Ангел Несторов: С европейските пари първо ще обновим автопарка Г-н Несторов, 7 октомври е важна дата за тролейбусния транспорт в Плевен, навършиха се 25 години от началото. Защо нямаше фанфари?Фанфари нямаше, ще празнуваме само с колектива, в петък сме на празнична вечеря в хотел “Балкан”. Заради кризата така ще почетем тази дата, отчитаме, че времената са трудни и не е редно да се харчат пари.
Каква е ситуацията в дружеството, наложиха ли се съкращения?Средносписъчният състав намаля, но с малко - с 5-6 човека и то естествено отпаднали, главно пенсионирани. Сега сме 312 човека. Мисля, че няма да се налагат повече съкращения. Няма и да назначаваме нови хора, докато можем да се справяме с тези. Можем да се похвалим и с това, че и тази година, към деветмесечието сме на печалба. Независимо, че има намаляване на пътникопотока. Не е толкова трагично, но все пак 5-7% спад отчитаме.
Този спад повсеместен ли е, за всички категории пътници? И дали е за всички линии, което би се обяснило с кризата или само за отделни линии, в което да търсите и други причини?Този анализ още не сме правили, но се замислям да го направим, вероятно в края на годината, за да отчетем и други фактори.
Дайте конкретни данни за броя на картите.Има намаление в пътуванията на възрастните граждани след въвеждането на снимките, с над 1 000 карти по-малко издаваме месечно. Преди вървяха по около 7 000, сега са 6 000-6200. Отдаваме го на по-засиления контрол. При гражданите също има намаление, около 10%, същото е и при учениците. Единствено при хората с увреждания е по-малко намалението, но и при тях има 4% надолу. При пътуванията с билетчета спадът е около 6%. Определено оказва влияние и конкурентната фирма, която влезе в града, но не е толкова значително, хората предпочитат тролейбусния транспорт. Гледам, че автобусите пътуват без пътници, даже си затъмниха стъклата да не се вижда вътре. Губим по около 10 000 лева ежемесечно, което за нас не е много, но все пак е в минус.
Да не би заради кризата хората да ходят повече пеша?През летния сезон определено това е фактор - хората се движат повече, ползват лични превозни средства. Още е рано да кажем как ще е през зимния период, но и през септември имаше намаляване.
Как стои въпросът с държавната субсидия? Пред време общинският съветник от “Атака” Илиян Беров изненада колегите си с разкритието, че тя е силно намалена. Каква е била, как е сега?Стойността на картите се компенсира до голяма степен от държавата. Субсидията се определя със закона за държавния бюджет. Разпределя се по градовете, като за всеки град си има определена квота, която не може да се надвишава. Тя е за целия вътрешноградски транспорт. След това общинският съвет ги разпределя по критерии, за Плевен той е изминатите километри.
Значи няма значение кой колко пътници вози, важно е какъв пробег е навъртял?Точно така - дали пътниците са 40 или 4-има, за еднакви километри парите са равни. През 2009 г. се изплащаха 90% от субсидията. Ако има изпълнение на бюджета, в края на годината има изравняване. За нас това е голямата неяснота, а от нея произтича една несигурност за нас като ръководство как ще приключим годината. Размерът на субсидията се доказва с карти, но има лимит. Неслучайно ние се опитахме да ограничим възрастните граждани, защото ако те са прекалено много, ще дойде един момент когато компенсацията, тези минимални суми, които получаваме, няма да се получават от дружеството.
Дайте пример.Да кажем при 10 000 карти парите биха стигнали само за половин година. Затова с изискването за снимки и по-строг контрол задържаме броя оптимален и се стремим да запазим преференцията за пенсионерите. Защото ако те са прекалено много и няма необходимата компенсация под формата на субсидия, ние ще се принудим да компенсираме с по-висока цена на картите. Или от другите пътници. Но не е редно да търсим покритие от другаде, например да вдигнем цената на билета. Тогава ще влезем в омагьосан кръг - като поскъпне билетът ще намалеят още повече пътуващите и така.
Кажете каква е мечтата ви за следващите 25 години?Мечтата ми не е за след 25, а по-близка, за следващите 3 години - да купим нови тролейбуси. Има реална възможност, ако получим средства по проекта за устойчив градски транспорт да се вземат нови тролеи, да се подобри контактната мрежа, информационна система да се създаде, спирковото стопанство да се оправи. Знаете, че са избрани консултанти, които ще съветват Общината. Те имат срок от 10 месеца за работа. Така че до края на следваща година трябва да има яснота как и по какъв начин ще се изхарчат тези пари.
Ще имаме ли депо? Ще се увеличи ли тролейбусната мрежа?Най-големият ни приоритет е не да развиваме мрежата, а да се подменим автопарка. 25 години използваме един подвижен състав, който не е в лошо състояние, но всяко превозно средство си има ресурс. Дружеството със собствени средства не би могло, Общината явно няма възможност да задели пари за транспорт, моментът е много подходящ и с европейските пари ще е най-добре да подновим парка. Проблемът с домуването е на път да се реши. Има терен в “Дружба” и с немного средства може да се направи паркинг.
А не е ли твърде екстравагантна идеята за тролеи по улица “Дойран”?Не, не е, освен това е много стара. Но първата ни задача е купуване на нови тролеи, чак тогава ще мислим за нови линии - за Девети квартал, жк “Кайлъка”.
Да завършим оптимистично - с пожелание на 26-ата година на “Тролейбусен транспорт” да се чуем по хубав повод.Дори по-рано, трябва преди октомври 2011-а да имаме яснота как ще се похарчат европейските средства за устойчив градски транспорт. А за празника в петък сме приготвили специални грамоти за 10 човека, които работят във фирмата от самото начало. Искам да поздравя и всички останали, да им пожелая да работят и през следващите 25 години за доброто транспортно обслужване в Плевен, да се надяваме - с нови тролейбуси.
вестник "Посредник"
Честит юбилей на всички служители от фирма "Тролейбусен транспорт" - Плевен, както и на всички плевенчани!