Author Topic: Лъвов мост  (Read 162916 times)

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #140 on: 15.06.2009, 11:55:31 »
Да... може да са решили да е под реката, за да обслужва Лъвов мост.
Но така или иначе скоро ще разберем...

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #141 on: 15.06.2009, 23:49:12 »
Ето и потрет на табелата от мене.

Извинявам се затова, че снимката е малко накриво - бързах и реших да не си свалям каската, та затова не можах да погледна хубаво през визьора.
« Last Edit: 16.06.2009, 23:54:04 by Vladislav »

Offline AROS

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1316
    • View Profile
Re: Лъвов мост
« Reply #142 on: 23.06.2009, 20:40:43 »
Южният площад при пощата и хотел Лион ,KFC също вече е полу заграден. Някаква сонда измерва пръстта.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #143 on: 23.06.2009, 20:50:55 »
Не беше с обозначение на Догуш или Трейс... може да се подготвят да местят някакви тръби, за да заградят за метрото, но... засега може да е просто поредния ремонт непосредствено преди разкопаването...

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #144 on: 23.06.2009, 21:15:19 »
Aз имам снимки на сондата как е заградила една лента малко по-нагоре по Мария Луиза към Халите, ама ме мързи да ги кача. Все същият стар зелен Зил си е, дето сме го виждали и по други части от трасето.  ;)

Offline monte carlo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1514
    • View Profile
Re: Лъвов мост
« Reply #145 on: 23.06.2009, 21:39:29 »
Сондажи с цел геоложки проучвания.

Строителите си наемат геолози, когато им трябват. Няма смисъл да си държат постоянно свои.
Ние знаем, че те лъжат.
Те си знаят, че лъжат.
Те знаят, че ние знаем, че лъжат.
Ние знаем, че те знаят, че ние знаем, че те лъжат.
И все пак те продължават да лъжат.

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1421
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #146 on: 17.07.2009, 12:28:02 »
Лъвов мост става музей
Правят площада нулев център на България

До три години хаосът и мръсотията на Лъвов мост вече ще са в историята. Архитекти кроят планове за изцяло нова визия и организация на движението в тази част на София, където от десетилетия е едно от най-възловите места в столицата. За идеята разказа лично арх. Димитър Димитров, един от създателите на проекта.
Реконструкцията на моста ще започне заедно със строителството на втория лъч от метрото, който ще свързва кварталите „Надежда” и „Лозенец”, преминавайки през гарата и центъра на града. По план изграждането на тази отсечка трябва да приключи през 2012 г.
Лъвов мост е паметник на културата и благодарение на проекта скоро ще се превърне в пешеходна зона, около която движението ще бъде организирано в кръг. Това ще наложи създаване на още два моста за автомобили от двете страни на сегашния, над Владайска река.
Частта с лъвовете обаче ще се запази в площадно пространство. Според арх. Димитров след възстановяване на моста в първоначалния му вид от 1881 г. теренът спокойно може да се превърне в място за отдих или туристическа атракция. По думите му там дори могат да бъдат изложени като музейни експонати останките, които неизбежно ще се появят при копаенето под земята.
Известно е, че в тази част от града все още има запазени крепостни стени от Сердика. Това ново пространство ще бъде оградено и изолирано от трафика с богата зеленина. До него обаче ще се стига през подлез от долното ниво и по думите на архитекта ще даде добра възможност на общинското предприятие „Стара София” да го използва за експониране на историята на града, както и на други археологически останки. Площадът дори би могъл да стане място за Музей на София, за който от години се търси помещение.
Под моста, на нивото на реката двупосочно ще се изградят платната на бул. „Сливница”, което ще осигури трафика от кв. „Люлин”. Така централният столичен бул. “Сливница” ще влезе в тунел под бул. “Мария Луиза” на кръстовището при Лъвов мост. Според арх. Димитров оттам ще преминава транзитно над 80% от движението на столицата. На сегашното ниво ще се запази обаче трамвайната линия по бул. „Мария Луиза”. Трамваят ще се движи в кръга и ще минава пак по "Мария Луиза". Независимо че отдолу ще има спирка на метрото, той си остава връзката с Централните гробища, казва арх. Димитров.
На долното ниво, там, където минават транспортните тунели, ще бъдат и спирките на градския транспорт. Там ще спират и маршрутките. По проект се предвижда трасетата по бул. „Сливница” да бъдат скоростни за автобусите. Ще бъде осигурен непрекъснат режим на движение – без светофари, на сегашните кръстовища по бул. „Раковски” и бул. „Христо Ботев”.
Така в една отсечка от 4-5 км автомобилите ще се движат безпрепятствено, което според архитекта ще успокои трафика в тази част на София. В същото време на това ниво ще бъдат изградени магазини, ресторанти, заведения за бързо хранене, аптеки, тоалетни. Това ще е мястото, на което ще може да се разчита денонощно, сигурен е арх. Димитров.
Метростанцията при Лъвов мост ще бъде под нивото на реката. По първоначални данни то ще слезе на около 18 м дълбочина. Предвидено е да се ситуира от източната страна на моста, а не точно под него. Атракцията на това ниво ще е макетът на Лъвов мост в реални размери, който ще посреща пътниците.
Според арх. Димитров до края на юни може да се изработи цялостният проект на Лъвов мост, който да определи и финансовото участие на общината в него. А до края на годината най-вероятно ще се започне работа по реконструкцията на моста.

