На стр.187 № 3726 (@ Metan) в Темата ''Чавдар'' е показана статията: ''Първият български тролейбус'', в нея освен за самите тролейбуси Чавдар, се говори и за самото начало.
Всичко започва през 1981 г, когато е приета програма за развитието на ''ТТ'' – това е VII -та подред планова петилетка, която трябва да завърши в края на 1985 г, а в статията виждате етапите.
От нея става ясно, че (след София и Пловдив) I -та Тр. линия е трябвало да бъде: Ботевград - Трудовец - Врачеш, с дължина 11 км и освен като пологон ще се използва за нуждите на ГТ.
За съжаление не се се стига до масово производство... а изпитанията на тролейбуси ''Чавдар - Т'' се провеждат в Пловдив.
II - та линия е трябвало да бъде Перник - София – което е най - натовареното междуградско пътническо трасе ...И въпреки че все още за него няма нищо ''черно на бяло''... било е част от общия план. А когато и това не се случва, пътникопотокът е насочен в железницата. Това е някъде през 1985 г, когато е въведено 30 минутният интервал на движение между двата града.
III - та линия е около Казанлък, този път това е най натовареното крайградско трасе. И въпреки че се случва частично, достатъчно е само да споменем, че едва на 13 км мрежа, работият 25 тролейбуса – 17 ДАК -Чавдара и 8 Шкоди 9ТР. Тази е окончателната бройка в най -силните години.
Мисля целта и приоритетът на тези линии е ясна. А вече след тях и другите ни известни и недотам междуградски трасета.
Разпределението на самия подвижен състав дефакто е на база VI -те елктроразпределителни района със съответната йерархична структура. Целта е да се излезе от пирамидалната структура на ДАП -те, като доставки. Впротивен случай е трябвало да стане като с разпределянето на''Икаруси'' – пропрция от София ''надолу'', а дефицитът по обратния ред с Чавдари.
Март 1985 г идван Горбачов и дава заявка за реформи, – те водят до генерална корекция в оставащите месеци до края на петилетката и след това. Отпадат от самосебе си доста от предвидените планове и започват в градовете, относително по -големина.
А за да си представим значението на това политическо събитие, през ГТ, само няколко примера: спиране доставките на Икаруси за страната през ДАП -те; връщане в производство на 11Г5 / МЗ, вместо В 13-20 и 11М4; ДАК -Чавдар вместо Чавдар -Т... реквезиране на държавните ПС -та... Това са икономическите измерения с търговското салдо между тогавашните страните -партьорки по СИВ.
Ето ви отново статията за Ботевград... както и за началото
на Казанлък. Освен коментираното по- рано неофициално откриване буди интерес и подзаглавието: ''Казанлък - третият южнобългарски град с тролейбусен транспорт'', – горе вдясно, както и на задната страница в материала на в-к ''Искра'' има добавка: ''колективен репортаж''. Което би трявбало да означава, че кореспондентите много добре са знаели нещата ... макар само загатнати! ...Най -малкото за приоритетът пред Плевен, Варна и Сливен!