Author Topic: Ikarus 280  (Read 668351 times)

Offline ivan3275

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1087
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5760 on: 13.09.2018, 22:25:22 »
Знае ли се автоматиците от кои партиди са били? Тези първите 260-тки май са били автоматици с 2-степенната кутия като във филмчето, гледам по разни унгарски филмчета такива точно от този период. И пак са с големи отраряеми стъкла.
Много ценни данни,поздравления на Metan.До колкото знам първите автоматици са от 08.1983г.първоначално в гаражи Земляне,Република(тогава филиал на Земляне)и един в Дружба.Които са с бели кабини и черни вече дръжки.След тях са вече повечето бройки от партиди 1984 и 1985г.Които вече са с черни кабини и черни дръжки.
« Last Edit: 13.09.2018, 23:00:00 by ivan3275 »

Offline IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2278
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5761 on: 14.09.2018, 02:33:46 »
Общо взето написаното от Иван е така, с малки поправки.

Икарусите 260, с идването си, освен линия 84, обслужват и линия 4. Тогава за линия 84, както и да го гледаме, 20 броя са много, въпросният рейс си е бил бая бърз, спира само на пл. Народно Събрание, Ректората, Орлов Мост, бул. Пейо Яворов (заради финландското посолство, което е било в блока до спирката), на Плиска, и оттам директно на летището, като минава по бул. Асен Йорданов (покрай сегашната Арена Армеец), Искърско шосе и сетне знаете. Тогава, между другото, с него се е пътувало с две билетчета, картите не са важали и всеки автобус е претръскван от контрольори, специално по тази линия. 76-та Икарусите 260 са прехвърлени на линия 209, не 309, а 84 минава на 11Г5. 309 също в началото е с 11Г5, ама от тези с изнасящите се врати. От 79-та 84 става само с едно билетче, почват да признават и картите, а от 81-ва, с пускането на 284 с междуградски Чавдари, минава вече на големи Икаруси и почва да спира навсякъде. В отдел Транспорт имат снимка на претъпкан Икарус 260 и по линия 80.

Първата партида от 20 Икаруса 280 идват без кабини, може би още преди пускането им курдисват такива в Трамказан - оная снимка от Плевен я знаете. По-късно, докато линия 104 е в Земляне, там се мяркаше поне по един от тези, но основно бяха по линии 30,31, 41 и 126, преди да ги сменят с чисто нови през 87-а. По същото време само такива бяха на линии 1,3 и 5, не знам тогава дали въпросните линии вече са били в Дружба и откъде са прехвърлени рейсове за тях, но си спомням като много малък, 80-та или 81-ва, ходихме на една сватба в ресторант Лебед - пак бяха такива, прекрасно се виждаха двата големи вертикални прозореца от дясната страна, до предната врата. 84-та година, пак там, ходихме редовно на езерото, пак бяха само от тези. Имаше чат-пат и на линия 13, преди да я спрат. Вижда се, че са прехвърляни и по други градове, за Плевен имаме доказателство.

За дръжките - до 75та година включително всички дръжки, освен тези на седалките, са метални (виж хубаво снимката как Гълъбов - Юрий Яковлев, се е хванал, вижда се много добре дръжката), едва 76-та стават бели, и то не съвсем в началото.

Тези сините 280.10, с двете врати, за тях работата е много съмнителна. Доставени са общо 15 броя за цяла България, отделени са от партида, предназначена за Чехословакия, но годината и досега не е сигурна. В началото този вариант се изнася само и единствено за ГДР. Вижда се, че в София са били седем, другите явно са отишли във Варна и Бургас. Също идват без кабини, монтират им от същите като на първата партида. Даже на снимката от албума се вижда, че рейсът е без кабина. И са вече с белите дръжки. Накрая бяха по кремиковските рейсове.

Ето ви един такъв, в заводски вид.
Черните кабини са от 85-та година, с новия гетинакс. За автоматиците - вероятно е така, като този от "Търси се съпруг за мама" - той е 83-та или 84-та година производство.
Ето и салона на първите серии - това са екземпляри за 74та година за ГДР и за Перу, но и нашите 100% са били с такъв салон. И трите снимки са с метални дръжки, има ги в по-висока резолюция, но са защитени срещу сваляне, а за да ги видите в немския форум, ви трябва регистрация.
« Last Edit: 14.09.2018, 06:59:55 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2278
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5762 on: 14.09.2018, 04:24:47 »
Ето една по-свястна. За съжаление, през 80-те на всичките от тези и следващите доставки до 78-а година, вече им бяха разкатали мамата в Станкето и иди разбери какви са били.

