Author Topic: Ikarus 280  (Read 834940 times)

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1176
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6040 on: 13.10.2020, 23:58:04 »
Не знам дали тази е конкретната причина, но през 80-те производството и доставката на пропан-бутан в България беше страшно неравномерно и недостатъчно. Бургас се намира най-близо до производствените мощности (Нефтохим) и това може да е една от причините всичко да започне оттам. Помня, че като сме ходили от София до Бургас беше голяма мъка да се зарежда с газ. По пътя почти нямаше къде да се зареди (в Стара Загора построиха газостанцията по-късно) и първото зареждане беше в Айтос, но там често се случваше да няма газ и да се чака и тогава се ходеше или до Долно Езерово, или до Бургас в ДАП-а. Там газ имаше почти винаги, но естествено ведомствените превозни средства бяха с предимство и също се чакаше ред дълго време. Помня, че тогавашните бутилки се пълнеха много дълго, по около 5-10 минути. Като минат два автобуса и един камион и между тях някой Москвич с българска уредба и чакане от 40 минути не ни мърдаше.
Не бива да правим аналогии с бензина на газ и газта на дизела. А като вичко ново, в началото има недостиг. Говориш за самия край на 80 -те, по -точно 1989г. Разстройването на доставките е вседствие паралелното съществуване на две системи, което толкова се задълбочава, че сваля и бай Тошо, и останалите соц. лидери, а то започва с перестройката. Дотогава поради ниските цени на бензина, касаещи гражданите, не е било оправдано карането на газ. Дизелови леки автомобили буквално няма. Димноста от дизелите, камиони и автобуси е почти навсякъде вторият замърсител след някои предприятия. Част от решението е било електрификация на ГТ транспорта. Вярно че НХК е близо, но понякога решенията са повече от едно, още повече, събития няколко години преди споменаваните горе дати.
Всичко идва от последната петилетка, която започва от 1986 г, променя се ежегодно, но не завършва. Погледната през призмата на ГТ, част от задачите са заложени в предходната. Тук е ставало въпрос за доставките на автобуси, докато тролейбусите и изграждането им е било съвсем различно. То пък е тясно свързано с поредноста при пускането им, независимо че повече изглежда на случайно – разбира се подкрепено с факти.
Тоест по линия на ДАП -те в Бургас се заниматав с едно (местоположението за случая е второстепенно), по друга линия - отделно с тролейбусите. Съществуват и трети неизгладени въпроси, докато времето и ресурсите не стигат за всичко и навсякъде. Именно тези трети неизгладени въпоси са в основата на забавянето на някои от големите градове в Тролейбусния транспорт.
« Last Edit: 14.10.2020, 00:13:14 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2798
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6041 on: 14.10.2020, 10:45:37 »
Говоря за средата на 80-те.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14678
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6042 on: 14.10.2020, 11:40:48 »
Дотогава поради ниските цени на бензина, касаещи гражданите, не е било оправдано карането на газ.
Също така - лицензирането на АГУ беше с баражно висока цена.
Моите колеги в Техническия университет в Русе (тогава ВТУ) минаваха метър, защото се водеха тестващи експериментална разработка на АГУ по ТНТМ в университета. Уредбите наистина си бяха абсолютно занаятчийски: пътувах с колеги на конференции до Варна и Слънчев бряг, пътният ми сак с месеци не можеше да се отмирише от характерния мирис на чесън.
« Last Edit: 14.10.2020, 11:44:15 by blagun »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3490
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6043 on: 14.10.2020, 15:45:25 »
И се плащаше 400 лева добавка върху годишния данък на колата..(за Вартбург данъкът беше 130 лв.). Отделно в цяла София имаше две газстанции - в Горубляне и срещу гараж Република. 89та година, когато правеха големите ремонти по трамвайните линии около Триъгълника, "пожълтелите" Икаруси с надпис Екобус, с родилни мъки катереха надлез Надежда.....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Venci-002

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6044 on: 23.10.2020, 23:29:00 »
Има булеварди като България, Цариградско, Ботевградско, Данаил Николаев и т.н., по които спирките са сравнително редки и може да се развие доста висока скорост. Затова турбото е полезно.  :rolleyes:
Дори така да е,да го засили до 40-50 и да го пусне по инерция,ще стигне до следващата спирка без пари.Да не говорим какви скорости могат да развиват автобусите с атмосферни двигатели.Турбото не е полезно за градски условия,ама хич.

