Author Topic: Метро във Варна?  (Read 68743 times)

Offline Gordon

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 506
    • View Profile
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #60 on: 23.07.2009, 14:27:05 »
Доколкото си спомням заместник-кметът Крайчев се беше ангажирал с наистина сериозно проучване какво точно може да се направи във Варна, за да се реши проблемът с транспорта. Няма ли все още резултат?
А между другото, във Варна не е зле да се построят няколко паркинга, това може да помогне много и на градския транспорт, освен на адския проблем с паркирането. На мен в София не ми се е случвало половин час да търся място за паркиране.

Offline mdka

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 188
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #61 on: 23.07.2009, 19:51:30 »
Е доколкото знам, рентабилност за класическо метро има при поне милион население...
Аз не твърдя ,че метро във Варна е необходимо просто исках да контрирам грубото и тъпо исказване на златин.А и никой не е казал,че трябва да е точно класическо метро ,виж това
http://en.wikipedia.org/wiki/MiniMetro
това е в Перуджа,град с 180 хил жители
но принципно няма такова условие метро==1 млн,от раз се сещам за метрото в Палма де Майорка,град с 400 хил население и туристически град,което работи от 2007,засега е една линия дълга 8,5 км като плануват да строят и втора
http://en.wikipedia.org/wiki/Palma_de_Mallorca_Metro
« Last Edit: 23.07.2009, 20:02:08 by mdka »

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Метро във Варна?
« Reply #62 on: 23.07.2009, 20:29:50 »
Аз не твърдя ,че метро във Варна е необходимо просто исках да контрирам грубото и тъпо исказване на златин.А и никой не е казал,че трябва да е точно класическо метро ,виж това
http://en.wikipedia.org/wiki/MiniMetro
това е в Перуджа,град с 180 хил жители
но принципно няма такова условие метро==1 млн,от раз се сещам за метрото в Палма де Майорка,град с 400 хил население и туристически град,което работи от 2007,засега е една линия дълга 8,5 км като плануват да строят и втора
http://en.wikipedia.org/wiki/Palma_de_Mallorca_Metro

Чувал съм за такава зависимост (при 1 милион души население) при развитието на градовете, но за съветския и източноевропейския тип метрополитени. Дори във филмчето, което скоро пусна ЧКД за съветските метрополитени се говореше, че в СССР има еди колко си градове с над милион население и те имат или строят метро. Може би става въпрос за особеност на социалистическото планиране на градовете. За Палма де Майорка не мога да кажа нищо, но вероятно това метро е с ограничен капацитет, имайки предвид, че междурелсието му е 1000 мм. Другите му параметри по-скоро приличат на тези на трамвай, въпреки че се движи подземно. Има по-подробна инфо и на български: http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BD_%D0%9F%D0%B0%D0%BB%D0%BC%D0%B0_%D0%B4%D0%B5_%D0%9C%D0%B0%D0%B9%D0%BE%D1%80%D0%BA%D0%B0 . Интересно дали там има и друг градски транспорт там...

Offline mdka

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 188
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #63 on: 23.07.2009, 20:39:13 »
Интересно дали там има и друг градски транспорт там...
Естествено ,че има и рейсове

иначе ,наистина метрото ,не е в напълно класически вид,ако забележиш 9 станции на 8,5 км си е малко гъстичко,но доста се доближава до стандартен метрополитен

иначе за планирането на градовете,ми принципно на Запад градовете са по-обширни,там по-рядко хората живеят натъпкани в гигантски панелни блокове ,ако ме разбираш
« Last Edit: 23.07.2009, 21:26:37 by Tony »

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2209
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Метро във Варна?
« Reply #64 on: 23.07.2009, 22:08:58 »
иначе за планирането на градовете,ми принципно на Запад градовете са по-обширни,там по-рядко хората живеят натъпкани в гигантски панелни блокове ,ако ме разбираш
Да, разбирам те, въпреки че и там не липсват панелки. Аз лично съм живял в панелен блок във Франция. Иначе вариантът на метрото в Палма де Майорка е добър, тъй като при бъдещо увеличаване на населението може би по-лесно ще може да се приспособи към по-голям капацитет. Това може би е един вариант (макар и по-скъп) за град като Варна.

Offline remarque

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 464
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #65 on: 24.07.2009, 17:02:38 »
Преди всичко, един от белезите на развитите държави е железопътната мрежа. Много често линиите завършват в ценралната част на градовете, под земята. Пример за 200 хиляден град с изграждащо се метро е Sabadell, Catalunya (Каталуния не е Испания) - линк към официалната страница. Линията от 4.2 km и 5 спирки (2 съществуващи отпреди) ще свързва две железопътни линии, които в частта си под Sabadell също минават под земята - едната е на FGC (железниците на местното управление) и има само една станция под земята - в центъра на града, а другата линия е на RENFE (държавните железници) и има две спирки под земята. Градът е на 17км от Барселона. Колкото и да е противоречива инвестицията (около 450 милиона евро) на пръв поглед, се осмисля напълно поради важната връзка между двете мрежи, която се изгражда и факта, че инвестициите в инфраструктура са полезни, особено в периоди на криза.