А ето това на долните снимки го тестваха 93-та година на оня конкурс - всичко му беше идентично, само дето го бяха боядисали в бяло, зелено и червено.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1671
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #5763 on: 14.09.2018, 12:56:53 »
Най-интересното е, че 15 броя Икарус 260 са извадени от експлоатация още през 1980, а през 1981 са извадени още 3 броя (били са съответно на 7 и на 8 години). Все пак "изваден от експлоатация" не значи автоматично "бракуван", вероятно са ги засилили към провинцията. През 1980 за извадили и 2 броя Икарус 280, а през 1981 още 5 Икарус 280 и 4 Икарус 266.
Колкото до първата (и единствена) партида на 260 в София - внос на къси автобуси за София не е бил нужен, защото по същото време в Ботевград усвояват производството на 11Г5, 11М3 и 11М4 и започва да бълва огромно количество продукция. Засега не е ясно как са попаднали и бройките 266 (и колко са били), вероятно е свързано с лятната Универсиада 77.

Докога най-късно са се движили синята партида 280.10 в София? Май не се срещат на снимки от 80-те?
« Last Edit: 14.09.2018, 12:58:32 by Metan »

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7871
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5764 on: 14.09.2018, 13:29:16 »
Жалко че е спрял вноса на 260ки. Значително по-добри са отколкото на Ботевградските боклуци Г5.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1176
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #5765 on: 14.09.2018, 14:00:44 »
За Г5-цата тотално не съм съгласен. Била е на светлинни години по-здрава и дуракоустойчива от въпросните 260-ки. Моля да се отнасяме с уважение към нея. Не се превъзнасяйте по тия Икарус 260 от първите не са били много свят, а и са били на ресори. Интересен факт е че първите образци на завода от Ботевград са били по-добре направени от тези през 80-те, явно не са пестили и не са проявявали творчество в началото. Докато първите Икаруси от серията 200 са си били кочини.
The Grand Tour

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7871
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5766 on: 14.09.2018, 19:11:53 »
Не говорим за дуракоустойчивост. Говорим за комфорт на превоза. И тук сравнявам Икарус от 86та и Г5 от 86та. Голяма грешка е че не се налага Б1320, а се произвежда Г5.

Offline IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2278
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5767 on: 14.09.2018, 19:54:30 »
Последно видях 280.10 към края на 1985-та по кремиковските линии. Вероятно са ги изпобракували 87-а при идването на голямата партида чисто нови, както се случи и с първите екземпляри с металните дръжки. Тогава за първи път се появиха абсолютно чисто нови Икаруси по селските линии навсякъде, както и по по-нискоразрядните, като например 74,77, 88, 120, където преди това бяха само от по-старите партиди с белите дръжки. Но малко по-късно, като за първи път в живота си ходех на море във Варна, по най-натоварената линия 109 имаше от сините, както и основно от първите доставки, които явно са си били там още от идването им. Жълтите от последните партиди още не бяха дошли...По същото време в Петрич дойдоха бивши софийски вероятно 76-ти набор, с бели дръжки, които веднага тръгнаха по селата. И тогава тръгна лафа между дядовците, че видиш ли, на село имало тролеи :help:

