Author Topic: Ikarus 280  (Read 1280562 times)

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6020 on: 06.10.2020, 17:35:37 »
Значи на едните уредбите са се ползвали до 2007-ма на другите до 2011-та, а на 3414-3448 до към 2003-та. Това е максималният срок от 10 години.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6021 on: 06.10.2020, 17:38:51 »
Не, ползваха се до последно. Не бъркай руските газови уредби с унгарските.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6022 on: 06.10.2020, 17:40:27 »
 @go6o, ясно е на къде биеш... но подобно и аз съм слушал. Въпросът тук не е толкова до Сочи, колкото да правилното подбиране на изразните средства в случая, както и куп уточнения. Примери за това доста. Последният е предната стр, на Иво. Той не уточнява, а обощава че всичките жълти може и да са внесени от Сочи. Било то конкретно за София или не, ти поне сам знаеш че не е така! А при подобно става неверно!

Същото е и с това:
В основата на големите бракувания на Раба Д10 Икаруси през 2004г. и 2005г. стои фактът, че Д2156 бяха преимуществено с новоинсталирани газови уредби.
Не става ясно за кои говори – първите Екотели от края на 90 -те или следващите през 90 -те с бутилките отгоре!

П.С. Виждам, че докато съм писал е уточнено!
 
« Last Edit: 06.10.2020, 17:47:14 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline tiristor

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6443
  • За пускане на БГ-1300 по линии 4 и 11!
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6023 on: 06.10.2020, 18:03:00 »
Не, ползваха се до последно. Не бъркай руските газови уредби с унгарските.
Онези (червените бутилки) не бяха ли български?

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5006
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6024 on: 06.10.2020, 21:43:01 »
Газовите уредби по мои спомени бяха три вида - първите бяха с червените бутилки, монтирани на покрива върху предния мост на автобуса. После слагаха такива, покрити със сив ламаринен капак върху средния мост и автобусите бяха брандирани с "Екодвигател". Третия вид бяха сходни, но ги монтираха по-късно.

Тези с червените бутилки, мисля, бяха руски и последно останаха на резаците.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6025 on: 06.10.2020, 22:31:46 »
Да, тези на 3414-3448 и аз ги знам като руски. Другите бяха унгарски.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7425
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6026 on: 07.10.2020, 10:26:37 »
Имаше и един 3396 - също с бомби на покрива.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline The Freshmaker

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3771
  • TM 303
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6027 on: 07.10.2020, 10:37:03 »
Имаше и един 3396 - също с бомби на покрива.

Май 3101 беше последното газово "творение" сред Икарусите в София, но интересното при него беше, че метановата уредба беше съчетана с двигател Д10, а не с 2156, не съм убеден дали и при 3396 не беше аналогичен случай.
А всъщност София можеше да бъде един прекрасен град, ако имаше друго управление и ако 70 процента от населението му беше друго...

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15523
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6028 on: 07.10.2020, 10:43:00 »
3101 беше по изцяло нов начин направен и работеше изцяло на газ. Другите бяха на смесено горене газ-дизел. Не съм сигурен дали 3101 не беше и с нов газов двигател а не РАБА Д10.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6029 on: 07.10.2020, 10:43:45 »
3460 беше с Д10.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6046
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6030 on: 07.10.2020, 15:31:24 »
3101 беше със специално за него доставен двигател, май подобен на тези на Тедомите , не беше нито 2156, нито Д10. И редовно правеше опашки при чичо ви Благо, по Габровски.
« Last Edit: 07.10.2020, 16:08:48 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Online V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8983
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6031 on: 08.10.2020, 10:10:50 »
За Варненските мога да кажа че са дошли от Сочи.Причината е че там са си изградили тогава много тролейбусни трасета до курортите и автобусите са артисали.Това го знам от един бивш шофьор.
А дали в Сочи е имало въобще тролейбусен транспорт? Питам така от любопитство, защото поне от 2014 съм сигурен, че там няма тролейбуси.

