливи. На всеки 5-10 м геологията се променя . Налага се бърза реакция, ако е необходимо допълнително укрепване, то да се прави, за да не се допусне деформация. По отношение на околната среда има 100 точки или марки за наблюдение на деформация. Те се проверяват 4 пъти на ден през 6 часа. В Европа няма друг такъв тунел с такава комбинация между геология и сечение.Темп на работатаВалентин Трашлиев, изпълнителен директор на "Евроалианс", главен изпълнител на обекта: Строителството е към своя край. Тунелопробивната машина ще мине от северната до южната шахта между 1 и 5 юни. До края на годината би трябвало 50% от строителните работи на станцията да са приключили. Тунелът не е скъпо съоръжение. 1 квадратен метър мост струва 800 - 830 евро, а 1 линеен метър тунел е 12-13 хил. евро, което е много по-изгодно.