За 11Г5 - ами не е баш така. Вярно, че е елементарен, прост и дуракоустойчив автобус, ама ние да не сме Афганистан или Судан? Другото, което е, че първите партиди 11Г5, 11М3 и 11М4 са произвеждани с оригинални немски части, едва по-късно заводът за авточасти в Сандански, едни огромни халета до гарата, усвоява голяма част от номенклатурата (това беше най-високоплатеното предприятие там, понеже имаха и секретен отдел - правеха също и скоростни кутии за БТР-и). Както и други заводи, разбира се - цеховете в ботевградските села, в Русе, Сливница и т.н. В тази връзка е вярно, че тези партиди са по-читави от следващите през 80-те. В ДАП-а в Сандански имаше такива 11М3 и 11Г5, с изнасящите се врати, които плътно до края на века бяха в движение (дори стъклата им бяха немски, пишеше на тях SEKURIT, докато по следващите бяха с унгарски стъкла ICHOR Salgotarjan, а още по-следващите "Кристал-Перник, Смяна В") докато доста от по-новите бяха вече бракувани, и съвсем резонно - все едно щяха да се разглобят. Швепсовете В13-20, и те изкараха по 5-6 години, не повече. Но да се сравнява с Икарус 260........260 никога не са били на ресори. Възможно е първите да са били недоработени. Между другото, ние, наред с Унгария и ГДР,  сме сред първите, които получаваме 260 и 280 - в СССР идват чак 75-та година и то първо в Санкт Петербург, не в Москва. А в Чехословакия тогава всичко е било Кароса SM11, която е била още по-голямо лайно с тази вертолетна "звукоизолация". В последствие 260 плъзват навсякъде - по Гърция, Турция, Коста Рика, Венецуела, Сирия, Етиопия, Мадагаскар, Мозамбик, не само в соцлагера. Баш първите от серия 200, 67-а година, са си бутикова изработка, сглобявана в завода за специална продукция (разбирайте за клиенти "по второ направление", срещу валута, от западните страни - Швеция, Дания, Германия, САЩ, Исландия и т.н. ), който завод 89-та година се отделя и става в последствие Икарус ЕАГ. А причината да се стигне изобщо до Икарус 260 и 280, вместо да тръгне серийно нископодов Икарус 242 и 282 е, че Раба така и не пуска в серийно производство по-малогабаритен двигател, който да се монтира отзад. Да се върнем на 11Г5 - единствените читави автобуси на въпросното шаси са оригиналните Шкоди 706 РТО. Даже и в Гърция много фабрики са правели каросерии върху Шкода, но и те не са излязли читави. До 85-та година такива мъки бяха с 11Г5 по линия 72, че ви е бедна фантазията. Вечно претъпкани, нередовни. Още 83-та пуснаха само Икаруси, после Икаруси 266, но закратко през 85-та пак 11Г5. И на всичките, без изключение, и Чавдарки, и Икаруси, най-голямата им мъка беше баира между гара Подуене и читалището в Редута, където се изкачваха с пешеходна скорост. Дори пишеше по газетите, че щели да внесат съчленени Икаруси с двойно предаване специално за тази линия. 85-та, есента, наистина тръгнаха чисто нови, в това число и от жълтите с големите джамове, и те нямаха проблем с този баир, явно са оправили работата по друг начин. Но, просто нямаше база за сравнение между Икарус и 11Г5 - докато такива бяха по 72, все мрънках "мамо, искам на голямото рейсче, не на малкото". Дори когато времето беше хубаво, не ползвахме 72, а вземахме 11 или 104 до Подуене-Разпределителна, и от там се прибирахме по много хубава алея. А изнасящите се врати са се оказали крайно неподходящи за нас, имало е самоотваряне, изпадане на хора, а отвътре бяха облицовани със същия фазер, като салона, и се подуваха от дъжда за нула време. Грешката, която е направена, е че вместо да се иска лиценз за каросерия върху Шкода, е трябвало да се поиска направо интегрален самоносещ модерен градски автобус, както прави Полша с Берлие. Примерно 11М4 в градски вариант, Кесбьорер са имали такива, че и съчленени.

266 са 150 броя, идват 78-а и 79-та година, от друг завод - в Секешфехервар, в автопарка на Кремиковци, но и в София, също по 2-3 броя навсякъде по ДАП-овете в провинцията. Имаме в списъка за Бургас, също снимка в Кърджали, два е имало и в Сандански, там си бяха разсипници и са ги съсипали за нула време. Причината да спрат да внасят както 260, така и 266 е освен 11Г5, заемането на квотата за внос от Унгария от двигатели, предавателни кутии и кормилни уредби за 11М4 и по-късно В13-20 и В14-20, плюс това почват по-сериозно да внасят и Икаруси 256 и 250 за Балкантурист. Затова между другото и БДЖ са се чудели какво да правят с резервни части за мотрисните влакове 18-та серия.

В13-20 не се налага заради калпавите румънски основи,а други откъде, същото се отнася и за В14-20, още 83-та година поради тая причина почват преговори за лиценз от Щаер-Даймлер-Пух, който в последствие е закупен, но до никъде не стига заради промените. А тогава вече отношенията с Кесбьорер са в разпърдяно гърне заради износа на полуфабрикатни 12М за Гърция, където гърците сами си правят каросериите - този пазар е бил приоритет за германците.