Имало е проект за тролейбусна мрежа в Сочи, но не е реализиран.  Има нещо като градска железница, но не функционира особено добре - влаковете са редки. :rolleyes:

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6032 on: 08.10.2020, 16:08:28 »
Първите газови Икаруси в София са още в края на 80 -те. Мисля, че им пишеше ''Екотел'' и както @Иво казва: ''Gaz - Disel'', съответно между вратите на ремаркето и след втора. Съвсем в началото бутилките са им скрити в багажниците. Но от гледна точка на безопастността, а и вместимостта, рашават да започнат да ги слагат по тавана. Тези са били на ВМЗ -Сопот... през 1987 г го патентоват и е признавато за изобретение, разбира се, заедно с цялата горивна система. Вече през 90 -те различни страни ги произвеждат. 

Допълнение: Чудя се от доста време дали да повдигам въпроса за това: :arrow:. Филмът (...МПС -3) е някъде 1984 г, към този момент всиките Икаруси дори и след ОР се са боядисвали в познатата стандартна разцветка, при това както са са били. Имам доста големи съмнения за този, че е специалено... стига да не е някакъв странен светлинен ефект. Боята по капаците е крамава или нещо доста по различно от червеното във всичките му нюанси.
« Last Edit: 08.10.2020, 17:03:28 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ikarus 280
« Reply #6033 on: 08.10.2020, 17:55:54 »
През 80-те в Румъния също се лансират автобуси с огромни метанови уредби, предполагам като част от мерките за справяне с недостига на гориво, поради сведения до минимум внос на всякакъв вид стоки.

Според мен Икарусът си е червен под черната ивица, а просто се отразява маркировката.

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ikarus 280
« Reply #6034 on: 09.10.2020, 16:53:14 »
Това трябва да е интериор на син Икарус 280.10 с две врати във Варна или Бургас - вижда се багажникът над седалките, останал без мрежа. Фотографията е озаглавена "Зимно море 1983"


Нов Икарус с черни дръжки и автомати. Интересна е висящата табела с картинка на пътно движение, предполагам е имало някаква кампания за спазване правилата при слизане/качване/заобикаляне на превозни средства - може би не без връзка със стикерите и щампите за внимание при пресичане зад превозно средство върху задните страни на тролеите и автобусите по това време.


Дефицитни стоки








Източник

Offline madbatt

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 454
  • antiMASKer
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6035 on: 10.10.2020, 10:05:14 »
Не знам, по какъв начин се разбира, че един икарус е син от черно-бяла снимка, обаче лелката с билетчето в устата кърти  :P
Dream on @Радоц%ет, ама не си в час

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16500
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6036 on: 10.10.2020, 10:36:59 »
Не знам, по какъв начин се разбира, че един икарус е син от черно-бяла снимка, обаче лелката с билетчето в устата кърти  :P
Син е само Икарусът от снимка №1 и се познава от мрежите за багаж, характерни за двувратите сини Икаруси, обслужващи линиите Бургас-Слънчев бряг и Варна-Златни пясъци. Иначе следващите снимки са на 4-врати Икаруси.
По онова време идваха Икаруси само от едно направление - заводите в Унгария, затова възможните партиди не бяха много. Към 1976 имаше неголяма партида от по-керемидени Икаруси без черна лента и със светещи странични табели. Може би този на последната снимка е от тях? Дали са били предназначени за друга държава?
« Last Edit: 10.10.2020, 10:40:13 by blagun »