Относно Варна, моето скромно мнение на варненец е, че преди да започнем да дълбаем под земята, трябва да си решим проблемите на повърхността. Инвестиция в метро не е необходима на Варна. Същите средства могат да бъдат употребени за далеч по-належащите проблеми, чието решение ще облекчи трафика и ще направи градския транспорт по-привлекателен и пълноценен:

Инфраструтурни:

- разширяване и доизграждане на околовръстното
- строеж на градска магистрала, която да изведе трафика от центъра на града - значителна част от нея е подземна
- изграждане на 3 подземни паркинга в централната част на града, обособяване на синя зона и освобождаването на улиците от неправилно пракирали
- рехабилитация на основни артерии
- обособяването на бус ленти физически

- разширяване и модернизация на наличната тролейбусна мрежа за сметка на автобусната (екологично оправдано не само поради извеждането на емисиите извън града, но също понеже ТЕЦ Варна е единствената централо у нас, която работи с висококалорични антрацитни въглища и предстои изграждане на 2 турбини, работещи с газ)

няколко предложения от моя страна за тролейбусната мрежа:
а. линия, свърваща Почивка и Аспарухово - съчленени автобуси с батерии за автономно предвижване в отсечката от Катедралата до Червения (1.3км)
б. линия, свърваща Аспарухово и ЖП гара
в. линия, свързваща Почивка и ЖП гара (автономен ход Червения - Катедралата)
г. линия, свързваща Владиславо с Почивка (през бул. Сливница, бул. Цар Освободител - автономен ход и бул. Осми Приморски - вместо автобусна линия 118)
д. линия, свързваща Владиславово - Аспарухово (през бул. Сливница, бул. Васил Левски и бул. Осми Приморски/Мария Луиза в посока Аспарухово)

Организационни:
- въвеждане на queue jump на няколко невралгични кръстовища
- въвеждане на transit signal priority (напълно възможно с оглед скъпата система за контрол на движението)
- GPS контрол и e-ticket
- нощен тролейбусен транспорт - поради по-ниската тарифа и предотвратяване загубата на енергия поради ниската комсумация в тези часове



Инвестиции в автопарка:
- създаване на конкурентна среда между превозвачите
- прекратяване на концесията на Транстриумф (най-вече!!!) и Градски Транспорт и нов конкурс с ясни изисквания по отношение закупуването на нови автобуси
- нови тролейбуси (с автономен ход за сметка на батерии - 100% ел. се субсидират значително по-добре от ЕС, преимуществено съчленени, за да може да се съкратят максимален брой автобуси по линиите, минаващи през централната част)



Това, което е наложително да бъде извършено, според мен, и то спешно, е подчертано. Останалото е реализируемо колкото и метро.
« Last Edit: 24.07.2009, 17:08:59 by remarque »

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #66 on: 25.07.2009, 17:10:25 »
1) Трамвайният транспорт е същата порнография като тролейбусният, ако се пресича на едно ниво с останалия трафик - зелени, пенбени или шарени на оранжеви точки вълни не помагат да се вдигне скоростта му.
2) Ню Йорк е град от коренно различен калибър от Варна, Златине, но за БЪЛГАРИЯ – ДЪРЖАВАТА, В КОЯТО СЕ НАМИРАМЕ И В КОЯТО ЖИВЕЕМ НИЕ, ЗА ТЕБЕ НЕ ЗНАМ, Варна е вторият по големина град в страната (Като СанАнджелис спрямо БосВаш в САЩ, ако искаш подобни абсурдни аналогии).
3) Метрото е най-ефективната транспортна инфраструктура, защото превозва максимален брой хора за минимално време.
4) Сезонното пренасеелване на Варна е абсолютна глупост - Варна е голям град и е пълна с народ целогодишно.
« Last Edit: 25.07.2009, 22:46:18 by Tony »