По същото време в СССР допотопният ЛиАЗ-677 се радва на огромна любов на всички нива - от шофьорско, до кабинетно, заради огромните възможности за кражби на бензин (там нямат дизелови леки коли).
« Last Edit: 14.09.2018, 20:43:28 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12343
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5768 on: 14.09.2018, 22:07:01 »
Абе Икарус 200 серия си е автобус-легенда отвсякъде, може би най-популярния по цял свят, сравнително комфортен и удобен за времето си, ама колко е бил здрав е доста спорно. Щом са ги бракували и спирали отначало масово на по 8-9 години. То дори ВМС-то искарва повече. И аз едно време си мислех че са здрави, ама като дете още ми развенчаха този мит казваха ми " как ще е здраво това, виж че автобуси на по 7-8 години едвам вървят, скоростите им стържат, то са пушеци, скъсани подове, докато виж внесохме втора ръка Мерцедес или МАН на 15 години и е като нов и пак ще искара повече" и подобни. Значи явно дори и Чавдар 11Г5 са излезнали по-здрави. Спомням си че началото на 90-те се возих по линия 111 и наистина Икаруси на по 7-8 години изглеждаха като пред разпад. Като пуснеха някой 11Г5 наистина изглеждаше доста по-добре, имаше дори такива с тапицирани плоскости и завеси в салона. И най-важното, което ми харесваше тогава Икаруса беше сутден, а в Чавдарките все си беше приятно топло зимата, имаше зад шофьора един огромен калорифер.

Иначе за баира в Редута, не е нещо сериозно впредвид че на линия 93 също бяха 11Г5 а там има един много сериозен баир веднага след центъра на Драгалевци преди си минаваха направо, а инцидентно е имало дори на 66 11Г5-ца.

Иначе по руски филмчета ксъм гледал че Лиаз 677 е бил много модерен за времето си автобус-с автоматични скорости, комбинирано окачване и много плавна возия за това са му казвали Луноход.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Kingpin

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 776
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #5769 on: 14.09.2018, 23:08:54 »
Абе Икарус 200 серия си е автобус-легенда отвсякъде, може би най-популярния по цял свят, сравнително комфортен и удобен за времето си, ама колко е бил здрав е доста спорно.

То и колко е бил комфортен и удобен също е спорно  :rolleyes:
Но пък за здравината... все пак произведените към 1987-ма изкараха чак до 2015-та, а дори можеше и повече да изкарат. Може би пък в последните 10-15 години поддръжката им беше по-добра. Те едва ли са изисквали и кой знае каква поддръжка.  А принципно това, че са били само на 7-8 години не означава, че не са били вече на един милиард километра.

Offline transtriumf

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4893
  • 5029 (1989-2016)
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #5770 on: 15.09.2018, 11:11:27 »
Що се отнася до здравината, в Плоещ, Румъния все още се движат Икаруси от първата и втората половина на 70-те. До 1995та са карани в Цвикау, Германия и до ден днешен вървят в Румъния. А даже не са минавали някакви сериозни ремонти като софийските . Двигателите им са оригиналните, а това, което не е (тук там някоя кабина, разцветка и т.н.) е гаражно изпълнение.

Иначе конкуренти по здравина на Икарусите са О305/Г.  Но до колкото знам в преди да дойдат в София повечето са били рециклирани. Във Варна идваха 20-годишни екземпляри в доста добро състояние, но след 6-7 години почваха да се разпадат.
Но според мен (въпреки сантиментите ми към Икарусите) мога да кажа, че О405/Г бият и двата модела по дуракоустойчивост.  Като години и километри във Варна надживяха и О305ци, и Икаруси и до последно бяха в много добро състояние, въпреки че бяха около и над 30г.

Човек не е ли засадил поне едно дърво и не се ли е возил на Икарус не е живял.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1671
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #5771 on: 15.09.2018, 11:24:48 »
През 1980 в Завода за трамваи е трябвало да има доставка от Унгария на 30 броя каросерии на Икарус 280 (на обща стойност 1 800 000 лв) за монтиране в тях на агрегати от тролейбуси Шкода 9ТР. Поради външнотърговски ограничения сделката не се е осъществила.

