Author Topic: Ikarus 280  (Read 1280481 times)

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6080 on: 24.01.2021, 18:43:51 »
Номерът е землянки (нечетен), линията- бърза, значи е А213. Сигурно е от учебно филмче на КАТ за децата - велосипедисти.

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6081 on: 25.01.2021, 20:20:56 »
Ikarus 280 с инв. №111 по линия №104 с рег. № СЛ 0142 на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" №161 и друг  Ikarus 280  с рег. № СЛ 0200 на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" №123.
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6082 on: 25.01.2021, 22:48:32 »
Тези вероятно са доставка 1975-1976 съдейки по регистрационните номера и явно са част от една голяма серия.

Offline ivan3275

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1246
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6083 on: 26.01.2021, 00:00:16 »
Ехаа много ценна находка,тези двата със сигурност са от доставката 1975г.А снимката на Икаруса от предишните постове това е 1691,тогава през това време 15хх-та серия не е имало до колкото помня.

Offline Лаик

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6084 on: 29.01.2021, 16:09:50 »
Здравейте, извинявам се за лаишкия въпрос: сигурно ли е, че сините икаруси от края на седемдесетте с две врати и мрежи за багаж над седалките по линии 80 и 88 в София са 280.10? Има ли някаква видима разлика между 280.10 и 280.03? Мерси много.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4572
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6085 on: 29.01.2021, 20:07:09 »
Да, 280.10 е модификация за Чехословакия и при тях всички прозорци без последния от лявата страна се отварят на 1/3. 280.03 е модификацията за ГДР и при тях всички прозорци са неотваряеми с изключение на два от лявата страна, които се отварят на 1/2.

Online Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ikarus 280
« Reply #6086 on: 29.01.2021, 21:03:28 »
Здравей! Разликата между двете модификации е минимална - реално един и същ автобус крайградски тип, но предназначен за две различни страни. Модификацията 280.03 е била предназначена за Източна Германия, а 280.10 - за Чехословакия. Разликите са по-скоро козметични и засягат предварително уговорени специфики по каросерията, изисквани от съответния клиент (страна) и възпроизвеждани с години наред.
1. Най-явната разлика между двата варианта е конфигурацията на вида прозорци, които се монтират. При
 - 280.03 от 1974 до около 1981 г. има само два 1/3 отваряеми прозореца от лявата страна - последният от влекача и предпоследният от ремаркето. След 1981 г. стандартната конфигурация се редактира към два 1/2 отваряеми прозореца отново от ляво - срещу втора и срещу четвърта врата.
 - 280.10 през цялото време на производството всички прозорци без този срещу четвъртата врата са 1/3 отваряеми.
2. Втора разлика е наличието или не на допълнителни фарове в предната броня. При
 - 280.03 няма допълнителни фарове във фабрично изрязани дупки в бронята, въпреки това честа практика за ГДР е била монтирането от самите транспортни предприятия на допълнителни кръгли фарове под бронята.
 - 280.10 има специално изрязани правоъгълни отвори за правоъгълни допълнителни фарове.
3. Друга разлика - наличие на габаритни светлини на покрива отпред и отзад. На
 - 280.03 не се монтират никакви габаритни светлини - предполагам, че това е било свързано с правилника за движение в ГДР.
 - 280.10 се монтират две бели отпред и две червени отзад.
 В случаите на второупотребни екземпляри, внесени в България, е напълно възможно добавяне у нас на габаритни лампи, където ги е нямало, а където ги е имало и триъгълник или стандартните три червени лампи отпред над предното стъкло, обозначаващо съчленено превозно средство.
4. Четвърта разлика е наличието или не на стойка за допълнително огледалце за обратно виждане от шофьора в долния ляв ъгъл на предното стъкло. При
 - 280.03 такова се монтира фабрично, като то също е налично на всички модели Икарус, изнасяни за ГДР, отново вероятно изискване на правилника в страната.
 - 280.10 не се монтира такова огледало.
5. Пета разлика, за която се сещам, е оригиналното оцветяване. При
 - 280.03 от 1974 до към 1981 г. оцветяването е било бяло между прозорците, синьо между двете лайстни и бяло под долната лайстна. Вратите са бели. След 1981 г. стандартът се променя и каросерията се боядисва изцяло в жълто. След 1985 г. се появява паралелно и специфичната разцветка, която мисля, че е била предназначена специално за Берлин, но може би е попадала и в други градове - оранжева предница, задница и врати, а останалата част - бежова. Характерно при експлоатацията в ГДР е, че често при основни ремонти, а може би и преди тях, цветовете на каросериите са се "персонализирали" според установена ливрея в съответния град. Затова повечето по-стари второупотребни немски Икаруси, които пристигаха в България през 90-те, бяха в различни ливреи.
 - 280.10 през цялото време на производството оригиналното оцветяване е бяло между прозорците, бели брони и врати и синьо под горната лайстна до долу. От снимките от Чехия и Словакия от 70-те и 80-те личи, че случаите на "персонализиране" са били редки - обикновено с добавяне на допълнителна бяла ивица върху синьото, доближавайки се така, до стандартната ливрея на крайградските Кароси.