Offline Venci-002

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6045 on: 23.10.2020, 23:31:38 »
Защото 2005-та дойдоха ВМС-тата и поеха 604, а преди това 2004-та 204 се пое от зелените Мерцедеси, които пък бяха сменени от Конекто Г в Земляне. Така доста Икаруси останаха без работа и бракуваха по-проблемни с РАБА Д 10 турбина и оставиха тези с двигател РАБА Д 2156 чак до към 2012-та. Така съм чувал че този двигател е бил по-безавариен и аз съм го чувал това че е напрактика "вечен" и сигурно е имало някаква причина все пак.
А колко беха тези с оригинални двигатели които изкараха до края,и към кое стопанство бяха?Казаха ми че са били само в Дружба.

Offline Venci-002

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6046 on: 24.10.2020, 00:07:16 »
3101 беше със специално за него доставен двигател, май подобен на тези на Тедомите , не беше нито 2156, нито Д10. И редовно правеше опашки при чичо ви Благо, по Габровски.
Има един софииски двигател който е бил в Варна,по-точно при Ангел Димитров в ТУ-Варна.Той го е преустроил да работи като бензинов с газ.Става дума вероятно за 3101.Между другото,като го сложили на стенда след като дошъл от София,димността му била сто процента.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13692
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6047 on: 24.10.2020, 21:57:15 »
Защото 2005-та дойдоха ВМС-тата и поеха 604, а преди това 2004-та 204 се пое от зелените Мерцедеси, които пък бяха сменени от Конекто Г в Земляне. Така доста Икаруси останаха без работа и бракуваха по-проблемни с РАБА Д 10 турбина и оставиха тези с двигател РАБА Д 2156 чак до към 2012-та. Така съм чувал че този двигател е бил по-безавариен и аз съм го чувал това че е напрактика "вечен" и сигурно е имало някаква причина все пак.
А колко беха тези с оригинални двигатели които изкараха до края,и към кое стопанство бяха?Казаха ми че са били само в Дружба.
Имаше си поне 10-15 чак до към 2010-та ако не се лъжа с Д2156 двигатели поне в ДРужба. За другите гаражи нямам толкова наблюдения, мисля че и в Малашевци имаше някой друг с оригинален. Последно съм снимал през март 2010-та такъв на линия, и това беше последният или един от последните дни на линия на тези с оригинален двигател. Накрая си спомням че бяха останали само 2-3 такива и ги пускаха само на 305 и 113. Останалите с РАБА Д10 заминаха поне 4-5 години по-късно, когато пуснаха новите МАН-ове до последно работеха на 310, 79 и подобни.
« Last Edit: 24.10.2020, 21:59:35 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1631
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ikarus 280
« Reply #6048 on: 11.11.2020, 23:20:04 »
Няколко Икаруса в снимка от 1976 г. Фотограф: Панайот Бърнев.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16044
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6049 on: 12.11.2020, 15:23:30 »
Първите газови Икаруси в София са още в края на 80 -те. Мисля, че им пишеше ''Екотел'' и както @Иво казва: ''Gaz - Disel'', съответно между вратите на ремаркето и след втора. Съвсем в началото бутилките са им скрити в багажниците. Но от гледна точка на безопастността, а и вместимостта, рашават да започнат да ги слагат по тавана. Тези са били на ВМЗ -Сопот... през 1987 г го патентоват и е признавато за изобретение, разбира се, заедно с цялата горивна система. Вече през 90 -те различни страни ги произвеждат. 
...
Забавих се да се включа, защото трябваше пак да снимам (за съжаление към момента не мога да ги сканирам) прикачената статия от вестник Орбита от 1989 г. ... Най-малко снимката на автобуса я бях пускал и по-рано, но не ми се търси къде, сега споделям отново всичко, включително самата статия, която дава ясноти какво да правили! ;)

П.С. Ще трябва да си ги свалите и завъртите, файловете нещо не запомнят, че съм ги обърнал...

Offline Dimitar Dragnev

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 431
    • View Profile
    • Форумът за класически езици
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6050 on: 12.11.2020, 17:23:11 »
П.С. Ще трябва да си ги свалите и завъртите, файловете нещо не запомнят, че съм ги обърнал...

Съвсем точно излизат при мен, благодаря!

