от доста време си мисля по един такъв начин, сори ако малко прекъсвам заформилата се дискусия за калящите, спиращи по спирки камиони.
Та- според мен всички ще се съгласим, че да има автономни трасета за транспорт е чудесно.
Независимо как са заложени и какво свързват- всеки пътник който би използвал дадено трасе би предпочел то да е автономно. Автономността на трасето е полезна за всеки транспорт- и каляски да пуснем- пак ще са по- бързички, ако няма светофари... и изтребители да пуснем, ако трябва да чакат в задръствания...
В инвестицията метро, скъпото нещо е самото автономно трасе (не релсите, не влакчетата, ами самата дупка/естакада и спирките по нея).
Та... сори за дългия увод. Това което ме гложди е, дали наистина метрото е технологията която заслужава да употреби тези малко и скъпоценни автономни трасета.
Подобни относително автономни трасета има и на цариградско (бус лентите, ако бяхме бяла страна щяха да са си съвсем автономни), и те постигат удобство/скорост сравнима с успоредното им метро.
(автобуси с 3-4 спирки от орлов мост до 7ми километър, които могат да се движат с 70-80 км/ч, а в бъдеще и някакви свястни тролеи могат да постигнат тази скорост).
А ето и предимства- автобусите са малки- могат да се разклоняват на различни посоки в края си, спирките им не са особено специални, могат да се изпреварват на тях(възможно е задния автобус да пропусне спирка, ако е експресен) и са по- маневрени.
Знам, че след като се тегли чертата за София возенето на автобус е много по- скъпо от возенето на метро икономически и екологически. Е, явно това не е взето предвид, билета си е еднаква цена и в резултат има хора, които за да стигнат от К. Величков до окръжна болница (или точно срещу нея, на север от цариградско) слизат от метрото на орлов мост и се прехвърлят на автобус, тоест избират няколко километра в автобус, вместо метро+ кратко довозване/пеша.
Не искам да опирам в некоректните примери, които Емо е дал в началото на тази тема (в които не отчита чакането на трамвая), но наистина имам сериозни притеснения за това на колко хора мд2 ще е от полза(предполагам, че ще са по- малко от 1/3 от използващите мд1). Друга основната причина е, че мд2 е късичък.
Трябва да се отбележи, че алтернативи има- градски железници (движещи се експресно и с по- големи скорости) или пък, някой новостроящи се автономни трасета да се дадат за малък, по- маневрен транспорт, който би спестявал вървянето до метростанция чрез разклонения или повече спирки...
Уф, мисля че не казах много конкретни неща в пост-а си.
Определено не дадох никакво конкретно предложение за София.
Не ми беше това целта. По- скоро исках да отбележа, че често метрото не предлага толкова космическа скорост и удобство, колкото струва и колкото ни се струва, а големия пътникопоток който би могъл да бъде поет има опасност да остане неупотребен.