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 922
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5772 on: 15.09.2018, 13:10:56 »
Аз помня, че се возих някъде 1999г. до Симеоново с 11Г5 по 67 и се справяха геройски по нагорнищата. Най се кефих, като почти спираше, за да превключи на по-ниска предавка и се чуваше яко кррррр....крррррррррррррр, докато влезе.  :D
« Last Edit: 16.09.2018, 10:56:20 by qwerty95 »

Offline IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2278
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5773 on: 15.09.2018, 19:20:17 »
Имайте предвид, че сегашното нанагорнище на Подуене, след големите ремонти и промени, няма нищо общо с тогавашното. Тогава улицата към Слатина си беше долу в ниското, плътно до ж.п. линиите и 72 трябвяше да завие надясно, претъпкан, след което веднага да катери къде-къде по стръмния от сега баир, без предварително да е набрал каквато и да е инерция след завоя.....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1300
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ikarus 280
« Reply #5774 on: 15.09.2018, 21:26:56 »
Първата партида от 20 Икаруса 280 идват без кабини, може би още преди пускането им курдисват такива в Трамказан - оная снимка от Плевен я знаете... Вижда се, че са прехвърляни и по други градове, за Плевен имаме доказателство.
Снимката от Плевен, според мен, е на Икарус 280.08 (чехословашката градска версия) с добавена българска кабина. Защо според мен е 280.08? - оригинално липсва кабина, каквото е типично за тази модификация от 1974 до към 1977 г., а също така прозорецът преди втора врата и този след трета са неотваряеми, защото оригинално там са монтирани кутии за маршрутни табели, каквато се слага и на предното стъкло. Снимката е доста тъмна, но не личи да има и черна ивица отстрани. Прикачвам още две снимки на представители на този вид. Можете да видите снимка на първия Икарус 280.08 доставен в Братислава на 19 февруари 1974 г., който притежава същите характеристики.

https://imhd.sk/ba/galeria-media/22894/Prvy-bratislavsky-Ikarus-280-pred-Strkoveckym-jazerom?ref=ba%2Fpopis-typu-vozidla%2F53%2FIkarus-280

https://imhd.sk/ba/galeria-media/Vyhladavanie/3051/Prvy-Ikarus-280-08-v-Bratislave?&ref=ba%2Fvozidlo%2F2102%2FIkarus-280-500&ghg=&ghv=2102

Предположенията ми са, че едновременно в България са доставени от двата вида чехословашки модификации - 280.08 и 280.10. Предвид бартерната търговия в рамките на СИВ, където срещу стока се дава друга стока, а не пари, може би в този момент Чехословакия е имала някакъв дълг към България, който е нямало с какво да възмезди и е пренасочила част от доставката на нови автобуси от Унгария към България.
А защо, според мен, не е представител на първата доставка за България? - марката Икарус е не от отделни печатни букви, а с познатата стилизирано-ръкописна емблема без подчертаване, която е стандартна за серия 200 от края на 1974 г. Както се вижда от много други снимки, първите 280.04 (българската модификация) са с оригинални кабини, с печатни букви за емблема, декоративен метален кант в уплътнението на предното стъкло и плъзгащи се части на прозорците от външната, а не от вътрешната страна. Това са характерните детайли на автобусите от първата доставка за България през февруари. Интересно е, че дори автобусите от втората доставка, какъвто е софийският №33, заснет в "Баш майстора", макар и пак с надпис с печатни букви, е вече е с плъзгащи части на прозорците от вътрешната страна, както и без декоративен метален кант в уплътнението на предния прозорец.

Quote
Тези сините 280.10, с двете врати, за тях работата е много съмнителна. Доставени са общо 15 броя за цяла България, отделени са от партида, предназначена за Чехословакия, но годината и досега не е сигурна. В началото този вариант се изнася само и единствено за ГДР.
Крайградската двуврата модификация за ГДР има собствен номер 280.03, аналогична на 280.10, но с разлика в оцветяването (първо бяло, синьо, бяло, а в последствие жълто) и конфигурацията и вида на прозорците (неотварями и два отваряеми отляво).
« Last Edit: 15.09.2018, 22:05:24 by Balkanton »

