Author Topic: Ikarus 280  (Read 1280517 times)

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5820 on: 23.10.2018, 23:00:35 »
То и 2270 сигурно струва толкова.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 274
  • k.panev
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #5821 on: 02.11.2018, 22:08:19 »
Подминал ги няколко пъти тези 20000лв , но възстановяването е процес на който се изготвя план по който се работи .
Като е готов ще видим крайния резултат!

Изпратено от моят SM-A530F с помощта на Tapatalk


Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #5822 on: 02.11.2018, 22:56:16 »
Доста добре изпипани детайли, личи си когато се работи съвестно и с любов, а не за едната заплата.

Какви са тези черни вентилационни отвори над пода по дължина на салона?

Имаш ли повече снимки на целия автобус?

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5823 on: 02.11.2018, 23:45:56 »
Тези отвори са за допълнителното отопление. Това на снимките е вече небезизвестния 266.
По рейс и по жена не се тича!

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #5824 on: 29.11.2018, 14:44:16 »
Снимката от Плевен, според мен, е на Икарус 280.08 (чехословашката градска версия) с добавена българска кабина. Защо според мен е 280.08? - оригинално липсва кабина, каквото е типично за тази модификация от 1974 до към 1977 г., а също така прозорецът преди втора врата и този след трета са неотваряеми, защото оригинално там са монтирани кутии за маршрутни табели, каквато се слага и на предното стъкло. Снимката е доста тъмна, но не личи да има и черна ивица отстрани. Прикачвам още две снимки на представители на този вид. Можете да видите снимка на първия Икарус 280.08 доставен в Братислава на 19 февруари 1974 г., който притежава същите характеристики.

https://imhd.sk/ba/galeria-media/22894/Prvy-bratislavsky-Ikarus-280-pred-Strkoveckym-jazerom?ref=ba%2Fpopis-typu-vozidla%2F53%2FIkarus-280

https://imhd.sk/ba/galeria-media/Vyhladavanie/3051/Prvy-Ikarus-280-08-v-Bratislave?&ref=ba%2Fvozidlo%2F2102%2FIkarus-280-500&ghg=&ghv=2102

Предположенията ми са, че едновременно в България са доставени от двата вида чехословашки модификации - 280.08 и 280.10. Предвид бартерната търговия в рамките на СИВ, където срещу стока се дава друга стока, а не пари, може би в този момент Чехословакия е имала някакъв дълг към България, който е нямало с какво да възмезди и е пренасочила част от доставката на нови автобуси от Унгария към България.
А защо, според мен, не е представител на първата доставка за България? - марката Икарус е не от отделни печатни букви, а с познатата стилизирано-ръкописна емблема без подчертаване, която е стандартна за серия 200 от края на 1974 г. Както се вижда от много други снимки, първите 280.04 (българската модификация) са с оригинални кабини, с печатни букви за емблема, декоративен метален кант в уплътнението на предното стъкло и плъзгащи се части на прозорците от външната, а не от вътрешната страна. Това са характерните детайли на автобусите от първата доставка за България през февруари. Интересно е, че дори автобусите от втората доставка, какъвто е софийският №33, заснет в "Баш майстора", макар и пак с надпис с печатни букви, е вече е с плъзгащи части на прозорците от вътрешната страна, както и без декоративен метален кант в уплътнението на предния прозорец.
Май ще се окаже точно така - първите Икарус 280.08 в София (тези без черната линия отстрани) пристигат през 1975. Филмът "2 диоптъра далекогледство" е сниман основно през лятото на 1975. Ето снимки на един изцяло червен Икарус, най-вероятно по 76. Инвентарният номер не се чете добре, най-много ми прилича на 1653. Надписът "IKARUS" на предния капак вече не е от отделни букви, ами е стилизиран. Не се вижда добре дали има кабина или не, по-скоро не, защото на втората снимка се вижда част от бялата П-образна дръжка. Засега можем само да гадаем колко бройки са били и дали са идвали само на 1 партида или е имало и други доставки, май по-скоро са идвали само веднъж.