Центърът на площадното пространство при лъвовете може да се превърне в „нулевия километър” на България, категоричен е архитект Димитър Димитров, който се е заел да промени облика на Лъвов мост. Нулевият километър е абсолютният център на столицата – нулевата геодезична точка, от която започва меренето на километрите от града към една или друга точка в държавата. Според архитекта този начален момент може да бъде използван за означаване не само за разстоянията в страната, но и за цял свят.
В центъра на столиците на различни държави има подобни знаци, от които условно започват всички пътища и магистрали. В Москва например „нулевият километър” е разположен върху паважа на алеята, която свързва Червения площад с Манежния. Той е ограден с парапети, а хората от суеверие хвърлят монети през рамо, когато се доближат до него. В Париж той е разположен точно пред централния вход на катедралата „Нотр Дам” и представлява каменен диск с малък месингов орнамент в центъра.
Вярва се, че който стъпи на него, пак се връща във френската столица. Испания също има своя км 0. Намира се на централния мадридски площад Пуерта дел Сол точно пред старата поща с часовник. В Индия функцията на „нулев километър” изпълнява платформа от черен мрамор, поставена на мястото, където на 31 януари 1948 г. е кремирано тялото на Махатма Ганди, бащата на индийската нация.
Японският „нулев километър” пък е разположен по средата на моста Нихонбашин в столицата Токио. Подобно е положението и в Панама - върху моста Мартин Соса, част от Панамериканската магистрала. Кубинският „нулев километър” се намира в столицата Хавана, но не върху площад или мост, а на пода в голямата зала на Капитолия, където в самия й център е инкрустиран 25-каратов диамант. Във Великобритания пък например всички разстояния се измерват от железопътната гара „Черинг Крос” в Лондон, което я превръща в официален „нулев километър”.
Редно е и София да има такова място, смята арх. Димитров. Според него в момента никой не знае къде се намира „нулевият километър” на България и измерването се прави едва ли не „на око”.
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1421
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #147 on: 17.07.2009, 12:28:59 »
Нямаше място горе, та давам линка към статията отделно:

http://www.novinar.net/?act=news&act1=det&stat=center&sql=TWprME5qczE7MzE=&mater=Mjk0Njs1
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #148 on: 17.07.2009, 13:29:49 »
Тунели на Сливница, спирки на автобусите под земята, отделяне на трафика и отклоняване на Мария Луиза встрани от площада... да ви звучи познато?  :D :D :D
Говорихме за това преди няколко месеца хахахаха
Само дето не са се решили да строят тунели, обслужващи и Мария Луиза, че да дръпнат пешеходната зона от Козлодуй до Мария Луиза...

Offline Gordon

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 506
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #149 on: 17.07.2009, 13:53:13 »
Ами самата статия е от преди два месеца  :rolleyes:

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1421
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #150 on: 17.07.2009, 13:57:46 »
Още тогава ми се виждаше прекалено много, пешеходната зона да е от 'Козлодуй' до НДК, ама виж от 'Св. Неделя' до НДК (т.е. от 'Стамболийски' да може да се завивам само в посока ЦУМ и обратното нали), като пред Съдебна да се движат само трамваите за 'Графа', а по 'Алабин' - трамваи и коли, вече е напълно реалистично и превръщането на пространството между Съдебна палата и отсрещните на съда сгради, заключено от църквата 'Св. Неделя' и ул. 'Алабин', в оформен централен градски площад с префасонирана настилка и изобщо облик би разкрасило неимоверно града, без особено да затормози движението в столицата.  :rolleyes:
« Last Edit: 17.07.2009, 13:59:17 by KRUPA »
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #151 on: 17.07.2009, 15:50:32 »
Струва ми се, че обсъждахме това нещо преди време. Но човек, след като прочете името на "архитект" Димитър Димитров, най-добре е да цъкне с дистанционното на друг канал.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #152 on: 17.07.2009, 16:26:24 »
Да... явно негово дело е червената Била в Ямбол - единствената, за която знам да не е жълта...
Но пък идеята да се вкара Сливница и спирките под земята е рационална, особено ако МС минава под реката, а не е северно от нея. Така двата вестибюла на станцията се свързват директно с тролейбусните и автобусни спирки и  обеман на пътници между видовете транспорт ще става много по-бързо...

