Здравей! Разликата между двете модификации е минимална - реално един и същ автобус крайградски тип, но предназначен за две различни страни. Модификацията 280.03 е била предназначена за Източна Германия, а 280.10 - за Чехословакия. Разликите са по-скоро козметични и засягат предварително уговорени специфики по каросерията, изисквани от съответния клиент (страна) и възпроизвеждани с години наред.
1. Най-явната разлика между двата варианта е конфигурацията на вида прозорци, които се монтират. При
- 280.03 от 1974 до около 1981 г. има само два 1/3 отваряеми прозореца от лявата страна - последният от влекача и предпоследният от ремаркето. След 1981 г. стандартната конфигурация се редактира към два 1/2 отваряеми прозореца отново от ляво - срещу втора и срещу четвърта врата.
- 280.10 през цялото време на производството всички прозорци без този срещу четвъртата врата са 1/3 отваряеми.
2. Втора разлика е наличието или не на допълнителни фарове в предната броня. При
- 280.03 няма допълнителни фарове във фабрично изрязани дупки в бронята, въпреки това честа практика за ГДР е била монтирането от самите транспортни предприятия на допълнителни кръгли фарове под бронята.
- 280.10 има специално изрязани правоъгълни отвори за правоъгълни допълнителни фарове.
3. Друга разлика - наличие на габаритни светлини на покрива отпред и отзад. На
- 280.03 не се монтират никакви габаритни светлини - предполагам, че това е било свързано с правилника за движение в ГДР.
- 280.10 се монтират две бели отпред и две червени отзад.
В случаите на второупотребни екземпляри, внесени в България, е напълно възможно добавяне у нас на габаритни лампи, където ги е нямало, а където ги е имало и триъгълник или стандартните три червени лампи отпред над предното стъкло, обозначаващо съчленено превозно средство.
4. Четвърта разлика е наличието или не на стойка за допълнително огледалце за обратно виждане от шофьора в долния ляв ъгъл на предното стъкло. При
- 280.03 такова се монтира фабрично, като то също е налично на всички модели Икарус, изнасяни за ГДР, отново вероятно изискване на правилника в страната.
- 280.10 не се монтира такова огледало.
5. Пета разлика, за която се сещам, е оригиналното оцветяване. При
- 280.03 от 1974 до към 1981 г. оцветяването е било бяло между прозорците, синьо между двете лайстни и бяло под долната лайстна. Вратите са бели. След 1981 г. стандартът се променя и каросерията се боядисва изцяло в жълто. След 1985 г. се появява паралелно и специфичната разцветка, която мисля, че е била предназначена специално за Берлин, но може би е попадала и в други градове - оранжева предница, задница и врати, а останалата част - бежова. Характерно при експлоатацията в ГДР е, че често при основни ремонти, а може би и преди тях, цветовете на каросериите са се "персонализирали" според установена ливрея в съответния град. Затова повечето по-стари второупотребни немски Икаруси, които пристигаха в България през 90-те, бяха в различни ливреи.
- 280.10 през цялото време на производството оригиналното оцветяване е бяло между прозорците, бели брони и врати и синьо под горната лайстна до долу. От снимките от Чехия и Словакия от 70-те и 80-те личи, че случаите на "персонализиране" са били редки - обикновено с добавяне на допълнителна бяла ивица върху синьото, доближавайки се така, до стандартната ливрея на крайградските Кароси.
Разликите могат да се видят в прикачените заводски снимки - на Икарус 280.03 - екземпляр от 1974 г. и на 280.10 - екземпляр от 1977 г.