Offline vaz2106

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 952
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5825 on: 29.11.2018, 19:56:31 »
Ах да можеше да се види номера и табелата. :)

Offline ivan3275

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1246
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5826 on: 29.11.2018, 20:04:33 »
Това със сигурност е линия 76 и автобусът е 1633 защото това е един от 20-те Икаруса съчленени доставени за линия 76 през 02.1974г.А и мястото на снимките е Полиграфическия комбинат там спира линия 76.
« Last Edit: 29.11.2018, 20:06:40 by ivan3275 »

Offline poly911

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1269
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5827 on: 29.11.2018, 21:59:17 »
Това със сигурност е линия 76 и автобусът е 1633 защото това е един от 20-те Икаруса съчленени доставени за линия 76 през 02.1974г.А и мястото на снимките е Полиграфическия комбинат там спира линия 76.
Вземи думата от устата

Изпратено от моят Lenovo A1010a20 с помощта на Tapatalk


Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #5828 on: 29.11.2018, 22:16:26 »
Не е 1633, защото на автобусите от първата доставка имаме снимка и те са с черна линия



Освен това и надписът отпред, от долната снимка се вижда, че изцяло червените Икаруси са с регистрационни номера серия "СЛ". Доставките от 1974 в Земляне достигат до "СК".


Сините 280.10 пристигат в самия край на 1974, съвсем логично ми се вижда веднага след тях в началото на 1975 да е пристигнала още една нестандартна серия изцяло червени 280.08, отново предназначени за Чехословакия но отказани оттам и разпратени из други страни в соцлагера.
« Last Edit: 29.11.2018, 22:22:04 by Metan »

Offline ivan3275

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1246
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5829 on: 29.11.2018, 23:29:15 »
Да Metan прав си грешката е моя извинявам се ако администраторът реши нека изтрие предишния ми пост.Да възможно е и да е 1653 на снимките от филма.Интересно е обаче колко бройки са дошли от този вид 280.08.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5830 on: 30.11.2018, 12:16:19 »
Явно и те са изкарали много малко, защото аз не помня от този вариант изцяло в червено. Но си спомням някъде началото или средата на 90-те че съм виждал такива в Пловдив, точно с място за табели на мястото на 2 от страничните прозорци и изцяло червени, нищо чудно да са пратени в Пловдив по -късно. Като че ли и във Варна имаше такъв.

А спомням си в ранните детски години че съм виждал Икаруси вместо с черна лента с бяла такава. Не помня обаче дали в София или в друг град, бил съм много малък. Мислех че само на сън съм виждал такива, но наскоро в една ФБ група видях снимка на такъв бракуван в Шумен. Всичко си им е като на стандартните, единствено лентата вместо черна е бяла. Някой помни ли с такова оцветяване някъде у нас? Може би това е било самия край на 80-те.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 442
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #5831 on: 30.11.2018, 17:21:58 »
А спомням си в ранните детски години че съм виждал Икаруси вместо с черна лента с бяла такава. Не помня обаче дали в София или в друг град, бил съм много малък. Мислех че само на сън съм виждал такива, но наскоро в една ФБ група видях снимка на такъв бракуван в Шумен. Всичко си им е като на стандартните, единствено лентата вместо черна е бяла. Някой помни ли с такова оцветяване някъде у нас? Може би това е било самия край на 80-те.
В Бургас имаше с такава разцветка в началото на 90-те. Но това не беше оригиналната му разцветка, а беше пребоядисван в гаража. Пак по това време имаше и червен със синя черта, син с бяла черта и доста сини с черна черта. Изобщо по това време в Бургас имаше автобуси в различни разцветки (не оригинални а пребоядисвани в гаража), но за жалост няма никакви снимки от този период.
Може ли да покажеш снимката на бракуваният в Шумен за който говориш, искам от любопитство да го видя.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13996
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #5832 on: 30.11.2018, 18:48:30 »
Аз помня в Земляне изцяло червени Икаруси, пускаха ги по 73 в началото на 90те. Отвътре бяха с бели дръжки и плоскости, имитация на дърво. Май имаше и такива къси.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5833 on: 06.12.2018, 23:38:50 »
https://m.fakti.bg/technozone/347785-nai-dalgiat-ikarus?fbclid=IwAR2pSVvvtrBWk1OQ6HCoSnpd4VFHvc65pMN5ZIWCAezWa5Rtt28QhKsL_MQ