Offline zlatin

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 643
    • View Profile
Re: Лъвов мост
« Reply #153 on: 18.07.2009, 01:15:15 »
Този архитект нещо не е много добре. какви стени търси под реката, антична Сердика НИКОГА не е стигала до там, защотото до преди 120 години местността е била блатиста и доста далече от града. Да не говорим за другите глупости с нулевия километър. Гарата Черинг Крос се намира до централния площад на Лондон, а Лъвов мост е белясъл само преди 100 години края на София. Сега е малко странно да го обявим за централен площад.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #154 on: 18.07.2009, 11:43:05 »
Този архитект нещо не е много добре. какви стени търси под реката, антична Сердика НИКОГА не е стигала до там, защотото до преди 120 години местността е била блатиста и доста далече от града. Да не говорим за другите глупости с нулевия километър. Гарата Черинг Крос се намира до централния площад на Лондон, а Лъвов мост е белясъл само преди 100 години края на София. Сега е малко странно да го обявим за централен площад.

Черинг Крос, Златине, когато е основан (1200 и някоя) също е бил в покрайнините на Лондон...
В момента Лъвов мост е началната точка на една от осите на градския централен кръст - от Мария Луиза и гарата до НДК, пресечена от Университета до Механотехникума.

Идеята на Лъвов мост да се организира прилична културно-архитектурна среда не е никак лоша, като се има предвид, че Лъвов мост е вход в града за всички, ползващи автобуните и ж.п. превози...

Offline Vladislav

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 443
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #155 on: 18.07.2009, 23:41:00 »
Този архитект нещо не е много добре. какви стени търси под реката, антична Сердика НИКОГА не е стигала до там, защотото до преди 120 години местността е била блатиста и доста далече от града. Да не говорим за другите глупости с нулевия километър. Гарата Черинг Крос се намира до централния площад на Лондон, а Лъвов мост е белясъл само преди 100 години края на София. Сега е малко странно да го обявим за централен площад.

Златине, съвсем не си прав! Антична и средновековна Сердика е стигала до района северно от реката. Проф. Богдан Филов дава сведения, че при прокарването на бул. "Мария Луиза" след Лъвов мост в посока към гарата са разрушени част от намиращите се северно от моста крепостни стени. Кои са тези крепостни стени? Очевидно, че при някое от доизгражданията на крепостната стена през римско време е било направено голямо разширение на укрепената градска територия на север, което впоследствие се е оказало твърде амбициозен проект и ресурсите на града не са достигали за поддръжката на тази дълга стена, затова тя е била изоставена още в античността. Но самото й съществуване показва, че градът е стигал дотам. Спомням си, че през 1993 г. бяха разкопали за полагане на тръби за парното ул. "Цар Симеон" в близост до Мария Луиза и в изкопа се появиха масивни антични сгради, несъмнено двуетажни, средновековна църква на по-горно ниво и пр. А това е извън крепостните стени, които на север се простират до "Екзарх Йосиф". Неслучайно некрополът е почвал северно от Лъвов мост, напр. в двора на трамвайното депо досега лежи заровен огромен варовиков саркофаг, който не са успели да вдигнат. Така че има какво да се намери в този район, не е бил чак такова блато. Точно където е мостът е минавал и важен път.

И да допълня, че идеята "Сливница" да влезе на долно ниво много ми харесва, но преди два месеца, когато я обсъждахме все още беше много сурова. Ако си спомняте главният архитект и други отговорни лица за няколко дни представиха няколко различни идеи за оформянето на кръстовището. Много ми е любопитно дали продължават да обмислят проекта и дали вече са се спрели на някакво решение. Ама кого да питаш...
« Last Edit: 18.07.2009, 23:43:53 by Vladislav »

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #156 on: 18.07.2009, 23:44:47 »
Друг е въпросът, че крепостната стена, която знаем като Сердика е всъщност саммо цитаделата - останалата част от града се е простирала извън тези крепостни стени - амфитеатърът, къщите на обикновените граждани, всичко останало е било извън цитаделата, така че Лъвов мост е важен и от тази гледна точка.

