Author Topic: Изграждането на участък "Надежда"-НДК  (Read 524595 times)

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
...

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Така ми се струва или редят арматура за централни колони там, където ще минава къртицата?

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2009
    • View Profile
Така ми се струва или редят арматура за централни колони там, където ще минава къртицата?
Не, това ще е за перона. Там няма да има колони.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Окей... само сега - къртицата не е минала още...

Offline Danchoti

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 273
    • View Profile
Вчера говорих с един от работниците на ЦУМ, като човека каза, че  цялата станция вече е прокопана!?! В момента смъквали нивото малко и им оставало само дооформяне  :fan:

Снимките са само с информационен характер.
« Last Edit: 16.05.2011, 10:27:45 by Danchoti »

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Хмм, браво, доста бързо действат. Лично аз не разбрах кога махнаха средната част.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Хмм, браво, доста бързо действат. Лично аз не разбрах кога махнаха средната част.

Те почнаха да изземват средната част откъм Света Неделя и последната част беше тази, до която имахме видимост. Хубаво е, че вече се е приключило с копането - вече можем да очакваме и тази строителна площадка да се свива като размери и до края на годината да почнат да възстановяват повърхността. Жалко само, че няма шансове за площад пред ЦУМ :(

Offline donkostadin

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
    • Email
Извинявам се за невежеството , къртицата след като стигне Сердика и продължи към НДК лентата която отвежда изкопаната земя пак ли ще прекосява целият прокопан тунел и ще излиза от там където почне?

Offline 4a4i

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 105
    • View Profile
    • Email
да
"velbujd" in the other forum

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Жалко само, че няма шансове за площад пред ЦУМ :(
Приеми го от добрата страна - през зимата няма да вали сняг, през лятото - няма да пече. Иначе наистина конфигурацията "древен град в гаражно хале" не е блестяща, но явно не могат да се изцедят пари за нещо по-хубаво.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Ако се освети както трябва, няма да е толкова лошо :)

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Жалко само, че няма шансове за площад пред ЦУМ :(
Приеми го от добрата страна - през зимата няма да вали сняг, през лятото - няма да пече. Иначе наистина конфигурацията "древен град в гаражно хале" не е блестяща, но явно не могат да се изцедят пари за нещо по-хубаво.

Ако бяха с решили за площад можеше да вдигнат тавана на археологическото ниво и площада да е достъпен откъм Халите и ЦУМ със стълбище, вдигнатия таван да прескача над Тодор Александров и да опира плътно до Булбанк и до църквата, за да може под него да се екскавира каквото има под грозния паркинг на Шератон и така да има едно солидно пешеходно пространство и широка археологична зала без да се пречи на движението по Тодор Александров.

Offline ivan krastev

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2009
    • View Profile
Quote
Животът под Ларгото

От 1 до 5 юни тунелопробивната машина ще прокопае "легло" за метрото под станция "Сердика" на дълбочина 28 м

Историята
Първоначално метростанция 8 от втория метродиаметър трябваше да се осъществи по така наречения топ даун метод, на 11 м от крайната стена на ЦУМ, разказва проф. Божидар Божинов от минногеоложкия институт, един от проектантите на метростанцията. Проектант на вътрешните конструкции е инж. Божидар Младенов, а на тунела - доц. д-р Виктор Ташев.
Трябваше да се изградят шлицовите стени, пилоти, да се излее най-горната плоча и цялото строителство да се направи подземно. И площите под ЦУМ да останат за гаражи, също както и пространството над тунела.
Впоследствие се прави проучване с георадар, който показа, че на дълбочина до 6 м има старини от римско време. Прави се нов проект. Изпълняват се шлицови стени с дебелина 80 см. Като започват изкопните работи, са открити нови старини.
Така се стига до обрат в проекта. Арх. Красен Андреев, чийто е архитектурният проект, и изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев предлагат археологическите разкопки да бъдат запазени. Заради тази идея се променят проектът и технологията на прокопаване на метростанцията при ЦУМ.

Ларгото - симбиоза между тунел и археология
Според проекта се предвижда изкопаване на северна шахта, под нея ще се прокопае тунел с необичайно големи размери, в него ще влизат двете мотриси заедно с пероните. Има и южна изходна шахта за излизане от метрото, там ще е и връзката между двата метродиаметъра, т.е. между южната шахта и станция "Сердика" от първия лъч.
Дълбочината на станция "Сердика" е 15.300 м. Южната шахта ще е дълбока 28.5 м, сега тя е прокопана до около 15 м и е на нивото на "Сердика". Северната шахта ще бъде 22 м в дълбочина. Вече е излята фундаментната плоча. През юни на мястото на ларгото ще пристигне тунелопробивната машина. Нейният диаметър е около 10 м. Тя ще мине под станция "Сердика", ще продължи под църквата "Св. София" и ще стигне до бул. "Патриарх Евтимий".

Трудностите
- Да се опазят старите сгради около метростанцията
- Екипът да се справи с високите подземни води
- Да се запази минералният извор
- Да се съхрани археологията и тя да бъде експонирана.
Прави се всекидневен мониторинг на сградите, за да се установи дали по тях има поражения, дали изграденото съответства на проекта. Проверяват се шлицовите стени, стоманените рамки, напрягането на анкерите, нивата на подземните води. Няма слягания, няма пукнатини, водата в минералния извор е със същия дебит, казва проф. Божинов.