Разликите могат да се видят в прикачените заводски снимки - на Икарус 280.03 - екземпляр от 1974 г. и на 280.10 - екземпляр от 1977 г.
« Last Edit: 29.01.2021, 21:19:54 by Balkanton »

Offline Лаик

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6087 on: 30.01.2021, 12:28:08 »
Страхотни сте, много благодаря!
Жалко, че няма емоджи "свалям ви шапка"  :)

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6088 on: 11.02.2021, 21:25:05 »
Икарус с неизвестен инв. №, 1992г. Автор: Channa Jayasekara
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline The Freshmaker

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3771
  • TM 303
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6089 on: 11.02.2021, 23:10:39 »
Аз го виждам като 3549, който е бил в движение по това време именно под този номер и може и той да е, но вероятно всеки вижда нещо по свое си усмотрение :D
А всъщност София можеше да бъде един прекрасен град, ако имаше друго управление и ако 70 процента от населението му беше друго...

Offline София 100

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3776
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6090 on: 04.03.2021, 20:28:15 »
Множество Икаруси и малко Чавдари, заснети през 1984г. Автор: Борислав Харизанов.  Източник:  https://www.facebook.com/media/set/?set=a.4941868135838632&type=3
Направеното днес е недостатъчно за утре.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6091 on: 04.03.2021, 20:39:34 »
Хаха....групово приемане на четвъртокласници в пионерската организация на 23ти септември. Пет години по-късно мен ме приеха пионерче на същото място, беше си още лято, жега, возеха ни с Икаруси от Република. Бяхме много училища от шест района, ние плюс седмокласници, които ни свалиха сините връзки и ни сложиха червени. Нашият випуск беше последния "късметлия", които станахме пионерчета, преди да дойде десети ноември. Чавдарите возеха почетните роти войници, които също присъстваха....През следващата, 90та година, когато пионерската организация вече я бяха от месеци закрили, класът ми, вече без връзки естествено, включително и аз, връзва сини връзки в класната стая на първокласниците от класа на учителката ни от началния курс, понеже тя беше от БКП/БСП и искаше децата да се приемат чавдарчета......
По рейс и по жена не се тича!

Offline Dimitar Dragnev

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 631
    • View Profile
    • Форумът за класически езици
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6092 on: 04.03.2021, 20:42:22 »
Веднага ми направи впечатление мястото, където сега строят (може и вече да са построили) голям паркинг за тирове. Прави впечатление и табелата за Жерково със старата (и по-ясна) транслитерация.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6093 on: 04.03.2021, 23:07:18 »
Как пък един инвентарен номер не може да се види...

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6094 on: 04.03.2021, 23:16:43 »
Аз виждам 577.
По рейс и по жена не се тича!

Offline ivan3275

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1246
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6095 on: 04.03.2021, 23:37:32 »
Аз виждам 577.
Точно така,това е АП 0693,и бъдещ от 1990г. 4243,а от 2001г. е 2264.
Зад 577 се вижда 541 АМ 7635 и бъдещ от 1990г. 4319.На втората снимка само и единствено различавам 641 АМ 5285 и бъдещ 1209,после пак върнат на 641 и до последно.
Реално погледнато тези автобуси според снимките са били все още чисто нови на по 1 или 2 години,защото специално горе споменатите са произведени 1982 и 1983 години.
Само мога да кажа адмирации за труда да се изнамерят такива ценни кадри с прекрасни пейзажи и огромно количество автобуси сред тях.
« Last Edit: 04.03.2021, 23:44:37 by ivan3275 »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6096 on: 04.03.2021, 23:52:35 »
За такива мероприятия ще пуснат от новите, естествено. И нас 89та ни караха с най-новите, още Република си беше част от Земляне. От Обеля, по околомръсното и сетне по магистралата, по три класа в рейс, по трима на седалка, който успя да седне успя, другите прави...След церемонията имаше концерт на Тоника СВ. Беше поне 25 градуса шофьорът каза: "Назад може да отворим люковете, първия не, понеже цяло лято ми духа в гърба....."
« Last Edit: 05.03.2021, 00:01:09 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6097 on: 06.03.2021, 16:59:56 »
Този Икарус пише, че е от 1975, но не е от първата партида, не е и от партидата 280.08 или 280.10. Не мога да му разпозная инвентарния номер, дори не мога да преценя дали е от Малашевци или от Земляне. Оригиналът може да се види тук

Online Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ikarus 280
« Reply #6098 on: 06.03.2021, 17:31:18 »
На мен ми прилича на 280.08 - не виждам черната ивица и сигналния триъгълник.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6099 on: 06.03.2021, 18:18:02 »
Може и да е 280.08, при първия десен прозорец в салона се вижда нещо като кутия за табела. От тази серия сме виждали само землянски екземпляри с номера от 1649 нагоре нечетните. Не знам колко бройки са внасяни и дали са отишли и в Малашевци.