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 11379
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6037 on: 10.10.2020, 10:38:35 »
Това би трябвало са са чешката модификация 280.08.
Иначе 280.10 са били само сини.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1329
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6038 on: 11.10.2020, 17:51:18 »
Някой има ли снимка на Екобус от началото на 90-те, но хубава, смисъл да се виждат надписите?
Били са всичко на всичко 10 броя, тестови, не са изкарали и година, пускат ги през октомври 1989, още през пролетта на 1990 са пушили достатъчно качествено като  дизеловите Икаруси. Газовата уредба е българска, произведена във ВМЗ Сопот, разработката е на колектив от База за развитие и внедряване при фирма Бургас - Автотранспорт.
Ако трябва да бъдем максимално точни, всичко започва 1983 г. - с програма за внедряване постиженията на научно -техническия прогрес, която е значителна по обем и очакван ефект. В частност: икономия на енергийно -суровинни ресурси – се посочва в книгата: ''Делници на колела'', стр. 90 и кой на кого възлага.
 Предвид пирамидалната структура на управлението на ДАП -те, което към онзи момент е по -различно в сравнение с реализирането на изпълнението 5-6 г по- късно. Тоест столичният ДАП, като най- голям и с най -големи възможности е трябвало да започне изпитанията на дизело -газови автобуси. Но поради разни причини то се забавя. Една от тях е, че в началото на 80 -те петролът е евтин... после идва края на 1985г и нещата коренно се променят. Другата е децентрализацията, която в случая е да не се товари и без това претоварената дейност на столичния ДАП. От шапката, кояте е представлявало обединението Автотранспорт, възлагат на бургаския ДАП реалното изпълнение на проекта. Той се превртща в Технологичен автокомбинат който е единствен към онзи момент в страната и през октомври 1986 г се създава База за развитие и внедряване.
''Така през 1987г в базата под ръководството на инж. Дянко Дянков, съвместен с колектива на Автокомбината, ВМЕИ - Варна и К-ВМЗ Сопот се разработва горивна уредба за газов двигател, която е призната за изобретение и е патентована във всички соц. страни.
 През същата година с непосредственото участие на инж. Жеко Чиликов, започват пътните и стендови изпитания на тази уредба. Тя се монтира на товарни дизелови автомобили ''Шкода'' МТ-4 и 100.53, както и на Автобусите Икарус -280. Изпитанията показват много добри резултати, както в намаляне разхода на диз. гориво и подобряване динамичните качества на автомобилите, така и чувствителното снижаване на димноста на отработените газово.''

 Допълвам че последното е така само когато горивото е смесено, в сличаите само на дизел, поради бързото износване на моторите, димноста е била повече от -на другите автомобили. Тази е причината сега да си спомняме, че те са димяли повече. Като големият недостатък тогава е било бързото износване на моторите, а оттам щаденето им на пракитика, идващо от непостоянното  каране с газ.
 Тогава в Бургас се появява един Икарус -280 с номера ''Пробен Б 0ХХ'' ...след време изчезва... Преди имаше още материали, но ако се появят...
 От всичкото излиза, че през следващите години всички руски, унгарски или по румънските автомобили бутилки са по български лиценз. Но основният въпрос поне за мен си оствава: - защо точно в Бургас? Вярно че все някъде е трябвало, но тогава нещата са се случвали поради нещо - което е вече друга тема и е част от следващото изоставане в Тролейбусния транспорт, тоест още тогава са знели, а не прикачените по -късно митове... Далеч по -сложен остава въпросът за евентуалното използване за целта на практика не върху Икаруси, а Чавдар В 14-20 - предвид получените резултати...
« Last Edit: 12.10.2020, 08:31:21 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3644
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6039 on: 12.10.2020, 10:46:48 »
Но основният въпрос поне за мен си оствава: - защо точно в Бургас?
Не знам дали тази е конкретната причина, но през 80-те производството и доставката на пропан-бутан в България беше страшно неравномерно и недостатъчно. Бургас се намира най-близо до производствените мощности (Нефтохим) и това може да е една от причините всичко да започне оттам. Помня, че като сме ходили от София до Бургас беше голяма мъка да се зарежда с газ. По пътя почти нямаше къде да се зареди (в Стара Загора построиха газостанцията по-късно) и първото зареждане беше в Айтос, но там често се случваше да няма газ и да се чака и тогава се ходеше или до Долно Езерово, или до Бургас в ДАП-а. Там газ имаше почти винаги, но естествено ведомствените превозни средства бяха с предимство и също се чакаше ред дълго време. Помня, че тогавашните бутилки се пълнеха много дълго, по около 5-10 минути. Като минат два автобуса и един камион и между тях някой Москвич с българска уредба и чакане от 40 минути не ни мърдаше.