Днес се навършва годишнина от доставянето на първите тролеи, марка ЗиУ-682, в Бургас. Те са 10 на брой и са доставени от побратимения град Краснодар.
През втората половина на 80-те години е започнало изграждането на тролейбусни линии в градовете, определени като средни по население. По това време Бургас е петият по големина град, след Русе, и единственият, който из-между първите десетина-дванадесет е без такъв вид транспорт. Всичко, което се говори тогава от ухо на ухо е, че тогавашният първи секретар на Окръжния комитет на партията Н. Жишев не е настоявал достатъчно пред централната власт. Така редът на Бургас е бил заеман от следващия град и при пристигането на поредната партида тролейбуси те са отивали за там, където е имало изградена вече мрежа.
Всички тези твърдения сами по себе си може и да са верни, но те не отразяват цялостната икономическа ситуация в страната и начините на разпределяне на БВП, в частност по тогавашните Окръжни (Областни) центрове. Истината е, че в тези години се строи Стопанскиият металургичен комбинат - Дебелт, в който отива огромен ресурс и останалите дребни проекти, като този, е трябвало да изчакат.
Същевременно тези години в областта на ГТ Бургас получава значителни подкрепа от доставки на нови автобуси от предприятията в града, минали след 1987г на самоуправление – това са двете партиди жълти Икарус-280 и значително количество Чавдар В 41-20 (от СО''МАТ'').
През последните две години назряват редица проблеми в областа на екологията и точно там градът е силно изостанал, това са и годините, в които се поставят новите икономически взаимоотношения между държавите (в часност България и СССР). Пред така създалата се ситуация започват да се търсят други пътища (различни от централизираните) за доставка на тролейбуси и изграждане на контактна мрежа. Договорено е изграждането на ТИС-те и оборудването да е с помоща на Източна Германия, а 10 тролея да бъдат извадени от състава на Краснодарския градски транспорт и доставени безвъзмездно. Понеже всичко се извършва извън рамките на официалните икономически институции, то от всякаква гледна точка не е било редно и транспортирането да остане за сметка на дарителя или държавата.
Местната власт с организирани доставки на селскостопанска продукция и като вид бартер за транспортирането доставя за побратимения град такъв вид продукти. В тези действия обаче, инакомислещите доброжелателите на дружбата между двата народа съзират, че тролейбусите са платени – със скапани домати и развалени праскови!
През есента на 1989 г. тръгват Краснодарските тролеи по улиците на Бургас. Около година по-късно са доставени още 10 броя нови, този път доставката е официална, но е станала няколко месеца след падането на строя, в условията на новото време.
Може да се смята, че ако не е била тази помощ точно в края на съществуването на Народна(та) Република България, градът е нямало и до сега да има такъв вид транспорт!
Снимките са от книгата ''Автокомбинат Бургас - Делници на колела'', но предвид издаването й, което е било през 1989 г, тролейбусният транспорт е изчерпван само с тези снимки.
Ако не се лъжа, на втората, последнен в дясно - трябва да е Йоан Костадинов, тогава като директор на ''Автобусни превози'' към ''Автокомбинат Бургас''; от дясно на ляво, четвърти е Н. Жишев - първи секретар на партията . Така и не разбрах тези реклами какви бяха, какво е пишело – струва ми се, известно време ги имаше (-ха)!