Offline KRUPA

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1421
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #157 on: 19.07.2009, 13:25:37 »
По-скоро нулевият километър трябва да е на Ларгото:
1) намира се в идеалния градски център на столицата;
2) събира трите власти - изпълнителна, законодателна, съдебна (в голяма близост е) + държавния глава, т.е. център на държавното управление;
3) под земята е и центъра на древна Сердика/Средец, на които наследник е днешна София, т.е. исторически древен център.

Така че нито Лъвов мост, нито мястото на бившия мавзолей, нито сега района пред 'Ал. Невски', където доколкото знам е нулевият километър, мисля за по-подходящи. По-скоро след реконструкцията на пътното платно при Ларгото и обособяването на пешеходната зона, трябва в нея някъде (горе-долу в средата на зоната, заключена между 'Мария Луиза', ЦУМ/Министерски съвет, Народното събрание (бившия партиен дом), Президенството/хотел 'Шератон') да се обозначи този нулев километър по красив визуален начин.
Я мислех, като да си умрем от старост, а оно така стана, като да си умрем от смех, хе-хе-хе...

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #158 on: 19.07.2009, 13:48:40 »
Не е вярно. трафалгар винаги си е бил центгъра на Лондон, както пл. света неделя в София

Център?
Сигурен ли си? Не искам да излизам от топика, но в момента говориш пълни глупости - мястото на Черинг крос става част от компактния град малко преди Хенри VIII (1500 и някоя си), преди това са му казвали Черинг крос точно заради селото, до което се е намирал...
Ето карта на Лондон от 1658, показваща Черинг крос като площад в покрайнините на Лондон...

http://www.oldlondonmaps.com/newcourtpages/newcourt18.html

Лъвов мост и района са били част от градското землище на Сердика много преди Лондон да стане град, понеже освен минералните извори, навремето Владайската река е била един от основните водоизточници за Сердика, така че приключвам спора и се надявам занапред да си сверяваш данните преди да излагаш теза...

По-скоро нулевият километър трябва да е на Ларгото:
1) намира се в идеалния градски център на столицата;
2) събира трите власти - изпълнителна, законодателна, съдебна (в голяма близост е) + държавния глава, т.е. център на държавното управление;
3) под земята е и центъра на древна Сердика/Средец, на които наследник е днешна София, т.е. исторически древен център.

Така че нито Лъвов мост, нито мястото на бившия мавзолей, нито сега района пред 'Ал. Невски', където доколкото знам е нулевият километър, мисля за по-подходящи. По-скоро след реконструкцията на пътното платно при Ларгото и обособяването на пешеходната зона, трябва в нея някъде (горе-долу в средата на зоната, заключена между 'Мария Луиза', ЦУМ/Министерски съвет, Народното събрание (бившия партиен дом), Президенството/хотел 'Шератон') да се обозначи този нулев километър по красив визуален начин.

Съгласен съм, че нулевият километър ще седи по-добре в цитаделата на Сердика, но за целта той трябва да се обвърже с проекта... винаги съм си го представял като колона с хубав капител, от която излизат лъчи като мозайка, показващи посоките на света и пръстен с километрите до различните точки...
« Last Edit: 19.07.2009, 13:50:59 by boleroto »

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Лъвов мост
« Reply #159 on: 19.07.2009, 14:32:47 »
В днешна София има пет централни площада - Ларгото, Лъвов мост, Петте кюшета, Батенберг и Попа - това са ядрата на градския център от около... 80-90 насам, защото Лъвов мост и Попа са два от входовете към градския център (Черинг крос е играел същата роля, когато някой е пристигал по Пал Мал е минавал оттам покрай Скотланд ярд към същинския град. Тази роля на вход се играе от Лъвов мост от 130 години насам.); така че не знам по линията на каква логика твърдиш, че Лъвов мост не е централен площад?
Нима не е основен елемент на градския център?
Нима не се намира на основнен централен булевард?
Нима не е историчско място със заслужена репутация на вход към центъра, макар сега да е занемарено и грозно?
Нима не е известен транспортен, комуникационен и обществен център?
Нима един от най-красивите мостове в София не заслужва реконструкция и обновление на урбанистичната му функция? Черинг крос е бил набит дървен кръст насредата на пусто поле преди да се навъдят къщета около него, а сега е централен елемент в цялата организация на околното пространство...

Всичко търпи своите промени. Това, че Лъвов мост сега е окипазен не означава, че не е достоен да заема централно място в урбанистичният ансамбъл на града; нито пък го прави по-малко значим от Трафагар...