Offline eugenio

  • Ограничени права
  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 453
  • DAC_1031
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #67 on: 25.07.2009, 17:59:40 »
Метро във Варна може да има след 40 години, но ние може и да не го доживеем!
Колкото до бъдещето на тролейбусния транспорт за град Варна съм силно скептично настроен! Вече твърде много хора го смятат за архаичен. Личното ми мнение е, че тролейбусите по линия 88 правят големи задръствания от и към Аспарухово както и предпоставки за ПТП по Аспарухов мост! 88 може да се замени с автобусна линия като се направят частични промени по маршрута и - след Катедралата в поска Владиславово да се изпълнява по маршрута на линия 148, а в Аспарухово да ходи до сп. Зора. Много скоро можем да станем и свидетели на демонтажа на тролейбусната мрежа до сп. Почивка, но и за това ще са нужни пари, така че спокойно.. за сега!
« Last Edit: 26.07.2009, 14:42:48 by eugenio »

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2276
    • View Profile
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #68 on: 25.07.2009, 21:57:56 »
Абсолютно съгласен съм.Напълно безпредметно е да се говори за метро във Варна поне в рамките на близкия полувек с оглед на страшно наболелите транспортни проблеми които има града-и вие само си чешете езиците с това....

Offline Beer

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1356
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #69 on: 25.07.2009, 22:05:10 »
Глупости на търкалета, помпончета и врътки!
Абе вие повечето тука като говорите (пишете в случая), чувате ли се (четете ли се) какви ги ръсите?
1) Трамвайният транспорт е същата порнография като тролейбусният, ако се пресича на едно ниво с останалия трафик - зелени, пенбени или шарени на оранжеви точки вълни не помагат да се вдигне скоростта му.

Как може във форум за градски транспорт да постнеш такова нещо?
В кои градове си се возил на трамвай?Естествено,че като ще се строй модерна мрежа,ще е с възможно най-малко общо трасе с нерелсови машини.

Глупости на търкалета, помпончета и врътки!
Абе вие повечето тука като говорите (пишете в случая), чувате ли се (четете ли се) какви ги ръсите?

2) Ню Йорк е град от коренно различен калибър от Варна, Златине, но за БЪЛГАРИЯ – ДЪРЖАВАТА, В КОЯТО СЕ НАМИРАМЕ И В КОЯТО ЖИВЕЕМ НИЕ, ЗА ТЕБЕ НЕ ЗНАМ, Варна е вторият по големина град в страната (Като СанАнджелис спрямо БосВаш в САЩ, ако искаш подобни абсурдни аналогии).
3) Метрото е най-ефективната транспортна инфраструктура, защото превозва максимален брой хора за минимално време.
4) Сезонното пренасеелване на Варна е абсолютна глупост - Варна е голям град и е пълна с народ целогодишно. НИКОЙ НЕ ХОДИ НА МОРЕ ВЪВ ВАРНА!

А Hitachi Javelin да пуснем?Какъв голям град приказваш,та то и с метро зоната няма 500 000?
http://www.visittobulgaria.com/visit/maps/detailed_map_VARNA.png
« Last Edit: 25.07.2009, 22:15:46 by Beer »

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #70 on: 25.07.2009, 23:03:35 »
Как може във форум за градски транспорт да постнеш такова нещо?
В кои градове си се возил на трамвай?Естествено,че като ще се строй модерна мрежа,ще е с възможно най-малко общо трасе с нерелсови машини.

Могаа, защото е така - Петербург масово реже трамвайни трасета, точно защото не се справят с конкуренцията на останалия наземен трафик. София губи милиони човеко-часове в туткане по трамвайните трасета, точно защото навсякъде се пресичат с останалите трафик;
Толейбусните трасета в София страдат от задръстванията и единствения начин да ги спасиш е да ги отделиш в отделно платно.
Другия вариант, в който можеш много по-лесно да решиш всички въпроси и да оставиш улиците на автмобилите е просто да изоставиш наземния транспорт като довозващ и да насочиш усилията си в ИЗВЪНУЛИЧЕН ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТ. Трамваите не са извънуличен транспорт - монорейл, леко метро, метро - това са извънуличните транспортни системи...

А Hitachi Javelin да пуснем?Какъв голям град приказваш,та то и с метро зоната няма 500 000?
http://www.visittobulgaria.com/visit/maps/detailed_map_VARNA.png

Справка - населението, директно покрито от метрото в София - 200 000, ползват го около 120 000 души... да спрем да строим тогава, щото не го ползват много хора...