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1631
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Ikarus 280
« Reply #6051 on: 13.11.2020, 13:45:30 »
От днес тръгва новата платформа "Български визуален архив", в която ще се събират снимки от българския ХХ век под формата на дарение, като достъпът, свалянето и коментирането е предвидено да бъде напълно безплатно, като има възможност и да се правят дарения. От снимките, качени до този момент, има немалко с присъствие на транспорт. Ето няколко снимки на различни модификации на софийски Икаруси 280 от средата на 70-те, предполгам 1975-1977 г.:

Икарус 280.08 №1665, СЛ 0027 (?) по линия 13 на Лъвов мост


Икарус 280.08 №1659 между Студентски общежития и Плиска


Икарус 280.10 №52 по линия 80 - Пам. Левски - Студентско градче на Плиска


Икарус 280.04 по линия 4 на Плиска


Икаруси на площада пред Централна гара


Икарус 280.04 №1697 пред новата гара

« Last Edit: 15.11.2020, 21:08:11 by Balkanton »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3490
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6052 on: 13.11.2020, 15:39:24 »
Този на Лъвов Мост по 13 е с българската кабина, най вероятно този на студентските общежития също.....И този, който от Ботев ще завие към гарата. По-късно бяха  по линиите от Гео Милев към Панчарево и т.н. На 13 също си имаше, както и на 104. Последните им издихания бяха 86/87а година на 126.
« Last Edit: 13.11.2020, 15:44:30 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1219
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6053 on: 13.11.2020, 19:50:17 »
Защо на първата снимка пред Централна гара не се виждат релсите по Мария Луиза (Георги Димитров)?

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 9251
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6054 on: 13.11.2020, 22:04:06 »
Виждат се.

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1176
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Ikarus 280
« Reply #6055 on: 14.11.2020, 16:47:36 »
 Снимката на двата Икаруса пред Централна гара – първият с искривена ''поза''... средна дясна (всъщност те са две) възглавница е заминала! А принципната разликата в експлоатацията в София и другите градове е била, че при подобно нещо в София най -много курса да си довърши, докато по другите градове са карали буквално до откат... а някъде е продължавало... с дни, дори седмици. Но подобно нещо в никакъв случай не бива да се отнася едностранно и само до фактора парлапанство... а посто претоварване и заетост. 

Забавих се да се включа... прикачената статия от вестник Орбита от 1989 г. ... Най-малко снимката на автобуса я бях пускал и по-рано, но не ми се търси къде, сега споделям отново всичко, включително самата статия, която дава ясноти какво да правили! ;)
Браво, тази статия, освен че ни хвърля повече светлина за причините за дименето на т.н. ''Екобусите'', и за:
Quote
Тук е уместно да си припомним, че ДФ Нефтохим -Бургас произвежда пропан -бутанова смес от клас ''Б'', а в другите страни пречистена смес от клас ''А''

По повод на това за опашките и липсата на достатъчно газостанции: клас ''Б'' за отопление ... и че ги нямало навсякъде, поначало е била за отопление. А когато започват да се покачват цените на течните горива - принципно това е от началото на соц. промени – тя започва да се използва за автомобилите... и се прави аналогия в статията с газ тип ''А''.
... А по напред под снимката на Екобуса №2144 е допълнено:
Quote
Гаранция за голямата чистота на изгорелите газова дава и ''Нефтохим''
Очевидно говорят за газ тип ''А''...както и съдържанието на сяра в ДГ (което обаче по- горе не е обект на по- конкретен коментар!)
« Last Edit: 15.11.2020, 19:01:44 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline Metan

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2798
    • View Profile
Re: Ikarus 280
« Reply #6056 on: 15.11.2020, 11:40:32 »
Ето няколко снимки на различни модификации на софийски Икаруси 280 от средата на 70-те, предполгам 1975-1977 г.:
Икарусът по 4 на Плиска е с номер 436 и е от първата партида. В далечината се вижда влекач Берлие с хладилно ремарке на СО МАТ паркирано на плочките пред хранителните стоки.

На снимките се виждат и други интересни неща:

1. Сините икаруси 280.10 не са били само 7 броя и през 1975 са пристигнали още поне 3 броя, за да запълнят четните номера от 34 до 52

2. Чисто червените икаруси 280.08 са продължили да запълват нечетните номера след първата партида икаруси 280.04 и са били поне 9 броя от 1649 до 1665.

3. След тях серията се е запълвала с още новопристигнали икаруси 280.04, имаме 1697