Някой има ли снимка на Екобус от началото на 90-те, но хубава, смисъл да се виждат надписите?
Били са всичко на всичко 10 броя, тестови, не са изкарали и година, пускат ги през октомври 1989, още през пролетта на 1990 са пушили достатъчно качествено като дизеловите Икаруси. Газовата уредба е българска, произведена във ВМЗ Сопот, разработката е на колектив от База за развитие и внедряване при фирма Бургас - Автотранспорт.
Ако трябва да бъдем максимално точни, всичко започва 1983 г. - с програма за внедряване постиженията на научно -техническия прогрес, която е значителна по обем и очакван ефект. В частност: икономия на енергийно -суровинни ресурси – се посочва в книгата: ''Делници на колела'', стр. 90 и кой на кого възлага.
Предвид пирамидалната структура на управлението на ДАП -те, което към онзи момент е по -различно в сравнение с реализирането на изпълнението 5-6 г по- късно. Тоест столичният ДАП, като най- голям и с най -големи възможности е трябвало да започне изпитанията на дизело -газови автобуси. Но поради разни причини то се забавя. Една от тях е, че в началото на 80 -те петролът е евтин... после идва края на 1985г и нещата коренно се променят. Другата е децентрализацията, която в случая е да не се товари и без това претоварената дейност на столичния ДАП. От шапката, кояте е представлявало обединението Автотранспорт, възлагат на бургаския ДАП реалното изпълнение на проекта. Той се превртща в Технологичен автокомбинат който е единствен към онзи момент в страната и през октомври 1986 г се създава База за развитие и внедряване.
''
Така през 1987г в базата под ръководството на инж. Дянко Дянков, съвместен с колектива на Автокомбината, ВМЕИ - Варна и К-ВМЗ Сопот се разработва горивна уредба за газов двигател, която е призната за изобретение и е патентована във всички соц. страни.
През същата година с непосредственото участие на инж. Жеко Чиликов, започват пътните и стендови изпитания на тази уредба. Тя се монтира на товарни дизелови автомобили ''Шкода'' МТ-4 и 100.53, както и на Автобусите Икарус -280. Изпитанията показват много добри резултати, както в намаляне разхода на диз. гориво и подобряване динамичните качества на автомобилите, така и чувствителното снижаване на димноста на отработените газово.'' Допълвам че последното е така само когато горивото е смесено, в сличаите само на дизел, поради бързото износване на моторите, димноста е била повече от -на другите автомобили. Тази е причината сега да си спомняме, че те са димяли повече. Като големият недостатък тогава е било бързото износване на моторите, а оттам щаденето им на пракитика, идващо от непостоянното каране с газ.
Тогава в Бургас се появява един Икарус -280 с номера ''Пробен Б 0ХХ'' ...след време изчезва... Преди имаше още материали, но ако се появят...
От всичкото излиза, че през следващите години всички руски, унгарски или по румънските автомобили бутилки са по български лиценз. Но основният въпрос поне за мен си оствава: - защо точно в Бургас? Вярно че все някъде е трябвало, но тогава нещата са се случвали поради нещо - което е вече друга тема и е част от следващото изоставане в Тролейбусния транспорт, тоест още тогава са знели, а не прикачените по -късно митове... Далеч по -сложен остава въпросът за евентуалното използване за целта на практика не върху Икаруси, а Чавдар В 14-20 - предвид получените резултати...