Offline IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2278
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5775 on: 15.09.2018, 23:11:37 »
Може и така да е. Тези, които са били без кабини, демек им бяха сложили българска, всичките до един бяха с метални дръжки и с два неотваряеми прозореца отдясно - вторият и предпоследният, веднага след третата врата. За надписа с отделни букви и за това как им се отваряха прозорците - отвънка или отвътре - не съм обърнал внимание. Просто всичките тези, когато нерядко се случеше да се возя по единицата, 13, 104, 30, 31, 41 и 126 (бяхме сред първите новодомци в Обеля-2), вече бяха палачорсани в Станкето, демек във вид доста далече от оригинала. И вече си ги бяха пребоядисали стандартно, с черна лента. То чехословашкото оригинално червено май не е баш като българската спесификация. По същото време баща ми временно го бяха командировали в Кремиковци, по тамошните линии рейсовете също бяха стари и след основни ремонти, но вече с белите дръжки, обаче все още с по-голямото стъкло зад шофьора. Там бяха и сините, пак с българска кабина, но също с бели дръжки, имаха и багажници над главите. След около три години, по линия 109 във Варна - пак бяха основно стари и ремонтирани, но с бели дръжки и по-малкия джам зад шофьора. Явно първите вече са били бракувани...Сините - бяха идентични на софйските, но с оригинална кабина, която си личеше, че е вземана от друг автобус. Имаше няколко чисто нови, 88-и набор, но бяха малко и беше голям късмет да се случи такъв, въпреки че не ги видях другаде, освен на 109.

А това как са дошли - има и друг случай извънпланови доставки, демек срещу долари, на автобуси за нас по спесификации за друга държава - 15-те жълти 85та година. Или оранжево - белите междуградски 250 и 256, имаше доста такива, бяха си с български номера. Плюс многото жълти в Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Кърджали - 89ти набор, може да сложим и 260-тките на Плама и други предприятия....
« Last Edit: 15.09.2018, 23:23:54 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12343
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5776 on: 16.09.2018, 00:05:32 »
А някаква съществена разлика имало ли е например в тези от 73-та и тези от 88-ма година? Демек различен по обем и мощност двигател, различни скорости. Аз разбирам че единствените разлики са били в цвета на дръжките и различните кабини.  Демек дали ще ти се падне такъв от 73-та или 88-ма е абсолютно все тая. И аз освен дръжките, тапицериите на седалките и разни други декоративни детаили други разлики не помня и май нищо не е променяно, но това за дръжки, тапицерии, и подобни явно зависи с какъв консуматив са разполагали.

А двигателя Раба Д2156 са го монтирали май още от средата на 60-те чак до средата на 90-те в различните модели.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2278
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5777 on: 16.09.2018, 03:19:36 »
Вероятно чак съществени разлики не, но едно е да се возиш в автобус току що доставен или на 1-2 години, а друго е на 15-годишен, по който нищо оригинално не е останало и нашите Вилхелм Пик майстори са му разказали играта, демек показали са му къде се намира. В Унгалия или в ГДР, при тяхната поддръжка е друга работа. След промените имаше автобуси от ГДР с метални дръжки в по-добро състояние от нашите най-нови.....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1300
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ikarus 280
« Reply #5778 on: 17.09.2018, 22:20:46 »
Между другото в Румъния пак в края на 1974 г. - началото на 1975 г. се внасят от 280.10 за крайградски транспорт
( http://www.transira.ro/bb3/viewtopic.php?t=4228#p142057 )
Има и сканирана скица на автобуса и е упомената модификацията. Иначе румънската модификация е 280.05, която е като българската на вид с изключение на липсата на черна ивица, наличието на червените брони, липса на фарове в бронята и двойката гледащи към салона седалки преди четвъртата врата (предполагам, че това са били места за постоянни кондуктори. Неслучайно на снимките се вижда, че прозорецът зад тях е покрит с импровизиран сенник). Те също почват да ги внасят в началото на 1974 г. и доставките продължават докъм 1977-8 г. Паралелно се внасят и 260.05 - аналогично като компоновка като съчленените. Интересно дали е имало нещо общо между доставките на 280.10 за България и Румъния.
« Last Edit: 17.09.2018, 22:22:51 by Balkanton »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1671
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #5779 on: 18.09.2018, 09:24:05 »
Щом сините са пристигнали в края на 1974, почти сигурно са дошли заедно със софийската доставка. Вероятно е имало доста произведени бройки за Чехословакия, които не са поискани и са ги пласирали из соцлагера. За софийските се искат допълнителни средства от БНБ, за да се осъществи сделката. По това време има силен недостиг на съчленени автобуси. За няколко години пристигат голямо количество нови съчленени икаруси, откриват се масово линии (тогава се изграждат панелните комплекси и за 10 години картата на София се прекроява коренно, има нужда от транспорт с голяма вместимост и с автобуси най-бързо са можели да отговорят на нарастналото потребление на транспортна услуга).