Строителството
Старините ще бъдат на 6-6.5 м дълбочина. Те ще се експонират именно там. Изграждащата се метростанция ще осигури връзка между "Сердика" на първи метродиаметър с двете шахти - северна и южна, на метростанция 8 от втори метролъч. За целта шлицовите стени са срязани и се оформят порти, които водят от станция в станция, а оттам към подлеза при ЦУМ. Те ще се свържат и с пространството пред Народното събрание (някогашният партиен дом). Над шлицовите стени са положени стоманобетонови греди, които ги обединяват, а над тях се полагат стоматобетонни профили като за мостовете. Отгоре се прави заливка. Има напречни стенни шайби срещу земетръс, временни анкери от стъклофибри, които ще бъдат разкъсани от машината, след като си изпълнят функцията, има берлинска стена - забити стоманени профили.
Това е единствената метростанция, която се изгражда по тунелен способ. Всички останали метростанции от българското метро са строени по открит способ.

Тунелът
Тунелът е между двете шахти, дълъг е 109 м, в него ще е и перонът на метростанцията, разказва доц. инж. Виктор Ташев. Напречното му сечение е 259 кв.м. Изпълнява се по нов австрийски метод, или метод на постепенно прокопаване и проследяване на профила.
Изкопните работи са групирани на 4 етапа, като на първия етап се правят две водещи галерии - лява и дясна, всяка с напречно сечение 67 кв.м. Изкопаването на галериите става на две стъпки. Първата е с 43 кв.м сечение и се нарича калота. Втората е щрос и е със сечение 24 м.
Следващият етап е разширяване на профила, оформяне на подходната част на подходния профил, укрепване на централната част на профила и на свода на профила. Това е третият етап от изкопните работи. Сега започва 4 етап - укрепване на дъното на тунелния профил. Със завършване на етап 4 ще се оформи и тунелният профил чрез укрепваща конструкция. След това се полага хидроизолация и започва изпълнение на основната облицовка, известна още като вторична облицовка. Ще се изпълни хидроизолационна мембрана по повърхността на укрепения профил. Тя ще бъде с два пласта фолио - две полимерни мембрани, които ще дадат по-добра хидроизолационна защита. Досега в България такава изолация не е изпълнявана, уточнява доц. Ташев.
След хидроизолацията се поставя стоманобетонова облицовка с минимална дебелина 55 см в стените и свода, а в дъното - 75 см. След облицовката са вътрешните конструкции на инж. Божидар Младенов. Те се състоят от перонни плочи, перонна конструкция, има площадки, които оформят вестибюлните участъци и перонната част, както и двете шахти - северна и южна. Предвидени са асансьорни шахти, стълбища. Стълбищната конструкция е по-необичайна - поради ограниченото място в тунела са заложени вити стълби с интересен профил.

Геологията
Строителството се извършва при тежки инженерно-геоложки условия. Почвите са съставени от пясъци, глини и чакъли. Пластовете са преплитащи се с тънкослойно напластяване - силно премонливи. На всеки 5-10 м геологията се променя . Налага се бърза реакция, ако е необходимо допълнително укрепване, то да се прави, за да не се допусне деформация. По отношение на околната среда има 100 точки или марки за наблюдение на деформация. Те се проверяват 4 пъти на ден през 6 часа. В Европа няма друг такъв тунел с такава комбинация между геология и сечение.

Темп на работата
Валентин Трашлиев, изпълнителен директор на "Евроалианс", главен изпълнител на обекта:  Строителството е към своя край. Тунелопробивната машина ще мине от северната до южната шахта между 1 и 5 юни. До края на годината би трябвало 50% от строителните работи на станцията да са приключили. Тунелът не е скъпо съоръжение. 1 квадратен метър мост струва 800 - 830 евро, а 1 линеен метър тунел е 12-13 хил. евро, което е много по-изгодно.

http://sg.stroitelstvo.info/show.php?storyid=1093782

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Хм... изненадан съм колко са бързи :) Дано станцията не е много тясна.

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
Днес се състоя официалното откреване на тунела на станцията пред ЦУМ и станаха ясни някои неща:
- станцията ще е с 2 перона  :(
- има вече рендери (ще ги публикувам малко по-надолу).

А сега се наслаждавайте...
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
...
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
...
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 790
    • View Profile
    • Email
Към снимките искам да допълня само две неща: много е дълбоко и е много високо... всичко е колосално по размер - като катедрала под земята... чудя се дали няма да направят някакви приспособления да направят в тази зала сцена за рокконзерти - това ще е зашеметяващо, защото пространството е огромно и още по-зашеметяващо, защото в случай на концерт станцията не може да работи като такава...  :D
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline bobby_1989

  • Писател
  • **
  • Posts: 26
    • View Profile
    • Email
 А сега колко време машината ще стой в станцията и кога се предполага,че ще стигне НДК? Аз бях чул,че  през Август трябва да е изкопала всичко,но това ми се струва доста нереален срок.

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1421
    • View Profile
    • Email
От рендърите станцията ми харесва, но като я гледам така още оголена и си представих колко по-яко би било да я оставят в този й вид, като добавят релеф по скалата и ефектно осветление и би се вързала чудно с Древна Сердика :)
Мерси за снимките.
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...