Интересни снимки и статия за двойносъчлененият Икарус 293. Оказа се че не е бракуван, ами е запазен и съхранен за музей в Техеран и дори до скоро е бил в движение по редовна линия. Също интересно, че е транспортиран на самоход от Унгария до Иран като е преминал през България. Отначало е бил с двигател Раба Д2156 но е бил много слаб за такъв автобус.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5834 on: 04.01.2019, 22:44:14 »
Да пренесам ''темата'', за да не спамим в ''Благоевград''.
Аз предположих,че този автобус е бившия 0177 на Балканкар....
...но е възможно да са и повече мотокарите,защото само в гараж Дружба са имали 5 или 6 броя...
Наистина въпросният автобус е бил даден, съвсем нов, от градския транспорт, на Балканкар, в замяна на ако не се лъжа три мотокара, които да се използват в гаражите за вдигане на по-тежки части...
Мотокари -влекачи са имали, въпросът е бил в подемните. Независимо че вторите могат да обединят фукциите на двата – превантивна мярка срещу мързеливците. Бригадите са били достатъчно окомплектовани като човешки ресурс, с който спокойно са можели да държат автобуса на ръце. Проблема е на лице, когато половината се изпокрият – и вече въпросът опира единствено до колегиална гледна точка. Иначе тежките части са ги придвижвали точно с тези мотокарите -влекачи. Не зная дали се разбира правилно, но това е била причината! Защото пък в онези години сме били на 2 -3 място в света по производството им, независимо, че се твърди, че ги купували единствено и само заради многото чугун, от който са правили по 2- 3... Ние пък нали сме си ги продавали!
... И се получава, че по централизирана доставка не се полага, а по договорка между предприятията – да. То е поради паралелното съществуване на двете системи за период от време.

''Привилегиите'' – за нея се заговорва още преди демокрацията, в перестройката - след 1985.
Забележете как със зачисляването на въпросния И -280 в Балканкар – нов, на фона на изнемогването на останалите автобуси в ГТ -тогава и после, се създава подобна за служителите на предприятието, за сметка на останалите граждани. При това автобуса се ползва нерационално спрямо останалите в ГТ, независимо че ''Балканкар'' носи много пари на държавата, като количество пътници, спрямо останалите в ГТ, те са нищожно малко. Тоес то е привилегеровано!
От което би следвало да получат или Чавдар В 14- 20 (не е въпрос дали изобщо е имало зачислен тогава в ''Дружба''), или поне някой Икарус от предни доставки с оглед на горното.

 
« Last Edit: 04.01.2019, 22:54:03 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5835 on: 07.01.2019, 21:30:48 »

От Bus Memories, снимката е по-скоро от 70-те.
По рейс и по жена не се тича!

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #5836 on: 07.01.2019, 22:28:10 »
Ауууу, много хубава снимка. Прибавям я към обяснителния списък с първата партида 280-ки. Ако се виждаше и регистрационния номер щеше да е перфектно. Халогените от предната броня вече са хванали крачета.
Снимката е от 70-те, трябва да е от Емил Марков, в дъното се вижда бл. 254.
« Last Edit: 07.01.2019, 22:50:42 by Metan »

Offline emmm_192

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5837 on: 10.02.2019, 14:04:17 »
Да,имаше преден пост по горе,че икарусите през 90-те са били с различни разцветки.И аз си спомням същото,освен в Бургас,във Варна също беше така,както сигурно и в други градове.Но за Варна съм сигурен,все пак повечето от 90-те съм прекарал там.Помня,че имаше икаруси всякаква цветова гама съчленени и соло.Даже по едно време сънувах,че има брандирани икаруси с плакати на кока кола.Имаше ги с разни реклами,но с кока кола не помня.Като цяло помня,като съм пътувал все пак на немалко места из България,навсякъде икарусите бяха различни разцветки,освен в София

По ми е интересно да видя снимки (по възможност,цветни снимки),сигурно съм споменавал и в друга подобна тема за икаруси от жълтата партида,които бяха през 90-те в София.Били са винаги червени с черна ивица 90-те,помня че общо зето по крайните спирки и обръщала главно се виждаха червени икаруси :).
Но си спомням,че имаше и макар и рядко жълти.. Даже,смътно си спомням че имаше такива по линии 119 и 42.. Даже и се  возих в тях.Определено ми правиха впечатление,но съм бил много малък и не съм се сещал с нещо да ги снема примерно,дори с някакъв тогавашен лентов апарат :) Първия ми район е Ботунец в София и 119 ми се е запечатало в главата,че беше единствен жълт,веднъж за случая който разправих.Останалите кремиковски линии си бяха пак с икаруси,но си бяха червени и кат цяло тези моменти ги помня.

Преди време като съм повдигал тая тема си спомням,че някакъв потребител беше споменал,че сигурно е имало подобни снимки в стари форуми на СКГТ преди над 10 15 години :).Та и аз от любопитство бих искал да видя,ако изобщо съществува такава :)

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5838 on: 10.02.2019, 20:15:14 »
Прочети подробно темата отначало и всичко ще ти стане ясно.
По рейс и по жена не се тича!

Offline poly911

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1269
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #5839 on: 19.02.2019, 17:31:01 »
Снимката е от страницата земята българска

Изпратено от моят Lenovo A1010a20 с помощта на Tapatalk