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #71 on: 25.07.2009, 23:36:53 »
Исках да кажа, че метротополитена във Варна дори и да започне да се гради днес, няма да е готов в завършения си вид по-рано от 2015-2020, когато града ще се е развил много повече, ако спазва сегашните си темпове.
Дадох ироничния пример със София, за да стане ясно, че дори и да не покрива голяма цифра, метрото пак е жизненоважно...
« Last Edit: 25.07.2009, 23:44:58 by Tony »

Offline Beer

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1356
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #72 on: 26.07.2009, 00:18:16 »
Могаа, защото е така - Петербург масово реже трамвайни трасета, точно защото не се справят с конкуренцията на останалия наземен трафик. София губи милиони човеко-часове в туткане по трамвайните трасета, точно защото навсякъде се пресичат с останалите трафик;
Толейбусните трасета в София страдат от задръстванията и единствения начин да ги спасиш е да ги отделиш в отделно платно.
Другия вариант, в който можеш много по-лесно да решиш всички въпроси и да оставиш улиците на автмобилите е просто да изоставиш наземния транспорт като довозващ и да насочиш усилията си в ИЗВЪНУЛИЧЕН ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТ. Трамваите не са извънуличен транспорт - монорейл, леко метро, метро - това са извънуличните транспортни системи...

Петербург? София? Най-близкият град с модерна трамвайна система е Истанбул.Иди,повози се и пак пиши. :)
Между другото незнам какво имаш предвид под "леко метро",но ако говориш за light rail, е те точно това е модерен трамвай.

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #73 on: 26.07.2009, 04:51:47 »
Първо - трамваите в Истанбул нямат нищо общо с трамваите в Сан Франциско, което е същински трамвай, като на София, Петербург...
Истанбулските трамваи са с обособени спирки, автомонмо трасе, което се пресича на места с наземния трафик и са странна смеска между light rail, което не е никакъв трамвай, и класически трамвай...

Колкото и да спориш - извънуличният електротранспорт (метрото, монорейлът и лекото метро) са доказани, че са по-ефективни от наземния транспорт, смесен с трафика...

Offline Beer

  • Ограничени права
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1356
    • View Profile
Re: Метро във Варна?
« Reply #74 on: 26.07.2009, 14:37:07 »
Първо - трамваите в Истанбул нямат нищо общо с трамваите в Сан Франциско, което е същински трамвай, като на София, Петербург...
Истанбулските трамваи са с обособени спирки, автомонмо трасе, което се пресича на места с наземния трафик и са странна смеска между light rail, което не е никакъв трамвай, и класически трамвай...

Колкото и да спориш - извънуличният електротранспорт (метрото, монорейлът и лекото метро) са доказани, че са по-ефективни от наземния транспорт, смесен с трафика...

"Класически трамвай" е остаряла концепция,която отдавна не се строи.
Машините в Истанбул са си съвсем нормални модерни трамвай.Това от къде минава трасето няма значение за дефиниране на типа машина.Ако в София по линии 20/22 се движат Flexity Swift изведнъж ще станат трамвайни мотриси,а в Истанбул не са,защото по-голямата част от трасето е обособено?По твоята логика Citaro(в бус лента) не е автобус,защото практически е различна машина от автобусите преди 50-60 години.

Метро мотрисите по никакъв начин не са ефективни,ако ще се движат празни,още по-малко пък,ако ще спират през 100 метра.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tram
http://en.wikipedia.org/wiki/Flexity_Swift
....на мен ми изглежда като нормален трамвай.....интересното е и,че инженерите от Bombardier са на моето мнение. :)
« Last Edit: 26.07.2009, 14:44:29 by Beer »

Offline Tony

  • Moderator
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2876
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Форум за градски Транспорт Варна
Re: Метро във Варна?
« Reply #75 on: 26.07.2009, 14:54:31 »
Мисля, че се поотклонихме малко, предлагам да се върнем на темата за метро във Варна.  :)

RIP 8155 (1992-2019), 8157 (1990-2019)

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #76 on: 26.07.2009, 17:28:41 »
И аз не разбирам за какво е спорът - метрото вече е назначено за изграждане в ОУП-то и присъства в плана на града, което означава, че ще го има...
Дали и какви ще са съставите е въпрос на Метрополитен Варна и това е...

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18072
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #77 on: 26.07.2009, 19:45:53 »
Насочете се към градивна дискусия и коментари!!!
 Бих искал да акцентирам върху споменатото от Болерото заложение на метро в новия ОУП на Варна. Щом екипът от всякакви вид специалисти(архитекти, икономисти, социолози, пътищари, инженери, геолози и т.н.), участвали в разработката му, са го заложили, с нашите любителски познания и боравенето със субективни аргументи, не виждам, с какво можем да претендираме за правота.
Така че , да се съсредоточим върху трасета, къде би било необходимо, трудности и местни специфики. На другия спор краят му не го виждам!!!

Offline mediar

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1011
    • View Profile
    • Mediar's Site
Re: Метро във Варна?
« Reply #78 on: 26.07.2009, 19:47:38 »
Само да ви поясня, че метрото не е включено в новия ОУП!

Offline boleroto

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4048
    • View Profile
    • Email
Re: Метро във Варна?
« Reply #79 on: 26.07.2009, 20:00:46 »